Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
samferdsel er et satsingsområde for det rød-grønne stortingsflertallet
og regjeringen. I St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan
(NTP) 2010–2019 la flertallet til grunn en samlet planramme i perioden
2010–2019 som er 100 mrd. 2009-kroner høyere enn forrige NTP. Disse
medlemmer viser til at stortingsflertallet vil fase satsingen
på samferdsel så raskt som mulig inn i økonomien innenfor et forsvarlig
økonomisk opplegg. Bevilgningene i 2010 ga en betydelig innfasing allerede
det første året i planperioden.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen med sitt budsjettforslag fortsetter opptrappingen i
2011 og foreslår at bevilgningene til veg og bane øker med 2,5 mrd.
kroner fra saldert budsjett 2010. Forslaget til bevilgninger for
2011 til Statens vegvesen og Jernbaneverket er basert på en jevn
opptrapping av bevilgningsnivået i perioden 2011–2013. Dersom bevilgningene
i 2012 og 2013 økes like mye som økningen fra 2010 til forslaget
for 2011, vil planrammene som ble varslet i NTP, være oppfylt.
I tillegg foreslås en økning på i overkant
av 0,1 mrd. kroner til NTP-formål innen sjøtransport. Dette er noe
høyere vekst enn jevn opptrapping i perioden 2011–2013 skulle tilsi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er skuffet over at regjeringspartiene Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ikke følger opp sitt eget
forslag til Nasjonal transportplan, jf. tabellen på side 53 i Prop.
1 S (2010–2011) på Samferdselsdepartementets område.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at regjeringens egne tall viser at Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet allerede er 4 346,3 mill. kroner på etterskudd
i forhold til NTP-rammen på Statens vegvesens budsjettkapittel. Disse
medlemmer minner om at sitt opplegg for statsbudsjett 2011
på transport- og kommunikasjonskomiteens rammeområde er en direkte
oppfølging av Fremskrittspartiets offensive og fremtidsrettede forslag
til Nasjonal transportplan, jf. Innst. S. nr. 300 (2008–2009). Disse
medlemmer viser til artikkelen «Ny rapport: Fortsatt 40
år med smale veier i Norge» på VG Nett 15. november 2010, der det
vises til tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken som viser at
det fortsatt vil finnes énfelts hovedveier i Norge i 40 nye år.
Komiteens medlemmer fra Høyre påpeker
at regjeringens egne tall viser at Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet ikke oppfyller sine egne løfter i
forhold til Nasjonal transportplan, og fremdeles er 2,3 mrd. kroner
på etterskudd når det gjelder bevilgningene til investeringer og
vedlikehold under rammeområde 17 i Prop. 1 S (2010–2011).
Disse medlemmer vil peke på at
til tross for at vedlikeholdsrammen er økt i forhold til tidligere
år, klarer regjeringen likevel ikke å følge opp den ekstraordinære
kostnadsveksten i anleggssektoren eller behovene for å ta igjen
det store etterslepet på norske veier. Disse medlemmer viser
til Høyres forslag om et vedlikeholdsfond på 50 mrd. kroner, jf.
kapittel 2.2.3, og at dette ville gitt en helt annen mulighet til
å ta igjen forfallet på det norske vei- og banenettet. Disse
medlemmer viser til at store deler av vei- og jernbanenettet
i dag forfaller og at ulykkestallene er alt for store. Mer enn 250
mennesker omkommer på norske veier årlig. Både privatpersoner og
næringsliv blir hindret i å forflytte seg raskt, sikkert og effektivt
innenlands og til utlandet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
at vannveiene i mange år har blitt behandlet stemoderlig, og vil
spesielt peke på at Halden- og Telemarksvannveiene har en viktig
oppgave i forhold til regulering av vannstanden i vassdragene, i
tillegg til at disse også er en viktig del av norsk industrihistorie, samtidig
som de også er turistmagneter. Flertallet er bekymret
for at Telemarkskanalen og Haldenkanalen forfaller og er på randen
av økonomisk ruin. Flertallet mener derfor at det er
viktig å sikre disse vassdragene forutsigbar og langsiktig forvaltning,
men mener at dette bør ivaretas av ett departement.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
peke på at en effektiv infrastruktur er avgjørende for at bedrifter
i Distrikts-Norge skal være konkurransedyktige og for å sikre god
fremkommelighet i byregionene. Disse behovene gjør det nødvendig
å tilrettelegge for rask, effektiv og sikker transport av personer
og gods. Flertallet vil påpeke at veibygging er både
god distriktspolitikk og god næringspolitikk.
Flertallet mener problemene og
manglene innenfor samferdselssektoren over mange år har blitt så
alvorlige og omfattende at betydelig nytenkning og nye løsninger
er nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative transportplan og at store avstander og spredt
bosetting gjør oss avhengige av gode transportløsninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, har
merket seg at planprosesser tar for lang tid innen samferdselsområdet. Flertallet mener
planprosessene må bli mer effektive. Alle parter må bidra så tidlig
som mulig slik at det ikke blir forsinkelser i prosjektene.
Flertallet har merket seg at
planprosessen for å bygge veier i Norge kan medføre total tidsforbruk
på 4–20 år og at normal tidsbruk er 9 år. I tillegg til dette kommer
tiden det tar å bygge selve veien. Flertallet viser
også til at det faktisk mangler planer som kan muliggjøre en forsert
og omfattende utbygging. Flertallet mener det er
nødvendig med tiltak som kan redusere planleggingstid, øke planproduksjonen og
sikre en planberedskap.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem sak med forslag
om tiltak for å redusere planleggingstiden for veibygging i Norge,
øke planproduksjonen og sikre en planberedskap for utbygging og
vedlikehold av et moderne, sikkert og miljøvennlig veinett.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre endringer
i planprosessen for å oppnå kortere planleggingstid for store prosjekter.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Stortinget hvert fjerde år tar stilling til Nasjonal transportplan,
som er en detaljert plan over planlagte infrastrukturprosjekter kommende
tiårsperiode. Partiene på Stortinget har mulighet til å gjøre endringer
i planen, både på detaljnivå og overordnet nivå, gjennom innstillingen
komiteen avgir. Til tross for at prosessen munner ut i en detaljert
transportplan som blant annet Statens vegvesen konkretiserer i sine
handlingsprogram, følger det ingen bevilgninger med planen. Det
detaljerte planverket kombinert med usikre bevilgninger gjør det svært
vanskelig til enhver tid å prioritere de prosjektene som gir mest
effekt for pengene. I Sverige har man lyktes med å skille infrastruktur og
politikk, slik at Vägverket som fordeler veibevilgningene etter
faglige og etterprøvbare kriterier, mens den svenske regjeringen
og Riksdagen kun trekker opp de store linjene i politikken. Slik
unngår man at enkeltprosjekter blir gjenstand for hestehandel mellom
partiene. Disse medlemmer mener at det bør være mulig
å organisere prosessen på en mer profesjonell måte også i Norge,
gjennom bindende bevilgningsvedtak og en avpolitisert planprosess. Disse
medlemmer vil vise til ytterligere omtale av dette i Dokument
8:89 S (2009–2010).
Disse medlemmer viser til at
det også innenfor dagens modell er mulig med en raskere og mer effektiv
planprosess, blant annet gjennom forenkling, bruk av statlig regulering,
og at store deler av planprosessen overlates til utbygger. Disse
medlemmer viser til Aftenposten 7. november 2011, der de
tidligere statsrådene Kjell Opseth (Arbeiderpartiet) og Matz Sandman
(Arbeiderpartiet) i kronikken «I krabbegir» tar til orde for statlig
regulering på stamveinettet og jernbanenettet. Disse medlemmer mener at
kommuner og fylker bør bli hørt, men er samtidig enig i at det er
problematisk ifølge Opseth og Sandman at det kan ta over 7 år før
anleggsmaskinene kan starte på jobben.
Disse medlemmer har også merket
seg at Statens vegvesen selv opplyser at gjennomsnittlig planleggingstid
er 9 år og at arbeidet med kommunedelplan alene kan ta 4 år av dette.
Disse medlemmer minner om at
det bak Nasjonal transportplan ligger en svært lang og kostbar planprosess,
og derfor kan det være nærliggende å stille spørsmål om nødvendigheten
av en slik tung planlegging hvert fjerde år. Disse medlemmer understreker
at samfunnet ikke gjennomgår så store forandringer på så kort tid,
og av denne grunn burde det ikke være behov for en slik omfattende
plan, men heller en revisjon av de nødvendige handlingsprogrammene
i løpet av hver stortingsperiode. Disse medlemmer ønsker
i utgangspunktet en planperiode på 25 år.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen bruke statlig regulering
på samtlige utbyggingsprosjekter på riksveinettet og jernbanenettet.»
«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2011
legge frem egen sak om fornyelse, forenkling og effektivisering
av arbeidet med nasjonale transportplaner, særlig tilpasset sterkere
statlige styring med stam- og riksveiutbygging.»
«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2011
legge frem melding om utbygging og finansiering av et moderne og
effektivt samferdselsstamnett for perioden 2012–2040.»
Komiteen er opptatt
av at det i trafikksikkerhetsarbeidet er viktig å ha fokus på hele
trafikksystemet, både trafikanten, kjøretøyet og vegen.
Komiteen mener trafikksikkerhetstiltak
som bygging av midtrekkverk, etablering av forsterket midtoppmerking,
utbedring av sideterreng, vegbelysning, kurve- og kryssutbedringer,
samt strakstiltak etter trafikksikkerhetsinspeksjoner, er viktige
tiltak. Komiteen vil derfor understreke viktigheten
av satsingen på programområdene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at analyser fra Statens
vegvesen viser at høy fart er medvirkende årsak til halvparten av
dødsulykkene på norske veger, manglende førerdyktighet er medvirkende
årsak i 2/3 av dødsulykkene, kjøring i ruspåvirket tilstand medvirkende
årsak i 27 pst. av dødsulykkene. I tillegg viser analyser at mang-lende
bruk av sikkerhetsutstyr i stor grad medvirker til at ulykkene fikk
dødelig utgang. 41 pst. av omkomne personer i bil i 2008 brukte
ikke bilbelte. I tillegg har høy fart medvirket til at vel 50 pst.
av dødsulykkene fikk dødelig utgang.
Flertallet mener derfor at vi
ikke trenger høyere fartsgrenser. Vi trenger derimot en større innsats
for å få oss alle sammen til å holde de fartsgrensene vi allerede
har. Vi trenger også større innsats for å få flere til å bruke bilbelte.
Politikontroller er det mest effektive tiltaket
for å få ned farten og for å øke bruken av sikkerhetsutstyr. Derfor
vil flertallet ha mer synlig politi på vegene. Flertallet viser
til at regjeringen har styrket Utrykningspolitiet og at det legges opp
til en økning i kontrollvirksomheten til Statens vegvesen.
Flertallet mener også at Automatisk
trafikkontroll er et effektivt og viktig tiltak. Flertallet viser
til evaluering av streknings-ATK (gjennomsnittsmåling av farten
mellom fotoboksene). Den viser at antall drepte reduseres med 15,6
pst. og antall hardt skadde med 10 pst. Streknings-ATK fremstår
som et nytt og sterkt trafikksikkerhetstiltak med høy virkning og
vil således kunne utgjøre et viktig virkemiddel for å bevege seg
i nullvisjonens retning. Flertallet støtter derfor
økt bruk av dette trafikksikkerhetstiltaket.
Flertallet mener det er viktig
med en god føreropplæring og imøteser den varslede evalueringen
av føreropplæringen som starter i 2011.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
understreke at bedre veier er avgjørende for å komme videre mot
visjonen om null drepte og alvorlig skadde i trafikken. Dette krever
samtidig en sterkere satsing på trafikksikkerhetstiltak som midtdelere,
enn det regjeringen legger opp til i sitt forslag til statsbudsjett
for 2011.
Dette flertallet mener det er
alvorlig at regjeringen i år reduserer bevilgningene til trafikksikkerhetstiltak
i forhold til i fjor. Dette flertallet mener at bevilgningen
av penger til bygging av bare 33 km nye midtrekkverk i 2010 og 2011
er dramatisk. Dette vil også gjøre det meget vanskelig å nå trafikksikkerhetsmålene
i Nasjonal transportplan om å få bygget 750 km midtrekkverk i perioden
2010–2019.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
et av hovedmålene i transportpolitikken er trafikksikkerhet. Nullvisjonen,
ønsket om en framtid uten drepte og hardt skadde i trafikken, innebærer
en helhetlig politikk der mange virkemidler må virke sammen. Disse
medlemmer viser til at antall trafikkdrepte i 2009 var 212,
noe som er det laveste tallet siden 1954. Selv om antall drepte
ved utgangen av oktober 2010 ligger noe over tallet fra 2009, så
er det nedgang både i antall ulykker og i antall skadde fra året
før.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at sitt forslag i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2011 om 1 022 mill. kroner ekstra til trafikksikkerhet. Disse medlemmer viser
til at dette som et konkret bevilgningsforslag er behandlet i statsbudsjettets kap.
1320 post 73 om trafikksikkerhet. Disse medlemmer vil
derfor vise til bevilgningsforslaget og merknadene til bevilgningen
i innstillingens kapittel 3.10.2.12.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at regjeringen ligger langt etter i planen om tilrettelegging
av veier for gående og syklende. Disse medlemmer mener
gang- og sykkelveier er et viktig trafikksikkerhetstiltak, og viser til
sin foreslåtte belønningsordning for gang- og sykkelveier, jf. kapittel
2.2.3. Gang- og sykkeltiltak er viktige bidrag til styrking av folkehelsen.
Å legge til rette for økt bruk av sykkel og gange på bekostning
av personbil kan også bidra til å redusere klimagassutslippene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sine merknader og forslag under innstillingens
kapittel 3.14.2.4 post 71 om en statlig belønningsordning for gang-
og sykkelvei.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, mener det er svært viktig å utvikle
et transportsystem som ivaretar hensynet til barn og unge på en
tilstrekkelig og god måte. Trygg oppvekst krever at barnas behov
veier tungt når fremtidens transportløsninger utformes.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en egen Barnas
transportplan. Denne planen innarbeides i senere rulleringer av
Nasjonal transportplan som en integrert del av NTP. Barnas transportplan
skal inneholde en bred gjennomgang av utfordringer, samt konkrete
forslag til tiltak som vil gjøre hverdagen tryggere og sikrere for
barn og unge som ferdes i trafikken.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener en i langt større grad må
se trafikkutfordringene med barnas øyne. Disse medlemmer viser
til Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2010–2019 der
en samlet opposisjon foreslo at det skulle utarbeides en egen «Barnas
transportplan». Det trengs en bred gjennomgang av utfordringene,
og konkrete forslag til tiltak som kan gjøre hverdagen tryggere
og sikrere for barn og unge som ferdes i trafikken. Disse
medlemmer mener alle skal ha rett til en trygg skolevei.
Plikten til å gå på skole må følges av en rett til å komme trygt
til og fra. Slik situasjonen er i dag, ferdes barn, syklister, rullestolbrukere og
barnevogner mange steder i samme kjørefelt som tungtrafikk, biler
og traktorer. Det er helt uakseptabelt. Det må satses langt mer
på utbygging av trygge skoleveier, gang- og sykkelveier. Det trengs
mer planleggingsressurser og mer penger til investeringer.
Disse medlemmer mener Barnas
transportplan må inneholde følgende satsinger:
Kraftig satsing på
utbygging av trygge skoleveier, gang-, og sykkelveier. Ulykker som
involverer myke trafikanter øker i antall. Utbedring og bygging
av gang- og sykkelveier langs skoleveiene er viktig for barnas sikkerhet,
og kommer også den øvrige befolkningen til gode.
Gang- og sykkelveier må planlegges og bygges parallelt
med nye veianlegg.
Drift og vedlikehold av fortau, sykkel-
og gangveier, også vinterstid, må prioriteres på linje med vedlikeholdet
av det øvrige veinettet.
Flere trygge kryssingspunkter: Utbygging
av over- og underganger må prioriteres der dette er nødvendig for
å sikre trygg ferdsel.
Det må satses langt mer på lysregulering
av farlige kryss.
Det må opprettes sikre soner rundt skolene (fartsgrenser
på 30 km/t). Ved å etablere trygge soner for elevene rundt skoler
vil nærmiljøene bli tryggere for alle andre myke trafikanter. Det vil
si barn på vei til fritidsaktiviteter, syklister eller eldre fotgjengere
som er spesielt utsatt for alvorlige skader.
Kontroll av bilbeltebruk og riktig sikring
av barn i bil må intensiveres.
Alle foreldre må få informasjon om riktig
sikring av barn i bil. Informasjonen bør finnes på flere språk.
Innkjøpere av transporttjenester må stille
krav til at belter blir brukt – for eksempel ved skoletransport
og transport av funksjonshemmede. Innkjøpere av transporttjenester
må stille krav om kjøretøy med høy sikkerhet.
Krav om alkolås på offentlige kommunikasjonsmidler.
Lovpålagt krav om sitteplass for alle
barn i buss, samt påbud om setebelte. Hver dag reiser nærmere 200 000
barn med buss til skolen. Mens reglene for sikring av barn i bil
er skjerpet, er det fortsatt tillatt med offentlig skoletransport
med strenge sikkerhetskrav til skoleskyssen. Det er urimelig at
barn må stå og sitte usikret i bussen på vei til skolen.
Sikring av bussholdeplasser: Mange ulykker skjer
ved av- og påstigning av bussen. For å forebygge slike ulykker,
må holdeplasser og avkjøringssteder sikres spesielt. Det kan bety spesielle
fysiske tiltak, som ledegjerder, rundkjøringer eller lignende, samtidig
som det må innarbeides gode rutiner som følges opp.
Holdeplasser og parkeringsområder for henting og
bringing av barn til skole, skolefritidsordning og barnehager skal
ha en trafikksikker utforming og lokalisering. Holdeplassene for
skoletransport må utformes slik at elevene i størst mulig grad slipper
å krysse veien eller slik at de har planfri gangvei.
Busser som kjører skoletransport bør merkes med
egne skilt.
Komiteen peker på
at kollektivselskapene selv kan velge å installere alkolås, og bruke
dette i konkurransen med andre selskaper ved å garantere at de leverer
alkoholfri kjøring. Komiteen viser til at det er
utført forsøk med alkolås i offentlig transport, og imøteser en
evaluering fra Samferdselsdepartementet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at resultater fra andre forsøksordninger
med alkolås er lovende. Dette medlem viser til at
en evaluering som Transportøkonomisk institutt har utført på oppdrag
fra det svenske Vägverket, viser at den svenske forsøksordningen
har ført til en langvarig effekt med mindre promillekjøring og trafikkulykker blant
deltakerne.
Dette medlem viser til at erfaringer
med ordningen viser at den er samfunnsmessig lønnsom, jf. TØI-rapport
905/2007 «Forsøk med alkolås i Sverige. Evaluering av forsøksordning
med betinget førerkortinndragning ved promillekjøring».
Dette medlem mener et påbud om
alkolås i offentlige transportmidler bør vurderes innført. Dette
medlem viser til at kjøring i ruspåvirket tilstand er en
viktig risikofaktor i veitrafikken her i landet. Tradisjonelle tiltak
mot promillekjøring som politikontroll og opplysningsvirksomhet
er ikke nok alene. Dette medlem mener derfor det
er behov for flere virkemidler slik at omfanget av promillekjøring
reduseres. Alkolås kan være en effektiv metode for å fjerne alkoholpåvirkede
buss- og drosjesjåfører fra trafikken. Dette medlem mener
kostnadene for alkolås bør holdes på et lavt nivå for bruker, slik
at ordningen omfatter flest mulig. Dette medlem mener
regjeringen bør vurdere muligheten for å innføre påbud om alkolås
i private og offentlige transportmidler. Dette medlem mener
det her er behov for ytterligere kunnskap og avgrensninger, og ber
derfor regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte hva angår
et eventuelt påbud av alkolås.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram egen
sak om tiltak for økt bruk av alkolås.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, mener det er viktig å tilrettelegge
for at folk kan gå, sykle, reise kollektivt og miljøvennlig i byområdene,
samtidig som vi i distriktene tilrettelegger for trygge veier og
gode kommunikasjoner.
Flertallet viser til den framlagte
TØI-rapport 1027/2009 «Gir bedre veier mindre klimagassutslipp?»
som helt klart fastslår at utbygging av store motorveier fører til
økt biltrafikk og økt forurensning. Rapporten er utarbeidet etter
initiativ fra Vegdirektoratet for å kvalitetssikre konklusjonen
i en omstridt SINTEF-rapport som ble utgitt i 2007.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ber regjeringen
skjerpe mål og krav om klimagassutslepp og klimavennlige drivstoff
i nytt materiell i kollektivtransporten og nye offentlig eide kjøretøyer.
Disse medlemmer viser for øvrig
til klimaforliket, samt de mange positive tiltak som foreslås i
dette budsjettforslaget, jf. bl.a. pkt. 3.14.2.1 post 60 Særskilt
tilskudd til kollektivtransporten og satsingen på Transnova som skal
bidra til å redusere CO2-utslipp fra transportsektoren. Disse
medlemmer vil for øvrig henvise til stortingsmeldingen om
klimapolitikken som regjeringen skal legge fram i 2011.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at klimagassutslippene
fra veitrafikken øker. Dette underbygger at det derfor ikke er nok
at kjøretøy blir mer drivstoffgjerrige dersom vi skal nå målene
for utslippsreduksjon. Regjeringens økning av avgiftene på biodiesel
hemmer dessverre også en meget god utvikling hvor private og offentlige aktører
gikk over til mindre miljøskadelig drivstoff. For å øke etterspørselen
etter miljøvennlige og miljønøytrale drivstoff, og for å bidra som
en pådriver til innovasjon og nye løsninger, mener disse
medlemmer at regjeringen bør innføre krav til at alle nye
drosjer, ferjer, busser, rutebåter og dieseltog skal gå på utslippsfrie
eller klimanøytrale drivstoff innen utgangen av 2012, og at det
innføres krav til at alle nye kommunale, fylkeskommunale og statlige
kjøretøyer går på CO2-fritt eller CO2-nøytralt drivstoff innen utgangen
av 2013.
Disse medlemmer viser til at
partene i klimaforliket understreket behovet for å gjennomføre tiltak
som effektivt begrenser veksten i biltrafikken. Samtidig mener disse
medlemmer at en konsekvens av dette må være at det utvikles
bedre kollektivløsninger som en del av et helhetlig arbeid som på
en effektiv måte kan bidra til endret trafikkmiddelfordeling og
reduserte klimagassutslipp. Disse medlemmer vil også
be regjeringen om å sørge for at det blir utarbeidet statistikk
over direkte og indirekte energiforbruk for de ulike transportformene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at transporttjenesten (TT)
er ment for den som ikke kan benytte ordinær kollektivtransport,
som alternativ til kollektivreiser og egen bil. Mange synshemmede
og andre funksjonshemmede er helt avhengige av TT for å kunne leve
et normalt aktivt hverdagsliv. Flertallet er bekymret
over signalene som kommer fra brukerorganisasjonene om at det er
store variasjonene fylkene imellom. Mange opplever ordningen som
utilstrekkelig, noe blant annet medlemsundersøkelsen til Norges
Blindeforbund viser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og bevilgningsforslag om TT-ordningen under statsbudsjettets kap.
1330 post 60. Disse medlemmer vil også vise til sitt
forslag om nasjonale retningslinjer for TT-transporten i Dokument
8:30 S (2010–2011). Disse medlemmer ønsker at krav
om universell utforming skal innfris der dette er hensiktsmessig,
men mener samtidig at det må gjøres vurderinger der kostnader og
nytteverdi ses i sammenheng. Disse medlemmer vil
for øvrig vise til sine merknader om universell utforming i Innst.
S. nr. 300 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke at man kan nå raskere
til målet om tilgjengelighet for alle og universell utforming i
transportsektoren ved å benytte anbud fremfor lov. For å gi et bedre
tilbud til brukerne også på øvrige strekninger, foreslår disse
medlemmer å konkurranseutsette persontransporttjenester
med tog. Disse medlemmer vil understreke at rutetabeller
og billettsalg skal være tilgjengelig i samme system, uavhengig
av selskap. Disse medlemmer vil også understreke
viktigheten av at transport- og informasjonsmateriell og stasjonsområder/perronger
er universelt utformet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener en nasjonal TT-ordning for funksjonshemmede
med størst behov kan bidra til et mer likverdig tilbud. Dette
medlem ber derfor regjeringen igangsette et forsøksprosjekt
med piloter i utvalgte fylker, som kan gi erfaringsgrunnlag for
en forbedret nasjonal ordning med et mer enhetlig nasjonalt regelverk. Dette
medlem viser videre til at fylkene ikke er pålagt å rapportere
inn nivå og omfang på TT-tjenester. Dette svekker oversikten over
de faktiske tilbud all den tid finansieringen i dag ligger i rammetilskuddet. Dette
medlem anmoder derfor regjeringen om å sørge for at fylkene
jevnlig rapporterer om TT-tilbudet.
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative budsjett der det foreslås å bevilge 15 mill.
kroner til en forbedret TT-ordning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
fremheve transportløsningene som en viktig bærebjelke for dagens
moderne samfunnsstruktur. Et sterkt fokus på sikkerhet må ligge
til grunn for hvordan vi tilrettelegger for både luftfart, vei-
og jernbanepolitikk og kravene vi stiller til sjøfarten. Samtidig
må samfunnets mål om sikkerhet hele tiden balanseres opp mot samfunnets
behov for effektive kommunikasjonsløsninger og individets bevegelsesfrihet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
at staten påtar seg en langt større del av finansieringsansvaret
knyttet til myndighetspålagte tiltak knyttet til sikkerhet og beredskap.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til klimaforliket
fra 2008 der det ble gitt tilslutning til å styrke belønningsordningen
for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene:
"Flertallet er enig om at belønningsordningen for bedre
kollektivtransport og mindre bilbruk eller tilsvarende ordning,
skal styrkes. Flertallet er videre enig om at bevilgningen til belønningsordningen
for kollektivtrafikken dobles i statsbudsjettet for 2009, forutsatt
at det inngås bindende avtaler om lokale og regionale tiltak for
redusert biltrafikk. Byområder som ønsker å utprøve veiprising,
differensierte bompengesatser eller andre trafikkregulerende tiltak,
skal prioriteres."
Disse medlemmer viser til at
satsingen på belønningsordningen har vært svært vellykket. I forbindelse
med klimaforliket fra 2008 ble det enighet om en dobling av belønningsordningen
i statsbudsjettet for 2009. Disse medlemmer er godt
fornøyde med at regjeringen nå har tredoblet belønningsordningen
for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk. Disse medlemmer er
opptatt av å understreke at denne ordninga ikke er ment å belønne
allerede oppnådde resultater, men er ment som et insen-tiv til ytterligere
innsats på området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at «belønningsordningen» for bedre kollektivtrafikk og mindre bilbruk
i storbyene er for ensidig fokusert på restriksjoner og ekstra avgifter
på biltrafikken. Disse medlemmer er imot rushtidsavgift
og annen transportskatt som utelukkende har til hensikt å begrense
folk flest og næringslivets muligheter til å benytte veibasert transport. Disse
medlemmer er positive til utviklingen av kollektivknutepunkter
for å lette overgangen mellom transportformene, men ikke hvis dette
fører til enda hardere restriksjoner på utbygging andre steder. Disse
medlemmer viser til sine merknader om storbypakke på 10,22
mrd. kroner og kollektivpakke på 511 mill. kroner i innstillingens
kapittel 2.2.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre er sterkt
kritiske til regjeringens omgjøring av den tidligere svært suksessfulle
belønningsordningen for kollektivtrafikken som nå er i ferd med
å omgjøres til en straffeordning for de byområdene som ikke ønsker
regjeringens alternativ for begrensning av biltrafikken. Disse medlemmer viser
til at regjeringen nå har sendt et nytt forslag for veitrafikkloven
§ 7a på høring, hvor man foreslår å gå bort fra kravet om lokalt
samtykke som forutsetning for innføring av rushtidsavgift, og at
denne skal kunne innføres parallelt med inndriving av andre bompengeprosjekter.
Disse medlemmer mener utvikling
av kollektivknutepunkter og andre intermodale løsninger er viktig
for å få mer transport over fra vei til mer miljøvennlige alternativer. Disse
medlemmer viser til sitt forslag om en egen belønningsordning
for utviklingen av intermodale løsninger / sømløse overganger mellom
ulike transportformer, jf. kapittel 2.2.3.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til den svært vellykkede satsingen fra
regjeringen Bondevik II med å få på plass belønningsordningen for
kollektivtrafikk. Dette medlem prioriterer sterkere
satsing enn regjeringen på kollektivtrafikk i de store byene, slik
at bilbruk kan reduseres og kollektivandelen økes, og viser derfor
til Kristelig Folkepartis budsjettalternativ der belønningsordningen
for kollektivtrafikk foreslås økt med 50 mill. kroner.
Komiteen vil styrke
arbeidet med intelligente transportsystemer (ITS), og viser til
at bruken av IKT er viktig for å øke kapasitetsutnyttelsen, effektivisere
transportsektoren og forbedre trafikksikkerheten. Komiteen støtter
regjeringens forslag om å bevilge 1,4 mill. kroner til ITS Norge
i 2011.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
samtidig at det er uheldig å koble ITS-satsingen opp imot bompengeinnkreving. Disse
medlemmer er også bekymret over hvordan økt bruk av intelligente
transportsystemer kan utfordre personvernet. Disse medlemmer vil
for øvrig vise til sitt forslag i Dokument 8:5 S (2009–2010) om
stortingsbehandling av eventuell implementering av EUs og Rådets
direktiv 2006/24/EF («datalagringsdirektivet») i norsk lov.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til det store potensial som
ligger i utviklingen av intelligente kommunikasjonsløsninger (ITS),
og mener regjeringen bør gjennomføre en helhetlig gjennomgang av
ITS. Denne bør ta stilling til hvilke områder og mål den nye teknologien
kan hjelpe oss å realisere, hvordan dette ansvaret skal fordeles
og på hvilke måter de kan gjennomføres.
Komiteen tar omtalen
i proposisjonen til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
utviklingen i nordområdene og Arktis gir utfordringer og muligheter.
Nordområdene forblir derfor regjeringens viktigste strategiske satsingsområde
i utenrikspolitikken og skal også bidra til en positiv utvikling
i de nordligste områdene.
Disse medlemmer understreker
den strategiske betydning som transportinfrastrukturen utgjør for
samfunnsutviklingen i nordområdene. Ved å ut-vik-le en robust, miljøvennlig
og framtidsrettet infrastruktur legges forholdene til rette for å
styrke bosettingen, sikre verdiskapingen og ikke minst styrke samhandlingen
med nabolandene i nord framover.
Disse medlemmer er derfor tilfredse
med at regjeringen følger opp Nordområdestrategien og NTP 2010–2019
med kapasitetsøkende tiltak på Nordlands- og Ofotbanen, ved at flere
prosjekt på E6 gjennom landsdelen igangsettes og at flere nå prosjekteres
i tråd med NTP, og at E105 Hesseng–Storskog igangsettes. Det sistnevnte prosjektet
er av stor betydning fordi man på russisk side har foretatt betydelige
oppgraderinger av veistandarden gjennom de siste årene.
Videre vil disse medlemmer peke
på arbeidet med den strategiske utredningen om infrastrukturbehov
i nord som et viktig grunnlag for kommende Nasjonal transportplan.
Det er lansert mange ulike initiativer om transportinfrastruktur i
nord som blant annet jernbane Narvik–Tromsø. Disse initiativer bør
behandles helhetlig og strategisk. Disse medlemmer har
derfor store forventninger til utredningsarbeidet som blir ferdigstilt
før sommeren 2011.
Disse medlemmer ser det som viktig
å etablere et sterkere samarbeid over landegrensene for å kunne
planlegge en framtidsrettet transportinfrastruktur mellom våre skandinaviske
land og til Russland.
Videre vil disse medlemmer trekke
fram arbeidet med å etablere et transporttilbud på jernbane mellom
Kina og Narvik, NEW-korridoren, og viser til arbeid gjort av Nordland
fylkeskommune og Samferdselsdepartementet i den forbindelse. På
sikt kan denne korridoren være et supplement som kan avlaste andre
korridorer som har kapasitetsproblemer. Ofotbanen vil få større
betydning som godsbane i årene som kommer, både for malmtransport
og annen godstransport. Disse medlemmer understreker
at et transporttilbud i NEW-korridoren må være kommersielt bærekraftig
og at man i første omgang bør utvikle planene om forbindelsen mellom
Narvik og Russland. Dette kan være et godt tiltak for å effektivisere
transporter av fersk fisk til det viktige russiske markedet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker
den viktige strategiske betydning som transportinfrastrukturen utgjør
for samfunnsutviklingen i nordområdene. Disse medlemmer viser
til sine merknader om Nordområdene i Innst. S. nr. 300 (2008–2009), kapittel
10.1.2. Disse medlemmer viser til at nordområdene
er det viktigste strategiske satsingsområde for Norge, både av økonomiske, politiske
og strategiske årsaker. Disse medlemmer vil i forbindelse
med økt næringsvirksomhet i nordområdene vise til sitt representantforslag
Dokument 8:66 S (2009–2010) om å gjennomføre en ekstern, uavhengig utredning
om jernbaneforbindelse fra Sør-Varanger/Kirkenes til det russiske
jernbanenettet. Disse medlemmer viser til sitt forslag om
kystriksvei i nord og i Finnmark i kapittel 3.10.2.3 korridor 8. Disse
medlemmer viser videre til sine merknader om Kirkenes lufthavn under
omtalen i statsbudsjettets kap. 1310 om flytransport. Dette sett
i sammenhang med investeringsbehovet til Avinor AS: Kirkenes lufthavn
trenger å få sprengt bort en større fjellknaus, slik at større fly
kan lande uten begrensninger i fremtiden. Det er her spesielt viktig å
merke seg at selskapet Norwegian planlegger å bruke større fly som
innebærer mer restriktive regler til sikt og landing fra 2014.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av å få etablert NEW-korridor: jernbane mellom Kina
og Narvik. Disse medlemmer understreker at et slikt
transporttilbud må være kommersielt bærekraftig. Disse medlemmer viser også
til Prosjekt Ishavsbanen, hvor Finland vurderer å gå i gang med
en utbygging av jernmalm-produksjon og transport av denne fra Kolari/Pajala-området
i Finland til Storfjord kommune i Troms eller Sør-Varanger i Finnmark. Disse medlemmer vil
påpeke at en sunn utvikling i regionen i dag vanskeliggjøres av
begrensninger Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
har pålagt regionen knyttet til bruk av naturressursene, båndlegging
av store områder, og at regionen ikke har utbygd god infrastruktur,
samtidig som den har store avstander.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener godt utbygd infrastruktur
er viktig i hele landet, og at infrastrukturen i nord trenger utvikling
slik at Norge står fram som robust og konkurransedyktig i den internasjonale
utviklingen av nordområdene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser i den forbindelse til sitt forslag under innstillingens
kapittel 3.15.2 om utredning av infrastrukturbehovene i Nordområdene,
der også forlengelse av jernbanen fra Narvik til Tromsø inngår.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
at sikring av barn i skolebuss skal man ta på høyeste alvor, og
vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige forslag
til endringer i veitrafikkloven, slik at det blir forbud mot å transportere
skolebarn og ungdom stående i skolebuss.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at 200 000 barn må benytte
skolebuss daglig. Setebelter mangler i mange av skolebussene, og
at ca. 10 000 barn mangler sitteplass. Disse medlemmer mener
at det bør være samsvar mellom kravene til sikring av barn i personbil
og sikkerhet i buss, og viser til at det finnes strenge regler til
sikring av barn i personbil. Disse medlemmer mener
at plikten til skolegang må følges opp av en rett til å komme trygt
til og fra skolen.
Disse medlemmer vil peke på de
store ulikhetene man i dag har mellom de forskjellige fylkeskommunene.
Disse ulikhetene bidrar til at elever i noen fylker har en trygg
skoletransport hvor alle elevene både har setebelte og sete å sitte
på, mens elever i andre fylker verken har sitteplass eller setebelte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regjeringen ikke har innført påbud om sitteplass for skolebarn
i skoleskyss med buss. Disse medlemmer viser til
at det ble avholdt en høring i transport- og transportkomiteen 5. mai
2010 om dette temaet i forbindelse med disse medlemmers Representantforslag
65 S (2009–2010) om innføring av setebeltepåbud i buss og sikker
og forsvarlig skolebusstransport. Disse medlemmer viser
til at Barneombudet og Trygg Trafikk ga sin fulle støtte til Fremskrittspartiets
krav.
Disse medlemmer viser til spørretimen 17. desember
2008 der stortingsrepresentant Bård Hoksrud stilte et spørsmål til
daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete om sikring av
barn i skolebuss. Statsråden svarte «at det i den søte juletid var
lov å ha slike fromme og gode ønsker, og påpekte samtidig at statsråden ikke
var julenissen».
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sitt forslag i Innst. 292 S (2009–2010), jf. representantforslag
Dokument 8:65 S (2009–2010) om innføring av setebeltepåbud i buss
og sikker og forsvarlig skolebusstransport.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sine merknader og forslag under innstillingens
kapittel 3.14.2.4 om en statlig belønningsordning for gang- og sykkelvei,
samt merknader og forslag om en egen «Barnas transportplan» under
kapittel 4.2.3 – transportsikkerhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader om bruk av større anbud og entreprenører i innstillingens kapittel
4.9. Disse medlemmer vil videre vise til sine merknader
om lånefinansiering av store sammenhengende samferdselsprosjekt
i innstillingens kapittel 2.2.2. Disse medlemmer vil samtidig
påpeke at bruk av statlig regulering kan gi betydelige gevinster
knyttet til tidsrammer, kostnader og koordinering, jf. disse
medlemmers merknader om planprosessen i innstillingens kapittel
4.1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at et for ensidig fokus på antall tilbydere per anleggsprosjekt,
kan føre til at en suboptimalisering ved at hvert enkelt prosjekt blir
for lite. Disse medlemmer påpeker at det er store
kostnads- og planleggingsgevinster ved å bygge lange sammenhengende
parseller på vei- og jernbane. Disse medlemmer ønsker
å legge ut store sammenhengende prosjekter, slik at utenlandske
entreprenører kan delta i konkurransen. Disse medlemmer mener
at det vil være gunstig å la entreprenørene stå for en større del
av prosjektplanleggingen, slik man har gode erfaringer med fra norske
OPS-prosjekter. Disse medlemmer viser til sitt forslag
62 i Innst. 2 S (2010–2011):
«Stortinget ber Regjeringen sette i gang forsøk med
samlet utbygging av store samferdselsprosjekter og bruke statlige
reguleringsmyndighet for å sikre nødvendig planavklaring og full
statlig prosjektfinansiering av forsøkene.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det er mest ryddig av staten å unngå dobbeltroller
som bestiller og utfører av tjenester, og viser til at Baneservice opererer
i et marked hvor det er private aktører. Disse medlemmer viser
til følgende merknader fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre
i Innst. S. nr. 163 (2006–2007) til eierskapsmeldingen:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre
og Venstre viser til at Baneservice tilbyr entreprenørtjenester
innenfor vedlikehold og nyanlegg av jernbane hovedsakelig for Jernbaneverket.
Baneservice tilbyr også jernbanerelaterte tjenester til private
sporeiere og til trikk og T-bane. Baneservices utfordringer er å
vinne anbudskonkurranser som lyses ut av Jernbaneverket, i konkurranse
med andre selskaper.
Disse medlemmer mener at det
er mest ryddig av staten å unngå dobbeltroller som bestiller og
utfører av tjenester, og viser dessuten til at selskapet opererer
i et marked hvor det er private aktører.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
verken tok utbytte fra Baneservice AS i 2010 og 2009, og mener at dette
var klokt. Disse medlemmer ønsker å redusere utbyttet
med 18 mill. kroner slik at selskapet kan bli attraktivt for oppkjøp,
jf. Fremskrittspartiets forslag til alternativt statsbudsjett 2011. Disse
medlemmer viser til utbyttereduksjon i Innst. 2 S (2010–2011),
der disse medlemmer også fremmet følgende forslag:
«Stortinget gir regjeringen fullmakt til å avhende eierskapet
i Baneservice AS.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag i innstillingens kapittel 3.15 under
Jernbaneverkets kap. 1350.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader i innstillingen kapittel 3.15, under Jernbaneverkets
kap. 1350.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sine merknader i innstillingen kapittel
3.15, under Jernbaneverkets kap. 1350.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at en slik landsomfattende og kvalitetsspesifikk tjeneste som Posten
Norge i prinsippet kan drives av private selskaper. Disse
medlemmer mener Posten må få lov til å utvikle seg i et
konkurranseutsatt marked slik de selv har ønsket. Staten bør ha
ansvar for at en landsomfattende og spesifisert posttjeneste er tilgjengelig,
som en del av en kommunikasjonsinfrastruktur. Disse medlemmer viser
til sine merknader og anmodningsforslag om Posten Norge AS under
kap. 1370 Posttjenester, post 70 Kjøp av post- og banktjenester.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader om Posten Norge AS under kap. 1370 Posttjenester,
post 70 Kjøp av post- og banktjenester.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at luftfarten gjennom hele sin virksomhetskjede må baseres på konkurranse
og ønsker å gjeninnføre statlige kjøp av lufthavntjenester på regionalnettet
i tråd med høringsuttalelsen fra NHO Luftfart til NTP 2010–2019. Disse
medlemmer vil i den forbindelse viser til generelle merknader
om luftfart i innstillingens kapittel 2.2.2, samt sine merknader
til kap. 1310 Flytransport, post 70 Kjøp av innenlandske flyruter. Disse
medlemmer viser til sine merknader og forslag i forbindelse
med behandlingen av St.meld. nr. 48 (2008–2009) Om virksomheten
i Avinor.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader til kap. 1310 Flytransport, post 70 Kjøp av innenlandske
flyruter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
sterke tilhengere av likestilling, og mener at denne skal komme
som følge av en naturlig utvikling og ikke som følge av byråkratiske
detaljregler og vedtak. Disse medlemmer påpeker at
det er betydelige krefter i det norske samfunn som ønsker å videreføre
gårsdagens likestillingspolitikk. Dette bekreftes ikke minst ved
at mange fortsatt har en ufravikelig tro på kjønnskvotering. Disse
medlemmer mener at et individ som har fått et arbeid eller
en posisjon på grunn av sitt kjønn og ikke på grunn av sine kvalifikasjoner,
nedvurderes av samfunnet. Disse medlemmer mener kvotering
er svært diskriminerende. Det er krenkende for en kvinne å vite
at når hun skal ha en plass i et styre, så er det kjønn det kommer
mest an på, og ikke kompetanse og egnethet.
Komiteen tar omtalen
i proposisjonen til etterretning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
at staten må ta i bruk det handlingsrommet som finnes i norsk økonomi framover.
Dette vil kreve økt anvendelse av andre finansierings- og organisasjonsmodeller
som for eksempel prosjektfinansiering og offentlig-privat samarbeid
– OPS.
Flertallet viser til at OPS kan
innebære ulike finansieringsmodeller. Innenfor samferdselsområdet
har mønsteret vært at private har finansiert prosjektet i utbyggingsfasen,
og mottar avtalefestet godtgjørelse over 25 år. På denne måten blir
OPS-prosjektet i realiteten likevel fullfinansiert av den offentlige
oppdragsgiveren. Uavhengig av dette har også bompengebidrag fra
et selvstendig bompengeselskap bidratt til den statlige finansieringen.
Dette selskapet er i den norske OPS-modellen et selskap uavhengig av
OPS-selskapet. I andre land er det mer vanlig at disse funksjonene
ivaretas av samme selskap, som gis en konsesjon for å løse en bestemt
oppgave innenfor et bestemt tidsrom.
Flertallet vil fremheve at også
risikofordeling er et viktig element for bruk av OPS-løsninger. OPS
gir en avklart fordeling av risiko og ansvar mellom oppdragsgiver
og leverandør. Dette sikrer det offentlige en mye større grad av
kontroll og risikoavdekking, og ved at ansvaret ved eventuelle overskridelser
overføres til OPS-selskapet.
Flertallet har registrert at
eksemplene med overskridelser i offentlige byggeprosjekter er mange,
og at dette er et ansvar som må bæres av selskapet i en OPS-organisering.
Flertallet har også merket seg
de klare anbefalingene fra Statens vegvesen, Jernbaneverket, en
rekke fagorganisasjoner og næringsorganisasjoner som alle er positive
til å gå videre med OPS som organisasjons modell innenfor norsk samferdsel.
Flertallet vil vise til at OPS-modellen
har vært brukt på tre store prosjekt i Norge med stor suksess. Særlig
byggetid ned mot det halve i forhold til tradisjonell byggemåte
fremheves i en evalueringsrapport fra TØI/Dovre. Flertallet har
videre merket seg en rapport fra revisjonsselskapet KPMG som oppsummerer
erfaringer fra land med større erfaring med denne organiseringen, og
som viser besparelser på 10–18 pst.
Flertallet peker på at rapporten
drøfter om OPS er en økonomisk rimeligere fremgangsmåte. Flertallet vil
i denne sammenheng peke på at denne vurderingen ikke bare må avgrenses
til statsfinansene. Flertallet mener vurderingen
må omfatte den totale samfunnsøkonomiske lønnsomhet, der også positive
virkninger for næringslivet, trafikksikkerhet osv. på grunn av raskere
realisering vektlegges. Flertallet kan ikke se at
liknende vurderinger er gjort av Samferdselsdepartementet, og at
regjeringens avvisning av OPS som prosjektfinansieringsverktøy således
framstår lite konsistent.
Flertallet vil ha raskere realisering
av viktige samferdselsprosjekt og mest mulig igjen for investeringene,
og går inn for at langsiktige og forutsigbare finansieringsordninger
for store nye prosjekter må benyttes fremover.
Flertallet peker på at dette
betyr tidligere tilgang til en bedre vei. Flertallet vil
også vise til at det har vært observert omfattende innovasjon på
områdene gjennomføringsstrategi, prosjektorganisering, kontraktsstrategi
og prosjektfinansiering. OPS-modellen gir sterke insentiver til
de private aktørene, fordi aktørene i tillegg til ansvar for produktiviteten,
også er tildelt ansvaret for mengder og ytelse i levetida. Erfaringene
så langt peker i retning av at dette er en mer hensiktsmessig risikofordeling
enn tradisjonell modell.
Flertallet viser til at den viktigste
positive egenskapen med privat finansiering er uavhengigheten av
årlige offentlige budsjetter. En slik uavhengighet kan imidlertid
også realiseres på andre måter, eksempelvis gjennom prosjektfinansiering.
Ved bruk av prosjektfinansiering vil en imidlertid ikke oppnå gunstige
effekter som kommer av at profesjonelle private investorer og långivere
stiller krav til styringen av prosjektene.
Flertallet registrerte at regjeringen
i budsjettforslaget for 2007 på side 102 i «Gul bok» (St.prp. nr.
1 (2006–2007)), la prosjektfinansiering dødt uten at det var definert
hva man la i det. Prosjektfinansiering kan blant annet være en totalbevilgning,
der man oppnår fordelen det representerer at man har fullfinansiering
fra start.
Flertallet peker på det omfattende
behovet for infrastrukturinvesteringer og vedlikehold. I denne sammenheng
er det flere grep enn OPS som kan og bør vurderes. Flertallet vil
derfor anmode om at regjeringen åpner for både mer OPS og prosjektfinansiering
eller andre alternative finansierings- og organiseringsformer.
Flertallet vil derfor fremme
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om OPS-finansiering
og -organisering for følgende prosjekter i 2011:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide egen sak om
både vei- og jernbaneprosjekter som etter en faglig vurdering, kan
være egnet for offentlig-privat samarbeid (OPS).»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide egen sak om
vei- og jernbaneprosjekter som etter en faglig vurdering kan være
egnet for alternative finansierings- og organiseringsformer.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
det i dag er bundet opp betydelige beløp av vederlag til prosjekter bygget
etter OPS-modellen. For 2011 er det foreslått en bevilgning på hele
443 mill. kroner. I tillegg er det lagt til grunn at det skal benyttes 200
mill. kroner i bompenger. Dette er i henhold til inngåtte avtaler
med OPS-selskapene.
Disse medlemmer mener det er
viktig å sikre mest mulig infrastruktur for skattebetalernes penger.
Det kan ikke dokumenteres at OPS-modellen gir kortere byggetid eller
kostnadsreduksjoner. Disse medlemmer viser i denne
forbindelsen til Transportøkonomisk institutt og Dovre International,
Evaluering av OPS i vegsektoren, rapport 890/2007:
«Effektiviseringsgevinstene ved bruk av totalentreprise,
sammenkobling av bygg/drift/vedlikehold, økt prosjektstørrelse og
justeringer i gjennomførings- og styringsmodeller kan gjennomføres
uavhengig av privat finansiering.»
Et eksempel på et prosjekt med like god framdrift
som OPS-prosjekt er E6-utbyggingen fra Gardermoen til Kolomoen.
I tillegg er vi ikke i en situasjon hvor staten mangler kapital,
og disse medlemmer mener derfor at det i handlingsprogrammet
2010–2013 ikke er ønskelig å benytte OPS-modellen i videre utbygging
av infrastrukturen.
Disse medlemmer påpeker at regjeringen Stoltenberg
II har gitt vesentlig økt prioritet til vedlikehold og investering
i offentlig infrastruktur. Innenfor de budsjettrammer handlingsregelen
tilsier, har regjeringen realisert et kraftig løft for veg og jernbane.
Gjennom NTP 2010–2019 tar regjeringen sikte på å bruke i alt 322
mrd. kroner over statsbudsjettet til utbygging, drift og vedlikehold
av veg- og jernbanenettet og til tiltak i havner og farleder. Dette
er 100 mrd. kroner (45 pst.) mer enn planrammen i NTP 2006–2015,
lagt fram av regjeringen Bondevik II. Regjeringen vil fase satsingen
på samferdsel så raskt som mulig inn i økonomien innenfor de begrensninger
et forsvarlig økonomisk opplegg setter. Bevilgningene i 2010 innebar
en betydelig innfasing allerede det første året i planperioden.
Regjeringen fortsetter opptrappingen i budsjettforslaget for 2011
og foreslår at bevilgningene til veg og bane øker med 2,5 mrd. kroner
fra saldert budsjett 2010. Dette er basert på en jevn opptrapping
av bevilgningsnivået i perioden 2011–2013. Dette viser at det er
mulig å realisere en økt samferdselssatsing innenfor dagens system.
Disse medlemmer mener det er
viktig å se på mulighetene for prosjektering, bygging, drift og vedlikehold
i sammenheng og en annen risikodeling enn i tradisjonelle utbyggingsprosjekter. Disse
medlemmer mener det er hensiktsmessig å rette fokus mot
hvordan erfaringene på prosjektene som nå er i gang (E16 over Filefjell,
E6 vest for Alta og Nytt dobbbeltspor Oslo–Ski), kan overføres til
hele virksomheten i transportsektoren innenfor gjeldende ansvarsdeling
og budsjettsystem. Disse medlemmer mener det ikke
er nødvendig å OPS-finansiere utbyggingsprosjekter for at det skal
være mulig å se utbygging, drift og vedlikehold av en veg- eller
jernbanestrekning i sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en egen sak
om finansieringsverktøy til bruk ved investeringer innenfor samferdselssektoren.
Stortinget legger til grunn at dette skjer uavhengig av behandling
av ny Nasjonal transportplan.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at bompengefinansiering, som regjeringen i stor grad benytter
seg av, i mange tilfeller er en ugunstig løsning samfunnsøkonomisk
sett og ikke en nødvendig del av en OPS-løsning. Disse medlemmer mener
at det er viktigere enn noen gang at deler av avkastningen av landets
formue investeres i innenlands realkapital uten risiko. Disse
medlemmer viser til Statens vegvesens internavis «Vegen
og Vi» fra 5. november 2009, der det kommer frem at det er lagt
opp til 65 mrd. kroner i bompengefinansiering i perioden 2010–2019. Disse
medlemmer viser til at dette med innkrevingskostnader vil
komme opp i over 80 mrd. kroner, og at det i tillegg kommer bompenger
på fylkesveiene, jf. svar på spørsmål 269 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets
fraksjon av 15. oktober 2009. Disse medlemmer mener
dette er en uheldig utvikling og helt unødvendig. Disse medlemmer viser
til at dette kommer på toppen av de over 50 mrd. kronene som Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet tar fra bilistene i form
av avgifter på bil og drivstoff.
Disse medlemmer mener at samferdselsmessig
infrastruktur skal finansieres av staten, og påpeker at offentlig
privat samarbeid (OPS) kan gi god effekt ved bygging og drift av
anlegg. Disse medlemmer påpeker at OPS først og fremst er
et organiseringsverktøy, og ikke et finansieringsverktøy, og at
bruk av OPS-løsning på ingen måte gjør bruk av bompengefinansiering
nødvendig. Disse medlemmer viser til at OPS-modellen
gir sterke insentiver til de private aktørene, fordi man i tillegg
til ansvar for produktiviteten, også er tildelt ansvaret for mengder
og ytelse i levetiden. Disse medlemmer viser til bruk
av OPS-kontrakter kan medføre at utbygger velger å bygge en bedre
og dyrere vei, for derved å minimere fremtidige vedlikeholdsutgifter
i avtaleperioden. Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til NRKs oppslag «– Bygger bedre veier i Polen» fra 29. juli
2009. Erfaringene så langt fra blant annet E18 Kristiansand–Grimstad
peker i retning av at OPS gir en mer hensiktsmessig risikofordeling
enn tradisjonell modell. Disse medlemmer viser til
at den viktigste positive egenskapen med privat finansiering er uavhengigheten
til årlige offentlige budsjetter. Dette kan imidlertid også realiseres
på andre måter, eksempelvis gjennom prosjektfinansiering. Ved bruk
av prosjektfinansiering vil en imidlertid ikke oppnå gunstige effekter
som kommer av at profesjonelle private investorer og långivere stiller
krav til styringen av prosjektene.
Disse medlemmer vil videre fremme
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak der bruk av
statlig fullfinansierte OPS-prosjekter vurderes på strekninger:
E39 Kristiansand–
Sandnes
E6 Otta–Vindalsliene
E6 Selli/Steinkjer–Fauske
Rv. 4 Gjelleråsen–Gran og Jaren–Mjøsbrua
Rv. 35 Hokksund–Hønefoss–Kløfta
Rv. 2 Kløfta–Kongsvinger–Magnor/Riksgrensen
E6 fergefritt ved Tysfjord
E6 Åsen–Vist
E18 Oslo–Riksgrensen/Ørje
E6 Lillehammer–Ringebu
E6 Kolomoen–Lillehammer
E134 Drammen–Haukeli–Bergen med tilførselsveier
E6 Alta–Lakselv
E6 Korporals bru–Jaktøya
E18 Langangen–Dørdal
E6 Ringebu–Otta
E18 Gulli–Langåker/Bommestad
E16 Bjørum–Hønefoss
E6 Dal–Minnesund–Skaberud
Rv. 25 Hamar–Løten og rv. 3 Løten–Elverum
E136 Dombås–Ålesund
E18 Tvedestrand–Dørdal
E39 Rogfast
E18 Tvedestrand–Arendal
Rv. 555 Sotrasambandet
Rv. 23 Dagslett–Linnes–Lier
E39 Orkanger–Klett (E6)
E39 Svegatjørn–Rådal
Rv. 13 Øvre Granvin–Voss grense/Mønshaug–Palmafoss,
inkl. rassikring (Skjervet)
E6 Kvithamar–Åsen»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser også til sine merknader og
forslag i Innst. S. nr. 300 (2008–2009):
«Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre ønsker å ta i bruk offentlig-privat samarbeid (OPS) i
lang større grad enn hva som har vært gjort i Norge tidligere. De
erfaringer vi har med OPS, har vist at veistrekninger som lenge
har vært på planleggingsstadiet, har latt seg utbygge raskere enn
med tradisjonell finansiering. Dessverre har Regjeringen ikke benyttet
seg av OPS i samferdselsutviklingen i inneværende stortingsperiode.
Disse
medlemmer vil særlig vise til følgende fordeler med OPS:
Halvert utbyggingstid
Garanterte utbyggingskostnader – ingen
budsjettsprekker
Sannsynligvis 5–15 pst. rimeligere utbygging enn
ved tradisjonell utbygging
Bygging av høy kvalitet ved at utbygger
selv skal vedlikeholde
Drift og vedlikehold i 25 år inkluderes
i kontrakten
Årlige utbetalinger til utbygger i 25 år
gjør at veien forblir av høy kvalitet i hele perioden
Ingen utbetaling til utbygger før veien
står ferdig
Sammenhengende utbygging av lange strekninger
Utnytter private utbyggeres kompetanse, kreativitet
og fleksibilitet.»
Disse medlemmer vil peke på at
det er nødvendig med en sterkere satsing på fleksible samferdselsløsninger,
som gjør det enklere å kombinere ulike transportmidler. Erfaringene
fra de første prosjektene med offentlig-privat samarbeid (OPS) er
så gode, bl.a. med halvert byggetid og bedre kostnadskontroll, at disse medlemmer mener
modellen bør videreføres på egnede strekninger innenfor vei- og
jernbaneutbygginger. Disse medlemmer ønsker at det
skal legges opp til å iverksettes 3–5 OPS-prosjekter årlig. For
2011 foreslår derfor disse medlemmer å bevilge 200
mill. kroner til planlegging av OPS. Disse medlemmer ønsker også
å igangsette følgende veistrekninger som OPS-prosjekter i 2011:
E39 Bergen–Os, E18 Østfold, og E6 hensiktsmessige parseller mellom
Trondheim og Lillehammer, rv. 2 Nybakk–Kongsvinger og E6 vest for
Alta. For jernbane ønsker disse medlemmer å vurdere
igangsetting av følgende strekninger i 2011: Eidangerparsellen og
Meråkerbanen.
Disse medlemmer foreslår derfor:
«Stortinget ber regjeringen snarest legge fram
en vurdering/utredning om nyanlegget Eidangerparsellen på Vestfoldbanen,
og elektrifisering/utbedring av Meråkerbanen som OPS-prosjekter.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser videre
til sine merknader og forslag i Innst. S. nr. 300 (2008–2009):
«Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres transportplan,
og vil starte følgende prosjekter som offentlig-privat samarbeid
(OPS) i perioden 2010–2019 (ikke i prioritert rekkefølge):
E18 Akershus–Svenskegrensen
E18 Mosseveien ("Mosseveien i tunnel")
E18 Oslo–Asker ("Vestkorridoren")
E18 Vestfold/Telemark/Aust-Agder*
Rv. 2 Kløfta–Kongsvinger (gjenstående)
Rv. 3 Østerdalen*
E16 Valdres–Filefjell
E6 i Akershus, Hedmark og Oppland*
E6 Trondheim–Oppland grense*
E16 Bjørum–Skaret–Hønefoss (Sollihøgda)
Rv. 7 Sokna–Ørgenvika
E134 Damåsen–Saggrenda
E134 Røldal–Haukeli
E39 Kyststamveien*
Rv. 550 Sotrasambandet
E16 Arnatunnelen
E136 Ålesund–Oppland grense*
Rv. 714 Orkanger–Hitra
Rv. 17 Asphaug–Namsos
Saltenpakke 2
E6 vest for Alta
E105 Kirkenes–Russland grense
Prosjekter merket *: Oppdelt i hensiktsmessige enkeltstrekninger.
Disse
medlemmer vil fremme forslag om de enkelte prosjektene som
OPS-prosjekt under korridorene i kap. 10.3.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det står følgende i Prop. 1 S (2010–2011) på Samferdselsdepartementets
område:
«Vinteren 2009/2010 var preget av langvarige kuldeperioder
i deler av landet som vanligvis har relativt milde vintre. Dette
har medført mer omfattende skader på veikropp og veidekker enn det som
er normalt. Klimaendringene har resultert i økende drifts- og vedlikeholdskostnader
som følge av hyppige skader fra økt nedbør og flom.»
Disse medlemmer viser til at
det i svar på spørsmål 384 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets
fraksjon av 11. oktober 2010 kommer frem at det ikke er tatt høyde
for klimaendringer i regjeringens forslag til statsbudsjettet for
2011. Disse medlemmer er svært skuffet over at regjeringen
i Prop. 1 S (2010–2011) prøver å bortforklare den fremtidige veksten
i vedlikeholdsetterslepet med klimaendringer. Disse medlemmer påpeker
at den forventede veksten i vedlikeholdsetterslepet tvert imot skyldes
at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet i
forbindelse med Nasjonal transportplan 2010–2019 ikke har satt av
nok midler til verken investeringer eller løpende vedlikehold. Disse
medlemmer viser til vedlikeholdsetterslepet vil forverres
ytterligere ved at regjeringen 1. januar 2010 overførte over 17 000
km med dårlig vedlikeholdte veier fra staten til fylkene. Disse
medlemmer vil samtidig understreke at det er nødvendig å
ta hensyn til ulike fremtidige scenarioer når det gjelder klimaendring,
når det skal investeres store beløp i infrastruktur som er ment
å vare i hundrevis av år.