Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kari Agerup, Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline
Knutsen og Sonja Mandt, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari
Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig
Folkeparti, Laila Dåvøy, støtter intensjonen i forslaget
om tiltak for å hindre unge i å utvikle rusmiddelavhengighet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ønsker i den forbindelse å vise til statsrådens svarbrev av 20. august 2010.
Der beskriver statsråden blant annet hvor mye godt arbeid rettet
mot risikoutsatte ungdommer og ungdomsgrupper som utføres på nasjonalt
plan i dag, både innen permanente strukturer og i form av prosjekter,
i statlig, kommunal og dels også frivillig regi. Statsråden peker
videre på at utfordringen i dag snarere er å konsentrere og samordne
innsatsen om velprøvde metoder som har dokumentert effekt, enn å
utprøve nye prosjekter. Regjeringen har valgt å vektlegge tidlig
intervensjon overfor risikoutsatte barn og unge og har en nasjonal
satsing på dette området. Den nasjonale satsingen er styrket de
tre siste årene, blant annet gjennom opptrappingsplanen på rusfeltet,
og flere departementer og direktorater er involvert. En prioritert
målgruppe i denne satsingen er nettopp ungdom og unge voksne som
har begynnende problemer med rus og kriminalitet eller psykiske
vansker.
Komiteen viser til
at statsråden i sitt svar trekker frem at Helsedirektoratet nylig
har bevilget 1,5 mill. kroner til Oslo kommune/Legevakta for etablering
av et ungdomsmottak etter modell av den svenske Maria ungdom. Målgruppen
her er ungdom med bekymringsfull bruk av alkohol og/eller narkotika.
Komiteen er svært positiv til at slike mottak bygges opp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, støtter videre statsråden i hennes
presisering av at det er solid belegg for å opprettholde en restriktiv
alkoholpolitikk som den mest effektive måten å forebygge uønsket bruk
av rusmidler på.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser
til at det er regjeringens mål både å identifisere og intervenere
overfor bruk av rusmidler på et tidlig tidspunkt. Men som statsråden
skriver, forutsetter dette et tjenesteapparat som har kompetanse
i både å avdekke, reagere og avhjelpe. Ved å gjøre tjenesteansatte
flinkere til å identifisere et problem i en tidligere fase enn hittil,
vil man med større sannsynlighet kunne forhindre at mindre problemer
utvikler seg til å bli langt mer vanskelig håndterbare. Norge er
allerede godt i gang med en helhetlig og omfattende innsats i utvikling
og bruk av metoder hvor effekten er dokumentert, for å avdekke og
avhjelpe mulig problemutvikling i en tidlig fase. I denne fasen anses
det som mindre hensiktsmessig å adoptere ett enkelt program, som
det sveitsiske Supra-F, som forslagsstillerne trekker frem. Dette
flertallet støtter helse- og omsorgsministerens vurderinger
av at det er viktig at vi konsentrerer oss om arbeidet og de tilnærminger
som er valgt, hvilket ikke utelukker at for eksempel SUPRA-F er
et godt prosjekt. Dette flertallet mener at vi bør
har tillit til at Helsedirektoratet i samarbeid med andre relevante
direktorater vil vurdere nærmere om de finner et slikt tiltak interessant.
Dette flertallet er også enig
i at programmene som tilbys i skolene, må følges opp og kvalitetssikres.
Derfor har Helsedirektoratet iverksatt en mer kritisk vurdering
ved tildeling av tilskudd til frivillige organisasjoners skoleprogrammer,
i tråd med vurderingene i rapporten om forebyggende innsats i skolen.
Dette flertallet foreslår at
dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til brev av 20. august
2010 fra helse- og omsorgsministeren. Disse medlemmer er enig
med statsråden i at det gjøres mye godt arbeid rettet mot risikoutsatt
ungdom. Spørsmålet er om dette er nok, og om det vi gjør er riktig. Tall
på nyrekruttering til rusmiljøene og ungdommens stadig lavere alder
viser at vi fortsatt har en lang vei å gå. Disse medlemmer er derfor
svært opptatt av å se på andre gode metoder samt å tenke nytt. Justisministeren
sa det samme i Dagsnytt 18 og i Syttentretti den 18. juni 2010,
og det kan synes som om regjeringsmedlemmene har problemer med å
kommunisere seg imellom når statsrådene i så stor grad uttrykker
seg forskjellig om samme tema.
Disse medlemmer er enig med statsråden
når det i kommentar til forslag II sies:
«Helsedirektoratet som fagdirektorat tilrår å benytte
metoder som i første rekke baserer seg på frivillighet og dialog.»
Disse medlemmer vil minne statsråden
om at slike urinprosjekter allerede finnes noen steder i landet,
at de kan vise til svært gode resultater, og at de gjennomføres
som et frivillig tilbud. Videre vises det til at det i forslaget
heter «gis et tilbud», samt at det presiseres at ordningen skal
være frivillig. Særlig viktig har tilbudet vært for ungdom som føler
seg utsatt for press i sin omgangskrets. Frivillig urintesting er
altså ikke noe nytt, men anses såpass vellykket at disse
medlemmer ønsker tilbudet gitt flere steder i landet. Urinprøveprosjektet
har svært lav kostnad i gjennomføring og medfører at selv om man «bare»
greide å redde én person fra å utvikle rusmiddelavhengighet, ville
prosjektet gått i pluss. Disse medlemmer er av den
oppfatning at rusmiddelavhengighet er en av våre største utfordringer
da det rammer den enkelte, vedkommendes pårørende og samfunnet som helhet.
Det er derfor viktig at alle metoder som kan virke, benyttes. Bare
slik kan vi oppnå og snu trenden med nyrekruttering. Disse
medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette et prøveprosjekt
der ungdom som blir tatt for besittelse eller bruk av små doser
narkotiske stoffer, pålegges deltagelse i et informasjonsprogram.»
«Stortinget ber regjeringen igangsette et nasjonalt
system med urinprøveprosjekt, hvor ungdom som blir tatt for førstegangsbesittelse
eller bruk av narkotiske stoffer, gis et tilbud om en kontrakt hvor
man forplikter seg til jevnlige urinprøvetester.»
«Stortinget ber regjeringen igangsette prøveprosjekter
generelt rettet inn mot risikogrupper blant ungdom.»
Videre vil disse medlemmer understreke
betydningen av bedre oppfølging av barn og unge som har foreldre
med rusproblemer og psykiske lidelser. Disse barna har en veldig
krevende hverdag og er selv spesielt utsatt for å utvikle tilsvarende
problemer. Det er nødvendig å styrke hjelpetiltakene for dem, både
for å gi dem bedre støtte og samtidig forebygge at de selv får helseproblemer.
Disse medlemmer vil vise til
en undersøkelse utført av Høgskolen i Telemark som viser at 8 av 10
gjengangere i norske fengsler har vært i kontakt med politiet som
barn. For debutanter og unge brukere (normalt under 18 år) er påtaleunnlatelse
med vilkår en løsning som flere kommuner har gode erfaringer med
ifølge Actis. I 2008 var det likevel kun 183 personer som takket
ja til påtaleunnlatelse med vilkår. En evalueringsrapport fra Politihøgskolen
viser til erfaringer fra en rekke steder, blant annet Kristiansand
kommune, der 150 ungdommer har deltatt gjennom Ungdomskontrakten,
og 7 av 10 har fullført uten å bryte vilkårene. Ungdomskontrakten
støtter ungdommene til å si nei. En kontrakt kan hjelpe med å fortsette
utdanningen, bli aktiv jobbsøker eller følge opp jobb, fritidsaktiviteter,
rusavvenningsprogrammer (Cannabisavvenning), rette opp skader, delta
i konfliktrådsmegling, forsterke og opprettholde bånd til familie
og venner, sikre faste rammer og sikre at ungdommen forplikter seg
til å møte opp til tester. Disse medlemmer mener
derfor at ordningen med påtaleunnlatelse med vilkår bør få økt oppmerksomhet. Ungdomskontrakten
er et helhetlig tilbud og ivaretar også intensjonen i forslagene
fra forslagsstillerne.
Disse medlemmer vil vise til
statsrådens svarbrev av 20. august 2010, der hun viser til at Helsedirektoratet
har iverksatt en mer kritisk vurdering ved tildeling av tilskudd
til frivillige organisasjoners skoleprogrammer, i tråd med vurderingene
i rapporten om forebyggende innsats i skolen. Disse medlemmer vil
presisere at dette ikke må innebære en reduksjon av den rusforebyggende
innsatsen i skolen, og at frivillige organisasjoner fortsatt må
spille en viktig rolle i dette arbeidet gjennom kunnskapsbaserte
og kvalitetssikrede programmer.