Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til at arbeidstakers mulighet
til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten er en viktig
del av reglene for arbeidslivet og den enkeltes ytringsfrihet.
Komiteen viser til varslingsparagrafen i
arbeidsmiljøloven § 2-4 som ble gjort gjeldende fra 1. januar 2007.
I tillegg ble arbeidsmiljøloven § 2-5 om vern mot gjengjeldelse
ved varsling og § 3-6 om plikt til å legge til rette for varsling
innført.
Komiteen vil peke på at rammene
for varslingsvern må både ivareta den ansattes ytringsfrihet, rett
til å varsle om kritikkverdige forhold og den ansattes lojalitetsplikt
overfor arbeidsgiver. Komiteen vil peke på at hovedutfordringen
er å gjøre arbeidstakerens rett til å varsle om kritikkverdige forhold
i virksomheten reell.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at det ikke er mulig å vurdere varslingsreglenes effektivitet
og virkning ut fra antall saker der domstolene har akseptert varslervern,
slik forslagsstillerne gjør. Flertallet mener varslingsreglenes
primære oppgave er å bidra til at denne type saker løses internt
i virksomheten.
Flertallet viser til statsrådens
svarbrev av 28. juni 2010 hvor det blant annet står, sitat:
«Representantene viser til at det fra 2007 og frem
til i dag kun har vært en eneste saksøker som i domstolene har fått
gjennomslag for vern av varslings-reglene og konkluderer på dette grunnlag
at vi bare har hatt 1 varslingssak i Norge de siste 3 årene.
Gjennomslag
i domstolene er et lite hensiktsmessig mål for om reglene fungerer.
Det er snarere ønskelig at arbeidstaker ikke skal være nødt til
å gå til domstolene. Målsetningen med varslingsreglene er å avdekke
og avslutte kritikkverdige forhold på arbeidsplassen uten negative konsekvenser
for arbeidstakeren. Jeg har nettopp mottatt en rapport om hvordan
varslingsreglene håndteres på arbeidsplassene, utarbeidet av FAFO.
Det fremgår klart av undersøkelsen at det er langt flere som benytter
seg av varslingsreglene og som får gjennomslag for sine varsler enn
den ene saken som representantene viser til.»
Komiteen mener det
fortsatt er behov for å øke kunnskapen om varslingsreglene hos den
enkelte arbeidstaker og den enkelte arbeidsplass. Komiteen viser
til at departementet og arbeidstilsynet har et særlig ansvar for
dette. Det er også behov for å gjøre kjent at offentlige fagorgan som
for eksempel Skatteetaten, Helsetilsynet og Økokrim har en spesiell
oppgave i å bistå når de blir kontaktet av arbeidstakere som vurderer
å varsle om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen eller i virksomheten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er enig med departementet i at det er kort tid siden varslingsreglene trådte
i kraft. Flertallet vil likevel peke på at det er
viktig at reglene for varsling virker i tråd med intensjonen i loven,
og mener derfor det må gjennomføres en evaluering av reglene i løpet
av denne stortingsperioden. Det er naturlig at en slik gjennomgang
også ser på om reglene treffer bredt nok. Blant annet bør det vurderes
om varslervernet for innleide arbeidstakere og ansatte hos underleverandører
er tilfredsstillende ivaretatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener, som det er redegjort
for i saken, at dagens varslerparagrafer i all hovedsak virker mot
sin hensikt, både som følge av utforming og som følge av den manglende
etterlevelsen av intensjonene bak.
Mest bekymringsfullt er det etter disse
medlemmers mening at selv små, men svært viktige detaljer
som utelates i kjennelser som går i varslerens favør, kan få svært
store følger for vedkommende. Disse medlemmer antar
at dette er fordi det ikke eksisterer en instans eller et system,
foruten domstolen, som kan eller vil følge opp det som burde være
logiske og vernende konsekvenser for den seirende varsleren.
Når varslerparagrafene etter disse medlemmers mening
på denne dårlige måten «verner» arbeidstakere som har klart å passere
det ene «nåløyet» etter det andre og endelig vunnet frem som varslere
i domstolen, er det vanskelig å forestille seg situasjonen til varslere
som ikke vinner frem noe sted.
Disse medlemmer viser til at
fra varslere som har vunnet frem, er den klare anbefalingen at inntil
samfunnet har et gjennomgående system som, i motsetning til i dag,
kan ivareta de arbeidstakere som ønsker å bekjempe kriminell virksomhet,
er Grunnloven § 100 langt å foretrekke fremfor de såkalte varslerparagrafene.
For forslagsstillerne er dette tydeligvis signaler som er svært
bekymringsfulle, og som til fulle viser at de bekymringene forslagsstillerne
hadde i forbindelse med behandlingen av saken i 2006, dessverre
har vist seg å bli resultatet. Forslagsstillerne mener derfor at
det nå er viktig at det nedsettes et utvalg hvor også noen som har vært
igjennom dette, blir med, slik at dagens varslerparagrafer gjennomgås
og at utvalget kommer med forslag til endringer for å sikre at intensjonene
med varslerparagrafene blir fulgt opp. Disse medlemmer har
merket seg at personer som har varslet er veldig tydelige på at
arbeidet må komme raskt i gang, slik at endringer raskt kan komme
på plass for å hindre at flere mennesker som tror at varslerparagrafen
vil beskytte dem, blir ofret i et system som kun tilsynelatende
er ment å bekjempe korrupsjon og økonomisk kriminalitet.
Disse medlemmer viser til at
NRK fortalte, den 11. oktober 2010, om en sikkerhetsvakt som ble
fjernet fra jobben på Statoil Mongstad etter at vedkommende varslet
om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Resultatet var at varsleren
opplevde trusler. Etter kort tid fikk varsleren beskjed både fra
Statoil og arbeidsgiver G4S om at det ikke var trygt for vedkommende
å jobbe på Mongstad lenger.
Disse medlemmer vil peke på at
det kan synes som om dagens varslerparagraf gir et betydelig svakere
vern for ansatte hos underleverandører eller på annen måte er innleid arbeidskraft,
enn for varslere som er ansatt i det firmaet de varsler om.
Disse medlemmer mener det er
behov for en evaluering av om varslerparagrafen fungerer tilfredsstillende,
og at en slik evaluering også bør omhandle ansatte hos underleverandører
eller på annen måte er innleid arbeidskraft.
Disse medlemmer ser det som svært
positivt at komiteen mener det bør gjennomføres en bred evaluering
av reglene i løpet av denne stortingsperioden for å se om varsling
virker i tråd med intensjonen i loven. Disse medlemmer har merket
seg at departementet påpeker at regelverket bør virke noe lenger
før det foretas en evaluering.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti ved behandlingen
av Ot.prp. nr. 84 (2005–2006) Om lov om endringer i arbeidsmiljøloven
(varsling) fremmet flere forslag som alternativ til regjeringens
forslag, jf. Innst. O. nr. 6 (2006–2007). Disse partier mente regjeringens
forslag ikke skapte et tilstrekkelig klart rettsvern og trygghet for
varslere.
Disse medlemmer mener det er
viktig at lovverket evalueres gjennom en bred gjennomgang for å
få klarlagt hvordan det har virket. En slik evaluering bør foretas
snarest mulig og slik at eventuelle forbedringer av lovverket kan
gjennomføres i inneværende stortingsperiode.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
blir gjennomført en evaluering av varslingsparagrafen senest før
utgangen av 2011.»