Innledningsvis har regjeringen følgende generelle
kommentarer til forslaget om en norsk budsjettstrategi for FN:
a) FN har
i kraft av sin medlemsmasse universell legitimitet og er eneste
forum som kan sikre en regelbasert verdensorden.
b) FN-systemet utgjør viktige kanaler for
norsk bistand. FN har betydning som går langt ut over overføring
av finansielle ressurser og har sentrale roller både globalt og
på landnivå som fora for den utviklingspolitiske debatten, konfliktforebygging
og fredsbevaring, i utformingen av universelle normer og utviklingspolitiske
prinsipper og ved omfattende rådgivning til nasjonale myndigheter
og bidrag til nasjonal kompetanseutvikling i de fattige landene.
FN har gjennom sin nøytralitet utviklingslandenes tillit og har
derfor også et fortrinn når det gjelder å bistå i gjennomføringen
av felles vedtatte normer.
c) FN er i en særstilling som kanal for
norsk bistand sammenlignet med aktører som nasjonale myndigheter,
sivilt samfunnsorganisasjoner og private aktører: FN og dets organisasjoner
styres og drives etter regelverk besluttet av FNs medlemsland, og
Norge bidrar ikke bare med finansiering, men deltar også i styrende
organer. Det siste gir anledning til påvirkning og kontroll. Gjennom
aktiv deltakelse i styrende organer er Norge med på å legge føringer
for en organisasjons samlede virksomhet, ikke bare for norske bidrag.
Regjeringen er enig i at kontinuerlige vurderinger
av FN-organisasjonenes effektivitet og resultatoppnåelse er påkrevd.
Derfor er dette arbeidet blitt styrket de siste årene. Vurderingene
gjøres i dag på flere måter:
a) Gjennom
aktiv deltakelse i organisasjonenes styrende organer hvor organisasjonenes
årlige rapporter om resultatoppnåelse, evalueringsvirksomheten og
internrevisjon samt rapporter fra ekstern revisor og enkeltstående
evalueringer behandles. Styredeltakelsen innebærer gjerne nært samarbeid
med andre land, både nordiske og andre likesinnede land.
b) Norge har vært sentral i opprettelsen
av et nylig styrket nettverk (Multilateral Organisations Performance
Assessment Network, MOPAN) som nå består av 16 giverland og som hvert
år foretar felles vurderinger av de viktigste multilaterale organisasjonene.
FNs utviklingsprogram (UNDP), FNs barnefond (Unicef), Verdensbanken
og Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) ble gjennomgått i 2009.
I 2010 foretas det vurderinger av FNs befolkningsfond (UNFPA), Verdens
helseorganisasjon (WHO), Den asiatiske utviklingsbanken (AsDB) og
Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD). Fra 2011
vil seks organisasjoner/institusjoner bli gjennomgått hvert år.
De største organisasjonene vil bli vurdert hvert tredje eller hvert
fjerde år, avhengig av når rapportene kan brukes inn i viktige prosesser
for å bedre resultatfokus og effektivitet i de ulike organisasjonene.
c) Gjennom uavhengige evalueringer som
administreres av Norads evalueringsavdeling.
d) Utenriksdepartementets såkalte ”profilark” som
i 2009 oppsummerte vurderingene av i alt 25 multilaterale organisasjoner
og globale fond. Det arbeides med å utvikle klarere vurderingskriterier
for å sikre mer systematiske vurderinger på tvers av organisasjonene.
Dette vil bli søkt gjennomført i 2011.
e) Også informasjonsutveksling med likesinnede land
bidrar til de norske vurderingene av ulike organisasjoner. Eksempelvis
var det i mars 2010 et nordisk møte hvor en rekke multilaterale
organisasjoner ble diskutert, basert på ulike typer gjennomganger
som anført ovenfor.
De nevnte vurderinger og tiltak er iverksatt
for å imøtekomme behovet for kontinuerlige vurderinger av FNs organisasjoner
og sikrer at dette gjøres i tett samarbeid med andre givere.
Som omtalt i Dokument 8:141 S (2009-2010) fastsettes
bidragene til FNs regulære budsjett etter en fastsatt fordelingsnøkkel
og finansieringen av FNs fredsbevarende operasjoner skjer etter
en egen bidragsskala. Også medlemskontingentene i FNs særorganisasjoner
er basert på fremforhandlede fordelingsnøkler. Felles for disse
tre er at totalbudsjettene besluttes ved enighet mellom FNs 192
medlemsland og at Norge ikke kan beslutte størrelsen på de norske
bidragene, utover å søke å påvirke størrelsen på totalbudsjettene.
Når det gjelder frivillige bidrag, kan imidlertid omfanget
av den norske støtten knyttes til reformviljen i den enkelte organisasjon.
Dette blir gjort. Det klareste eksemplet er at Norge besluttet å
ikke inngå ny programsamarbeidsavtale med FNs organisasjon for ernæring
og landbruk (FAO) da den forrige programsamarbeidsavtalen utløp
i 2009. Dette fordi man var misfornøyd med oppfølgingen av det reformarbeidet
som styrende organer hadde pålagt organisasjonen, herunder effektiviseringstiltak
og et styrket fokus på resultatoppnåelse. Dette innebærer ikke
at bistanden til landbruk går ned, men at midlene omdisponeres til
andre aktører innenfor og utenfor FN.
Som en oppfølging av anbefalingene fra reformpanelet,
hvor statsminister Stoltenberg var en av lederne, står reformspørsmål
som harmonisering av administrative systemer og rutiner samt deltakelse
i FNs koordineringen på landnivå sentralt i dialogen med organisasjonene.
I forhold til FNs utviklingsprogram (UNDP), FNs barnefond (UNICEF)
og FNs befolkningsfond (UNFPA) har Norge i tillegg vært med på å
drive fram likelydende vedtak i styrene om en omfattende budsjettreform
som tar sikte på å styrke budsjettene som virkemiddel til å oppnå
resultater og for øvrig gi lettere innsyn i hvordan organisasjonens
finansielle ressurser brukes.
Stortingets behandling av St.prp. nr. 1 (2005-2006)
åpnet for å gi flerårige indikative tilsagn til FNs viktigste utviklingsorganisasjoner,
noe som i praksis innebærer et løfte - med forbehold om Stortingets
samtykke (budsjettvedtak) - om å opprettholde nivået på støtten
i påfølgende år. Slike tilsagn, som bare gjelder kjernebidrag, er
å anse som et ”svar” på organisasjonenes styrevedtatte langtidsplaner
(strategiske planer) og vil normalt ha samme tidshorisont som organisasjonenes planer.
Utenriksdepartementet har benyttet seg av muligheten
til å gi flerårige indikative tilsagn til UNDP, UNICEF og UNFPA.
Flerårige tilsagn bidrar til større forutsigbarhet for
organisasjonene, noe som legger til rette for at organisasjonene
kan drives mer effektivt og på basis av prioriteringene i organisasjonenes langtidsplaner.
For Norge som stor bidragsyter av kjernemidler til disse organisasjonene,
er dette viktige hensyn. Forutsigbarhet i finansiering er erkjent
som et sentralt bistandseffektivitetsprinsipp og nedfelt i Pariserklæringen
om bistandseffektivitet og den påfølgende handlingsplanen (Accra
Agenda for Action) så vel som i fremforhandlede dokumenter om FNs
utvik-lingsaktiviteter, herunder også organisasjonenes ressursmobiliseringsstrategier
som styrene har sluttet seg til. Også en rekke andre givere gir flerårige
tilsagn til de samme organisasjonene.
Regjeringen søker å påvirke organisasjonene
i retning av økt effektivitet og ønsker derfor å videreføre ordningen
med flerårige indikative tilsagn. I tillegg til nevnte grunner,
anses slike tilsagn som hensiktsmessige også fordi et gir anledning
til å knytte klare forventinger til hva organisasjonene skal levere
blant annet når det gjelder oppfølging av forventninger om reformvilje,
mer resultatbasert styring og bedre effektivitet samt en rettighetstilnærming
til virksomheten og ivaretakelse av likestillingshensyn.
Fredsoperasjoner er et av FNs viktigste virkemidler.
Regjeringen er opptatt av at FN skal lykkes som fredsbevarer. Dette
har blitt stadig mer utfordrende i en situasjon der sikkerhetssituasjonen
i mange av operasjonsområdene er blitt mer krevende, med opprørsgrupper
som ikke føler seg forpliktet til å legge ned våpnene, som angriper
sivilbefolkningen og i en del tilfeller også FN-personell. Samtidig
med at utfordringene er blitt mer komplekse, har operasjonene både
fått stadig mer omfattende oppgaver og blitt betydelig større.
Norge har vært en pådriver og støttespiller
for de reformprosessene som har vært iverksatt de senere årene for
å gjøre FN best mulig i stand til å håndtere utviklingen som er
beskrevet ovenfor. Det gjelder både de prosessene som har vært rettet
spesielt inn mot fredsoperasjonene og de som gjelder hele FN-apparatet,
som ”ett FN på landnivå”. Den siste operasjonsrettede reformprosessen,
også kjent som”New HorizonBasert på tittelen på rapporten
som ligger til grunn: “A new partnership agenda. Charting a new
horizon for UN peacekeeping.””, ble innledet i juli
2009 og anga fire hovedprioriteringer:
1) Styrke planlegging,
drift og oppfølging av operasjonene
2) Styrke utvikling av kapasitet. Tilgangen
på ressurser er ikke uendelig - hvordan kan FN få tilgang på og
få mer ut av de ressursene som faktisk finnes?
3) Bedre feltstøtten – hvordan legge best
mulig til rette for gjennomføring i felt – i fht. logistikk, sikkerhet
osv.
4) Bidra til policy-utvikling – utvikle
praktiske retningslinjer for gjennomføring av sentrale oppgaver
som beskyttelse av sivile og robust fredsbevaring
Framdriften varierer på de ulike områdene. Planlegging
og oppfølging (punkt 1) er styrket gjennom bl.a. intensivert dialog
mellom sikkerhetsrådet, sekretariatet og de bidragsytende landene.
Når det gjelder punkt 2) har man bl.a. nylig startet pilotprosjekter
for å utvikle klarere retningslinjer for hvilke resultater man forventer
i felt av ulike militære enheter. En global feltstøttestrategi (punkt
3) ble vedtatt i juni d.å. Den forventes å ville bidra til bedre praktisk
tilrettelegging for gjennomføring av operasjonsmandatene i felt.
På policysiden (punkt 4) er utviklingen av et strategisk rammeverk
for beskyttelse av sivile en av de mest sentrale, men også en av
de mest utfordrende oppgavene. Dette skyldes både at det er svært
krevende å legge opp til gode beskyttelsesstrategier og at land
i Sør er på vakt mot forslag som kan bidra til at FNs rolle kan
komme i konflikt med nasjonal suverenitet.
Norge bidrar aktivt til å gjennomføre målsettingene
under New Horizon-prosessen med personell, kapasitetsbyggingstiltak
og doktrineutvikling. En oversikt over aktuelle områder for videre
norsk innsats ble overlevert FN våren 2010. Oversikten vil danne
grunnlag for videre utvikling av samarbeidet med FN om støtte til
fredsoperasjonene.
FN har varslet at en framdriftsrapport for New Horizon-prosessen
vil foreligge i slutten av september. Det bør i lys av denne vurderes
om det er formålstjenelig med en ytterligere, separat norsk rapport.
Regjeringen er enig i at det er viktig å bidra
til budsjettdisiplin i FNs regulære budsjett, men mener et prinsipp
om null nominell vekst ikke er hensiktsmessig. For perioden 2010-2011
utgjør Norges bidrag 0,871 pst. av det regulære budsjettet. Budsjettet
vedtas ved konsensus.
Det har vært diskusjoner de siste tjue årene
om reell nullvekst - som tillater videreføring av FNs løpende aktiviteter
på eksisterende nivåer - eller nominell nullvekst bør legges til
grunn for FNs regulære budsjett. Norge har støttet kravet om budsjettdisiplin,
men mener at nullvekstlinjen vil bidra til en statisk tilnærming
til FNs oppgaver gjennom sementering av gamle oppgaver snarere enn
til et sterkt og effektivt FN som endres i tråd med nye globale
oppgaver. Også Norge har interesse av at FN kan påta seg oppgaver
som vi prioriterer høyt. Med de konstellasjoner som er innenfor
verdenssamfunnet i dag, er det stor sannsynlighet for at disse ikke
vil få finansiering innenfor det regulære budsjettet dersom nullvekstlinjen
legges til grunn. Nominell nullvekst vil innebære en gradvis nedbygging
av FNs aktiviteter og rolle sammenlignet med andre globale aktører
som ikke har samme legitimitet og ikke er underlagt samme finansielle
begrensninger.
Finanskrisen har bidratt til å snu den tidligere trenden
med økninger i det regulære budsjettet som omtales i Dokument 8:141
S (2009-2010). Generalsekretæren har den senere tid hatt en ambisjon
om 0,5 pst. reell vekst i det regulære budsjettet, og budsjettet
for 2010-2011, som ble vedtatt etter langvarige forhandlinger under norsk
ledelse, innebærer et budsjett som ligger litt over nullvekstgrensen.
Sikkerhetsrådet og generalforsamlingen har samtidig pålagt sekretariatet
en rekke nye oppgaver, noe som i praksis innebærer at det regulære
budsjettet i realiteten har blitt strammere de senere år. Viktige
deler av sekretariatets oppgaver er underfinansiert over det regulære
budsjettet, og sekretariatet er derfor i stor grad avhengig av frivillige
bidrag for å følge opp mandatene, også oppgaver som har høy prioritet
på norsk side. Ett eksempel er FNs kontor for koordinering av humanitær
bistand (OCHA) som ikke får tilstrekkelige midler over det regulære
budsjettet til å utøve sine kjernefunksjoner og som derfor er avhengig
av frivillige bidrag, herunder fra Norge. Tilsvarende er oppfølgingen
av sikkerhetsrådsresolusjon 1325 om kvinner, fred og sikkerhet i
stor grad avhengig av frivillige bidrag. Regjeringen vil fortsatt arbeide
for at FNs kjerneoppgaver i størst mulig grad dekkes under det regulære
budsjettet for å gjøre gjennomføringen mindre avhengig av frivillige
bidrag som er mindre forutsigbare og også innbærer en uheldig byrdefordeling
mellom medlemslandene.
I arbeidet med de regulære budsjettene har det for
øvrig vært et sentralt norsk anliggende å bidra til et sterkere
resultatfokus og økt ansvarlighet, herunder at kontrollutøvende
instanser (særlig Office of Internal Oversight Services, OIOS) sikres
tilstrekkelige ressurser og uavhengighet.
Regjeringen er enig i at et økende antall mandater,
som resulterer i tiltakende fragmentering og duplisering i FNs arbeid,
er en stor utfordring i forhold til å sikre resultater og effektivitet.
Vi arbeider for å bidra til å eliminere mandater som ikke lenger
er relevante og samkjøre dupliserende mandater. Det må imidlertid
erkjennes at dette er en vanskelig og ofte politisk følsom oppgave
fordi medlemsstatene har eierskap til, og ofte også egeninteresse
av, ulike mandater. Under det pågående arbeidet med reform av generalforsamlingen
har Norge gått inn for et prinsippvedtak om at nye mandater skal
tidsbegrenses, noe som vil innebære at en eventuell forlengelse
vil kreve nye vedtak. Sammen med likesinnede prøver vi også å få
tidsbegrensing inn i enkeltmandatene. Formell eliminering av mandater
krever konsensus, og dette forklarer hvorfor den særskilte prosessen
med å revidere FNs mandater som ble igangsatt under FNs 60 generalforsamling
i 2005 så langt har gitt begrensede resultater. Dette betyr imidlertid
ikke nødvendigvis at alle gjenstående mandater forblir operative.
Mandater som ikke lenger er aktuelle, vies naturlig nok ikke oppmerksomhet.
Eliminering av mandater kan imidlertid også skje
utenfor prosessen omtalt ovenfor. Det viktigste eksemplet er opprettelsen
av den nye kvinne- og likestillingsenheten, UN Women, hvor Norge
har spilt en sentral rolle. Etableringen skjer som en oppfølging
av reformpanelets anbefalinger. UN Women forutsettes å være operativ
fra 2011 og innebærer at FNs utviklingsfond for kvinner (UNIFEM),
et opplærings- og forskningsinstitutt (United Nations International Reserach
and Tranining Institute for the Advancement of Women, INSTRAW) og
to enheter i sekretariatet opphører fra samme tidspunkt.
Hensikten med å gjennomgå FNs mandater er å bidra
til bedre resultater og effektivitet. Dette er imidlertid ikke eneste
måte å sikre dette. Et godt eksempel er den humanitære reformen
som gjennom den nye klyngetilnærmingen har ført til klart bedre
koordinering mellom FN-enheter med et humanitært mandat, og også
andre humanitære aktører, under ledelse av FNs kontor for koordinering
av humanitær bistand (OCHA). Tilsvarende har etableringen av FN
sentrale nødhjelpsfond (CERF) bidratt til at FN-organisasjonene
kan komme langt raskere på banen i humanitære krisesituasjoner.