Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til Prop. 163 L (2009–2010) om endringar i politilova m.m.
I proposisjonen fremmes det forslag om å gi kommunene hjemmel til
å håndheve bestemmelsene om renhold og vintervedlikehold i politiloven § 14
første ledd nr. 1 og 2. Det fremmes videre forslag om endring i
politiloven § 14b som vil klargjøre Politidirektoratets hjemmel
til å delegere politifaglige og administrative oppgaver til Kripos,
forslag om å endre passlova § 1 tredje ledd slik at retten til pass
også vil omfatte reisebevis for flyktninger og forslag om endring i
utlendingslova § 92 om at det ikke blir gitt rett til fri rettshjelp
uten behovsprøving i saker om utvisning etter utlendingsloven § 122.
Komiteen viser til forslaget
om endring av politiloven § 14 første ledd nr. 1 og 2. Generelt renhold
og vedlikehold av bygningsmasse og uteområder er viktig for å skape
trivelige bomiljøer og lokalsamfunn. Vintervedlikeholdet – med brøyting,
fjerning av snø og strøing av fortau – bidrar til å redusere antallet
ulykker og gjør byer og tettsteder mer fremkommelige om vinteren. Komiteen vil
understreke viktigheten av at bestemmelser om dette kan håndheves,
og at reglene om håndheving utformes slik at de er praktiske å bruke
for politi og kommuner. Komiteen viser til forsøksordningene
med kommunal håndheving av de lokale politivedtektene knyttet til
renhold og vintervedlikehold av fortau, som har blitt gjennomført
i Oslo, Bergen og Trondheim. Alle disse tre kommunene ønsker at prøveordningen
omgjøres til en permanent ordning. For komiteen er
det nyttig at kommuner har gjort seg praktiske erfaringer med de foreslått
lovendringene.
Komiteen støtter departementets
vurdering, basert på høringsinnspillene, om at det gis hjemmel til
å fastsette sentrale retningslinjer for gjennomføringen av kontrollordningen
i forskrift. Etter komiteens oppfatning vil dette
styrke borgernes rettssikkerhet og forenkle kommunenes arbeid med
å håndheve reglene.
Komiteen støtter departementets
vurdering av at en administrativ ilagt sanksjon fra kommunen for
brudd på disse bestemmelsene i politivedtektene stenger for sanksjoner
fra politiet, slik at det ikke kan være tvil om at forbudet mot
dobbeltstraff er overholdt.
Komiteen støtter videre forslaget
om endring i politiloven § 14b. Det er etter komiteens oppfatning
fornuftig at saksbehandlingen og oppfølgingen av personer som lever
med fiktiv identitet delegeres til Kripos. Det er ulike årsaker
til at mennesker havner i en situasjon hvor fiktiv identitet er
nødvendig. Personer som lever med fiktiv identitet har i mange tilfeller
behov for tett oppfølging fra politiet i en lang tidsperiode. Den foreslåtte
delegeringen vil kunne bidra til at de sikres tilstrekkelig kompetent
bistand hos tjenestemennene som arbeider med spørsmål knyttet til
fiktiv identitet. En reduksjon i antallet personer som kjenner personenes
reelle identitet ansees også som et ønsket resultat av delegeringen. Dette
vil kunne bidra til å redusere risikoen for at personsensitive opplysninger
havner hos uvedkommende, og dermed at muligheten for livsutfoldelse
øker for dem som lever med fiktiv identitet.
Komiteen viser til forslaget
om endring av passlova § 1. Komiteen viser til at
forslaget er av lovteknisk karakter, har ingen merknader og viser
til begrunnelsen for forslaget i proposisjonen.
Komiteen viser til forslaget
om endring av utlendingslova § 92. Komiteen viser
til at forslaget retter opp en henvisningsfeil, har ingen merknader
og viser til begrunnelsen for forslaget i proposisjonen.