1.2 Komiteens generelle merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet, Marit Amundsen, lederen Anders Anundsen og Ulf Erik Knudsen, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til at Riksrevisjonen har revidert statsregnskapet og administrasjonen av Svalbard for budsjettåret 2009 og at det er avgitt 205 avsluttende revisjonsbrev uten merknader. Komiteen merker seg at det er avgitt 21 avsluttende revisjonsbrev med merknader.

Komiteen viser videre til at Riksrevisjonen har funnet grunnlag for å slå fast at alle revisjonsområder kan bekreftes, med unntak for at det heller ikke i år har vært mulig for Riksrevisjonen å bekrefte at Arbeids- og velferdsetatens regnskap er uten vesentlige feil og mangler.

Komiteen viser til at det fortsatt er utfordrende for flere departementer å forholde seg til risikostyring som en integrert del av mål- og resultatstyringen i departementene og underliggende etater. Komiteen viser til at kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. S. nr. 120 (2008–2009), jf. Dokument nr. 1 (2008–2009), understreket betydningen av at samtlige departementer måtte få på plass nødvendige systemer på dette området. Komiteen understreker at det fortsatt er behov for sterkt fokus på dette området for å sikre forsvarlig forvaltning og styring i alle departementene.

Komiteen viser til at Riksrevisjonens undersøkelser har vist et generelt for svakt fokus på IKT-sikkerhet og at det er avdekket en rekke alvorlige svakheter ved flere departementers oppfølging av IKT-sikkerhet. Komiteen viser til at dette har vært fokusert på også tidligere fra Riksrevisjonens side, uten at nødvendige tiltak er gjennomført. Komiteen understreker behovet for at denne utfordringen tas på alvor og at de berørte departementer følger opp Riksrevisjonens påpekninger og gjennomfører nødvendige tiltak for å bedre IKT-sikkerheten vesentlig.

Komiteen er bekymret over at manglende samordning av IKT-systemer kan føre til feil som medfører tap for staten og feil utbetaling av ytelser til brukere. Komiteen vil imidlertid peke på at behovet for samordning av IKT-systemer må gjøres på en måte som ivaretar personvernhensyn.

Komiteen viser til at dårlig internkontroll har ført til brudd på lov og forskrift som også medfører feil i flere av regnskapene også i 2009.

Komiteen merker seg at det fortsatt skjer brudd på anskaffelsesregelverket i staten, men at det likevel er tegn til bedring. Komiteen mener det er uheldig at anskaffelsesreglementet brytes. Det vil kunne medføre feil prising av produkter og tjenester kjøpt av staten.

Komiteen viser for øvrig til sine merknader under det enkelte departement.