Utenriksdepartementet hadde i 2009 et utgiftsbudsjett
på 32,6 mrd. kroner. Departementet har ansvar for to virksomheter
og ett særlovsselskap.
Riksrevisjonen har avgitt to avsluttende revisjonsbrev
uten merknad.
Riksrevisjonen konstaterer at det er svakheter
i styringsdialogen mellom Utenriksdepartementet og underliggende
virksomheter. Riksrevisjonen har merket seg at departementet nå
arbeider med å ut-vikle et nytt styringssystem for informasjonssikkerhet,
og forutsetter at departementet følger opp at underliggende virksomheter
implementerer og oppfyller de krav departementet stiller.
Riksrevisjonen finner det uheldig at departementet
ikke har tilfredsstillende rutiner for regelmessig kontroll av logger
og at det er svakheter i etterkontroll av registrering av gitte
brukertilganger. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
ved overgang til ny plattform får bedre og automatiserte rutiner
på brukertilganger, samt bedret manuell kontroll ved opprettelse
og sletting av brukertilganger. Riksrevisjonen vil understreke viktigheten
av god styring og kontroll på informasjonssikkerhetsområdet.
Riksrevisjonen er kritisk til at departementet over
flere år ikke har hatt tilfredsstillende kontroll og rutiner på
oppfølgingen av utenriksstasjonene. Riksrevisjonen har påvist mangelfull oppfølging
av rutiner på inntektsområdet og svikt i internkontrollen på utenriksstasjonene. Revisjonen
har videre avdekket at departementet har mangelfull kontroll når
det gjelder oppfølging av utenriksstasjonene. Riksrevisjonen konstaterer
at departementet tar kritikken fra Riksrevisjonen alvorlig og har
forpliktet seg til å gi arbeidet med å sikre god internkontroll
høy prioritet. Riksrevisjonen merker seg at departementet har tatt
selvkritikk og iverksatt tiltak for å sikre at kontroll knyttet
til økonomihåndtering ved stasjonene blir fulgt.
Revisjonen viser at det er etablert et tilfredsstillende
styrings- og forvaltningssystem for ordningen. Styringsdialogen
mellom departementet og Innovasjon Norge og Innovasjon Norges prosjektforvaltning
er i hovedsak godt dokumentert og i henhold til bestemmelsene om økonomistyring
i staten og regelverk for ordningen. Når det gjelder prosjektene
har Riksrevisjonen stilt spørsmål om departementet i tilstrekkelig
grad har iverksatt risikodempende tiltak for å sikre tilfredsstillende
bidrag fra partene i det bilaterale samarbeidet med Romania og trygge
bærekraftig utvikling etter prosjektenes levetid.
Riksrevisjonen har merket seg departementets uttalelse
om at partnerskap er vagt definert i målsettingen for samarbeidsprogrammet,
og at effekten og virkningen av partnerskap ikke kan måles i prosjektenes
levetid men må evalueres over tid. Videre har departementet iverksatt
tiltak i forhold til påpekte svakheter, og at rapportering om erfaringer
og nytten av partnerskap vil bli inkludert i sluttrapport fra prosjektene.
Riksrevisjonen registrerer at departementet
oppgir at bærekraftselementet ble tillagt betydelig vekt ved vurdering
av prosjektsøknadene og at arbeidet med å søke muligheter for viderefinansiering
kontinuerlig vektlegges overfor prosjektdeltakerne.
Riksrevisjonen vil påpeke viktigheten av at bærekraft
og partnerskapsforhold i prosjektene har oppmerksomhet gjennom hele
prosjektperioden og forutsetter at dette arbeidet følges opp for
å sikre at prosjektene bidrar til forventet måloppnåelse for samarbeidsprogrammet.
Riksrevisjonen er kritisk til at den risiko-
og målstyring som gjennomføres i enkelte bistandsprosjekter ikke
dokumenteres, og bemerker at dette kan føre til manglende oppmerksomhet rettet
mot forhold som kan true måloppnåelsen underveis i prosjektenes
varighet. Riksrevisjonen har merket seg at departementet uttaler
at det aktivt følger opp Riksrevisjonens anmerkninger knyttet til
det enkelte prosjekt og på generelt grunnlag har arbeidet målrettet
med risiko- og målstyring de senere år. Riksrevisjonen forutsetter
at dette arbeidet fortsatt blir gitt prioritet.
Riksrevisjonen konstaterer at antikorrupsjonsarbeidet
i liten grad er en del av den løpende dialogen med tilskuddsmottakere.
Riksrevisjonen ser det som uheldig at de vurderingene av risiko som
utenriksstasjonene foretar, ikke alltid er tilstrekkelig dokumentert.
Riksrevisjonen har merket seg departementets uttalelse om at dialog om
korrupsjonsrisiko og tiltak for å forebygge misbruk av midler også
foregår utenfor forvaltningen av enkeltprosjekter. Videre har departementet
uttalt at prosjektdokumenter alene ikke formidler den faktiske bredden
i utenriksstasjonenes arbeid med utfordringene på antikorrupsjonsområdet.
Riksrevisjonen vil peke på viktigheten av at antikorrupsjonsarbeidet
på utenriksstasjonen fortsatt følges aktivt opp fra departementets
side.
Riksrevisjonen ser det som uheldig at departementet
ikke følger opp manglende uttalelse fra bistandsprosjektenes revisor
med hensyn til misligheter og korrupsjon, og at prosjektenes revisjonsrapporter
avviker fra inngåtte avtaler. Riksrevisjonen har merket seg at departementet uttaler
at det har grepet fatt i avvikene og at det arbeides systematisk
med forbedringer av rutiner på dette området.
Riksrevisjonen konstaterer at forsinkede utbetalinger
fra UNICEF og UNDP medfører store utfordringer for bistandsprosjektenes
framdrift. Riksrevisjonen har merket seg at departementet uttaler
at det gir FN-organisasjonenes kapasitet for iverksetting og etterlevelse
av avtaleforpliktelser stor oppmerksomhet i både formelle og uformelle
fora. Riksrevisjonen forutsetter at de sene utbetalingene, med de
konsekvenser det har for prosjektene, umiddelbart tas opp med UNICEF
og UNDP på både lokalt og sentral nivå.
Riksrevisjonen har påpekt svakheter og vedvarende
problemer ved innkjøp og distribusjon av medisiner i Malawi. Svakhetene
gjelder manglende dekning av etterspørsel etter medisiner og innkjøp
av vesentlig dyrere medisiner fra private leverandører. Riksrevisjonen
har merket seg departementets uttalelse om at dette er en sentral
utfordring og at framdriften på dette området så langt ikke har
svart til forventningene. Riksrevisjonen vil påpeke viktigheten
av at departementet fortsatt gir dette temaet høy prioritet.