19.1.1 Innledning

Utenriksdepartementet hadde i 2009 et utgiftsbudsjett på 32,6 mrd. kroner. Departementet har ansvar for to virksomheter og ett særlovsselskap.

19.1.2 Riksrevisjonens uttalelse

Riksrevisjonen har avgitt to avsluttende revisjonsbrev uten merknad.

19.1.2.1 Informasjonssikkerhet

Riksrevisjonen konstaterer at det er svakheter i styringsdialogen mellom Utenriksdepartementet og underliggende virksomheter. Riksrevisjonen har merket seg at departementet nå arbeider med å ut-vikle et nytt styringssystem for informasjonssikkerhet, og forutsetter at departementet følger opp at underliggende virksomheter implementerer og oppfyller de krav departementet stiller.

Riksrevisjonen finner det uheldig at departementet ikke har tilfredsstillende rutiner for regelmessig kontroll av logger og at det er svakheter i etterkontroll av registrering av gitte brukertilganger. Riksrevisjonen har merket seg at departementet ved overgang til ny plattform får bedre og automatiserte rutiner på brukertilganger, samt bedret manuell kontroll ved opprettelse og sletting av brukertilganger. Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av god styring og kontroll på informasjonssikkerhetsområdet.

19.1.2.2 Utenriksstasjoner og departementets oppfølging av innsendte regnskap

Riksrevisjonen er kritisk til at departementet over flere år ikke har hatt tilfredsstillende kontroll og rutiner på oppfølgingen av utenriksstasjonene. Riksrevisjonen har påvist mangelfull oppfølging av rutiner på inntektsområdet og svikt i internkontrollen på utenriksstasjonene. Revisjonen har videre avdekket at departementet har mangelfull kontroll når det gjelder oppfølging av utenriksstasjonene. Riksrevisjonen konstaterer at departementet tar kritikken fra Riksrevisjonen alvorlig og har forpliktet seg til å gi arbeidet med å sikre god internkontroll høy prioritet. Riksrevisjonen merker seg at departementet har tatt selvkritikk og iverksatt tiltak for å sikre at kontroll knyttet til økonomihåndtering ved stasjonene blir fulgt.

19.1.2.3 Bilateralt samarbeid med Romania

Revisjonen viser at det er etablert et tilfredsstillende styrings- og forvaltningssystem for ordningen. Styringsdialogen mellom departementet og Innovasjon Norge og Innovasjon Norges prosjektforvaltning er i hovedsak godt dokumentert og i henhold til bestemmelsene om økonomistyring i staten og regelverk for ordningen. Når det gjelder prosjektene har Riksrevisjonen stilt spørsmål om departementet i tilstrekkelig grad har iverksatt risikodempende tiltak for å sikre tilfredsstillende bidrag fra partene i det bilaterale samarbeidet med Romania og trygge bærekraftig utvikling etter prosjektenes levetid.

Riksrevisjonen har merket seg departementets uttalelse om at partnerskap er vagt definert i målsettingen for samarbeidsprogrammet, og at effekten og virkningen av partnerskap ikke kan måles i prosjektenes levetid men må evalueres over tid. Videre har departementet iverksatt tiltak i forhold til påpekte svakheter, og at rapportering om erfaringer og nytten av partnerskap vil bli inkludert i sluttrapport fra prosjektene.

Riksrevisjonen registrerer at departementet oppgir at bærekraftselementet ble tillagt betydelig vekt ved vurdering av prosjektsøknadene og at arbeidet med å søke muligheter for viderefinansiering kontinuerlig vektlegges overfor prosjektdeltakerne.

Riksrevisjonen vil påpeke viktigheten av at bærekraft og partnerskapsforhold i prosjektene har oppmerksomhet gjennom hele prosjektperioden og forutsetter at dette arbeidet følges opp for å sikre at prosjektene bidrar til forventet måloppnåelse for samarbeidsprogrammet.

19.1.2.4 Bistand til Etiopia og Malawi

Riksrevisjonen er kritisk til at den risiko- og målstyring som gjennomføres i enkelte bistandsprosjekter ikke dokumenteres, og bemerker at dette kan føre til manglende oppmerksomhet rettet mot forhold som kan true måloppnåelsen underveis i prosjektenes varighet. Riksrevisjonen har merket seg at departementet uttaler at det aktivt følger opp Riksrevisjonens anmerkninger knyttet til det enkelte prosjekt og på generelt grunnlag har arbeidet målrettet med risiko- og målstyring de senere år. Riksrevisjonen forutsetter at dette arbeidet fortsatt blir gitt prioritet.

Riksrevisjonen konstaterer at antikorrupsjonsarbeidet i liten grad er en del av den løpende dialogen med tilskuddsmottakere. Riksrevisjonen ser det som uheldig at de vurderingene av risiko som utenriksstasjonene foretar, ikke alltid er tilstrekkelig dokumentert. Riksrevisjonen har merket seg departementets uttalelse om at dialog om korrupsjonsrisiko og tiltak for å forebygge misbruk av midler også foregår utenfor forvaltningen av enkeltprosjekter. Videre har departementet uttalt at prosjektdokumenter alene ikke formidler den faktiske bredden i utenriksstasjonenes arbeid med utfordringene på antikorrupsjonsområdet. Riksrevisjonen vil peke på viktigheten av at antikorrupsjonsarbeidet på utenriksstasjonen fortsatt følges aktivt opp fra departementets side.

Riksrevisjonen ser det som uheldig at departementet ikke følger opp manglende uttalelse fra bistandsprosjektenes revisor med hensyn til misligheter og korrupsjon, og at prosjektenes revisjonsrapporter avviker fra inngåtte avtaler. Riksrevisjonen har merket seg at departementet uttaler at det har grepet fatt i avvikene og at det arbeides systematisk med forbedringer av rutiner på dette området.

Riksrevisjonen konstaterer at forsinkede utbetalinger fra UNICEF og UNDP medfører store utfordringer for bistandsprosjektenes framdrift. Riksrevisjonen har merket seg at departementet uttaler at det gir FN-organisasjonenes kapasitet for iverksetting og etterlevelse av avtaleforpliktelser stor oppmerksomhet i både formelle og uformelle fora. Riksrevisjonen forutsetter at de sene utbetalingene, med de konsekvenser det har for prosjektene, umiddelbart tas opp med UNICEF og UNDP på både lokalt og sentral nivå.

Riksrevisjonen har påpekt svakheter og vedvarende problemer ved innkjøp og distribusjon av medisiner i Malawi. Svakhetene gjelder manglende dekning av etterspørsel etter medisiner og innkjøp av vesentlig dyrere medisiner fra private leverandører. Riksrevisjonen har merket seg departementets uttalelse om at dette er en sentral utfordring og at framdriften på dette området så langt ikke har svart til forventningene. Riksrevisjonen vil påpeke viktigheten av at departementet fortsatt gir dette temaet høy prioritet.