Jeg viser til brev fra kontroll- og konstitusjonskomitéen
av 3.11.10 med følgende spørsmål:
”Det vises til at kontroll-
og konstitusjonskomiteen i Innst. 104 S (2009-2010) utrykte at saksbehandlingstiden
i Norsk pasientskadeerstatning var for lang og at arbeidet med å
redusere saksbehandlingstiden måtte intensiveres. Samtidig gjorde
komiteen det klart at arbeidet med informasjon og brukerundersøkelser
måtte prioriteres. Hva er årsaken til at departementet ikke har
fulgt opp komiteens merknad?”
Frem til 2007 var det en sterk vekst i antall
nye saker til behandling ved Norsk pasientskadeerstatning (NPE).
I 2007 og 2008 opplevde NPE en svært høy utskifting av personell.
Etaten mistet mange dyktige medarbeidere. Særlig jurister gikk over
til bedre betalte stillinger i privat og offentlig virksomhet. Dette
førte til en nedgang i saksavviklingen, oppbygging av restansene
og økt saksbehandlingstid.
Det er gjennomført en rekke tiltak for å redusere saksbehandlingstiden:
Etaten er over flere år blitt tilført økte ressurser. I
2010 ble bevilgningen økt med nærmere 11 millioner kroner til behandling
av saker fra offentlig sektor, og med 6 millioner kroner til behandling
av saker fra privat sektor. Utgifter til behandling av saker fra
privat sektor finansieres gjennom tilskudd betalt av aktørene. For
2011 er det foreslått en styrking av arbeidet med saker fra offentlig
sektor med 2 millioner kroner, samt 1,9 millioner kroner til saker
fra privat sektor.
For å øke saksavviklingen ble det i tildelingsbrevet
til NPE for 2009 stilt som krav at antall behandlede saker skulle
være minst på samme nivå som i 2006. Frem til 2009 er 2006 det året
hvor etaten har behandlet flest saker. I tildelingsbrevet for 2010
er det stilt som krav at antall behandlede saker skal øke med 15
pst. i forhold til 2009. Det er positivt at NPE oppnådde styringskravet
for 2009 om økt saksavvikling. For 2010 ligger det foreløpig an
til en betydelig vekst i saksavviklingen, i tråd med styringskravet.
NPE har prioritert aktiviteter som bidrar til
å redusere saksbehandlingstiden. Det er gjennomført en rekke effektiviseringstiltak,
bl.a. gjennom særskilte prosjekter for behandling av utvalgte typer
av erstatningssaker.
Videre er det iverksatt organisatoriske endringer.
Det kan her trekkes frem at det er etablert en egen enhet for utmåling
av erstatningsbeløp. For å intensivere innsatsen vil etaten neste
år starte et såkalt Lean-prosjekt. Formålet er å gjennomgå saksbehandlingsløpet
fra registrering til ansvarsvedtak for å avdekke tidstyver og andre
hindringer for rask fremdrift.
Summen av ovennevnte tiltak gjør at bildet nå har
endret seg i positiv retning. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden
for saker fra offentlig helsetjeneste som oppnår erstatning er i 2010
redusert med ca 1 måned knyttet til ansvarsspørsmålet og 3 måneder
ved utbetaling av erstatning. Ved årsskiftet 2009/2010 var det 964 saker
som lå i den særskilte køordningen. Saker i kø per november 2010,
er 42.
Den sterke veksten i saksavviklingen vil i en overgangsperiode
føre til at den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for avviklede
saker går opp, da eldre saker som har vært registrert i den særskilte
køordningen, nå vil inngå i beregningsgrunnlaget for saksbehandlingstiden.
Det forventes en ytterligere nedgang i den gjennomsnittlige
saksbehandlingstiden i 2011. Det understrekes at den forventede
gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for nye saker som meldes til
NPE i 2010/2011 vil være vesentlig lavere enn den historiske saksbehandlingstiden
for de saker som avsluttes i 2010/2011. For disse sakene håper NPE
å komme under ett år i løpet av 2011 på ansvarsvedtakene, og ca
ett år på utmåling av erstatning.
Når det gjelder punktene om brukerundersøkelser
og informasjon, viser jeg til departementets tildelingsbrev for
2010 hvor følgende er formulert:
”Alle statlige etater skal
regelmessig gjennomføre brukerundersøkelser. Resultatene skal være offentlige.
NPE skal i årsrapporten rapportere om etaten har gjennomført brukerundersøkelser i
2010 og gjort det offentlig tilgjengelig. Dersom det ikke gjennomføres
brukerundersøkelser i 2010, skal NPE rapportere om når slike undersøkelser
vil finne sted. I arbeidet med brukerundersøkelser kan FADs veileder
være nyttig.”
I etatsstyringsmøtet med Norsk pasientskadeerstatning
den 05.11.10 rapporterte etaten at den i disse dager har fullført
en pasienttilfredsundersøkelse. Undersøkelsen ble utført av et eksternt konsulentselskap,
og hadde pasientene som brukergruppe som målgruppe. Resultatene
blir nå systematisert og vurdert med tanke på forbedringer av etatens
rutiner. Planen er at resultatene med tiltak vil bli offentliggjort
i løpet av de første månedene i 2011. Konklusjonene fra undersøkelsen
vil samtidig inngå i en vurdering av innretningen på fremtidige
informasjonskampanjer.
Departementet vil også understreke det ansvar helsetjenesten
selv har for å informere pasienter og pårørende. Av pasientrettighetsloven
fremgår det at dersom pasienten blir påført skade eller alvorlige
komplikasjoner, skal pasienten informeres om dette. Pasienten skal
samtidig gjøres kjent med adgangen til å søke erstatning hos Norsk Pasientskadeerstatning.
Disse bestemmelsene er speilet i helsepersonelloven.
Rask og god saksavvikling har høyeste prioritet i
Norsk pasientskadeerstatnings arbeid. Balansen mellom grundighet
og tidsbruk skal vurderes kontinuerlig. Helse- og omsorgsdepartementet vil
derfor følge situasjonen nøye.