Komiteen viser til
Riksrevisjonens kontroll av Arbeidsdepartementet og dets underliggende virksomheter
og har merket seg at det er avgitt 13 avsluttende revisjonsbrev
uten merknad og to revisjonsbrev med merknad til Arbeids- og velferdsetaten
og til Statens arbeidsmiljøinstitutt.
Komiteen viser videre til Innst.
143 S (2009–2010), jf. Dokument 1, Tillegg 2 (2009–2010), og til
referat fra høring i kontroll- og konstitusjonskomiteen 15. januar
2010. Komiteen vil vise til at formålet med Tillegg
2 var å gi en utvidet rapportering om resultatet fra Arbeids- og velferdsetatens
regnskap og gjennomføring av budsjettet for 2008. Komiteen mener
det er alvorlig at Riksrevisjonen heller ikke for 2009 kan bekrefte
at Arbeids- og velferdsetatens regnskap er uten vesentlige feil
og mang-ler. Riksrevisjonen uttaler at usikkerhet knyttet til underliggende
transaksjoner i stønads- og ytelsesforvaltningen og på pensjonsområdet, svakheter
ved innberetning av oppgavepliktige ytelser til ligningsmyndighetene
samt mangler ved flere avstemninger ligger til grunn for konklusjonen. Komiteen registrerer
også at det konstateres forbedringer i etatens regnskapspresentasjon
sammenlignet med tidligere år.
Komiteen har merket seg at statsråd
Hanne Bjurstrøm ser meget alvorlig på denne situasjonen og at hun
mener at utfordringene i Nav krever ekstraordinær oppfølging i departementets
styring. Komiteen vil vise til at statsråden i brev
til Riksrevisjonen av 20. august 2010 understreker at:
«Det er viktig for meg å understreke at hovedårsaken
til at Riksrevisjonen har merknader til regnskapet for 2009 ikke
er knyttet til regnskapstekniske forhold. Riksrevisjonens påpekning
er et uttrykk for usikkerhet knytte til underliggende transaksjoner
i stønads- og ytelsesforvaltningen og pensjonsområdet.»
Komiteen vil vise til at statsråden
etter høringen i Stortinget satte ned et ekspertutvalg som i sin
siste rapport har understreket at
«det over tid må legges opp til en bedring av arbeids-
og velferdsforvaltningens rammebetingelser på sentrale områder,
særlig når det gjelder IKT og kompetanseutvikling. Bare på den måten
kan den organisasjonsmodellen som er etablert, bidra til å realisere
forventningene til NAV reformen.»
Komiteen har merket seg at utvalget
understreker at en slik modernisering av IKT-løsningene vil kreve
investeringer over flere år.
Komiteen har videre merket seg
at det vil ta tid å bygge nye løsninger som understøtter Nav-reformen
og at departementet nå er i gang med en omfattende kvalitetssikring
av planene i tråd med Finansdepartementets kvalitetssikringsregime.
Komiteen har videre merket seg
at Riksrevisjonen mener at de mange tiltakene som ble satt inn i
Arbeids- og velferdsetaten mot slutten av fjoråret, har ført til
klare forbedringer og at utviklingen er positiv. Rapporten fremhever
spesielt styrkingen av internkontrollen, tiltak for å avklare ansvarsforholdene
på økonomiområdet og sentralisering av stønadsregnskapet.
Komiteen viser til kontrollhøringen
15. januar 2010, der det ble satt fokus på arbeidsfordelingen og
samhandlingen mellom de ytre Nav-kontorene i førstelinjetjenesten
og de såkalte forvaltningsenhetene. Komiteen vil
understreke at det har vært en forutsetning for Nav-reformen at
de lokale kontorene skulle bidra til én dør inn til alle tjenester
og at saksbehandlingen skulle reduseres. Komiteen vil
vise til at statsråd Bjurstrøm under høringen gjorde det klart at
hun ville ta initiativ til en grundig analyse av dagens grensesnitt
og arbeidsdeling mellom Nav-kontorene og forvaltningsenhetene for
å se om den er optimal i forhold til reformens intensjon.
Komiteen viser til at resultatene
og den videre oppfølgingen av dette arbeidet er omtalt i budsjettproposisjonen
fra Arbeidsdepartementet, jf. Prop. 1 S (2010–2011), og viser derfor
til Innst. 15 S (2010–2011) fra arbeids- og sosialkomiteen.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen peker
på at det er svikt i internkontrollen når det gjelder utbetaling
av pensjon. Riksrevisjonen mener at feilene ved utbetalinger «kan
ha store konsekvenser for de berørte pensjonistenes levekår, og
svekker pensjonistenes tillit til etaten».
Komiteen har videre merket seg
at det i revisjonen er identifisert at over 800 pensjonister har fått
feil utbetalt pensjon.
Komiteen vil vise til at statsråd
Hanne Bjurstrøm i et svar i Stortingets spontanspørretime svarte
følgende på et tilleggsspørsmål fra representanten Robert Eriksson
i sakens anledning:
«Når det gjelder pensjonistene, er det altså slik
at det pr i dag ikke er noen pensjonister som ikke har fått pengene
sine. Det det dreier seg om, er at man i forbindelse med innføringen
av det nye pensjonssystemet – IKT pensjonssystemet – hadde en del
innkjøringsproblemer – 800 saker som man måtte behandle manuelt.
Det tok noe tid. Da man tok gamle saker inn i det nye systemet,
fant man en del – for å si det sånn – 'gammel moro', som man måtte
rydde opp i. Men det er ingen som ikke har fått pengene sine. De
som nå står på en egen konto, er saker der det er utbetalt for mye.
Alle som ikke fikk pengene sine i rett tid, har fått morarente,
6 pst., i etterbetaling».
Komiteen tar dette til etterretning
og vil understreke at personer som mottar pensjon skal ha trygghet
for at deres rettigheter blir håndtert i tråd med regelverket.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
til at Riksrevisjonen gjennom sin kontroll påviste feil i om lag
800 konkrete pensjonsforhold. Undersøkelser som Nav selv har utført
viser at om lag 1 prosent får feil utbetaling, dvs. rundt 10 000
pensjonister. Flertallet vil påpeke viktigheten av at
Nav rydder opp og sørger for at pensjonistene får de ytelsene de
har krav på. Flertallet har merket seg at Nav har
gjennomgått samtlige saker som Riksrevisjonen avdekket og at disse
nå løper med riktig ytelse. Flertallet har videre merket
seg at Nav ved overgang til ny pensjonsløsning har gått igjennom
datagrunnlaget for om lag 14 000 saker manuelt for å sikre riktig
utbetaling. Flertallet har også merket seg at ikke alle
sakene er ferdigbehandlet, men vil forhåpentligvis bli ferdigbehandlet
før årsskiftet.
Flertallet viser til at Statens
pensjonskasse (SPK) over flere år har fått merknader fra Riksrevisjonen
for manglende etterlevelse av anskaffelsesregelverket. Flertallet har
merket seg at departementet i sin styring av SPK har satt krav til
etterlevelse, uten at dette så langt har hatt tilstrekkelig virkning. Flertallet forventer
at departementet sørger for at SPK nå følger opp og etterlever regelverket.