Brev fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 12. november 2010

Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2009 - Dokument 1 (2010-2011) - Svar fra BLD

Jeg viser til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen av 4.11.2010:

Kontroll- og konstitusjonskomiteen har for tiden til behandling Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2009 — Dokument I (2010-2011). Som et ledd i sin behandling av saken ønsker komiteen å stille følgende spørsmål om rapporteringen på Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets område:

  • 1. På hvilken måte har økonomi hindret barn med behov for tilbudet MultifunC fra å få det?

  • 2. Hva gjøres konkret for å bedre kapasitetsutnyttelsen innenfor MulitfunC?

  • 3. Hvilke konkrete tiltak er iverksatt for å styrke oppfølgingen av enslige mindreårige asylsøkere?

Svar:

1.

Det er et mål å øke antallet ungdom som får tiltak i MultifunC-institusjoner. Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har i 2010 etablert et program der et av hovedmålene er budsjettbalanse i 2010 og i årene framover. Ett av de iverksatte tiltakene for å nå dette målet er å øke antall oppholdsdager i MultifunC, og oppnå bedre kapasitetsutnyttelse.

Søknad om plass i MultifunC foregår på ordinær måte som for andre institusjoner. Kommunene søker fagteam om plass på institusjon. Dersom fagteam vurderer ungdommen som aktuell for MultifunC, sender de søknaden til Utredningsteamet i MultifunC, som foretar en målgruppevurdering basert på vurdering av inntakskriterier og risikovurdering. Begrunnelse for dette er at MultifunC er rettet mot en bestemt målgruppe, og at vurdering av dette gjøres ved hjelp av risikovurderingsinstrumentet YLS/CMI som utredningsteamet disponerer og har opplæring i.

Dersom ungdommen inkluderes i målgruppen for MultifunC, fatter fagteam beslutning om plassering/tilbud om plass. Dersom ungdommen ikke inkluderes i målgruppen, avslås søknad om plass. I så fall må det søkes etter andre plasseringssteder som er mer egnet for den aktuelle ungdommen.

Ved uenighet er det kommunen som kan avgjøre om barnet har behov for plassering i institusjon, mens den statlige barnevernmyndigheten avgjør hvilket institusjonstilbud den kan tilby.

Ettersom kommunen betaler det samme uavhengig av hvilken institusjon som velges, er det lite trolig at økonomi har hindret barn med behov for MultifunC fra å få det.

2.

Departementet har bedt direktoratet om å konkretisere hvilke tiltak som skal settes i verk for å øke kapasitetsutnyttelsen i MultifunC-instiusjonene. På bakgrunn av dette har direktoratet utarbeidet en plan for oppfølging med spesifiserte tiltak med milepæler for oppstart og gjennomføring. Departementet ber jevnlig om oppdatert status på de ulike tiltakene.

Av iverksatte tiltak vil jeg særlig trekke fram følgende:

Gjennom tillegg til disponeringsbrev har regionene blitt pålagt å sørge for at kunnskapsbaserte tiltak, heriblant MultifunC, skal prioriteres. Dette betyr at alle henvendelser fra kommuner til regioner og fagteam vedrørende ungdom mellom 12 og 18 år blir drøftet med leder/veileder for MST eller utredningsteamet i MultifunC. Det er også presisert at nærhetsprinsippet skal vike når det gjelder denne målgruppen. Dette er også presisert i utkast til mandat og retningslinjer for fagteam.

Det er igangsatt et arbeid med å utvikle opplæringsmoduler for fagteam og kommuner om MultifunC. Opplæringsmodulen ferdigstilles i løpet av 2010. Opplæringen overfor fagteamene starter i 2011.

Direktoratet vil starte et arbeid med å bygge opp kompetansemiljøer og nettverk i regionene. Plan for arbeidet vil foreligge før nyttår.

I tillegg har direktoratet i rapporteringene til 1. og 2. tertial 2010 rapportert på beleggsprosent i oppfølgingsdelen i tillegg til institusjonsdelen. Dette gir departementet et bedre grunnlag for å følge utviklingen.

Jeg vil følge utviklingen i kapasitetsutnyttelsen nøye i tiden framover.

3.

Jeg har ansvar for enslige mindreårige asylsøkere under 15 år i omsorgssentrene, mens gruppen mellom 15 og 18 år fortsatt ligger under Justisministerens ansvarsområde. Det arbeides kontinuerlig med styrking av tjenestetilbudet til alle enslige mindreårige asylsøkere. Jeg vil trekke fram følgende tiltak:

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet utarbeider i samarbeid med Justisdepartementet et brev til kommunene for å klargjøre barneverntjenestenes ansvar og plikter overfor enslige mindreårige asylsøkere i asylmottak. Vi tar sikte på å få brevet ut før nyttår.

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet er i gang med en prosess som skal bidra til å klargjøre en felles faglig plattform i arbeidet ved alle omsorgssentrene. En viktig del av arbeidet vil være å gjennomgå selve tjenestetilbudet i omsorgssentrene i lys av relevante styringsdokumenter og gjeldende regelverk, for deretter å utvikle retningslinjer for det faglige og kvalitative arbeidet ved sentrene. Dokumentet for en faglig plattform skal etter planen foreligge i 2011.