Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Laila Thorsen, frå Framstegspartiet, Oskar J. Grimstad, Henning
Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, frå Høgre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og Siri A. Meling, frå Sosialistisk Venstreparti, Snorre
Serigstad Valen, frå Senterpartiet, leiaren Erling Sande, og frå
Kristeleg Folkeparti, Line Hen-riet-te Hjemdal, viser til
dei foreslåtte endringane på statsbudsjettet for 2010 under Olje-
og energidepartementet, og som det er gjort greie for i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at bevilgningene
over kap. 1833 CO2-håndtering, post 21
Spesielle driftsutgifter, som skal dekke planlegging og forberedelser
av fullskala rensing på Mongstad, planlegging og forberedelser av
transport og lagring for CO2 og arbeid
knyttet til utredning av integrasjonsløsninger for gasskraftverk
med CO2-håndtering og gassprosesseringsanlegg
på Kårstø, med dette er redusert fra 1 360 mill. kroner i det opprinnelige budsjettet
for 2010 til 398 mill. kroner i Prop. 35 S (2010–2011). Det er en
reduksjon på 970 mill. kroner, eller 70 pst. av den opprinnelige
bevilgningen.
Disse medlemmer har videre merket
seg at olje- og energiministeren i forbindelse med presentasjonen
av statsbudsjettet for 2010 presenterte budsjettet som tidenes største
satsing på fangst, transport og lagring av CO2.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at regjeringen i proposisjonen foreslår
å redusere bevilgningene til CO2-håndtering
i 2010 med til sammen 400 mill. kroner. Bevilgningene til arbeidet
med fullskala CO2-håndtering på Kårstø
reduseres med 40 mill. kroner. Bevilgningene til arbeidet med fullskala CO2-håndtering på Mongstad reduseres med
180 mill. kroner, og bevilgningene til arbeidet med transport og
lagring av CO2 reduseres med 176 mill
kroner. Samtlige reduksjoner er begrunnet med endringer i fremdriftsplan
og redusert behov for midler til utredning.
Dette medlem viser til at reduksjon
i bevilgningene til CO2-håndtering ved
utgangen av året er blitt en årviss tradisjon med den rød-grønne
regjeringen. Tidfestede lovnader om rensing av gasskraftverket på
Kårstø innen 2009, og månelanding på Mongstad innen 2014, er skrinlagt.
Avsatte midler til CO2-håndtering trekkes
tilbake med begrunnelse i endrede fremdriftsplaner.
Dette medlem viser til at regjeringen
i statsbudsjettet for 2011 ikke gir noen signaler om at Kårstø i
det hele tatt vil bli renset. Renseprosjektet er lagt på is inntil
videre.
Dette medlem er også urolig for
de signaler som gis i statsbudsjettet for 2011 om fare for ytterligere
utsettelser av fullskala CO2-fangst og lagring
på Mongstad.
Dette medlem vil påpeke at manglende
rensing på Kårstø og Mongstad undergraver målsettingene i Klimaforliket,
og vil gjøre arbeidet med å innfri allerede ambisiøse målsettinger
for nasjonal reduksjon av klimagassutslipp enda vanskeligere.
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative budsjett for 2011, hvor det foreslås å bevilge
55 mill. kroner til å gjenoppta anbudsprosessen for fullskala CO2-fangst og lagring på Kårstø.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at regjeringen i St.meld. nr. 37 (2008–2009)
Helhetlig forvaltning av det marine miljø i Norskehavet varslet
at den ønsket å igangsette en åpningsprosess for petroleumsvirksomhet
ved Jan Mayen, med sikte på tildeling av utvinningstillatelser. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkeparti i forbindelse med
behandlingen av forvaltningsplanen i Stortinget gikk imot tilrettelegging
for petro-leums-aktivitet i dette sårbare området, og ba regjeringen
om å stanse åpningsprosessen for petroleumsaktivitet utenfor Jan
Mayen. Jan Mayen er et sårbart naturområde hvor vanskelighetene
med å drive meningsfullt oljevern er enda større enn ved even-tuelle
utbygginger i de omstridte havområdene utenfor Lofoten og Vesterålen.
Dette medlem viser til at regjeringen
i proposisjonen foreslår å gi Oljedirektoratet fullmakt til å inngå
kontrakt med et seismikkfartøy om geologisk kartlegging av havområdene
ved Jan Mayen, og til i den forbindelse å pådra seg forpliktelser
utover gitt bevilgning på opptil 110 mill. kroner. Dette
medlem ønsker ikke å åpne for petroleumsvirksomhet utenfor
Jan Mayen, og går derfor imot forslag vedtak II i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen i
statsbudsjettet for 2010 foreslo en bevilgning på 40 mill. kroner
under kap. 1825 post 70 til tilskuddsordningen for elektrisitetssparing
i husholdninger. Disse medlemmer viser til at køen
for å få støtte fra denne ordningen er lang, og at støttebehovet langt
overgår de midlene regjeringen har stilt til disposisjon. Ifølge
en artikkel på nettstedet E24 torsdag 2. desember har Enova opptil
200 henvendelser om strømsparing hver dag, men støttekvoten for
norske hjem er brukt opp. Alle bevilgede midler for 2010 er disponert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at Enova innenfor sine totale bevilgninger
må kunne finne midler til å gi tilskudd til elektrisitetssparing
også for resten av 2010 til alle som tilfredssstiller kriteriene
for slik støtte.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener bevilgningene til tilskudd for elektrisitetssparing
i husholdninger bør økes betydelig, og viser til at noen av de frigjorte midlene
fra arbeidet med CO2-håndtering bør kunne
omdisponeres til dette formålet.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at 100
mill. kroner av den reduserte bevilgningen på totalt 400 mill. kroner
under kap. 1833 CO2-håndtering overføres
til kap. 1825 post 70 Tilskudd til elektrisitetssparing i husholdninger.»