Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 24. november 2010

Representantforslag 8:14 S (2010-2011) om eierskifte i små- og mellomstore bedrifter

Jeg viser til brev av 11. november fra Næringskomiteen angående representantforslag 8:14 S (2010-2011). Stortingsrepresentantene Flåtten, Bakke-Jensen, Nørve, Kambe, Gundersen, Schou og Halleraker ber regjeringen ”sørge for et kursskifte i norsk nærings-politikk, ved at det legges frem en strategi for eierskifter i små og mellomstore bedrifter.”

Svar:

Regjeringen fører en aktiv næringspolitikk for økt verdiskaping og sysselsetting, og dermed økt velferd. Vår verdiskaping er avhengig av at det etableres, videreutvikles og drives lønnsomme bedrifter, og at ulønnsomme bedrifter omstilles eller avvikles. Dyktige eiere og ansatte som i samarbeid gjennomfører gode eierskifter og genera-sjonsskifter, begrenser omstillingskostnadene og legger til rette for innovative og verdiskapende bedrifter og trygge arbeidsplasser.

Studier indikerer at omfanget av eierskifter er stort, at hyppigheten har økt og at eierskiftene berører en betydelig del av verdiskapingen og arbeidsplassene i næringslivet. Gode eierskifter utgjør et potensial for økt verdiskaping gjennom gode eierskifter som vi må legge til rette for å realisere.

Nærings- og handelsdepartementet arbeider nå med en næringspolitisk strategi for små- og mellomstore bedrifter. Partene i arbeidslivet, eiere, og etablerere av små- og mellomstore bedrifter og virkemiddelapparatet er involvert på ulike måter. I dette arbeidet vurderes også anbefalinger fra Europakommisjonen og andre studier som har kommet med forslag for å legge til rette for gode eierskifter. Strategien skal ha et bredt perspektiv på hvordan vi kan legge bedre til rette for vekst og utvikling i dagens og fremtidens små- og mellomstore bedrifter. Et av temaene i strategien er eierskifter, herunder generasjonsskifter, i bedrifter. Her er målet å legge til rette for gode eierskifter.

Representantene viser i forslaget til spørsmål knyttet til formuesskatt og arveavgift. Regjeringen har fulgt opp Soria Moria-erklæringen om arveavgift; fordelingsegenskapene er styrket og den er nå mer rettferdig. Endringene i arveavgiften vil for eksempel medføre at mellom 90 og 95 prosent av alle avgiftspliktige får lavere arveavgift. For å legge til rette for gjennomføring av generasjonsskifter i mindre familieforetak bevarte regjeringen deler av aksjerabatten for ikke børsnoterte aksjer og andeler ved beregning av arveavgiften. Regjeringen har også utvidet den rentefrie avdragsordningen for generasjonsskifte i familiebedrifter fra 7 til 12 år, og slik at den omfatter alle bedrifter. Regjeringen legger også vekt på at formuesskatten skal spille en sentral rolle i fordelingspolitikken og har gjort mye for å styrke dens fordelingsegenskaper og treffsikkerhet gjennom blant annet økte bunnfradrag.

Gjennom omstillingsloven / lov om meldeplikt ved nedlegging av næringsvirksomhet har vi lagt til rette for at eventuelle interessenter får anledning til å drøfte om det er mulig å kjøpe bedriften. Flere hovedavtaler har også tatt inn bestemmelser om å drøfte videre drift som et alternativ til nedleggelse av virksomhet. Hovedavtalen mellom LO og NHO 2006–2009 inneholder en avtale som gir de ansatte i bedrifter som vurderes lagt ned, en rett til drøfting med sikte på videre drift og eventuell overtagelse av virksomheten.

Representantene etterlyser en bedre offentlig informasjon på nettsider som Altinn og Bedin samt en økt offentlig involvering i kjøp og salg av bedrifter. Det er besluttet at all offentlig informasjon rettet mot næringslivet skal være tilgjengelig gjennom Altinn. Det kommer med jevne mellomrom opp ønsker om informasjon om nye tema på Altinn, herunder eierskifte. Dette er et pågående arbeid, og vi samarbeider tett med næringslivet om hvordan informasjon på Altinn om eierskifte bør utformes. Det diskuteres også om og i tilfelle hvordan det offentlige bør bidra med praktisk veiledning i tilknytning til eierskifter.