Jeg viser til brev av 11. november fra Næringskomiteen
angående representantforslag 8:14 S (2010-2011). Stortingsrepresentantene
Flåtten, Bakke-Jensen, Nørve, Kambe, Gundersen, Schou og Halleraker
ber regjeringen ”sørge for et kursskifte i
norsk nærings-politikk, ved at det legges frem en strategi for eierskifter
i små og mellomstore bedrifter.”
Regjeringen fører en aktiv næringspolitikk for økt
verdiskaping og sysselsetting, og dermed økt velferd. Vår verdiskaping
er avhengig av at det etableres, videreutvikles og drives lønnsomme bedrifter,
og at ulønnsomme bedrifter omstilles eller avvikles. Dyktige eiere
og ansatte som i samarbeid gjennomfører gode eierskifter og genera-sjonsskifter,
begrenser omstillingskostnadene og legger til rette for innovative
og verdiskapende bedrifter og trygge arbeidsplasser.
Studier indikerer at omfanget av eierskifter
er stort, at hyppigheten har økt og at eierskiftene berører en betydelig
del av verdiskapingen og arbeidsplassene i næringslivet. Gode eierskifter
utgjør et potensial for økt verdiskaping gjennom gode eierskifter
som vi må legge til rette for å realisere.
Nærings- og handelsdepartementet arbeider nå med
en næringspolitisk strategi for små- og mellomstore bedrifter. Partene
i arbeidslivet, eiere, og etablerere av små- og mellomstore bedrifter og
virkemiddelapparatet er involvert på ulike måter. I dette arbeidet
vurderes også anbefalinger fra Europakommisjonen og andre studier som
har kommet med forslag for å legge til rette for gode eierskifter.
Strategien skal ha et bredt perspektiv på hvordan vi kan legge bedre
til rette for vekst og utvikling i dagens og fremtidens små- og
mellomstore bedrifter. Et av temaene i strategien er eierskifter,
herunder generasjonsskifter, i bedrifter. Her er målet å legge til
rette for gode eierskifter.
Representantene viser i forslaget til spørsmål knyttet
til formuesskatt og arveavgift. Regjeringen har fulgt opp Soria
Moria-erklæringen om arveavgift; fordelingsegenskapene er styrket
og den er nå mer rettferdig. Endringene i arveavgiften vil for
eksempel medføre at mellom 90 og 95 prosent av alle avgiftspliktige
får lavere arveavgift. For å legge til rette for gjennomføring av
generasjonsskifter i mindre familieforetak bevarte regjeringen deler
av aksjerabatten for ikke børsnoterte aksjer og andeler ved beregning
av arveavgiften. Regjeringen har også utvidet den rentefrie avdragsordningen
for generasjonsskifte i familiebedrifter fra 7 til 12 år, og slik
at den omfatter alle bedrifter. Regjeringen legger også vekt på
at formuesskatten skal spille en sentral rolle i fordelingspolitikken
og har gjort mye for å styrke dens fordelingsegenskaper og treffsikkerhet
gjennom blant annet økte bunnfradrag.
Gjennom omstillingsloven / lov om meldeplikt ved
nedlegging av næringsvirksomhet har vi lagt til rette for at eventuelle
interessenter får anledning til å drøfte om det er mulig å kjøpe
bedriften. Flere hovedavtaler har også tatt inn bestemmelser om
å drøfte videre drift som et alternativ til nedleggelse av virksomhet.
Hovedavtalen mellom LO og NHO 2006–2009 inneholder en avtale som
gir de ansatte i bedrifter som vurderes lagt ned, en rett til drøfting
med sikte på videre drift og eventuell overtagelse av virksomheten.
Representantene etterlyser en bedre offentlig
informasjon på nettsider som Altinn og Bedin samt en økt offentlig
involvering i kjøp og salg av bedrifter. Det er besluttet at all
offentlig informasjon rettet mot næringslivet skal være tilgjengelig
gjennom Altinn. Det kommer med jevne mellomrom opp ønsker om informasjon
om nye tema på Altinn, herunder eierskifte. Dette er et pågående
arbeid, og vi samarbeider tett med næringslivet om hvordan informasjon
på Altinn om eierskifte bør utformes. Det diskuteres også om og
i tilfelle hvordan det offentlige bør bidra med praktisk veiledning
i tilknytning til eierskifter.