FO § 60 a lyder: «Stortingsrepresentantene skal registrere
de verv og økonomiske interesser som fremgår av reglement om register
for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser, på
den måte og under de vilkår som beskrevet i dette reglement. Det
samme gjelder vararepresentanter som møter for en fast innvalgt
representant.»
Presidentskapet foreslår som
nevnt innledningsvis at alle vararepresentanter som møter på Stortinget,
skal registreres i registeret. Det skal være en forutsetning for
registreringsplikt at vararepresentanten faktisk møter på Stortinget. Registreringen
må derfor knyttes opp til første frammøte som vararepresentant.
Rent praktisk kan dette skje ved at Stortingets administrasjon sørger
for at registreringsskjema utleveres samtidig som vararepresentanten
møter for å undertegne taushetserklæring i henhold til FO § 60 tredje
ledd.
Presidentskapet viser til at
registeret vil inneholde navn på mange vararepresentanter som sjelden
møter. Dessuten legges det ikke opp til en fortløpende oppdatering
av opplysningene, slik systemet er for de representantene som omfattes
av gjeldende bestemmelse. Derfor mener presidentskapet at
vararepresentantene bør føres i en separat del av registeret, ikke
sammen med dem som alt er omfattet av registreringsplikten. Registeret
vil ellers kunne bli mindre oversiktlig.
De som i dag omfattes av registeret, må ifølge
reglementet § 12 andre ledd oppdatere endringer eller tillegg til
registrerte opplysninger innen en måned etter at de nye opplysningene
forelå. Presidentskapet foreslår at vararepresentantene
i stedet skal melde fra om slike endringer ved nytt frammøte. Det
vil bli lagt opp til hensiktsmessige rutiner for påminning om registreringsplikten.
Presidentskapet antar at vararepresentanter kan
ønske å oppdatere informasjon selv om de ikke har plikt til det.
Dette kan være aktuelt når det skjer endringer i verv eller økonomiske
interesser i en pe-riode hvor vedkommende vararepresentant ikke
møter. Registeret er offentlig tilgjengelig og ligger ute på Stortingets
nettsider. Vedkommende vararepresentant kan derfor ha et ønske om
at opplysningene i registeret tilsvarer de faktiske forhold til
enhver tid. Vararepresentantene bør derfor ha mulighet, men ikke
plikt, til å rette opp utdatert informasjon i løpet av perioden
de ikke møter.
På denne bakgrunn fremmer presidentskapet følgende
forslag:
«I Stortingets forretningsorden gjøres følgende endringer:
§ 60 a annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder vararepresentanter som møter
for en innvalgt representant.
I Reglement om register for stortingsrepresentantenes
verv og økonomiske interesser gjøres følgende endringer:
§ 1 tredje ledd skal lyde:
Reglementet gjelder for alle innvalgte stortingsrepresentanter
og vararepresentanter som møter i Stortinget.
§ 12 skal lyde:
For innvalgte stortingsrepresentanter, og vararepresentanter
som er fast møtende, gjelder følgende regler:
a) Opplysninger
til registeret skal meldes til Stortingets administrasjon innen
én måned etter at nyvalgt storting har trådt sammen. Innen 20 dager
etter at registreringsfristen er utløpt etter nyvalg, skal registeret
være tilgjengelig for allmennheten ved publisering på Stortingets
nettsider.
b) Endring av, eller tillegg til tidligere
registrerte opplysninger, skal meldes innen én måned etter at de
nye opplysninger forelå. Vedkommende representants tidligere registrerte
data arkiveres og registeret oppdateres med de nye opplysningene
innen ti dager etter at representanten har meldt fra om dem.
Andre vararepresentanter enn de som er nevnt
i første ledd, plikter å melde opplysninger til registeret til Stortingets
administrasjon første gang de møter i Stortinget. Endring av, eller
tillegg til tidligere registrerte opplysninger, skal meldes når
vararepresentanten møter på ny.»
Reglementet § 14 bestemmer at opplysninger om
vedkommende representant slettes fra det elektroniske registeret
etter at representanten er gått ut av Stortinget. Presidentskapet mener at
det samme i utgangspunktet også bør gjelde for vararepresentanter.
Men erfaring fra gjeldende ordning viser at de elektronisk registrerte opplysningene
av praktiske grunner ikke bør slettes før etter en tid, slik at
representanter og vararepresentanter som har møtt i en tidligere periode,
kan gis mulighet til å korrigere sine opplysninger i stedet for
å måtte fylle ut registreringsskjemaet på nytt. Det antas at det
vil være tilstrekkelig at opplysningene er tilgjengelige i det elektroniske
systemet én stortingsperiode etter at vedkommende er gått ut av
Stortinget. Etter dette tidspunktet vil de bli slettet. Presidentskapet forutsetter
at opplysningene om de som har gått ut av Stortinget, gjøres utilgjengelige
fram til det eventuelt blir aktuelt å publisere dem igjen. På denne
bakgrunn foreslår presidentskapet at uttrykket «slettes»
i § 14 erstattes med «tas ut». Dersom vararepresentanten blir fast
møtende, forutsettes det at vedkommende flyttes over i den delen
av registeret som omfatter innvalgte/fast møtende representanter.
Presidentskapet fremmer følgende
forslag:
«I Reglement om register for stortingsrepresentantenes
verv og økonomiske interesser gjøres følgende endringer:
§ 14 skal lyde:
De registrerte opplysningene skal tas ut av
det elektroniske registeret etter at vedkommende representant er
gått ut av Stortinget, jf. § 12.»