Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Nina Mjøberg, Irene Johansen, Gerd
Janne Kristoffersen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
fung. leder Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra
Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
at dokumentet har vært til uttalelse hos finansminister Sigbjørn Johnsen.
Finansministerens svarbrev mottatt 1. februar 2011, er vedlagt denne
innstillingen.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at finanskrisen har historiske proporsjoner og at krisen ble den
sterkeste tilbakegangen i verdensøkonomien siden depresjonen på
1930-tallet og er den første globale krisen siden andre verdenskrig. Komiteen vil
peke på at krisen har vist hvor sårbare bankene er for forstyrrelser i
penge- og kapitalmarkedet, at tillitssvikt i bankmarkedet kan spre
seg raskt, og at problemer i banksektoren kan ha negative konsekvenser
for samfunnsøkonomien generelt.
Komiteen viser samtidig til at
finanskrisen ble møtt med den raskeste og mest samordnende globale
krisepakke gjennom tidene. De omfattende tiltakspakkene rettet mot
finansmarkedet internasjonalt bidro i stor grad til å motvirke negative
vekselvirkninger mellom markedene og realøkonomien. Komiteen konstaterer
videre at Norge har klart seg bedre gjennom finanskrisen enn de
fleste andre land. Nedgangen i produksjonen og økningen i arbeidsledighet
har vært liten i internasjonal sammenheng. Komiteen vil
fremheve at norske styresmakter ved krisens inntreffen raskt la
om til en ekspansiv penge- og finanspolitikk, som igjen ga sterke
impulser til den innenlandske etterspørselen. I tillegg har petro-leumsnæringen
holdt seg oppe, og dempet tilbakeslaget for oljerelatert industri,
samt i deler av både industrien og tjenestesektoren. Komiteen merker
seg i tillegg at den norske reguleringen av finansmarkedene har
vist seg å være vellykket gjennom den internasjonale finanskrisen. Komiteen poengterer
imidlertid at Norge har en liten og åpen økonomi, og at solide finansielle
systemer også på globalt nivå således er avgjørende for våre interesser. Komiteen vil derfor
berømme forslagsstillerne for å ta et positivt initiativ og skissere
mulige løsninger på et område som komiteen er opptatt av.
Komiteen vil imidlertid vise
til det omfattende arbeidet som nå pågår internasjonalt for å utvikle gode
nok regelverk for regulering og tilsyn med bankene. Sentralt i arbeidet
står utarbeiding av standarder og anbefalinger om krav til kapital, likviditet
og tilsyn. Arbeidet, som foregår internasjonalt, vil ha betydning
for Norge ved at endringene i EU-regelverket på finansmarkedsområdet
tas inn i EØS-avtalen. Endringene innebærer blant annet nye regler
om godtgjørelse og vesentlige endringer i kapital- og likviditetskravene.
Norge gjorde endringer i regelverket før jul 2010 nettopp basert
på endringer i EU på disse områdene.
Komiteen registrerer at det vil
komme endringer også på en rekke andre områder i EU som vil ha betydning
for Norge. Likeledes registrerer komiteen at Finansdepartementet allerede
har tatt initiativ til regelendringer i banksikringsloven og informasjonstiltak.
Komiteen vil peke på at finanskriseutvalget avga
sin innstilling den 25. januar 2011, NOU 2011:1 Bedre rustet mot
finanskriser. Utvalget foreslår en rekke tiltak for å videreutvikle
finansmarkedsreguleringen i Norge, økt nordisk samarbeid om finansmarkedsregulering,
ny skatte- og avgiftslegging av finanssektoren og tiltak for å bedre
forbrukervernet i finansmarkedene. Komiteen tar til
etterretning at finansministeren i sitt brev av 21. januar 2011
til komiteen sier at forslagene fra Kristelig Folkeparti og forslag
fra Norges Bank tar opp i seg elementer som både diskuteres internasjonalt
og nasjonalt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, tilrår at Dokument
8:60 S (2010–2011) vedlegges protokollen.
Et annet flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til
at en viktig del av forslagene i dokumentet allerede er dekket gjennom
brev og oppdrag Finansdepartementet har sendt til Banklovkommisjonen,
Finanstilsynet og Finanskriseutvalget, eller er forslag i prosesser
i det internasjonale arbeidet. Dette flertallet viser
til at det vil bli fremmet forslag til Stortinget på vanlig måte
for å gjøre nødvendige endringer for å sikre oss mot en ny finanskrise.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil understreke at en av livsnervene i
et velutviklet samfunn er bank- og finansnæringen. Norge har et
stort mangfold av banker, og innslaget av utenlandsk konkurranse
er også betydelig. Det er sentralt for Norges velferd at man opprettholder
en velfungerende bank- og finansnæring. Det er dermed viktig å ha
et kontinuerlig fokus på regulering av sektoren, men det må heller
ikke glemmes at nye reguleringer kan koste i form av effektivitet.
Ensidige reguleringer fra Norges side kan få utilsiktede virkninger
i form av å svekke norske bankers mulighet til å konkurrere med
sine utenlandske konkurrenter, og dermed øke faren for at mer av
finansieringen av norsk verdiskaping flyttes ut til aktører og markeder
med lavere reguleringskrav. Disse medlemmer ser dette som
uønsket. Disse medlemmer er enige med forslagsstillerne
i at Norge klarte seg bra gjennom finanskrisen og at Norge har mye
av «regelverket som andre land nå ser behovet for» på plass.
Disse medlemmer merker seg forslagsstillernes
beskrivelse av bakgrunnen for krisen, men vil påpeke at årsakene
var langt mer sammensatt og komplisert. Finanskrisen hadde også
sitt utgangspunkt i sterke politiske ambisjoner knyttet til det
amerikanske boligmarkedet og i at store deler av denne finansieringen
foregikk helt utenfor det regulerte bank- og finansmarkedet. Verden
er svært integ-rert, og når tilliten forsvant mellom institusjonene,
ble også norske banker rammet av at likviditeten forsvant. Dette
var meget alvorlig, men det vil være uheldig om dette skal føre
til ensidige norske reguleringer innen bank- og finansnæringen der
vi risikerer å svekke Norges velfungerende system.
Disse medlemmer vil understreke
at få sektorer gjenspeiler samfunnet og konjunktur og økonomiske
svingninger i økonomien som bankene. Bankene lever med de svingningene
som økonomien går gjennom. Disse medlemmer ser det
som helt sentralt at Norge har reguleringer som gjør at bankene
kan bære disse svingningene, men det er også helt sentralt at man
ikke gir finansnæringen skylden for alle utfordringene dette gir.
Bank- og finansnæringen må også kunne ta risiko. Når retningen,
stemningen eller framtidsutsiktene i økonomien endrer seg, kan en
ikke unngå at dette også smitter over på bank- og finansnæring.
Disse medlemmer mener at Norge
skal følge den internasjonale utviklingen på reguleringssiden tett.
Norge kom seg godt igjennom krisen fordi mange av reguleringene
var på plass, men det må alltid være åpning for forbedringer. Det er
lite som tyder på at ensidige tiltak fra Norges side er nødvendig,
og det gjelder i særdeleshet når bakgrunnen for en internasjonal
krise er så sammensatt som den var for finanskrisen i 2008.