Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Wenche Olsen og Heidi Ørnlo, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, vil innledningsvis understreke viktigheten
av at alle innbyggere får et moderne, trygt og tilgjengelig sykehustilbud,
og at det er folks helsetilstand og ikke personlig økonomi eller
andre ulikt fordelte forhold som avgjør hvilket tilbud man får.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener en slik målsetting bare kan oppfylles gjennom offentlig styring
av spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil vise til at det er tverrpolitisk
enighet om et offentlig ansvar for spesialisthelsetjenesten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener videre at nasjonale og internasjonale erfaringer viser at målsettingen
best oppfylles over tid når sykehusene i hovedsak utvikles og drives
i offentlig regi og i et samarbeid mellom offentlige og ideelle
sykehus. Samtidig anerkjenner flertallet at private
aktører har en rolle som supplement til det offentlige tilbudet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at sykehusreformen med etableringen
av helseforetak utenfor forvaltningen har fungert i knappe ti år. Dette
flertallet viser til at de regionale helseforetakene har
gjennomført mange nødvendige oppgave- og funksjonsfordelinger mellom
sykehus på bakgrunn av stor faglig og medisinsk-teknisk utvikling
i perioden. Dette flertallet viser til at det har skjedd
en betydelig økning i pasientbehandlingen i perioden og en gradvis
bedring i økonomistyringen fram mot balanse i alle fire helseregioner
i 2010. Dette flertallet merker seg at investeringsnivået
i sykehusene er mer enn fordoblet siden fylkeskommunene eide sykehusene,
og flere store sykehusprosjekter er vedtatt i perioden. Dette
flertallet forventer at videre god økonomistyring blir regelen,
og at ledelse, tillitsvalgte og ansatte kan ha sin hovedoppmerksomhet
på kvalitet, korte ventetider, pasientsikkerhet og samhandling med primærhelsetjenesten,
Nav og andre.
Dette flertallet registrerer
at det er debatt om deler av styringsmodellen, og særlig gjelder dette
omfanget av politisk styring. En sentral problemstilling i debatten
er berettigelsen av et selvstendig regionalt nivå med eget styre
slik helseforetaksloven foreskriver. Dette flertallet viser
til at styringsmodellen har vært i utvikling gjennom perioden, blant
annet ved at styremøtene er blitt åpnet for allmennheten, og at flertallet
av de eieroppnevnte styremedlemmer nå oppnevnes etter forslag fra
kommunestyrer og fylkesting.
Forslagsstillerne mener de regionale helseforetakene
bør legges ned, og at Helse- og omsorgsdepartementet bør overta
noen av de oppgavene som regionsforetakene i dag utfører. Forslagsstillerne
mener det ikke er hensiktsmessig med etablering av et nytt direktorat. Dette flertallet støtter
at et nytt direktorat ikke er en naturlig alternativ styringsmodell. Dette
flertallet er videre av den oppfatning at dagens Helsedirektorat
heller ikke er et naturlig alternativ for direkte styring av helseforetakene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, mener at ideelle sykehus innenfor
hele virkeområdet for spesialisthelsetjenesten er komplementære
til de offentlige sykehusene, blant annet fordi frivilligheten har
egne verdier som vi trenger, og at ideelle, private institusjoner med
små administrasjoner og lite byråkrati vil kunne utvikle seg og
endre seg raskere enn offentlige institusjoner. Flertallet mener
at ideelle sykehus skal ha forutsigbare samarbeidsrelasjoner med
regionsforetakene, og både offentlige og ideelle sykehus skal ha
like og strenge krav når det gjelder blant annet kvalitet, pasientsikkerhet
og samhandling. Flertallet vil understreke at både
offentlige og ideelle virksomheter må forvente å delta i omstillinger,
men under forutsigbare rammer.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringens plattform som uttaler at de grunnleggende
prinsippene ved helseforetaksmodellen skal videreføres, og til høringsnotatet
for ny Nasjonal helse- og omsorgsplan hvor det uttrykkes at
«på grunnlag av de erfaringene som er gjort til nå,
vil det bli satt i gang utredningsarbeid med sikte på mulige forbedringer
i modellen og tilpasninger/endringer i lovverket, herunder vurdering
av styringspraksis, og regional og lokal forankring. Det tas sikte
på at utredningsarbeidet gjøres i denne stortingsperioden.»
Dette flertallet mener forslagsstillerne
ikke fremviser en alternativ modell som gir mulighet for tilsvarende
trygg politisk styring. Samtidig erkjenner dette flertallet at
den pågående debatt har vist at modellens mulighet for politisk styring
ikke er benyttet i tilstrekkelig grad. Dette flertallet viser
til at regjeringen allerede har tatt grep på området, blant annet
ved å gjennomføre hyppigere foretaksmøter, stille tydelige krav
til måloppnåelse på politisk prioriterte områder i oppdragsdokumentene,
varslet evaluering av de regionale helseforetakene, og at endringer i
antall foretak og opptaksområder kun kan foretas av foretaksmøte. Dette
flertallet støtter de tydelige politiske bestillinger som
er gitt i årets oppdragsdokumenter knyttet til for eksempel bedre
kvalitet på behandlingen, kortere ventetider, reduksjon i ufrivillig
deltid, flere lærlingplasser og mer forutsigbarhet for ideelle aktører. Dette
flertallet mener det i tillegg bør arbeides med tiltak for
å styrke samarbeidet mellom lokale myndigheter og sykehusene. Dette
flertallet vil avslutningsvis bemerke at debatten på dette
punkt i representantforslaget må videreføres når det varslede utredningsarbeidet
er gjennomført.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil til forslagene om omgående å fryse pågående omstillingsprosesser
i lokalsykehusene og utarbeidelse av en nasjonal sykehusplan vise
til at det i ny Nasjonal helse- og omsorgsplan vil være et eget
kapittel om utviklingen av spesialisthelsetjenesten. Flertallet merker
seg at helseplanen har vært på en omfattende og åpen høringsprosess. Flertallet legger
til grunn at omstillinger i sykehusene er i samsvar med føringer
i til enhver tid gjeldende helse- og omsorgsplan.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
foreslår at dokumentet ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil vise til at det forekommer
regionale ulikheter i sykehustilbudet. Dette bryter med det grunnleggende
prinsippet om at alle har rett til likeverdige helsetjenester. Samdata-rapport
2009 viser regionale forskjeller i helsetilbudet, blant annet innen
psykisk helsevern for barn og unge. I rapporten Ventetider og pasientrettigheter
2010 fra Norsk pasientregister (NPR) fremkommer regionale forskjeller
både i rettighetstildeling og ventetid. Det står blant annet følgende:
«Det er variasjoner i rettighetstildeling mellom og
innenfor ulike sektorer og regioner. For somatisk sektor er det
store regionale variasjoner i hvor stor andel av pasientene som
gis prioritet. I 3. tertial 2010 gav Helse Midt-Norge prioritet
til 69 prosent av pasientene, mens Helse Nord prioriterte 48 prosent
av pasientene. Innen psykisk helsevern for voksne varierte andelen
pasienter med prioritet fra 85 prosent (Helse Midt-Norge) til 67
prosent (Helse Nord). Innen psykisk helsevern for barn og unge varierte
andelen rettighetspasienter mellom 84 prosent (Helse Nord) og 93
prosent (Helse Sør-Øst). Innen TSB er forskjellen mellom regionene
mindre.
(…)
Gjennomsnittlig ventetid
er høyest i Helse Midt-Norge med 94 dager 2010, mens den er lavest
i Helse Sør-Øst med 72 dager.»
Disse medlemmer vil vise til
at det for snart ti år siden var 43 lokale helseforetak; i dag er
det 23. Med større helseforetak får de regionale helseforetakene
en mindre rolle. Disse medlemmer mener derfor at
de regionale helseforetakene kan legges ned. Det er nødvendig å
styrke den nasjonale styringen og sikre likeverdige sykehustjenester
i hele landet. De lokale helseforetakene kan ta over mer av den
lokale styringen og sikre innbyggerne trygghet gjennom nærhet, breddekompetanse
og lokalkunnskap, i nært samarbeid med kommunehelsetjenesten. Dette
betyr både desentralisering og sterkere nasjonal samordning.
Disse medlemmer vil påpeke at
geografiske forhold stort sett alltid vil kreve enten mye transport
eller desentralisering av helsetilbud. Uenighet om nedleggelser
av fødetilbud og akuttfunksjoner skaper strid og utrygghet både lokalt
og nasjonalt. Det har også vært betydelig debatt om utviklingen
i lønnsnivået til ledere i sykehussektoren. Samlet har dette bidratt
til at de regionale helseforetakene i noen grad mangler nødvendig
legitimitet for å foreta viktige grep for å sikre hensiktsmessig
drift og ressurskontroll.
Det er gjort en god jobb i styrende og administrative
organer i de regionale helseforetakene. Likevel mener disse
medlemmer at det er behov for en tydeligere politisk styring
av sykehusene. Dette har dessverre vist seg å være vanskelig å sikre
innenfor eksisterende styringsmodell.
Dagens struktur med halve helse-Norge i ett
regionalt helseforetak og hovedstadsprosessen i Helse Sør-Øst RHF
bereder også grunnen for at de regionale helseforetakene blir overflødige.
I noen tilfeller kan grensene mellom regionale helseforetak hindre
løsninger til beste for befolkningen. Begrunnelsen for å slå sammen Helse
Sør RHF og Helse Øst RHF i 2007 var nettopp at foretaksgrensen hindret
de beste løsningene. Foretaksgrensene mellom Helse Vest RHF og Helse
Midt-Norge RHF og mellom Helse Midt-Norge RHF og Helse Sør-Øst RHF
er eksempler på områder der omstillinger i sykehustilbudet burde
utvikles på tvers av regiongrensene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at de regionale helseforetakene må avskaffes og erstattes av et
statlig sykehusdirektorat. Etter disse medlemmers mening vil
en slik modell best legge til rette for et helhetlig helsetilbud
i hele landet. Disse medlemmer viser til at det er
et betydelig effektiviseringspotesial ved å samle alle de regionale
helseforetakene i et felles sykehusdirektorat. Utviklingen i helseforetakene
viser at byråkratiet vokser, og at det stadig blir flere byråkrater
per lege. Disse medlemmer mener at denne utviklingen
må stoppes, og at det er pasientbehandlingen som må prioriteres.
Disse medlemmer mener videre at sykehusreformen må
fullfinansieres og gjelden reduseres for å frigjøre ressurser til
pasientbehandling.
Disse medlemmer mener at offentlige
og private sykehus må likebehandles, og vil gi pasientene full valgfrihet
ved å kunne velge fritt mellom både offentlige og private aktører
finansiert av det offentlige gjennom folketrygden. Disse
medlemmer viser til at det er en betydelig ledig kapasitet
i private helseinstitusjoner, som disse medlemmer mener
det offentlige må benytte for å redusere den stadig voksende helsekøen.
Disse medlemmer viser videre
til behovet for effektivisering og benyttelse av den totale kapasitet
både innenfor det offentlige og det private helsevesenet. Utviklingen
knyttet til bruk av private helseforsikringer og kjøp av privat
behandling har, slik disse medlemmer ser det, økt de
sosiale helseforskjellene under den sittende regjeringen. Det er
derfor på tide, slik disse medlemmer ser det, å likebehandle
offentlige og private sykehus, slik at samtlige innbyggere kan benytte
seg av den kapasitet som til enhver tid eksisterer, finansiert over
de offentlige budsjetter. Det er i så måte viktig at man tilrettelegger for
et finansieringssystem som følger pasienten til det behandlingssted
vedkommende selv velger. Det vises i denne sammenheng til tidligere forslag
fra Fremskrittspartiet vedrørende disse problemstillingene, som
blant annet innebærer en økning av den innsatsbaserte finansieringen til
60 prosent. Disse medlemmer mener en nedleggelse
av de regionale helseforetakene er nødvendig, slik at man får samlet
Norge til ett helserike, som ikke forskjellsbehandler pasienter ut
fra geografisk tilhørighet og personlig økonomi.
Disse medlemmer mener det finnes
flere eksempler som tyder på at effektivisering og reduksjon av
antallet byråkrater i helsevesenet er mulig og ønskelig, og at større
deler av helseforetakenes midler kan settes inn i pasientbehandlingen.
Ved å fjerne de regionale helseforetakene, og dermed mange av de
byråkratene som i dag har sin arbeidsplass der, vil store økonomisake
ressurser kunne frigjøres.
Disse medlemmer viser til oppslag
i avismagasinet «HELG» den 19. mars 2011 der «norske helsetoppers»
besøk på Mount Stephen Club i Montreal er omtalt. Deltakelsen i
World Health Executive Forum som avholdes i Mount Stephen Club,
er ifølge «HELG» hemmelig. I fjor deltok, fremdeles ifølge «HELG»,
6 norske helsebyråkrater som betalte en konferanseavgift på 30 000
kroner i tillegg til reise- og oppholdsutgifter. Disse medlemmer mener
det er i strid med viktige nasjonale prinsipper at offentlig ansatte
deltar i hemmelige møter på skattebetalernes regning. Disse
medlemmer stiller seg tvilende til nytteverdien av slike
«investeringer».
Disse medlemmer viser også til
oppslag i VG den 20. mars 2011 der lønnsnivået til norske helsedirektører
omtales, et lønnsnivå som varierer mellom 1,2 og 2 mill. kroner
i året med ekstra ferier eller «egentid» og oppsigelsesvern. I oppslaget
i VG kommenterer professor Jan Helge Solbakk lønnsnivået slik:
«Grådighetskulturen dyrkes dessverre på direktørnivå
i helseforetakene. Ingen i offentlig finansiert virksomhet bør tjene
mer enn de statsråder som sitter ved Kongens bord. Statsråden forvalter
tross alt betydelig mer ansvar og større budsjetter enn småkongene
i helse-Norge.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti anser dette som uholdbar praksis
i foretak der pasientbehandlingen ofte kan synes svekket på grunn
av dårlig økonomi og et for dårlig tilbud til mange pasientgrupper.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
totale, godkjente helsetilbudet i Norge utnyttes bedre for å unngå
at pasienter ikke får behandling mens ledig, relevant kapasitet
i helsevesenet står ubenyttet.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for å fryse pågående
og planlagte omstillingsprosesser som vil redusere lokalsykehusenes
oppgaver når det gjelder nødvendig helsehjelp, som for eksempel føde-
og akutthjelp, inntil en nasjonal helseplan er utarbeidet der utredninger
med hensyn til utvikling av akutt- og breddekompetanse tillegges vekt,
samt finansieringsordninger tilpasset lokalsykehusene.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at dagens styringsmodell
for helsesektoren ikke er hensiktsmessig, og ønsker at det utarbeides
et alternativ. Slik disse medlemmer ser det, er det
viktig at det sikres en politisk styring av sykehussektoren. Derfor
ønsker disse medlemmer å legge ned de regionale helseforetakene
og gi større frihet og mer ansvar til de lokale helseforetakene
innenfor rammene av en nasjonal helsepolitikk. Disse medlemmer vil at
Stortinget skal vedta en nasjonal helseplan som fastsetter den overordnede
strukturen og trekker opp klare prioriteringer for helsevesenet.
Dette mener komiteens medlemmer
fra Høyre vil legge til rette for at rollene som eier, utfører
og bestiller kan skilles, og tydeliggjøre oppgaver og ansvar i helsesektoren.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti understreker at det må sikres en
rettferdig fordeling av basisbevilgningene mellom helseforetakene.
Dette mener disse medlemmer vil sikre et nasjonalt
politisk ansvar for helsepolitikken og bygge på et fortsatt statlig
eierskap til sykehusforetakene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å legge ned de regionale helseforetakene.»
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal sykehusplan
som en del av Nasjonal helse- og omsorgsplan.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener Helse- og omsorgsdepartementet bør overta
noen av oppgavene som de regionale helseforetakene har utført. Hvordan
departementet skal organisere ivaretakelsen av henholdsvis eierrollen
og «sørge for»-ansvaret, bør utredes nærmere. Et sentralt poeng
må være minst mulig byråkrati. En avvikling av de regionale helseforetakene
vil bidra til forenkling og reduksjon av byråkratiet i helsetjenesten,
slik at mest mulig av ressursene kan gå direkte til pasientbehandling.
En plassering av dette ansvaret i departementet vil også føre til
sterkere overordnet politisk styring av sykehusene og vil gi større likeverdighet
i sykehustilbudet i hele landet. Helseforetakene fremstår som egnet
til å bære et mer helhetlig ansvar for spesialisthelsetjenester til
befolkningen. Styringsdialogen mellom helseforetakene og departementet
må legge dette til grunn. Helseforetakene vil også gjennom dialog
med kommunene i sine områder være godt rustet til å sørge for en
utforming av tjenestetilbudet på en måte som har tillit i befolkningen.
Dette medlem mener lokalsykehusene
er en viktig del av norsk helsetjeneste. De representerer en trygghetsbase
som har sine fortrinn i nærhet, breddekompetanse og lokalkunnskap.
Dette medlem mener lokalsykehusene
må utvikles i takt med ny medisinsk kunnskap, ut fra geografiske
forhold, ny infrastruktur og teknologiske løsninger. Allerede i
2007 fikk daværende helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad en rapport
på sitt bord, rapporten Lokalsykehusenes akuttfunksjoner i en samlet
behandlingskjede. Denne ga klare råd om å forskyve ressurser fra spesialiserte
sykehus mot lokalsykehusene. Rapporten foreslo også definisjoner
av lokalsykehus med akuttfunksjoner og lokalsykehus med tilpassede
akuttfunksjoner, som sykehusene i Mosjøen og Nordfjoreid. Det er
begrenset systematisert kunnskap og erfaring med denne type sykehus,
og det ble anbefalt i rapporten å utrede dette nærmere. Dette
medlem har ikke registrert at regjeringen har foretatt en
slik utredning.
Transport, faglig kvalitet, brukertilfredshet,
rekruttering og utdanning spiller inn. For eksempel er det behov
for en annen type kompetanse på et lokalsykehus sammenliknet med
et større og mer spesialisert sykehus. Bredde- og akuttkompetanse
bør prioriteres både i fagutdanningene og spesialistutdanningene.
Videre må finansieringen av lokalsykehusene vurderes. Stykkpris
på behandling ved et lokalsykehus har andre effekter enn på et stort
akuttsykehus. Det må gjøres denne type utredninger og vurderinger før
omstillinger ved lokalsykehusene foretas.
Dette medlem mener omstillingsprosessene
i lokalsykehusene omgående må fryses inntil man har fått på plass
en omforent definisjon av hva et lokalsykehus skal inneholde. Det
må lages en nasjonal sykehusplan som en del av Nasjonal helse- og
omsorgsplan. Lokalsykehusene må utvikles til et bedre tilbud.