Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Terje Halleland, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til Riksrevisjonens undersøkelse om årsaker til at statlige virksomheter
ikke etterlever regelverket for offentlige anskaffelser, Dokument
3:6 (2010–2011).
Komiteen viser til at det offentlige
kjøper inn varer og tjenester for 386 mrd. kroner årlig. Staten
alene stod for om lag 171,5 mrd. kroner i 2009. Brudd på reglene
om offentlige anskaffelser har vært en gjenganger i Riksrevisjonens
rapportering om statlige virksomheter. Forholdene har vært påpekt
en rekke ganger, og situasjonen har bedret seg noe på enkelte områder,
men det gjenstår et betydelig forbedringspotensial.
Manglende etterlevelse av anskaffelsesregelverket
kan føre til høyere priser og lavere kvalitet på de varer og tjenester
som det offentlige kjøper inn. Dette svekker tilliten til det offentlige
og øker risikoen for korrupsjon og misligheter. Komiteen ser
det derfor som positivt at Riksrevisjonen har gått nærmere inn i
saksforholdet og sett på årsakene til at virksomhetene ikke følger regelverket.
Komiteen merker seg at departementet
overfor Riksrevisjonen har gitt uttrykk for at de har et bredt
fokus på bedre etterlevelse av regelverket. Difi sitt ansvar for
at statlige/offentlige virksomheter har tilbud om kurs om anskaffelsesprosessen,
er et tiltrengt og nyttig tiltak for å rette opp i situasjonen.
Kunnskapsportalen www.anskaffelser.no og Difi sitt arbeid med å videreutvikle
denne med informasjon, tilrettelegging og hjelpemidler, er også
noe som vil styrke regelverkskompetansen.
Komiteen viser til at det er
påvist 1 196 regelverksbrudd i de 616 sakene hvor det er konstatert
manglende etterlevelse av anskaffelsesreglementet i perioden 2006–2009.
Undersøkelsen omfatter kun de saker hvor Riksrevisjonen gjennom
sin kontroll i perioden har avdekket regelverksbrudd.
Det regelverksbruddet som oftest går igjen,
er manglende konkurranse. Dette gjelder i over halvparten av alle
sakene. Ofte skyldes dette videreføring av utgåtte rammeavtaler
hvor det skulle vært utlyst nye anbud. Et annet regelverksbrudd
som går igjen, er manglende eller mangelfull protokollføring. Dette
gjelder i 45 prosent av sakene. Andre regelverksbrudd som påvises
er manglende sporbarhet, mang-lende HMS-attest eller skatteattest,
manglende skriftlige kontrakt, feil valg av anbudsprosedyrer, mangler
ved konkurransegrunnlaget, feil ved kunngjøringen, brudd på reglene
om habilitet mv.
Når det gjelder årsaker til at anskaffelsesreglementet
ikke følges, viser komiteen til at dette er en sammensatt
problemstilling, hvor det er vanskelig å trekke frem en enkelt årsak
som forklaring. Komiteen viser til at undersøkelsen har
oppgitt 11 mulige årsaksforklaringer basert på spørreundersøkelser
til berørte virksomheter og departementer.
Komiteen viser til at manglende
regelverkskompetanse er den årsak som flest virksomheter oppgir
når de skal forklare at anskaffelsesregelverket ikke blir fulgt.
I underkant av en tredel av virksomhetene oppgir at regelverket
er så komplisert at innkjøperne ikke klarer å følge det.
En annen årsak som nevnes, er manglende bestillerkompetanse,
dvs. kjennskap til hvilke behov virksomheten har og hvilke leverandører som
kan være aktuelle. Ofte tror innkjøperne at det kun er én aktuell
leverandør og henvender seg direkte til vedkommende når varer og
tjenester skal anskaffes. Komiteen viser i denne
sammenheng til St.prp. nr. 78 (2007–2008) Investeringar i Forsvaret,
hvor det på side 9 vises til at Granskningsutvalget for IKT-kontrakter
i Forsvaret (Dalseide-utvalget) konkluderer med at Forsvaret gjennom
en for rask nedbemanning har mistet kritisk kompetanse, blant annet
bestillerkompetanse, som det har vært vanskelig å reetablere.
Manglende regelverkskompetanse og bestillerkompetanse
skyldes ofte en lite formålstjenlig organisering av innkjøpsarbeidet.
Mange av innkjøpene foretas av de som har fagansvaret, og det kan
derfor bli forskjellige personer som foretar innkjøpene fra gang
til gang. Ofte kommer innkjøpene i tillegg til ordinære arbeidsoppgaver,
slik at det blir liten tid til å sette seg inn i regelverket og
hvem som er aktuelle leverandører. Gode erfaringer med tidligere
leverandører kan også være med på å forklare hvorfor nye anbud ikke
blir konkurranseutsatt. Et annet problem som oppgis, er at innkjøpsansvarlig
ikke bruker den kompetansen som finnes i virksomheten. Flere virksomheter
opplyser at selv om kompetansen finnes, er det en tendens til at innkjøperne
ikke ber om bistand. Når heller ikke internkontrollen fungerer slik
den skal, vil heller ikke brudd på anskaffelsesreglementet oppdages av
virksomheten selv.
Komiteen viser til at disse utfordringene
er påpekt i Innst. S. nr. 348 (2998–2009), jf. St.meld. nr. 36 (2008–2009),
der tiltak for å forbedre situasjonen også blir skissert. Økt lederforankring, bedre
internkontroll, økt kompetanse og økt bruk av elektroniske løsninger
skal bidra til bedre innkjøp. Komiteen anser dette
som tiltrengte virkemidler for måloppnåelse og at de over tid vil
gi løsninger på de utfordringer Riksrevisjonen påpeker. Komiteen viser
også til at departementet, etter anbefalingene i NOU 2010:2 Håndhevelse
av offentlige anskaffelser, er i gang med et arbeid med utforming
av nye regler for håndheving av offentlig innkjøp.
Komiteen vil understreke at når
virksomhetene ikke etterlever regelverket, er dette et ledelsesansvar.
Som det fremkommer av undersøkelsen, kan dette tyde på at ledelsen
i de saker som er avdekket, har hatt manglende fokus på problemstillingen.
Komiteen viser videre til at
Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har en sentral plass
i arbeidet med å få offentlige virksomheter til å fokusere på forbedringer
i innkjøpssektoren. Blant annet driver Difi doffin.no og gir ut
nyhetsbrev med relevant informasjon på fagfeltet. Målgruppen er
alle som arbeider med offentlige anskaffelser og spesielt de som
er direkte eller indirekte ansvarlige for innkjøp i kommuner og fylkeskommuner.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
rapport er omtalt i nyhetsbrev nr. 9/2011. Nyhetsbrevet omtaler
også ordningen med digital signatur for offentlige innkjøp i Europa.
Ved å signere elektronisk går innkjøpene raskere og med større sikkerhet
om hvem som har levert tilbud, og at det som er levert, ikke er
endret underveis. Samtidig senkes terskelen for å innhente tilbud
utenfor landegrensene. Ifølge direktøren for Difi gir dette bedre
konkurranse om leveransene til offentlig sektor.
Med bakgrunn i det som fremkommer
fra Difi, mener komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, det er en rekke tiltak
som kan vurderes for å styrke feltet. I Sverige har man for eksempel
tillagt en av statsrådene et eget spesielt ansvar på feltet – en egen
«innkjøpsstatsråd». I Storbritannia har regjeringen økt fokuset
på småbedrifter og frivillige organisasjoner i offentlige innkjøp.
Den britiske regjeringen slår et slag for å sikre små og mellomstore
bedrifter, samt frivillige og veldedige organisasjoner, en best
mulig posisjon for å kunne konkurrere om offentlige kontrakter. Blant
tiltakene er etableringen av en særskilt webside der interesserte
kan finne interessante oppdrag over 100 000 kroner og søke om mer info
om disse. Likeledes skal prosedyren med å prekvalifisere tilbydere
under denne grensen endres, og det blir opp til den enkelte oppdragsgiver
å finne den beste måten å kvalifisere tilbydere på. Firmaer skal
også få anledning til å sende inn sine prekvalifikasjonsdata en
gang for alle, og ikke hver gang de lager tilbud på et oppdrag.
Komiteen viser også
til at Næringslivets Hovedorganisasjon og KS – Kommunesektorens
interesse- og arbeidsgiverorganisasjon – har startet et nasjonalt
program for leverandørutvikling. I den forbindelse har de gitt ut
en brosjyre som viser hvordan åpen dialog mellom kunder og leverandører
i anskaffelsens tidlige fase bidrar til nye produkter og ny teknologi.
Formålet er å illustrere hvordan smartere samhandling i innkjøpsprosessene
kan gi bedre løsninger og merverdi for alle involverte parter.
Komiteen mener det også bør settes
fokus på størrelsen for de offentlige anbud. Det er en kjent problemstilling
at mange offentlige oppdragsgivere sliter med at det er for få deltakere
i konkurransen. Når bare et fåtall leverandører er med, kan konkurransen
bli kraftig redusert. Difi viser til en svensk undersøkelse som
viser at mange småbedrifter aldri deltar i offentlige anbudskonkurranser,
fordi kontraktene som lyses ut, er for store for dem. Ved å legge
bedre til rette er det stort potensial for flere konkurrenter, større
konkurranse og bedre offentlige kjøp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at dette for eksempel kan løses ved at man legger rammeavtalekonkurranser
eller andre store oppdrag ut på anbud i mindre deler, geografisk
eller produktmessig. Da kan mindre foretak legge inn tilbud på de
deler hvor de har sin ekspertise eller sitt geografiske nedslagsfelt.
Store rammeavtalekonkurranser bør bare gjennomføres der hvor en
kan oppnå et bedre sluttresultat ved samlet utlysning, enn ved at
oppdraget lyses ut i mindre separate konkurranser.
Brudd på anskaffelsesreglementet
kan påklages til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA). Komiteen viser
til at KOFA har hatt en merkbar økning i antall klagesaker. Selv
om staben er økt, er saksrestansene nesten doblet fra 2009 til 2010.
Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden er nå rundt 6 måneder.
Dette er det dobbelte av målet som ble satt for fire år siden. Komiteen har
merket seg at Konkurransetilsynet mener at dette skyldes økt kunnskap
om at regelbrudd kan bli møtt med straff/gebyrer.
Komiteen vil bemerke at ikke
alle ulovlige direkteanskaffelser kommer på KOFAs bord. Klagenemnda
har ikke fullmakt til selv å etterforske saker der det er mistanke
om at en oppdragsgiver har unnlatt å kunngjøre en anskaffelse. Klagenemnda
er avhengig av at leverandører, organisasjoner, politikere og andre klager
saker inn for KOFA.
Komiteen er tilfreds med at KOFA
og Konkurransetilsynet samarbeider om å spre kunnskap til offentlige
oppdragsgivere om anskaffelsesregelverket og om reglene i konkurranseloven
om ulovlige anbudssamarbeid.
Komiteen viser for øvrig til
at samtlige departementer har omtalt anskaffelser i styringsdialogen
med de underliggende virksomheter. Føringene er i hovedsak generelle
med få konkrete tiltak som berører den enkelte virksomhet. Komiteen forutsetter
at departementene i sin fremtidige styringsdialog med underliggende etater
i større grad fokuserer på etterlevelse av anskaffelsesreglementet
og eventuelt spesifiserer hvilke konkrete tiltak som bør iverksettes.
Komiteen har også merket seg
at Riksrevisjonen påpeker at Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
i større grad bør arbeide med tiltak for å forebygge brudd på anskaffelsesregelverket. Komiteen er
enig i denne oppfordringen til departementet, og ber om å bli holdt
orientert om utviklingen.
Komiteen viser videre til at
Riksrevisjonen uttaler at departementet bør arbeide videre med tiltak
for å sikre en god forvaltningspraksis på anskaffelsesområdet. Komiteen ber
departementet følge denne oppfordringen og fortsette sitt arbeid
med rettledning, tilrettelegging av økt bruk av elektronisk handel
og ikke minst kompetanseoppbygging på feltet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at mange av virksomhetene og fagdepartementene som er berørt,
har oppgitt at anskaffelsesreglementet er for komplisert og endres
så ofte at det er vanskelig å holde seg oppdatert og ha god nok
kompetanse på området. Flertallet ber derfor Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet vurdere om det er behov for
forenklinger av dagens regelverk og eventuelt komme tilbake til
Stortinget med forslag til endringer.