Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen

Dok. 8:94 S (2010-2011) - Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden om å opprette et offentlig register over trafikkskoletilbudene i landet

Jeg viser til brev av 7. mars 2011 fra Transport- og kommunikasjonskomiteen hvor

det bes om en uttalelse fra Samferdselsdepartementet til forslag om å opprette et offentlig register over trafikkskoletilbudet i landet og offentliggjøring av strykstatistikk på førerprøven.

Førerkortopplæringen er av stor betydning for trafikksikkerheten og et viktig bidrag i 0-visjonsarbeidet. Det er godt kjent at unge og ferske bilførere er overrepresentert i ulykkesstatistikken. Jeg er, som forslagstillerne, opptatt av kvaliteten på førerkortopplæringen og at eventuelle useriøse aktører avdekkes. Statens vegvesen har i den forbindelse en viktig oppgave med både å føre tilsyn med trafikkskolene og å etablere nødvendige tiltak for blant annet å øke kompetansen hos trafikklærerne.

Jeg er også opptatt av å styrke publikums mulighet til å velge en god og seriøs trafikkskole ut i fra andre kriterier enn pris. Statens vegvesen har allerede i dag et register over godkjente trafikkskoler, noe som gir publikum mulighet til å velge skole ut fra hvor det er ønskelig å ta opplæringen. Statens vegvesen vil gjerne utvikle registeret, i samarbeid med bransjen, slik at det kan bidra til at publikum etterspør kvalitet og ikke bare pris. Det må imidlertid utredes nærmere hvordan dette kan gjøres på den mest hensiktsmessige måten. Det er blant annet en utfordring å finne hvilken type informasjon som skal gjøres tilgjengelig for publikum og hvordan det kan sikres at denne informasjonen til enhver tid er korrekt. Informasjonen må videre kunne dokumenteres på en betryggende måte.

Statens vegvesen fører, som forslagstillerne også viser til, en rekke tilsyn som kan medføre sanksjoner overfor trafikklærer, faglig leder eller trafikkskolen som sådan. Tilsynsresultater kan gi en indikasjon om kvaliteten på skolen. Det er imidlertid ikke gitt at en systematisert offentliggjøring av tilsynsresultater nødvendigvis gir et dekkende bilde av kvaliteten på opplæringen ved skolen. Siden de langt fleste av tilsynets reaksjoner er knyttet til ansatte ved trafikkskolen, ikke til trafikkskolen som foretak, kan det være urimelig om negativ informasjon skal hefte ved skolen, særlig hvis den ansatte har sluttet. Videre kan det være større forskjell mellom lærerne ved den enkelte skole enn det er mellom de forskjellige trafikkskolene. Statens vegvesen vil derfor vurdere hvordan tilsynsresultatene kan knyttes tettere opp til skolen, uten å miste de fordelene systemet med personlige godkjenninger gir.

Tilsynsdokumentene er i utgangspunktet offentlige etter offentlighetsloven. En tilsynssak vil imidlertid ofte inneholde taushetsbelagt informasjon. Det vil derfor måtte være selve resultatet av tilsynssaken som offentliggjøres, det vil si om det er gitt pålegg, advarsel eller om godkjenningen er trukket tilbake. Særlig vedtak om pålegg vil kunne referere seg til forhold av svært ulikt omfang og av ulik alvorlighetsgrad. Det er derfor ikke gitt at resultatet av tilsynet isolert sett gir et dekkende bilde av kvaliteten ved trafikkskolens opplæring. Det vil også bli spørsmål om hvor lenge vedtaket skal hefte ved skolen.

Statistikk over trafikkskolenes strykprosent er under utarbeiding. Det er avklart gjennom møter med trafikkskolenes bransjeorganisasjoner hvordan en slik statistikk bør utarbeides for å kunne offentliggjøres. Statistikken vil synliggjøre en beståttprosent for trafikkskolen. Det er en forutsetning for at prøven skal komme med i statistikken at trafikkskolen også har gjennomført obligatorisk opplæring i trinn 4 med kandidaten. Det finnes dessverre eksempler på at førerkortkandidaten ikke oppgir riktig skole ved oppmelding til prøven. Statens vegvesen har blant annet i forbindelse med tilsyn avdekket at enkelte ”trafikkskoler” som ikke er godkjente, oppfordrer sine elever til å oppgi en annen godkjent trafikkskole ved oppmelding til førerprøven, uten at denne skolen kjente til dette og heller ikke har gjennomført opplæring med eleven. Skulle slike førerprøver regnes med i statistikken ville det gi misvisende informasjon til publikum og svært uheldige konsekvenser for den aktuelle trafikkskolen.

I Sverige har de liknende erfaringer; der kan elevene meldes opp gjennom skole eller som privatist. Enkelte skoler har da meldt opp sine dårligste elever som privatist, slik at resultatet ikke skal hefte ved skolen.

Statistikken er avhengig av forskjellige datasystemer og det er startet utviklingsarbeid på de aktuelle systemene for å kunne etablere statistikken. Statens vegvesen vurderer for tiden om det ressursmessig og økonomisk er mest hensiktsmessig å utvikle en slik statistikk i sammenheng med utvikling av Statens vegvesens administrasjons- og saksbehandlingsverktøy for øvrig (Autosys) eller om det skal gjøres endringer i eksisterende systemer. En statistikk utviklet i sammenheng med Autosys kan forventes å foreligge første kvartal 2013. I lys av dette vil det bli gjort vurderinger om hvorvidt ytterligere systematisert offentliggjøring av tilsynsresultater er hensiktsmessig.