Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Oskar J. Grimstad,
Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Nikolai Astrup,
Bjørn Lødemel og fung. leder Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti,
Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet, Knut Magnus Olsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser
til at det er en politisk intensjon å redusere energibruken i bygg.
Dette må dog skje samtidig som man skal ivareta bygningsmassens
funksjon og velferden til beboerne/brukerne. Det er viktig å ha
en gjennomtenkt energibruk. Lys og varme i husene er viktig for
velferden til folk flest. Sikker tilgang til fornuftig priset energi
er viktig for næringsliv og industri.
Komiteen støtter arbeidet med
å utvikle boliger og næringsbygg som er mindre energikrevende. Det
er viktig at man i dette arbeidet har et helhetssyn, hvor kostnader
og målsettinger sees i sammenheng, og at man innehar både mangfold og
fleksibilitet i løsningene som fremmes. Løsningene for optimal utforming
av bygg og tilhørende energiløsninger vil variere i tråd med byggets
funksjon og lokalisering. Mens bygg med stort varmebehov kan forsvare
egen infrastruktur for vannbåren varme, så vil bygg med behov for
lite tilført energi i større grad forsvare bruk av elektrisitet
også til varmeformål.
Komiteen viser til at det er
viktig å skille mellom energieffektivisering og energiomlegging. Målet
om redusert bruk av energi må ikke nødvendigvis bety at man må skifte
energiform. Valg av energikilde/-bærer må sees i sammenheng med
blant annet kostnaden for alternative/parallelle infrastrukturer,
behov for ulike tekniske apparater og selve energi-kostnaden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at i tillegg må bruken og energibehovet i det enkelte bygg legges
til grunn for de energiløsninger som velges.
Komiteen viser til
at man bør forsøke å se energibehov i et større område i en sammenheng, slik
at bygg med stort kjølebehov kan kobles opp mot bygg med stort varmebehov,
og derved utnytte hverandres systemer for en mer optimal energibruk.
Dette bør også ligge til grunn i Enovas arbeid, slik at man kan
se på større områder dersom en/flere byggeiere legger opp til det.
Komiteen stiller seg positiv
til intensjonene som fremkommer i Representantforslag 82 S (2010–2011).
Komiteen viser til at Enova nylig
har igangsatt et forprosjekt kalt «fremtidens bygg» med det formål
å kunne utvikle et tilbud til de aller mest ambisiøse aktørene i
markedet. Dette er i retning av forslagsstillernes ønske. Komiteen imøteser gjennomføringen
av dette prosjektet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, ber
regjeringen informere Stortinget på egnet måte om fremdriften i
prosjektet og om resultater. Flertallet vil understreke
at dette prosjektet bør favne om både store og små byggentreprenører,
slik at man stimulerer til bred interesse og konkurranse om å utvikle
slike «fremtidens bygg».
Komiteen imøteser
at det offentlige blir en drivkraft i å utvikle gode demonstrasjonsbygg for
bruk av fornuftig, energieffektiv teknologi. Dette både for å spare
energikostnader og for å demonstrere og dra erfaring av ny teknologi.
Komiteen viser til at NVE skal
evaluere ordningen med energimerking av bygg etter ett års drift
av ordningen. Komiteen imøteser at NVE ved en slik
evaluering også vurderer et eget energimerke for plusshus.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, ønsker
høyere prioritet i arbeidet med utvikling og implementering av løsninger som
gjør det mulig for hus å bli strømleverandør, og at regelverket
rundt dette må kraftig forenkles. Flertallet viser
til at Norges vassdrags- og energidirektorat har gitt en generell
dispensasjon som legger til rette for at en forbrukskunde som i
enkelttimer har overskuddskraft, kan levere denne inn i nettet. Flertallet mener NVE
må videreutvikle dette, slik at man er forberedt på større utbredelse
av plusshus i fremtiden.
Flertallet tar opp forslagene
fremsatt i Dokument 8:82 (2010–2011).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser for
øvrig til Dokument 8:30 S (2009–2010) – representantforslag fra
stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Lars Myraune, Svein Harberg og
Janne Fardal Kristoffersen om tiltak for energieffektivisering av
bygninger.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at det
bør legges til rette for utvikling og implementering av løsninger som
gjør det mulig for hus å bli strømleverandør. Disse medlemmer viser
til at Norges vassdrags- og energidirektorat har gitt en generell dispensasjon
som legger til rette for at en forbrukskunde som i enkelttimer har
overskuddskraft, kan levere denne inn i nettet. Disse medlemmer er
positiv til en slik forenkling av regelverket. Det er foreløpig
få erfaringer med hvordan regelverket knyttet til plusshus fungerer i
praksis. Disse medlemmer ønsker at det vurderes ytterligere
forenklinger i saksbehandlingen, dersom det skulle vise seg at regelverket ikke
fungerer tilfredsstillende.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at forvaltningen av statens eierskap i Enova skjer i tråd med
Statsforetaksloven og statens hovedprinsipper for godt eierskap. Disse
medlemmer viser videre til at statsforetaksloven regulerer
kompetansefordelingen mellom styret, daglig ledelse og eier – og
at det er styret i ENOVA som har det overordnede ansvaret for den forsetningsmessige
driften og utviklingen av foretaket.
Disse medlemmer foreslår at Dokument
8:82 (2010–2011) vedlegges protokollen.