Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Kari Storstrand, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til forslaget fra representantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold, Torgeir Trældal og Bård Hoksrud om utarbeidelse av en stortingsmelding om en samordnet og framtidsrettet strategi for norsk reiselivsnæring.

Komiteen viser til vedlagt brev av 11. april 2011 fra nærings- og handelsministeren hvor det redegjøres for det pågående arbeidet med revideringen av regjeringens reiselivsstrategi. Komiteen merker seg at nærings- og handelsministeren planlegger å lansere den reviderte strategien i slutten av 2011.

Komiteen viser til at reiselivsnæringen er Norges fjerde største næring. Turistkonsumet i Norge for 2009 utgjorde 4,3 prosent av bruttonasjonalproduktet (BNP) for Fastlands-Norge, og reiselivsnæringen står for 6,5 prosent av samlet sysselsetting i Norge. Komiteen viser til at reiselivsnæringen, til tross for en nedgang under finanskrisen, nå er på bedringens vei, og at det er en klar økning i nordmenns reiser og overnattinger.

Komiteen viser til at det i representantforslaget pekes på at reiselivsnæringen er en næring i sterk internasjonal vekst, og en næring der Norge har en rekke naturgitte fortrinn som bør utnyttes i tråd med en aktiv næringspolitikk. Komiteen viser til at det videre i forslaget pekes på at den internasjonale konkurransen på reiselivsområdet blir stadig sterkere, og at det finnes et stort potensial for å styrke Norges konkurranseposisjon.

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at regjeringa Stoltenberg i desember 2007 lanserte den nasjonale strategien for reiselivsnæringa «Verdifulle opplevelser» der ein lanserte 72 tiltak. Sumaren 2009 vart det gjort ein gjennomgang av desse tiltaka. Statusrapporten viste at dei fleste av desse tiltaka enten var gjennomførde eller var godt i gang. Dei overordna måla med strategien, «auka verdiskaping og produktivitet i reiselivsnæringa», «levedyktige distrikt gjennom fleire heilårs arbeidsplassar innanfor reiselivsnæringa» og «Noreg – eit berekraftig reisemål» er ikkje nådd fullt ut, og arbeidet med ei revidering av regjeringa sin reiselivsstrategi er igongsett. Fleirtalet er kjend med at den nye strategien vektlegg å spisse innsatsen for å nå måla, og å formulera målbare mål.

Fleirtalet viser òg til svarbrevet frå ministeren der det går fram at den reviderte strategien vil gje svar på dei utfordringane som representantane trekk fram bl.a. innanfor samferdsel.

Fleirtalet rår til at dokumentet vert lagt ved møteboka.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti peker på at det ikke har vært en stortingsmelding dedikert til reiselivsnæringen siden St.meld. nr. 15 (1999–2000) «Lønnsomme og konkurransedyktige reiselivsnæringer» som ble lagt frem av regjeringen Bondevik 10. desember 1999. Disse medlemmer mener det nå er på høy tid med en ny reiselivsmelding som i full bredde kan presentere de utfordringer næringen i dag møter nasjonalt og internasjonalt, samt legge grunnlaget for en aktiv norsk reiselivspolitikk.

Disse medlemmer støtter forslaget om at det utarbeides en stortingsmelding om reiseliv.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en stortingsmelding om en samordnet og fremtidsrettet strategi for norsk reiselivsnæring.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener at det ikke er slik at man stadig vekk kan skifte kurs innen dette feltet, da det er helt åpenbart at dersom man skal kunne slå igjennom i et marked, så må det en langsiktig satsing til.

Disse medlemmer vil påpeke at det er svært viktig at man tenker langsiktig og målrettet i sitt arbeid med å legge planer for satsingsområder innen reiseliv.

Disse medlemmer mener at statens oppgave innen dette feltet i første rekke er å markedsføre Norge som reisemål og i tillegg være støttespiller for de mange forskjellige aktører som ikke verken har kapital eller mulighet til å kunne satse tilstrekkelig til å kunne gjøre seg kjent i utlandet på egen hånd. I den sammenheng er det arbeidet Innovasjon Norge gjør på dette feltet svært viktig, all den tid reiselivet i Norge består av svært mange små og mellomstore bedrifter med svært begrenset tilgang til kapital som kan brukes i markedsføringssammenheng i stor skala internasjonalt. Det er også grunn til å påpeke at en møter stadig større krav og forventninger fra utenlandske turister som kommer til Norge for å kunne oppleve noe mer på sin reise enn bare fantastisk natur. Mange ønsker ferdige konsepter med opplevelser og skreddersydde opplegg på flere steder i landet. Videre vil disse medlemmer påpeke at det også er god grunn til å se på det arbeidet som er gjort frem til i dag, for å se om det er områder der en har et betydelig forbedringspotensial.

Disse medlemmer mener at det også er viktig at man ikke i sin iver etter å drive kampanjer på de mer perifere og spennende markeder med potensial for fremtiden, glemmer de markeder man allerede er inne i.

Disse medlemmer mener at den langsiktighet som må prege satsingen på dette feltet, taler for at man legger frem en egen stortingsmelding slik at en slik satsing ikke bare blir forankret i en intern regjeringsstrategi, men finner sin forankring i Stortinget gjennom en egen melding slik at en kan få et dokument som vil kunne stå seg over tid og dermed gir den nødvendige langsiktighet.

Disse medlemmer viser til at det er en betydelig forskjell på det at regjeringen utarbeider en strategi og det at Stortinget behandler en melding i plenum.

Disse medlemmer vil vise til rapport fra NHO Reiselivs strukturutvalg av 10. mai 2011, som fremhever at reiselivsnæringen er klar for å omstille destinasjonsstrukturen. Større, færre og mer robuste selskap vil føre til bedre markedsføring av Norge. NHO mener antall destinasjonsselskap og turistkontor bør reduseres med opptil 50 prosent de neste fem årene for å sikre bedre markedsføring av Norge. Dette er disse medlemmer enige i. Norge bør lære av store europeiske turistnasjoner som Spania og Italia, som markedsfører hele regioner som ett reisemål. I rapportens kapittel 9.5 foreslås at det nedsettes et finansieringsutvalg. Rapporten peker på mangelfull finansiering av fellesgodene som en stor utfordring i dag. Både reisemålselskapene og næringen erkjenner at det eksisterer et gratispassasjerproblem. Hvordan gratispassasjerproblemet skal løses, er det svært delte meninger om. Disse medlemmer mener det bør ses nærmere på ulike finansieringsmodeller og at det er naturlig at dette gjøres i et utvalg.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sette ned et utvalg som skal se på ulike modeller for finansiering av såkalte fellesgoder i reiselivsnæringen.»