Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Kari Storstrand, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til forslaget
fra representantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold, Torgeir Trældal
og Bård Hoksrud om utarbeidelse av en stortingsmelding om en samordnet
og framtidsrettet strategi for norsk reiselivsnæring.
Komiteen viser til vedlagt brev
av 11. april 2011 fra nærings- og handelsministeren hvor det redegjøres
for det pågående arbeidet med revideringen av regjeringens reiselivsstrategi. Komiteen merker
seg at nærings- og handelsministeren planlegger å lansere den reviderte
strategien i slutten av 2011.
Komiteen viser til at reiselivsnæringen
er Norges fjerde største næring. Turistkonsumet i Norge for 2009
utgjorde 4,3 prosent av bruttonasjonalproduktet (BNP) for Fastlands-Norge, og
reiselivsnæringen står for 6,5 prosent av samlet sysselsetting i
Norge. Komiteen viser til at reiselivsnæringen, til
tross for en nedgang under finanskrisen, nå er på bedringens vei,
og at det er en klar økning i nordmenns reiser og overnattinger.
Komiteen viser til at det i representantforslaget pekes
på at reiselivsnæringen er en næring i sterk internasjonal vekst,
og en næring der Norge har en rekke naturgitte fortrinn som bør
utnyttes i tråd med en aktiv næringspolitikk. Komiteen viser
til at det videre i forslaget pekes på at den internasjonale konkurransen
på reiselivsområdet blir stadig sterkere, og at det finnes et stort
potensial for å styrke Norges konkurranseposisjon.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringa Stoltenberg i desember 2007 lanserte den
nasjonale strategien for reiselivsnæringa «Verdifulle opplevelser»
der ein lanserte 72 tiltak. Sumaren 2009 vart det gjort ein gjennomgang
av desse tiltaka. Statusrapporten viste at dei fleste av desse tiltaka
enten var gjennomførde eller var godt i gang. Dei overordna måla
med strategien, «auka verdiskaping og produktivitet i reiselivsnæringa»,
«levedyktige distrikt gjennom fleire heilårs arbeidsplassar innanfor
reiselivsnæringa» og «Noreg – eit berekraftig reisemål» er ikkje
nådd fullt ut, og arbeidet med ei revidering av regjeringa sin reiselivsstrategi
er igongsett. Fleirtalet er kjend med at den nye
strategien vektlegg å spisse innsatsen for å nå måla, og å formulera
målbare mål.
Fleirtalet viser òg til svarbrevet
frå ministeren der det går fram at den reviderte strategien vil
gje svar på dei utfordringane som representantane trekk fram bl.a.
innanfor samferdsel.
Fleirtalet rår til at dokumentet
vert lagt ved møteboka.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti peker på at det ikke har vært
en stortingsmelding dedikert til reiselivsnæringen siden St.meld.
nr. 15 (1999–2000) «Lønnsomme og konkurransedyktige reiselivsnæringer»
som ble lagt frem av regjeringen Bondevik 10. desember 1999. Disse
medlemmer mener det nå er på høy tid med en ny reiselivsmelding
som i full bredde kan presentere de utfordringer næringen i dag
møter nasjonalt og internasjonalt, samt legge grunnlaget for en
aktiv norsk reiselivspolitikk.
Disse medlemmer støtter forslaget
om at det utarbeides en stortingsmelding om reiseliv.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en stortingsmelding
om en samordnet og fremtidsrettet strategi for norsk reiselivsnæring.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det ikke er slik at man stadig vekk kan
skifte kurs innen dette feltet, da det er helt åpenbart at dersom
man skal kunne slå igjennom i et marked, så må det en langsiktig
satsing til.
Disse medlemmer vil påpeke at
det er svært viktig at man tenker langsiktig og målrettet i sitt arbeid
med å legge planer for satsingsområder innen reiseliv.
Disse medlemmer mener at statens
oppgave innen dette feltet i første rekke er å markedsføre Norge
som reisemål og i tillegg være støttespiller for de mange forskjellige
aktører som ikke verken har kapital eller mulighet til å kunne satse
tilstrekkelig til å kunne gjøre seg kjent i utlandet på egen hånd.
I den sammenheng er det arbeidet Innovasjon Norge gjør på dette
feltet svært viktig, all den tid reiselivet i Norge består av svært
mange små og mellomstore bedrifter med svært begrenset tilgang til
kapital som kan brukes i markedsføringssammenheng i stor skala internasjonalt.
Det er også grunn til å påpeke at en møter stadig større krav og
forventninger fra utenlandske turister som kommer til Norge for
å kunne oppleve noe mer på sin reise enn bare fantastisk natur.
Mange ønsker ferdige konsepter med opplevelser og skreddersydde
opplegg på flere steder i landet. Videre vil disse medlemmer påpeke
at det også er god grunn til å se på det arbeidet som er gjort frem
til i dag, for å se om det er områder der en har et betydelig forbedringspotensial.
Disse medlemmer mener at det
også er viktig at man ikke i sin iver etter å drive kampanjer på de
mer perifere og spennende markeder med potensial for fremtiden,
glemmer de markeder man allerede er inne i.
Disse medlemmer mener at den
langsiktighet som må prege satsingen på dette feltet, taler for at
man legger frem en egen stortingsmelding slik at en slik satsing
ikke bare blir forankret i en intern regjeringsstrategi, men finner
sin forankring i Stortinget gjennom en egen melding slik at en kan
få et dokument som vil kunne stå seg over tid og dermed gir den
nødvendige langsiktighet.
Disse medlemmer viser til at
det er en betydelig forskjell på det at regjeringen utarbeider en
strategi og det at Stortinget behandler en melding i plenum.
Disse medlemmer vil vise til
rapport fra NHO Reiselivs strukturutvalg av 10. mai 2011, som fremhever
at reiselivsnæringen er klar for å omstille destinasjonsstrukturen.
Større, færre og mer robuste selskap vil føre til bedre markedsføring
av Norge. NHO mener antall destinasjonsselskap og turistkontor bør
reduseres med opptil 50 prosent de neste fem årene for å sikre bedre
markedsføring av Norge. Dette er disse medlemmer enige
i. Norge bør lære av store europeiske turistnasjoner som Spania
og Italia, som markedsfører hele regioner som ett reisemål. I rapportens
kapittel 9.5 foreslås at det nedsettes et finansieringsutvalg. Rapporten peker
på mangelfull finansiering av fellesgodene som en stor utfordring
i dag. Både reisemålselskapene og næringen erkjenner at det eksisterer et
gratispassasjerproblem. Hvordan gratispassasjerproblemet skal løses,
er det svært delte meninger om. Disse medlemmer mener
det bør ses nærmere på ulike finansieringsmodeller og at det er
naturlig at dette gjøres i et utvalg.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette ned et utvalg som
skal se på ulike modeller for finansiering av såkalte fellesgoder
i reiselivsnæringen.»