Jeg viser til brev av 29. april 2011 fra Familie- og
kulturkomiteen, med oversendelse av Representantforslag 135 S (2010-2011)
fra stortingsrepresentantene Linda C. Hofstad Helleland, Sonja Sjøli
og Olemic Thommessen. Komiteen ber om departementets vurdering av
forslaget.
Stortingsrepresentantene Linda C. Hofstad Helleland,
Sonja Sjøli og Olemic Thommessen har fremmet følgende forslag:
1. Stortinget
ber regjeringen foreslå tiltak for å styrke barns rettigheter og
mulighet for innflytelse i barnevernet.
2. Stortinget ber
regjeringen vurdere en lavterskel klageordning for barn og pårørende
i barnevernet.
3. Stortinget ber
regjeringen legge frem forslag til handlingsplan for å styrke forskning
og utvikling innenfor barnevernsfeltet.
4. Stortinget ber
regjeringen igangsette en fullstendig gjennomgang av begrepsbruken
i barnevernet.
Jeg har følgende kommentarer til forslagene:
Forslagsstillerne er opptatt av barns deltagelse
i saksbehandlingen og viser til at involvering av barn fører til
et bedre barnevern.
Jeg er helt enig med representantene i at en grunnleggende
forutsetning for et godt barnevern er at barns rett til innflytelse
og medvirkning ivaretas på en god måte og i samsvar med barnets
beste. Barns rettigheter under saksbehandlingen er regulert i barnevernloven
§ 6-3. Alle barn som er fylt 7 år skal informeres og gis anledning
til å uttale seg i saken. Også yngre barn som forstår hva saken
gjelder har denne retten. Barnets mening skal tillegges vekt i samsvar med
barnets alder og modenhet. Bestemmelsen inneholder også regler om
når barnet selv er part i saken. Hovedregelen er at barn over 15
år er part i saken.
Å informere barn og foreldre og å lytte til
deres synspunkter skal stå sentralt i barnevernets arbeid. Barn
har krav på tilpasset informasjon om sin nåværende situasjon, sin
bakgrunn og sin framtid. God informasjon kan bidra til en styrket identitet
og opplevelse av sammenheng og forutsigbarhet i dagliglivet. Som
forslagsstillerne påpeker, opplever likevel mange barn i barnevernet
at de ikke får ta del i viktige avgjørelser omkring eget liv.
I en nylig gjennomført brukerundersøkelse blant barn
over ni år i statlige og private barneverntiltak, vises det til
at flere av barna opplever at de i for liten grad blir hørt og tatt
på alvor. De ønsker at det blir tatt hensyn til deres meninger,
og at de får være med på å planlegge og ta avgjørelser som angår
deres fremtid. I brukerundersøkelsen framkommer det at ca. halvparten
av barna er enige i at de blir fortalt hvilke rettigheter de har der
de bor. Resultatene fra brukerundersøkelsen viser at mange av de
intervjuede barna i liten grad opplever at de deltar i utarbeidelsen
av tiltaks- eller omsorgsplanen sin, eller vet hva som står i rapporter
som skrives om dem. Dette gjelder i særlig grad de barna som bor
i institusjon. Brukerundersøkelsen er en del av en strategi for
økt deltagelse og innflytelse i barnevernet og skal gjennomføres
årlig.
Alle barn og unge som blir plassert i institusjon skal
bli fortalt om sine rettigheter. Bufdir har utviklet en brosjyre
som inneholder informasjon om barns rettigheter når de bor i barneverninstitusjon.
Brosjyren er laget i to versjoner; en for barn over tolv år og en
for barn under tolv år. Brosjyren deles ut til barn som bor i barneverninstitusjon
og har et format som gjør at den også egner seg til å henge på veggen
som en plakat. Brosjyren har også et felt der kontaktinformasjon
for tilsynsmyndigheten og saksbehandler i kommunen kan fylles inn.
Det er i de senere årene gitt ut flere veiledere
og informasjonsmateriell som skal styrke barns rett til medvirkning
i barnevernet. I 2009 ga departementet ut veilederen ”Snakk med meg” sammen med en DVD om hvordan
barnevernet kan bli bedre til å snakke med barn. Det ble samtidig
gitt ut en veileder om oppfølgning av biologiske foreldre etter
omsorgsovertagelse: ”Oppfølgning av foreldre
med barn/ungdom plassert i fosterhjem eller på institusjon”.
Dette materialet ble distribuert til alle landets barnevernstjenester. Direktoratet
har også utviklet en brosjyre som heter ”Til
deg som bor i fosterhjem” som inneholder informasjon om det
å være fosterbarn og om rettigheter for barn som bor i fosterhjem. Dette
heftet er også utviklet i to versjoner for barn over og under tolv
år og deles ut til fosterbarn.
Likevel viser resultatene fra brukerundersøkelsen
at barn i statlige barneverntiltak i større grad må involveres i
egen sak. Også annen forskning viser at barnevernet i for liten
grad involverer barnet i saken. Det skal det ikke være tilfeldigheter
som avgjør hvordan barnet får ta del i viktige avgjørelser i eget
liv.
I november 2010 nedsatte Regjeringen et panel for
å komme med konkrete anbefalinger og råd til hvordan fremtidens
barnevern kan utvikles til barnets beste. Barnevernpanelet er bredt
sammensatt og det er lagt stor vekt på få med barnevernbarnas egen
stemme inn i arbeidet. Panelet ble bedt om å legge særlig vekt på
hvordan barn og foreldres brukermedvirking kan styrkes, og skal
levere sin innstilling i september 2011. Den kommende innstillingen
vil bli et viktig bidrag i det videre arbeidet med å styrke barnevernet.
Jeg vil også nevne at Regjeringen nylig nedsatte et utvalg som skal
utrede unges makt og innflytelse. Utvalget ble blant annet bedt
om nøye å utrede unges makt og mestring av egen livssituasjon på
de arenaer de til en hver tid befinner seg, og skal levere sin innstilling
innen 15. desember 2011.
Jeg vil også nevne at departementet i sitt arbeid med
å revidere rundskrivet ”Saksbehandling i barneverntjenesten”
vil legge stor vekt på å tydeliggjøre barns rett til medvirkning.
I 2009 utredet Karl Harald Søvig på oppdrag
fra departementet forholdet mellom FNs barnekonvensjon og norsk
rett. Utredningen resulterte i rapporten ”Barnets
rettigheter på barnets premisser – utfordringer i møtet mellom Fns barnekonvensjon
og norsk rett”. På flere området var konklusjonen at det er
rom for forbedringer i lovverket. Når det gjelder barns rett til
å bli hørt i saken, konkluderte rapporten med at § 6-3 i barnevernloven
har en god utforming sett fra et barnekonvensjonsperspektiv.
Når det gjelder barns partsstatus, konkluderte rapporten
med å anbefale revisjon av § 6‑3 når det gjelder plikt til å vurdere
partsstatus for barn over 12 år. Departementet er i ferd med å gå
igjennom de ulike forslagene i rapporten og vil i den forbindelse
vurdere forslaget nærmere.
Jeg vil avslutningsvis nevne at Helsetilsynet
i 2011-2012 skal gjennomføre et landsomfattende tilsyn. Et av temaene
i tilsynet er om kommunene sikrer barns rett til medvirkning i forbindelse
med undersøkelser og evaluering. Dette vil gi oss verdifull kunnskap
om barnevernets arbeid med å sikre barns rett til medvirkning, og
vil kunne bidra til at retten til medvirkning får en mer sentral
plass i barnevernets daglige arbeid.
Representantene tar opp tilsynsførerordningen og
er blant annet bekymret for at flere barn mangler tilsynsfører.
Alle barn under 18 år som er plassert i fosterhjem skal ha tilsynsfører.
Tilsynsfører skal være barnets uavhengige støtteperson. Gjennom
tilsynsførerordningen får det enkelte barn oppnevnt en person som
får spesielt ansvar for å kontrollere at barnet har det bra og som
kan bistå barnet dersom det oppstår problemer. Tilsyn med barn i
fosterhjem er en forutsetning for å kunne ivareta barnets rettssikkerhet.
Kommunene oppgir at de per første halvår 2010 til
sammen hadde tilsynsansvar for 7117 barn. Rapporteringer viser at
816 av disse fosterbarna manglet tilsynsfører. I tillegg viser tidligere
rapporteringer at 30 prosent av barna som hadde tilsynsfører ikke
fikk tilsyn i samsvar med lovens krav som sier at tilsynsfører skal
besøke barnet fire ganger i året.
I henhold til barnevernloven er det kommunen som
har ansvaret for å rekruttere og oppnevne tilsynsførere til barn
i fosterhjem. Departementet sendte i desember 2010 ut et brev til
alle landets kommuner hvor vi presiserte deres lovpålagte oppgaver
med å oppnevne tilsynsfører til barn i fosterhjem. I brevet presiserte
departementet at alle barn i fosterhjem har krav på å få oppnevnt tilsynsfører,
og at tilsynsføreren skal oppnevnes allerede ved godkjenningen av
fosterhjemmet. Vi er også i dialog med kommunenes interesseorganisasjon
KS om hvordan rekrutteringen av tilsynsførere kan bedres. Fylkesmannen
er særlig oppmerksomme på at fosterbarn mangler tilsynsfører, og
flere fylkesmenn har gjennom sitt tilsyn lagt vekt på om kommunen
har oppnevnt tilstrekkelig antall tilsynsførere.
Jeg vil også nevne at jeg nylig har satt ned
en arbeidsgruppe på fosterhjemsområdet. Arbeidsgruppen ledes av
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og KS er blant deltagerne
i gruppen. I arbeidsgruppens mandat fremkommer det at de skal gi
forslag til hvordan arbeidet med rekruttering og oppfølging av tilsynsførere kan
styrkes. Arbeidsgruppen vil avgi sin rapport i september.
Departementet vil i løpet av 2012 vurdere organiseringen
av barnevernet, og vil i den forbindelse vurdere tilsynsførerordningen
med sikte på å sørge for en mer stabil rekruttering og et bedre innhold
i tilsynet.
Representantene viser til at det i barnevernet utarbeides
rapporter om hvert enkelt barn, men at barna i varierende grad involveres
i dette arbeidet. Representantene ønsker at regjeringen skal legge
fram en egen sak om hvordan styrke barn i barnevernets rettigheter
og muligheter til innflytelse over egen hverdag.
Jeg er enig med forslagsstillerne i at vi stadig
må passe på at barnevernbarns rettigheter er ivaretatt, og at barn
i barnevernet i enda større grad bør oppleve at de har innflytelse
på sin egen hverdag. En brukerundersøkelse blant barn i statlige og
private barneverntiltak (Rambøll 2011) viser at en stor andel av
de intervjuede barna i liten grad opplever at de deltar i å utforme
tiltaks- eller omsorgsplanene sine, eller vet hva som står i rapporter
som skrives om dem.
Departementet utarbeidet i 2006 veilederen ”Tiltaksplaner og omsorgsplaner i barneverntjenesten”.
Veilederen understreker at dialog og myndiggjøring er viktige elementer
i godt barnevernarbeid: ”Utarbeiding og oppfølging av tiltak og
tiltaksplaner er derfor et samarbeidsprosjekt der ungdom, større
barn og foreldre medvirker og hvor de så langt som mulig skal finne
sine egne formuleringer igjen i mål og prioriteringer”. Omsorgsplaner
åpner i mindre grad enn tiltaksplaner for innflytelse fra foreldre
og barn, men veilederen understreker at også utformingen av disse
planene gir mulighet for dialog og medvirkning.
Det er barneverntjenesten der barnet oppholder seg
som i hvert enkelt tilfelle må vurdere i hvor stor grad barn skal
involveres i rapporterings- og planarbeidet. Barn har ulike forutsetninger
for å delta i utformingen av planen. Utgangspunktet for vurderingen
skal være hva barneverntjenesten ut fra sitt faglige skjønn mener
vil være til det enkelte barnets beste. Departementet vil vurdere nærmere
presiseringer i forbindelse med revidering av saksbehandlingsrundskrivet
eventuelt ved revidering av andre dokumenter der det er naturlig
å omtale barns medvirkning i forbindelse med rapportering og planarbeid.
Representantene viser til at ikke alle barn
som oppholder seg på barneverninstitusjon, får det individrettede
tilsynet som de har krav på. Uavhengig av dette lovpålagte tilsynet
oppnevner mange institusjoner en hovedkontakt som skal være barnets
kontaktpunkt både på institusjonen og overfor barnevern og andre
instanser. Representantene ønsker å se på hvordan ordningen med
hovedkontakt kan formaliseres og utvikles for best mulig å ivareta
barnas medvirkning og innflytelse på egen hverdag.
I forbindelse med individtilsynet er det er
svært viktig at tilsynsmyndigheten (Fylkesmannen) snakker med barna
som bor på institusjonen. Det er derfor presisert i Forskrift om
tilsyn med barn i barneverninstitusjoner for omsorg og behandling
at tilsynsmyndigheten skal legge tilsynsbesøk til tidspunkter der
det kan forventes at barna er tilstede på institusjonen. Det er
også presisert at tilsynsmyndigheten skal ta kontakt med det enkelte
barn.
Dette tilsynet har et annet siktemål enn en hovedkontakt.
Tilsynets formål er å påse at lover og regelverk blir fulgt, og
at barna får forsvarlig omsorg og behandling i institusjonen. Videre skal
tilsynet påse at barna blir behandlet hensynsfullt og med respekt
for den enkeltes integritet. Fylkesmannen skal ha sin oppmerksomhet rettet
mot alle forhold som har betydning for barnas helse og utvikling,
trivsel, velferd og rettssikkerhet. Jeg vil understreke viktigheten
av et slikt lovpålagt tilsyn som Fylkesmannen har i dag.
Jeg vil i denne sammenheng vise til at fra 1. januar
2010 ble det overordnede faglige ansvaret for Fylkesmannens tilsyn
med barneverninstitusjoner lagt til Statens helsetilsyn. Dette mener
jeg er en klar styrking av tilsynsordningen. Statens helsetilsyn
kan legge føringer på både metodebruk, tema for tilsyn og prioriteringer.
Departementet har ved flere anledninger formidlet
til Statens helsetilsyn at det har stor betydningen at tilsynsmyndigheten
samtaler med de barn som oppholder seg på en barneverninstitusjon. Statens
helsetilsyn har fulgt opp dette på flere måter. I sitt embetsoppdrag
til fylkesmennene for 2011 har Helsetilsynet presisert at tilsynsbesøkene
skal innrettes slik at tilsynsmyndigheten får kontakt med barna
og får hørt barnas syn på oppholdet. Videre er Statens helsetilsyn
i gang med å utarbeide en veileder for samtale med barn under tilsynsbesøk
som Fylkesmannen skal benytte. Departementet har også bedt Statens
helsetilsyn lage en systematisk oversikt over omfanget av de enkelte
fylkesmannsembeters samtaler med barn. Disse forholdene vil bidra
til å styrke individtilsynet og dermed barns rett til medvirkning
og innflytelse.
Det er fokus i barnevernsinstitusjoner på ordninger
som skal ivareta barns behov, blant annet av hensyn til kontinuitet
og stabilitet i omsorgen. Hovedkontakt er et eksempel på en slik
ordning, og ordningen har vært en vanlig praksis i barneverninstitusjoner
i lang tid. Mange institusjoner har rutiner på hovedkontaktens ansvar
og oppgaver.
Oppnevning av en hovedkontakt i institusjoner er
en god ordning, men kan ikke sidestilles med det lovpålagte tilsynet.
På bakgrunn av de prioriteringer som ligger
i Helsetilsynets tilsynsoppdrag kan jeg ikke i dag se behovet for
å formalisere ordningen med en hovedkontakt.
Forslagsstillerne ønsker å gi barn og pårørende mulighet
til kvalifisert bistand av en uavhengig klagehjelp i form av en
lavterskel klageordning.
Av hensyn til brukernes rettssikkerhet er det svært
viktig med gode klage- og tilsynsordninger i barnevernet. Jeg er
derfor enig med forslagsstillerne i at det er viktig at barn og
foreldre får tilstrekkelig råd og veiledning i forbindelse med klage.
Alle vedtak om hjelpetiltak som fattes av den kommunale
barneverntjenesten kan påklages til fylkesmannen, jf. barnevernloven
§ 6-5. Fylkesmannen kan prøve alle sider av saken og det er forvaltningslovens
alminnelige regler gjelder ved behandlingen av saken. Når det gjelder
saker som innebærer bruk av tvang, har foreldrene og barn som er
part i saken rett til advokatbistand i forbindelse med fylkesnemndas
og domstolenes behandling av saken. Bistanden er gratis og ikke behovsprøvd.
Både barneverntjenesten og fylkesmannen har
et ansvar for å gi nødvendig råd og veiledning om muligheten til
å påklage vedtaket og om saksbehandlingsreglene ved klagebehandlingen.
Jeg ser på denne bakgrunn ikke behov for å etablere
en egen klageordning.
Jeg ser imidlertid at det kan være grunn til
å vurdere nærmere om pasient- og brukerombudene bør gis en rolle
i barnevernet tilsvarende Helse- og sosialombudet i Oslo. Dette
ombudet gir blant annet råd og veiledning om rettigheter til barn
og unge, foreldre og pårørende og fosterforeldre som er i kontakt
med barneverntjenesten. Dette kan være i forbindelse med meldinger, undersøkelse,
hjelpetiltak og omsorgstiltak etter barnevernloven. Ombudets virksomhet
på barnevernfeltet er først og fremst knyttet til frivillig hjelpetiltak,
og ikke til saker som innebærer tvang og derfor behandles av fylkesnemnda
for barnevern og sosiale saker.
Avslutningsvis viser jeg til at det i dag kan
oppnevnes egen talsperson for barnet når barnevernsaken skal behandles
i fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker. Formålet med ordningen
er å gi barnet større mulighet til å få frem sine synspunkter. Dermed
vil saken bli bedre opplyst, og barnets rettssikkerhet blir ivaretatt.
Representantene kommenterer i sitt forslag at det
er kunnskapshull på området, og trekker fram at barn og unges erfaringer
og refleksjoner med barneverntjenestene vil være særlig interessante med
tanke på fremtidige forbedringer av barneverntjenesten. Representantene
skriver også at for å sikre en best mulig bredde av fagmiljøer bør forskningsmidlene
fordeles mellom de ulike fagmiljøene for å hindre forskningsmessig
innretning. Representantene ber regjeringen legge fram en handlingsplan
for Stortinget med forslag til styrking av forskning og utvikling
innenfor barnevernsfeltet.
Barn og unges erfaringer med barneverntiltak ble
sist undersøkt gjennom en brukerundersøkelse som ble lagt frem i
år. Undersøkelsen ble gjennomført av Diakonhjemmet høgskole etter oppdrag
fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Kartleggingen ble
bestilt for å danne fundamentet for en mere systematisk satsing
på brukermedvirkning i det statlige barnevernet.
Jeg er enig i at vi fortsatt har kunnskapshull
innenfor barnevernområdet. Over flere år har departementet, i samarbeid
med direktoratet, hatt en systematisk satsing på forskning gjennom
en felles forsknings- og utviklingsstrategi. Gjeldende strategi
(2009 – 2012) danner utgangspunkt for nåværende satsing. Det vil
bli utarbeidet en ny strategi innen utgangen av 2012. Hovedformålene
med satsingen er å sørge for langsiktige, helhetlige og koordinerte
satsinger som skal gi et godt grunnlag for politikkutforming og
kompetansebygging i praksisfeltet.
Departementet og direktoratet gir midler direkte til
flere forskningsmiljøer som har ulik profil, men en stor del av
midlene konkurranseutsettes også gjennom konkrete forskningsprosjekter. Departementet,
i samarbeid med direktoratet, vurderer til enhver tid hvilke forskningsbehov som
foreligger, slik at forskningsinnsatsen blir mest mulig målrettet.
Jeg ser på denne bakgrunn ikke behov for å legge fram en egen handlingsplan
for Stortinget for styrking av forskning og utvikling innenfor barnevernfeltet.
Forslagsstillerne er opptatt av at begrepsbruken
i barnevernet bør bli mer brukervennlig og mindre fremmedgjørende.
Jeg er enig med representantene i at det er viktig at brukerne i
barnevernet kjenner seg igjen i og er bekvem med begrepsbruken i
barnevernet. Samtidig brukes det i dag begreper som er godt innarbeidet
og som er tatt i bruk over lengre tid.
Jeg er åpen for en debatt om hvilke begreper
som brukes i barnevernet. I dette arbeidet ser jeg frem til innspill
fra Barnevernpanelet. Med utgangspunkt i panelets mandat og sammensetning
kan det forventes at barnevernpanelet vil ha synspunkter om begrepsbruken
i det fremtidige barnevernet. Barnevernpanelets råd og anbefalinger
vil bli et viktig innspill i den videre vurdering av begrepsbruken
i barnevernet.