Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til Prop. 97 L (2001–2011), Endringer i allmennaksjeloven og
aksjeloven mv. Lovforslaget gjennomfører Europaparlaments- og rådsdirektiv
2009/109/EF, som gjør endringer i annet selskapsrettsdirektiv (77/91/EØF,
kapitaldirektivet), tredje selskapsrettsdirektiv (78/855/EØF, fusjonsdirektivet)
og sjette selskapsrettsdirektiv (82/891/EØF, fisjonsdirektivet)
samt direktivet om grensekryssende fusjoner (2005/56/EF). Endringene
som gjelder saksbehandlingsreglene for fusjoner og fisjoner av allmennaksjeselskaper,
er ment å innebære forenklinger for selskapene. Gjennom EØS-komiteens
beslutning nr. 37/2010, hvor EØS-avtalens vedlegg XXII (selskapsrett)
ble endret, er direktivet bindende for Norge. Komiteen setter
pris på at regjeringen ved herværende proposisjon gir Stortinget
anledning til å behandle lovendringsforslagene slik at Norge overholder
den nasjonale gjennomføringsfristen for direktivet.
Komiteen slutter seg til forslaget
om at fusjonsrapport i aksjeselskaper alltid skal redegjøre for fusjonens
betydning for de ansatte. Imidlertid gjennomføres det en del fusjoner
der selskapene ikke har ansatte. Komiteen viser til
at noe av formålet med direktivet er å redusere de administrative
byrdene og kostnadene, og mener at det da er overflødig med en slik
rapport. For selskaper som ikke har ansatte, legger komiteen til
grunn at det er unødvendig med en egen rapport om betydningen for
de ansatte, hvis samtlige aksjeeiere i selskapet har samtykket i
at det ikke skal lages rapport om selve fusjonen etter aksjeloven
§ 13-9.
Komiteen støtter departementet
i synet på at det er ønskelig å videreføre graden av parallellitet
som er mellom aksje- og allmennaksjeloven.
Komiteen har merket seg at ingen
av høringsinstansene har ytret seg negativt til at direktivet gjennomføres
i norsk rett, selv om enkelte av lovendringsforslagene ikke ansees
som gunstige.