Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Terje Halleland og Ulf Erik Knudsen, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til at Norge og Russland samarbeider om forvaltningen av torske-
og hysebestandene i Barentshavet og Norskehavet i henhold til FNs
havrettskonvensjon av 1982 og to bilaterale avtaler fra 1975 og 1976.
Ett av norsk ressursforvaltnings hovedmål er å legge til rette for
en langsiktig verdiskapning gjennom en bærekraftig utnyttelse av
ressursene. Ulovlig, urapportert og uregulert fiske (heretter omtalt
som UUU-fiske), er en trussel mot en bærekraftig utnyttelse av de
levende marine ressursene i havet. At denne kriminaliteten bekjempes
er et sentralt mål, og komiteen er fornøyd med de
fremlagte tall som viser at slik aktivitet har gått ned.
Riksrevisjonen og Den russiske føderasjons riksrevisjon
gjennomførte i 2006–2007 en parallell revisjon av forvaltningen
og kontrollen av fiskeressursene i Barentshavet. På tross av en
del positive funn på norsk side viste undersøkelsen en alt for høy
forekomst av UUU-fiske, russisk overfiske av torsk, svakheter ved
norsk ressurskontroll og for dårlig sanksjonering av overtredelser
av fiskeriregelverket. I tillegg var enkelte av Fiskerikommisjonens
vedtak ikke fullt implementert, og norske forskere hadde hatt problemer
med å gjennomføre tokt i russisk farvann. På bakgrunn av dette besluttet
begge land å følge opp revisjonen i perioden 2008–2010, med det mål
å finne ut om de felles fiskeriressursene er blitt styrket og i
hvilken grad man har løst problemet med UUU-fiske.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonens
overordnede konklusjon i Dokument 3:8 (2010–2011), oppfølgningen
av parallellrevisjonen med Den russiske føderasjons riksrevisjon
om forvaltningen av fiskeriressursene i Barentshavet og Norskehavet,
er at arbeidet med de over nevnte problemstillingene har gitt positive
resultater så langt.
Komiteen merker seg videre at
samarbeidet mellom norske og russiske myndigheter om forvaltningen
av de felles fiskebestandene er styrket siden forrige revisjon.
En konkret virkning av at ressurskontrollen er styrket på norsk
side gjennom økning av Fiskeridirektoratets ressurser til kontroll
og innføringen av Den nordøstatlantiske fiskerikommisjons havnestatskontroll (NEAFC)
fra 2007, er at UUU-fisket har minket betraktelig. Partenes felles
analyse avdekket ingen tilfeller av ulovlig overfiske i 2009. Det
er en nedgang på anslagsvis 100 000 tonn i 2005 til null tonn i
2009.
Samtidig registrerer komiteen at
Fiskerikommisjonens vedtak om utveksling av informasjon om satellittsporing
for Barents- og Norskehavet, omlastninger til havs og handlinger
i tredje land, ikke er gjennomført. Norske myndigheter er rede til
å utveksle informasjon, men komiteen oppfordrer departementet
til videre fokus overfor russiske myndigheter på at Fiskerikommisjonens
vedtak bør anses som et godt supplement til arbeidet i NEAFC, slik
at landene kan utføre en forbedret kontroll med hverandres fartøyers
aktivitet. Mangelfull gjennomføring av ressurskontroll kan svekke
muligheten for en bærekraftig forvaltning av fiskeriressursene. Komiteen ser derfor
positivt på at Utenriksdepartementet i sitt svarbrev til Riksrevisjonen
opplyser at arbeidet med satellittsporingsavtalen og søknader om
forskningstokt overfor russiske myndigheter er prioritert, også
på Fiskerikommisjonens møter.
Komiteen merker seg at de nasjonale
ressurskontrollene i Norge er blitt styrket siden 2003–2005. Komiteen viser
likevel til at fiskesalgslagenes kontrollarbeid utover kvotekontrollen varierer.
Det er positivt at departementet er i gang med et arbeid med å evaluere
salgslagenes kontrollinstans, og komiteen forventer
at det vil resultere i en nasjonal avklaring av hvilke kontrolloppgaver
salgslagene skal ha.
Komiteen ser positivt på at Fiskeridirektoratet som
følge av økte ressurser har styrket sitt kontrollarbeid med fysiske
landingskontroller og elektronisk fangstrapportering. Flere omsetnings-
og lagerkontroller mot landanlegg kan også virke preventivt mot
overfisking. Komiteen etterspør likevel slike kontroller
på tørrfisk- og saltfiskanlegg og ser positivt på at Fiskeri- og kystdepartementet
har satt i gang et ressurskrevende arbeid med å fastlegge utbyttefaktorer
i pelagiske fiskerier, bunnfiskerier, saltfisk- og tørrfiskproduksjon. Komiteen merker
seg at ulikheten mellom regioner ved bruk av sanksjoner overfor
overtredere av fiskeriregelverket har blitt mindre siden 2007-revisjonen.
At slike ulikheter forekommer er ikke ønskelig, derfor er det positivt
at departementet opprettholder sin oppmerksomhet på samordning av
sanksjoner på tvers av regioner.
Komiteen merker seg at antall
patruljedøgn for Kystvakten er redusert på grunn av utskifting av fartøy
og forsinkelser på bestilling av nye helikoptre. Deres arbeid med
ressurskontroll er sentral, og komiteen deler Riksrevisjonens
forventing om at tilstedeværelsen vil øke så snart disse forhold
blir brakt i orden.
Å avdekke økonomisk kriminalitet er et viktig mål
for Fiskeridirektoratets regioners felles kontroll med toll- og
avgiftsetaten. Komiteen ser at det kan bli utført
flere slike kontroller og ser positivt på departementets fokus på
dette i flere fora.
Bekjempelse av miljøkriminalitet innenfor denne
sektoren er et uttalt mål, og politiets arbeid med dette skal skje
ved rask etterforskning og iretteføring av brudd på miljølovgivningen. Komiteen merker
seg at saksbehandlingstiden er forkortet, men likevel for lang.
Dette varierer også mellom politidistriktene. Etableringen av økoteam
og ekstra bevilgninger til Økokrim har, sammen med Politihøgskolens
studier i fiskerikriminalitet, bidratt til å øke politiets mulighet til
å bedre bekjempe miljøkriminalitet. På sikt vil dette bidra til
å utjevne forskjellene mellom distriktene og få saksbehandlingstiden
ytterligere ned.
Organisert kriminalitet finnes også innenfor overtredelser
av fiskeriregelverket. Slik virksomhet er utfordrende å avdekke,
og komiteen ser positivt på etableringen av fiskeriforvaltningens
analysenettverk med deltakelse fra Politidirektoratet og Økokrim,
så vel som utviklingen av et samarbeid med Russlands riksadvokat
om ulovlig, urapportert og uregulert fiske for å avdekke slik kriminalitet.