Brev fra Helse- og omsorgsdepartementet v/statsråden til helse- og omsorgskomiteen, datert 16. mai 2011

Dokument 8:131 S (2010-2011) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Arne Olsen, Kari Kjønaas Kjos og Jon Jæger Gåsvatn om opprettelse av en hjertebro til Danmark for ablasjonspasienter

Jeg viser til brev datert 28. april 2011 fra helse- og omsorgskomiteen der den ber om min uttalelse til ovenfor nevnte representantforslag. De konkrete forslagene er:

”Forslag I:

Stortinget ber regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011 opprette en hjertebro til Danmark, i det omfang som er nødvendig for at ventetidsgarantien for ablasjonspasienter overholdes.

Forslag II:

Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet med å bygge opp tilstrekkelig kapasitet knyttet til ablasjonspasienter ved Feiringklinikken.”

Innledning

Det framgår av representantforslaget at man er kjent med de tiltak som er igangsatt fra regjeringens side for å sikre at pasienter med behov for ablasjonsbehandling får et adekvat behandlingstilbud. Representantene ønsker ytterligere tiltak. Jeg vil her redegjøre for min vurdering.

Ifølge Helsedirektoratets rapport fra mars 2010 bør om lag 4% av pasientene som lider av hjerteflimmer tilbys ablasjonsbehandling som hovedtiltak. Disse pasientene vil, i tråd med pasientrettighetsloven og prioriteringsforskriften, etter en individuell vurdering ha rett til nødvendig helsehjelp og således en frist for når behandlingen senest skal starte. Helsedirektoratet har anbefalt tidsfrister for hjerteflimmerpasienter som er aktuelle for ablasjonsbehandling. Helse- og omsorgsdepartementet har derfor i brev til regionale helseforetak (RHF) 29. juni 2010 pålagt RHF å utvide tilbudet til denne pasientgruppen. Mitt klare utgangspunkt er at denne pasientgruppen skal sikres et tilbud i tråd med sine rettigheter og behov, og jeg har fulgt opp saken tett i forhold til de regionale helseforetakene.

Selv om regionale helseforetak utarbeidet planer for å øke kapasiteten, var departementets vurdering at det i en mellomperiode ville være for dårlig kapasitet i det offentlige helsevesen. Inntil vi har oppnådd tilstrekkelig kapasitet lokalt og nasjonalt, skal de regionale helseforetakene sørge for at pasientene som har behov for slik behandling tilbys dette i eget helseforetak eller gjennom avtaler med andre tjenesteleverandører slik at forsvarlighetskravet ivaretas (jf. brev av 27. oktober 2010).

De regionale helseforetakene skal sørge for at pasienten tilbys ablasjonsbehandling når dette anses som nødvendig helsehjelp. Slik behandling skal tilbys innen et tidsrom som ut fra en individuell helsefaglig vurdering anses forsvarlig og i tråd med anbefalte retningslinjer fra Helsedirektoratet. Dette gjelder uavhengig av om pasienten har fått fastsatt en frist for rett til nødvendig helsehjelp i form av ablasjon (avklart tilstand) eller om ablasjon er en konsekvens av et lengre utrednings- og behandlingsforløp (uavklart forløp).

Dette betyr at dersom pasienten er vurdert til å ha behov for slik behandling, skal denne tilbys innen den fristen Helsedirektoratet anbefaler (6 måneder). Det skal gjøres en individuell vurdering som kan medføre at behandlingen må utføres raskere ut fra et forsvarlighetshensyn. Jeg har også presisert overfor de regionale helseforetak at alle pasienter med behov for ablasjon skal vurderes i forhold til prioriteringsforskriften og forsvarlighetskravet. Det innebærer at de regionale helseforetakene må gjennomgå ventelistene. I årets oppdragsdokument har jeg bedt om at det rapporteres særskilt om dette arbeidet innen 1. tertial 2011. Rapporteringen vil bli gjennomgått og fulgt opp i rapporteringsmøter med regionale helseforetak i juni.

Jeg har i forbindelse med representantforslaget bedt om innspill fra regionale helsefore-tak. Helse Midt-Norge RHF skal etter planen nå sitt mål om 210 ablasjoner i 2011. Helse Nord RHF har på en tilsvarende måte økt kapasiteten for å imøtekomme behovet for ablasjonsbehandling i sin region. I Helse Vest RHF har man, i tråd med anbefalingene i Helsedirektoratets rapport, utvidet sin kapasitet til 280 ablasjonsbehandlinger pr. år. På grunn av at ventelistene for ablasjonsbehandling har vært lang i Helse Vest, er det etablert en dugnad i regi av Helse Bergen HF, Haukeland universitetssykehus, som skal gi ytterligere 240 pasienter behandling i løpet av 2011. Når det gjelder Helse Sør-Øst RHF så har man her utvidet kapasiteten betydelig. Målet for inneværende år er 800 ablasjonsbehandlinger. Helse Sør-Øst melder at Oslo universitetssykehus HF trolig vil kunne nå 1000 behandlinger i år. Fra 2012 er målet 1400 slike behandlinger. I tillegg har Helse Sør-Øst RHF også inngått avtale med Feiringklinikken på 200 ablasjonsbehandlinger.

Retten til å få dekket utgifter til ablasjonsbehandling foretatt på et privat sykehus, enten i Norge eller i utlandet, omfatter pasienter hvor individuelt fastsatt frist for ablasjonsbehandling er brutt. Denne fristen skal settes etter en helsefaglig vurdering av hva som er forsvarlig for den enkelte pasient. Ved et eventuelt fristbrudd vil HELFO kunne bistå disse pasientene og sørge for behandling enten privat i Norge eller i utlandet. Derfor har mitt departement pålagt de regionale helseforetakene å gjennomgå sine ventelister på nytt (jf. brevet av 27.10.2010). Det er de regionale helseforetakene, som har sørge-for-ansvaret, som må vurdere om pasienter kan få dekket eventuelle utlegg.

”Forslag I:

Stortinget ber regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011 opprette en hjertebro til Danmark, i det omfang som er nødvendig for at ventetidsgarantien for ablasjonspasienter overholdes.”

Stortinget har delegert ansvaret for å sørge for spesialisthelsetjenester til befolkningen til regionale helseforetak, jfr. pasientrettighetsloven § 2-1 a. Som helse- og omsorgsminister er det mitt ansvar at dette blir fulgt opp. Budskapet mitt her er entydig: Regionale helseforetak skal sørge for at pasienter med behov for ablasjonsbehandling tilbys denne behandlingen, enten i offentlig regi eller gjennom bruk av andre tjenesteytere i Norge eller i utlandet. Regionale helseforetak skal prioritere økt behandlingskapasitet for denne pasientgruppen, samtidig som jeg legger til grunn at de løpende vurderer behovet for kjøp av tilleggskapasitet fra andre tjenesteytere. Det er etter min vurdering derfor ikke behov for ytterligere tiltak i form av en ”hjertebro” til Danmark eller andre land.

Fristbruddsavtalen mellom HELFO Pasientformidling og HjerteCenter Varde i Danmark gir en god sikkerhet for norske pasienter dersom det fremover skulle oppstå fristbrudd. Jeg er kjent med at avtalen så langt er lite benyttet, både HELFO og helse-foretakene arbeider derfor for å gjøre denne bedre kjent for pasienter og fagfolk.

Forslag II:

Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet med å bygge opp tilstrekkelig kapasitet knyttet til ablasjonspasienter ved Feiringklinikken.”

Som jeg tidligere har redegjort for i Stortingets spørretime 6. april 2011, har Helse Sør-Øst RHF inngått avtale med Feiringklinikken om ablasjonsbehandling. Avtalen er begrenset til 200 behandlinger i 2011 og vil ifølge Helse Sør-Øst sørge for et tilstrekkelig tilbud i foretakets opptaksområde. Jeg legger til grunn at de andre regionale helseforetakene gjør en tilsvarende vurdering av behovet for ablasjonsbehandlinger og sørger for tilstrekkelig kapasitet.

Som nevnt vil den forestående rapportering om tilbudet på ablasjonsbehandling bli gjennomgått i rapporteringsmøter med regionale helseforetak i juni. Jeg vil understreke at dersom det skulle vise seg at regionale helseforetak ikke sørger for et tilfredsstillende tilbud til de pasienter som har behov for ablasjonsbehandling, vil dette bli fulgt opp særskilt i forhold til det aktuelle foretak.