2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, Einar Horvei, fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, viser til fremlagte Prop. 153 S (2010–2011) om statsgaranti og tilsagn om statlig tilskudd for å arrangere olympiske vinterleker for ungdom i 2016. Komiteen ser muligheten til å arrangere ungdoms-OL (YOG 2016) som en flott anledning for Norge igjen å være vertskap for et olympisk arrangement. Ungdoms-OL er et toppidrettsarrangement for barn og unge i alderen 14–18 år og samsvarer derfor med satsingen på barn og unge som hovedmålgruppe i den statlige idrettspolitikken. Komiteen mener at arrangementet kan bidra til å sette et viktig fokus på treningsglede og fysisk aktivitet blant barn og unge. Komiteen er videre av den oppfatning at et ungdoms-OL på Lillehammer passer inn i planene om å videreutvikle Lillehammer-regionen som vintersportsdestinasjon, samt styrke etterbruk av anleggene fra de olympiske leker i 1994.

Komiteen viser til at den olympiske komité (IOC) yter et ekstraordinært tilskudd på om lag 108 mill. kroner, som søker har forutsatt skal benyttes til bygging av studentboliger på Lillehammer. Komiteen ser på dette som positivt for arrangementet og for byggingen av studentboliger. IOC vil kreve dette beløpet tilbakebetalt dersom lekene blir kansellert. Komiteen ber regjeringen vurdere om Studentsamskipnaden i Oppland (SOPP) og Lillehammer og omegn boligbyggerlag (LOBB) skal stille en bankgaranti til staten som vil utløses dersom studentboligene er bygget og lekene deretter blir kansellert slik som kvalitetssikrer har foreslått i sin rapport til departementet. Komiteen ber videre om at regjeringen går i dialog med SOPP og LOBB om hvorvidt merinntekten for SOPP og LOBB, som kvalitetssikrer har beregnet til å være om lag 31 mill. kroner, kan reduseres slik at det statlige tilskuddet kan reduseres tilsvarende. En reduksjon i leieutgiftene til IOC vil kunne frigjøre deler av IOCs ekstraordinære bidrag til å dekke andre kostnader ved arrangementet. Komiteen viser til at SOPP og LOBB gjennom tilskudd til studentboliger gjennom ordinære satser fra Kunnskapsdepartementet, samt kostnadsbasert leiepris, inkludert de nødvendige tilretteleggingskostnadene ikke ville hatt denne merinntekten.

Komiteen støtter forslag til vedtak om statsgaranti og tilsagn om statlig tilskudd for å arrangere olympiske vinterleker for ungdom i 2016, i samsvar med vedlagt forslag.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener det er viktig at staten medvirker til god gjennomføring av ungdoms OL (YOG 2016) gjennom å støtte YOGOC og sikre en forsvarlig utnyttelse av statstilskuddet og ivaretakelse av statsgarantien.

Flertallet viser til brev fra Kulturdepartementet av 26. oktober 2011 (vedlegg) og er enig med regjeringen i at det er nødvendig at organisasjonskomiteen (YOGOC), som er forutsatt etablert for planleggingen og gjennomføringen av YOG 2016, blir et aksjeselskap med en statlig eierandel og styredeltakelse på mer enn 50 prosent. Flertallet mener dette er nødvendig for å kunne ivareta statens interesser, herunder styring og kontroll av bruken av statstilskuddet og særlig ivaretakelse av statsgarantien. Flertallet forutsetter imidlertid at dette skal skje gjennom en effektiv og kvalitativ organisasjons- og styringsform som ivaretar IOC og NIFs mål og interesser i arrangementet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke betydningen av idrettens selvstendige stilling i vårt land. I tråd med dette mener disse medlemmer at idrettens autonomi også bør avspeiles i organiseringen av YOG 2016, hvilket betyr at arrangementet, og det driftsselskapet som forutsettes opprettet, eies av Norges Idrettsforbund og de naturlige samarbeidspartnere Norges Idrettsforbund ser det som hensiktsmessig deltar. Disse medlemmer understreker i tråd med dette viktigheten av at departementet benytter et kvalitetssikrende system der staten har nødvendig innsyn, og innflytelse, til å ivareta de interesser en åpen fullmakt som statsgarantien her medfører. Disse medlemmer mener dette ikke avhenger av statlig eierskap.

Komiteen vil også understreke betydningen av at YOG 2016 organiseres på en måte som best mulig virker motiverende på de mest sentrale deltagerne i prosjektet, blant annet gjennom å gi insitamenter til best mulig økonomistyring, det være seg i forhold til ekstern finansiering, eller kostnadseffektivitet i plan- og gjennomføringsfasen. Komiteen merker seg i denne sammenheng prosjektets henvisning til det samarbeidet det er lagt opp til mellom NIF, høyskolemiljøene i Innlandet, Nansenskolen, Norges idrettshøyskole, Olympiaparken og idrettsanlegg for øvrig i Innlandet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mener dette tilsier at man allerede nå legger til grunn at det som eventuelt måtte stå tilbake av bufferposten dedikeres disse formålene.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener at dersom det oppstår et mindreforbruk utover 6 mill. kroner som er avsatt til Olympic Legacy vil det være positivt om disse midlene blir brukt til ungdomsidrettstiltak på Lillehammer og i innlandsregionen. Flertallet legger til grunn at departementet i samarbeid med Norges Idrettsforbund og andre relevante aktører lager et opplegg for bruken av eventuelle gjenstående midler etter ungdoms OL (YOG) innenfor de formål som er beskrevet, med særlig vekt på å skape tiltak for de unge i idretten både i et regionalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er positive til alle saker som innebærer å støtte opp under barne- og ungdomsidretten, og synes derfor et slikt stort og internasjonalt mesterskap er spennende. For disse medlemmer er det videre svært viktig å vurdere de overordnede prioriteringene som ligger til grunn for at slikt tilskudd og garanti skal kunne gis, hvilket innebærer at de viktigste oppgavene må prioriteres først. Et ungdoms-OL vil være en flott arena for store talenter innen sine idrettsgrener, og disse medlemmer synes det er flott at ungdom får en slik mulighet. Det er imidlertid viktig å huske at også alle talenter og idrettstopper til syvende og sist er rekruttert fra bredden, noe disse medlemmer også mener bør gjenspeiles når midler skal deles ut. Disse medlemmer mener derfor at det vil være rimelig at staten ikke kun bevilger ekstra midler til de fremste talentene, men at det også må investeres tilsvarende i bredden for å sikre rekrutteringen.

Disse medlemmer viser også til Finansavisen, hvor det den 13. oktober 2011. fremkommer at Olympiatoppen mangler inntil 80 mill. kroner for å kunne opprettholde sin vellykkede satsning. Ikke bare har Norge fostret opp utøvere i den absolutte verdensklasse innen både sommer- og vinterøvelser, men disse medlemmer poengterer at vi også tilegner oss stadig mer respekt innen nye områder. Selv om disse medlemmer mener at profesjonell toppidrett ikke skal være statens høyest prioriterte felt innen idrettspolitikken, kan man samtidig ikke lukke øynene for at prestasjoner på nivået til Andreas Thorkildsen, Petter Northug, Thor Hushovd m.fl. er av svært stor betydning for den generelle rekrutteringen og interessen rundt de respektive idrettene. Sett i lys av dette mener disse medlemmer at en opprettholdelse av satsningen på Olympiatoppen er et viktig bidrag for rekrutteringen til breddeidrett, og noe som regjeringen også bør se nærmere på når man jobber videre med finansene rundt ungdoms-OL.

Disse medlemmer ønsker derfor å fremme følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen bevilge midler tilsvarende statsgarantien for ungdoms-OL til investering i barne- og ungdomsidretten over hele landet.»