Regjeringa legg i proposisjonen fram forslag
til lov om pågriping og overlevering for straffbare forhold på grunnlag
av ein arrestordre (arrestordreloven). Forslaget gjennomfører avtale 28. juni
2006 mellom Den europeiske unionen og Island og Noreg om overleveringsprosedyre mellom
partane. Lovforslaget tek også opp i seg lov 19. september 2008
nr. 77 om pågriping og overlevering mellom dei nordiske statar på grunn
av straffbare forhold (lov om nordisk arrestordre, ikkje i kraft).
Ein legg dermed opp til ein felles lov om arrestordre som skal gjelde overlevering
både innan Norden og mellom statane i Den europeiske unionen (EU)
og Noreg.
I proposisjonen vert det også foreslått at Stortinget
samtykkjer til inngåing av ovanfor nemnde avtale. Avtalen inneber
forenkla reglar og prosedyrar for overlevering av personar for straffbare
forhold. Samtykkje til avtalen vert behandla i denne innstillinga.
Det vises til eigen innstilling om lovvedtaket.
Avtalen som Island og Noreg har inngått med EU
er ein såkalla parallellavtale til EU si rammeavgjerd om den europeiske
arrestordren og overleveringsprosedyrar mellom medlemsstatane (13. juni
2002) som gjeld mellom EU sine medlemsstatar. Parallellavtalen er
basert på den europeiske arrestordren og er på dei fleste punkt tilnærma
likelydande med denne. Det er samtidig enkelte prinsipielt viktige
skilnader mellom dei to instrumenta.
Gjennomføringa av arrestordreavtalen er eit
ledd i regjeringa sitt arbeid for utvida justispolitisk samarbeid
med EU, og må sjåast i samanheng med Noregs strafferettslege samarbeid
med EU elles gjennom blant anna Schengen-avtalen, samarbeidsavtalane
med Europol og Eurojust, tilknytingsavtalen til EU sin konvensjon
om gjensidig bistand i straffesaker, og avtalen om forsterka politisamarbeid
(Prüm-avtalen).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michael-sen og lederen Per Sandberg, fra
Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti,
Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser
til Prop. 137 LS (2010–2011) hvor det både fremmes forslag til lovvedtak
og stortingsvedtaket. I denne innstillingen behandles stortingsvedtaket. Det
vises til egen innstilling om lovsaken.
Komiteen viser til at forslaget
gjennomfører avtale 28. juni 2006 mellom EU og Island og Norge om
overleveringsprosedyre mellom partene. Komiteen er
enig i at denne avtalen vil forenkle regler og prosedyrer for overlevering
av personer som har begått straffbare forhold. Denne avtalen er
basert på den europeiske arrestordren, men har samtidig enkelte
prinsipielt viktige forskjeller. Utlevering til EU-stater vil med dette
bli erstattet av overlevering, som er et tilsvarende, men vesentlig
forenklet institutt.
Videre ser komiteen at det legges
opp til at det for visse forhandlinger og på visse vilkår blir foreslått
å fjerne kravet til dobbel straffelegging. Selv om det ikke lenger
skal være noe forbud mot utlevering av norske borgere til EU-stater, så
vil det finnes enkelte særregler i samband med overleveringen.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjere følgjande
vedtak:
Stortinget samtykkjer til inngåing av avtale 28. juni
2006 mellom Den europeiske unionen og republikken Island og Kongeriket
Noreg om overleveringsprosedyre mellom medlemsstatane i Den europeiske
unionen og Island og Noreg.
Oslo, i justiskomiteen, den 22. november 2011
Per Sandberg |
Åse Michaelsen |
leiar |
ordførar |