Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Roald Aga Haug, Håkon Haugli, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen,
Gjermund Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og
Michael Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki
Holmås, fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti,
Geir Jørgen Bekkevold, viser til Prop. 141 L (2011–2012)
om endringer i utlendingsloven m.m. (høring av barn m.v.) der regjeringen
legger fram flere forslag til endringer i utlendingsloven (lov 15. mai
2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her)
og gir sin tilslutning til forslagene. Det vises videre til brev
fra Justis- og politidepartementet av 28. september 2011 der det
varsles om retting av feil i forslaget til lov, § 81 nytt fjerde
ledd. Komiteen støtter endringsforslaget fra departementet
og fremmer følgende forslag:
Ǥ 81 nytt fjerde ledd skal lyde:
I tilfeller hvor det gjennomføres en samtale
med barnet i Norge uten at foreldrene tillates å være til stede,
jf. tredje ledd, skal det oppnevnes en setteverge for barnet, med
mindre barnet har en annen fullmektig som er til stede.»
To av forslagene i proposisjonen gjelder barns rettigheter
i utlendingssaker, for det første en uttrykkelig lovhjemmel for
å kunne gjennomføre samtale med barn i alle saker etter loven, selv
om foreldrene ikke samtykker, for det andre at det skal kunne gjennomføres
slike samtaler uten at foreldrene tillates å være til stede. Komiteen ser
det som positivt at norsk lov på denne måten blir bedre tilpasset
barnekonvensjonens bestemmelser om barns rett til å bli hørt på
selvstendig grunnlag. Komiteen legger særlig vekt
på at flere viktige høringsinstanser, som Redd Barna, NOAS (Norsk
organisasjon for asylsøkere), KIM (Kontaktutvalget mellom innvandrerbefolkningen
og myndighetene), UDI (Utlendingsdirektoratet) og Barneombudet gir
sin tilslutning til forslagene, og at de i sine begrunnelser særlig viser
til situasjoner der det kan være mistanke om mishandling av barnet. Komiteen har
videre merket seg UDIs og barneombudets understrekning av at barns
uttalerett ikke kun bør begrenses til tilfeller der det er nødvendig
for å ivareta barnets beste, og at regjeringen har fulgt opp dette
ved å erstatte formuleringen «for å ivareta barnets beste» med formuleringen
«for å ivareta barnets rett til å bli hørt». For å tydeliggjøre
barns rett til å bli hørt er det dessuten tatt inn en henvisning
i loven til forvaltningsloven § 17 og barnekonvensjonens art. 12. Komiteen støtter
også regjeringens fastholdelse av at prinsippet om at prosessuelle
beslutninger ikke kan påklages, også bør gjelde i saker om barns
uttalerett.
Forslaget om å erstatte begrepet «rase» har tidligere
vært behandlet i Stortinget, jf. Innst. O. nr. 42 (2007–2008), Ot.prp.
nr. 75 (2006-2007), der et flertall ba regjeringen erstatte dette
med et mindre belastende begrep. Komiteen ser ikke at
det gjennom høringsrunden er framkommet nye argumenter i saken og
støtter derfor regjeringens forslag om å endre ordlyden i utlendingsloven
fra «rase» til «etnisitet, avstamning, hudfarge». Det vises til
at det ved utarbeidelse av diskrimineringsloven, jf. Ot.prp. nr.
33 (2004–2005) kapittel 10.1.8.4, Innst. O. nr. 69 (2004–2005),
ble fastslått at det ikke var ønskelig å bruke begrepet «rase» i
norsk lovgivning.
Komiteen støtter regjeringens
forslag til endring av utlendingsloven § 121, slik at mulighetene
for å bruke bortvisning som et mildere alternativ til utvisning
også omfatter tredjelands borgere på samme måte som EØS/EFTA-borgere,
når de har oppholdsrett som arbeidstaker i et foretak etablert i
et EØS-land. Komiteen støtter videre klargjøringen
som er foreslått i utlendingsloven § 122, om at utlendinger uten oppholdsrett kan utvises av hensyn
til offentlig orden og sikkerhet, på samme måte som utlendinger med slik oppholdsrett.
Regjeringen foreslår at kravet til referansepersoner
om fire års arbeid eller utdanning i Norge frafalles i alle tilfeller
der den som søker familieetablering er barn under 18 år, og begrunner dette
med forenk-lingshensyn. Komiteen støtter forslaget.
Komiteen tar til etterretning
at bruken av begrepet «arbeidstillatelse» i utlendingsloven § 64 er
en feil og har ingen innvendinger til at dette rettes opp. Komiteen har
heller ingen merknader til den foreslåtte henvisningsendring i utlendingsloven
som følge av gjennomføringen av returdirektivet og henvisningsendringene
i straffeprosessloven som følge av endringene i utlendingsloven
§ 108.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, støtter regjeringens forslag om at ikrafttredelse
av den allerede vedtatte bestemmelsen i utlendingsloven § 108 om
lovlig humanitær bistand til utlendinger som oppholder seg her ulovlig, gjennomføres
nå, uten å vente på ikrafttredelse av den nye straffeloven (20. mai
2005 nr. 28).