Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Ola Elvestuen,
viser til særskilt melding fra Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) om EOS-utvalgets
undersøkelse av POTs metodebruk i Treholt-saken, Dokument 7:2 S
(2010–2011).
Komiteen viser til at Treholt-saken
er norsk etterkrigshistories mest omtalte spionsak og at den offentlige
interessen for saken nok har bidratt til at EOS-utvalget igangsatte
sin undersøkelse.
Komiteen viser til at formålet
med EOS-utvalgets kontroll er «å klarlegge om og forebygge at det
øves urett mot noen, herunder påse at det ikke nyttes mer inngripende
midler enn det som er nødvendig etter forholdene, og at tjenestene respekterer
menneskerettighetene». Komiteen er enig med EOS-utvalget
i at en undersøkelse av disse forholdene ligger i ytterkant av utvalgets kontrollformål
etter kontrolloven § 2 særlig på bakgrunn av den tiden som er gått.
Komiteen er imidlertid enig med
utvalget i at det i denne saken har vært viktig å søke å finne frem
til de faktiske forhold på bakgrunn av de påstander og den kritikk
som har fremkommet i media.
Komiteen er kjent med at utvalget
har fått en ekstrabevilgning for å dekke kostnader forbundet med
undersøkelsene av saken. Komiteen vil understreke
viktigheten av at EOS-utvalget gjennomfører undersøkelser i saker
som har stor allmenn interesse og mener det er både viktig og rimelig
at eventuelle ekstra kostnader forbundet med slike utvidede undersøkelser
dekkes av Stortinget ved forespørsel. Det er imidlertid viktig at
Stortinget ved behandling av søknad om støtte ikke påvirker hvilke
saker det uavhengige EOS-utvalget skal engasjere seg i.
Komiteen vil videre understreke
at den mener det er positivt at EOS-utvalget benytter seg av muligheten
til å sende særskilt melding til Stortinget og vil oppmuntre denne
fremgangsmåten også ved andre anledninger hvor EOS-utvalget finner
systematiske utfordringer eller alvorlige enkelthendelser som Stortinget
bør behandle som egen sak.
Formålet med undersøkelsen har vært å kartlegge
metodebruken til POT forut for pågripelsen av Treholt i januar 1984.
Undersøkelsen har avdekket at Treholts leilighet var
underlagt telefonkontroll, romavlytting, kameraovervåking og hemmelige
ransakinger hvor også husnøkkelen ble kopiert. I tillegg kommer
spaning mot Treholt i forbindelse med ransakinger og andre spesielle
hendelser.
Komiteen har merket seg at det
gjennomgående har vært vanskelig å fremskaffe dokumentasjon på den
overvåkingen Trehold ble utsatt for i leiligheten. Verken lydopptak
eller videoopptak er avdekket og det hevdes at materialet kan være
makulert underveis. Det er kun funnet ett konkret notat som grunnlag
for å hevde at det ble gjennomført regelmessig nedtegning av interessante
hendelser under denne overvåkingen. Komiteen mener
det fremstår som noe spesielt at en så stor del av etterforskningsmaterialet
i en så stor og betent sak er forsvunnet eller makulert. Komiteen finner dette
noe spesielt sett i lys av at andre deler av overvåkingen, blant
annet telefonkontroll, er gjennomført med svært god notoritet fra
POTs side.
Komiteen har merket seg at det
underveis i etterforskningen var nær kontakt mellom Justisdepartementet
og POT om etterforskningen av Treholt. Det er på det rene at Justisdepartementet var
kjent med både kjøpet av leiligheten til spaningsformål og at det
ble benyttet teknisk utstyr i overvåkingen av Treholt. Komiteen registrerer at
EOS-utvalget ikke finner dokumentasjon på om justisministrene var
kjent med videoovervåkingen, men registrerer at ingen del av dokumentasjonen
eller vitneforklaringene har fokusert på diskusjon rundt hjemmelsgrunnlaget for
overvåkingen, ei heller i dialogen mellom POT og Justisdepartementet.
Komiteen er enig med EOS-utvalget
i at det ikke forelå hjemmel for romavlytting i den perioden etterforskningen
mot Treholt pågikk. Det var straffbart å foreta romavlytting i henhold
til straffeloven § 145a. Tilsvarende lovforbud forelå ikke mot videoovervåking. Komiteen deler imidlertid
EOS-utvalgets syn på at slik overvåking likevel krevde hjemmel etter
legalitetsprinsippet. Samtidig mener komiteen at
slik overvåking på mange måter fremstår som enda mer inngripende
enn romavlytting når de benyttes i private rom. Komiteen vil
i denne sammenheng understreke at overvåkingen av leiligheten også
rammet tredjepart, nemlig Treholts nærmeste familie, ektefelle og
barn.
Komiteen deler videre EOS-utvalgets
vurdering av nødrettsbetraktninger som i hovedsak lener seg på professor
Husabøs betenkning om nødrett som mulig hjemmel for inngrep som gjentagende
husransakelser, romavlytting og deler av videoovervåkingen. Komiteen går ikke
nærmere inn i de betraktninger som gjør seg gjeldende, men merker
seg at Husabø mener at kravene til nødrett er oppfylt for tre av
fire vilkår. Ifølge Husabø kan en isolert sett hevde at kravene
til faresituasjon, formål og subsidaritet er oppfylt, men at kravet
til proporsjonalitet ikke er oppfylt. Komiteen kan
se at vurderingen av det siste vilkåret kan fremstå som annerledes
i dag enn for tredve år siden, men er likevel enig i Husabøs og
EOS-utvalgets konklusjon.
Komiteen legger således til grunn
professor Husabøs og EOS-utvalgets konklusjon om at POT handlet
ulovlig. På den måten fremsto handlingen som en stor inngripen med
hensyn til privatlivets fred. Komiteen er også enig
med EOS-utvalget som påpeker at dette skjedde for lang tid siden
og at det i dag eksisterer helt andre kontrollordninger og lovgivning
som regulerer de hemmelige tjenesters metodebruk. Komiteen viser
til at dagens PST er underlagt et helt annet juridisk rammeverk
enn da-tidens POT. Den demokratiske kontrollen med EOS-tjenestene befinner
seg i en annen dimensjon i dag enn for tredve år siden. Det viser
at lovgiver over tid har utfylt lovtomme rom og tiltatt seg en viktig
kontrollfunksjon av EOS-tjenestene gjennom EOS-utvalget. I PST gjennomgår
utvalget regelmessig all metodebruk både i tjenestens forebyggende saker
og etterforskingssaker. Utvalget kontrollerer blant annet at domstolen
er gitt tilstrekkelig og korrekt grunnlag for dens beslutning om bruk
av tvangsmidler, og at tvangsmiddelbruken er benyttet i samsvar
med tillatelsen fra domstolen.
Komiteen er tilfreds med at EOS-utvalget
under sine undersøkelser av denne saken ikke har avdekket at andre
EOS-tjenester enn POT har vært involvert i overvåkingen av Treholt.
Komiteen er videre tilfreds med
den grundige gjennomgang EOS-utvalget har foretatt av denne delen
av Treholt-saken og vil presisere at de funn som er gjort ikke vil
ha noen innvirkning på den strafferettslige delen av saken for øvrig eller
på dommen mot Treholt.