Sivilforsvaret har i oppgave å bistå nød- og redningsetatene ved større ulykker og hendelser, og er også tillagt oppgaver i tilfelle krig. Sivilforsvaret er inndelt i 20 sivilforsvarsdistrikter og er underlagt Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Stortinget behandlet spørsmål om samfunnssikkerhet; herunder Sivilforsvarets rolle, i Innst. S. nr. 85 (2008–2009), jf. St.meld. nr. 22 (2007–2008) Samfunnssikkerhet – Samvirke og samordning. Under behandlingen ble det uttrykt enighet om at det var behov for å modernisere Sivilforsvaret.

I St.meld. nr. 22 (2007–2008) uttaler regjeringen følgende om behovet for å foreta investeringer i Sivilforsvaret:

«Det kartlagte behovet for investeringer i materiell og utstyr i Sivilforsvaret gjelder engangsinvesteringer. Samlede kostnader for modernisering av Sivilforsvaret beløper seg til 162 mill. kroner over to år. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med konkrete forslag i de årlige forslagene til statsbudsjett.»

En enstemmig forsvarskomité uttalte følgende:

«Komiteen deler Regjeringens syn på at det er behov for å modernisere og tilpasse Sivilforsvaret til dagens og fremtidens behov hvis de skal kunne ivareta sin funksjon som forsterkningsressurs på en relevant måte. Komiteen understreker at det er et stort behov for å skifte ut gammelt utstyr og anskaffe materiell tilpasset dagens og fremtidens beredskapsutfordringer.

Komiteen forutsetter at Regjeringen følger opp dette arbeidet og at Sivilforsvaret blir tilført midler som gjør det i stand til å anskaffe uniformer, kjøretøy og annet materiell som er nødvendig for dagens og fremtidens behov, slik at organisasjonen blir robust og i stand til å delta i langvarige og komplekse hendelser.

Komiteen deler Regjeringens syn på å redusere den operative styrken fra 10 000 til 8 000, og at det av disse 8 000 skal være en førsteinnsatsstyrke på 4 000 mannskap. De øvrige 4 000 tjenestepliktige skal benyttes for å forsterke eller avløse førsteinnsatsgruppene ved behov.»

På møte 22. mars 2011 besluttet komiteen å sende brev til konstituert justisminister Grete Faremo med spørsmål om Justisdepartementets oppfølging av Innst. S. nr. 85 (2008–2009). Det ble stilt følgende spørsmål:

«1. På hvilken måte har departementet fulgt opp Stortingets forutsetning om å sikre nødvendige investeringer i nye uniformer, kjøretøy og annet nødvendig materiell, og når skal investeringsplanen være oppfylt?

2. I den grad det ikke er samsvar mellom St. meld. nr. 22 (2007-2008) og foreslåtte bevilgninger til investeringer: Hvilke tiltak har departementet gjennomført for å kompensere den manglende oppfølgingen?

3. I hvilken grad rapporteres det i sivilforsvarsdistriktenes årsmeldinger om avvik mellom Stortingets forventninger, jf. Innst. S. nr. 85 (2008-2009) og den faktiske situasjonen for innkjøp av nødvendig utstyr og gjennomføring av nødvendig øvingsaktivitet?

4. Hvordan følger departementet opp rapporteringen fra sivilforsvarsdistriktene med tanke på å oppfylle Stortingets forutsetninger og hvordan er Stortinget informert om dette?»

Komiteen mottok svar 31. mars 2011. I svaret ble det opplyst at departementet var i gang med oppfølging av stortingsmeldingen om samfunnssikkerhet, herunder reduksjon av den operative styrken og avhendig av Sivilforsvarets eiendommer. Videre ble det opplyst:

«Ved utgangen av 2011 vil det være anskaffet nødvendig innsatsbekledning til drøyt halvparten av de 8000 mannskapene, herunder uniformsbekledning og hjelmer. I tillegg vil i alt 7000 mannskaper ha fått nye støvler.

(...)

Jeg følger saken videre ifm de årlige budsjettproposisjonene. Jeg kan på det nåværende tidspunkt ikke gi komiteen en særskilt tidsplan for den videre innfasing av det samlede materiellbehovet i Sivilforsvaret, men innfasing av innsatsbekledning til mannskapene har høy prioritet og jeg arbeider for at hele den operative innsatsstyrken skal være forsvarlig utstyrt innen rimelig tid.»

På spørsmål om hvilke tiltak som var gjennomført for å kompensere for manglende oppfølging av investeringer, svarte konstituert justisminister følgende:

«Ny og hensiktsmessig innsatsbekledning er av Sivilforsvaret fremhevet som presserende for ivaretakelse av operative oppgaver. Jeg har ved flere anledninger meldt at mannskapene ikke skal settes ut i innsatser uten at de har det nødvendige sikkerhetsutstyret. Jeg vektlegger også sivilforsvarsdistriktene gjensidig kan forsterke hverandre både med personell og utstyr når det er behov for det ifm håndtering av hendelser. Dette var for eksempel tilfelle ifm Frolandbrannen hvor personell og utstyr fra syv distrikter var involvert i slukkingen av skogbrannen. Slik forsterkning er viktig når store hendelser inntreffer, og bidrar også til å styrke Sivilforsvarets beredskapsevne generelt.»

I svarbrevet kom det også frem at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap i sin årsmelding for 2010 hadde kommentert manglende bevilgninger. Justisministeren skriver:

«Justisdepartementet følger denne saken nøye i styringsdialogen med DSB. DSB har i årsrapporten for 2010 påpekt at dersom etaten ikke blir tildelt ekstra budsjettmidler, vil det være nødvendig å gjøre noe med distriktsstrukturen og bemanningen i Sivilforsvaret. DSB skriver at dette vil medføre at den innretning og det konsept for Sivilforsvaret som er presentert for Stortinget gjennom St.meld. nr. 22 (2007-2008) ikke kan realiseres.

Utstyrsbehovet i Sivilforsvaret følges ordinært opp ifm de årlige budsjettproposisjonene til Stortinget. Jeg tar DSBs tilbakemelding meget alvorlig, og vil komme tilbake til Stortinget om denne saken på en passende måte.»

Komiteen fant det nødvendig å stille ytterligere spørsmål til justisministeren, og sendte 12. april 2012 brev med følgende syv oppfølgingsspørsmål:

«1. Hvor stor andel av styrken ble øvet i 2010?

2. Er det riktig at det i enkelte sivilforsvarsdistrikt kun legges opp til øving av befalet i 2011, og i hvilken grad stemmer dette med statsrådens svar på dette punkt?

3. Har statsråden i det hele tatt iverksatt konkrete tiltak for å kompensere den manglende oppfølgingen av investeringsbehovet?

4. Hvorfor har statsråden unnlatt å gjennomføre tiltak for å sikre at Stortingets forutsetninger kan gjennomføres i henhold til plan?

5. På hvilket tidspunkt og i hvilken form har statsråden informert Stortinget om de betydelige og varslede avvikene?

6. Kan statsråden gjøre rede for planlagt fremdrift for anskaffelse av nødvendig utstyr til Sivilforsvaret i tråd med Stortingets forutsetning?

7. Kan statsråden gjøre rede for hvordan og når nivået på øvelser i Sivilforsvaret skal tilfredsstille de krav statsråden selv har satt til øvelse av alle mannskaper?»

Justisministeren svarte i brev av 3. mai 2011. Det ble opplyst at 55 prosent av den operative styrken i Sivilforsvaret ble øvet i 2010. Videre at DSB har bedt sivilforsvarsdistriktene primært øve befalet og at ambisjonen er at alt tjenestepliktig personell i de operative avdelingene skal øves innen 2014. På spørsmål om hvorfor statsråden har unnlatt å gjennomføre tiltak for å sikre at Stortingets forutsetninger for modernisering og omstilling av Sivilforsvaret kan gjennomføres i henhold til plan, svarte justisministeren følgende:

«Jeg har igangsatt flere av tiltakene i Stortingsmeldingen. Modernisering og omstilling i Sivilforsvaret er en omfattende prosess. Det framgår av departementets forrige brev at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) bl.a. har igangsatt arbeidet med å redusere den operative styrken i Sivilforsvaret fra 10 000 mannskap til 8000 mannskap. DSB har også igangsatt arbeidet med avhending av eiendommer det ikke lenger er beredskapsmessig behov for, herunder nedlegging og avhending av Sivilforsvarsleire. Samlokalisering av skolevirksomheten på Starum skal være gjennomført innen 1. august 2011. Jeg er også i gang med utskifting av utstyr i Sivilforsvaret.

Det er likevel klart at det er særdeles viktig å ferdigstille anskaffelsene av nødvendig utstyr til Sivilforsvaret. Jeg er svært opptatt av at disse investeringene ikke trekker for langt ut i tid.»

Videre ble det opplyst følgende om tidspunkt og form på informasjonen til Stortinget:

«Stortinget er gjennom de årlige budsjettproposisjonene de tre siste år orientert om status ifm omstilling og modernisering i Sivilforsvaret. Det er i disse dokumentene opplyst at arbeidet med avhending av eiendommer det ikke lenger er beredskapsmessig behov for er igangsatt, herunder nedlegging av Sivilforsvarsleirene, samt status ifm samlokalisering av skolevirksomheten. Det er videre opplyst at bevilgningen ble økt med 5 mill. kr i 2009, og at økningen til formålet ble videreført i 2010. Det er videre omtalt at arbeidet med anskaffelse av ny innsatsbekledning er igangsatt og at dette arbeidet videreføres i 2011.»

Kopi av komiteens brev, og svarbrevene følger som vedlegg til denne innstillingen.

2.1 Åpen kontrollhøring

Som et ledd i behandlingen av saken, besluttet komiteen å holde en åpen kontrollhøring. Høringen ble avholdt 24. oktober 2011. Følgende ble invitert og møtte til høring:

  • Statsråd Knut Storberget, Justisdepartementet

  • Direktør Jon A. Lea, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

  • Distriktssjefer fra fire sivilforsvarsdistrikter:

    • Anne-Margrete Bollmann, Hordaland sivilforsvarsdistrikt

    • Berit Reppesgård, Vestfold sivilforsvarsdistrikt

    • Frode Enoksen, Vest-Finnmark sivilforsvarsdistrikt

    • Jørn Ove Myrvold, Nord-Trøndelag sivilforsvarsdistrikt

De problemstillingene komiteen ønsket å få belyst under høringen var:

Problemstilling 1

  • På hvilken måte har regjeringen forsikret seg om at Sivilforsvaret kan realisere det konseptet for Sivilforsvaret som er presentert og akseptert av Stortinget gjennom St.meld. nr. 22 (2007–2008)

  • Er Stortingets forutsetninger knyttet til Sivilforsvarets oppgavestruktur og utstyrssituasjon oppfylt?

Problemstilling 2

Størrelsen på bevilgningene til Sivilforsvaret de siste årene har medført at utskifting og anskaffelser av nytt utstyr har tatt mer enn to år. Regjeringen har bevilget 4 mill. kroner til dekning av de ekstraordinære kostnader Sivilforsvaret hadde i forbindelse med terrorhendelsene 22. juli 2011. Regjeringen har i tillegg varslet at den vil styrke Sivilforsvarets budsjett i 2011 med ytterligere 30 mill. kroner til innkjøp av nye innsatsuniformer og materiell i forbindelse med Sivilforsvarets 75-årsjubileum.

  • Hvilken fremdriftsplan har regjeringen lagt opp for å sikre tilstrekkelig fart i utskifting av utstyr og i hvilken grad er Stortingets forutsetninger fulgt opp på dette punkt av regjeringen?

Problemstilling 3

Det er lagt til grunn at den operative styrken skal reduseres fra 10 000 til 8 000 mannskaper fordelt med 4 000 som en førsteinnsatsstyrke og 4 000 som en forsterkningsressurs. I tillegg skal det beholdes en krigsreserve på 8 000 mannskaper som ikke vil bli utdannet eller øvet i fredstid. På grunn av manglende ressurser/bevilgninger har det ikke vært mulig å etablere alle fredsinnsatsgrupper som planlagt. Omorganiseringen skal være ferdigstilt i 2014.

  • I hvilken grad er omstillingsarbeidets fremdrift og gjennomføring i tråd med Stortingets forutsetninger?

Problemstilling 4

I 2011 er det kun lagt opp til at befalet i de enkelte Sivilforsvarsdistriktene øves. Øvingsaktiviteten skal tas opp igjen når omorganiseringen er gjennomført.

  • Er øvingsaktiviteten gjennomført i tråd med Stortingets forutsetninger?

Problemstilling 5

Fra flere sivilforsvarsdistrikter er det rapportert om at utstyrsnivået er for dårlig, at utskiftinger tar for lang tid, at øvingsaktiviteten er for lav og at det er vanskelig å tilfredsstille de målkravene som er satt opp for distriktene.

  • På hvilken måte har departementet fulgt opp bekymringsmeldingene fra sivilforsvarsdistriktene og DSB og i hvilken grad er Stortinget informert om den vanskelige situasjonen i Sivilforsvaret?

Problemstilling 6

Sivilforsvarets rolle som forsterknings- og støtteressurs er en viktig del av Stortingets forventninger til Sivilforsvaret. For å optimalisere funksjonen er det viktig at Sivilforsvaret har rett utstyr og kompetanse. Det er for eksempel forutsatt at Sivilforsvaret skal ha tilgang på brannpumper til spesielle oppdrag som bl.a. høyhusslukking og at hvert enkelt brannvesen i et distrikt ikke trenger slikt utstyr selv. Sivilforsvaret bistår også ved større ulykker med mannskaper og utstyr. Det er viktig for ivaretakelsen av Sivilforsvarets rolle at utstyr og kompetanse forsterker de øvrige nødetatene ved slike hendelser.

  • I hvilken grad er Sivilforsvaret i stand til å yte operativ støtte til nød- og redningsetatene som forutsatt?

Det ble tatt stenografisk referat fra høringen. Referatet fra høringen følger som vedlegg til denne innstillingen.

I forkant av høringen ble det besluttet å sende brev til Politidirektoratet og til relevante arbeidstakerorganisasjoner og be om kommentar til de seks problemstillingene som var utarbeidet til høringen.

Foruten svar fra Politidirektoratet, fikk komiteen svar fra NTL Samfunnssikkerhet og beredskap, og fra STAFO Samfunnssikkerhet. Brevene følger som vedlegg til denne innstillingen.