Sivilforsvaret har i oppgave å bistå nød- og
redningsetatene ved større ulykker og hendelser, og er også tillagt
oppgaver i tilfelle krig. Sivilforsvaret er inndelt i 20 sivilforsvarsdistrikter
og er underlagt Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.
Stortinget behandlet spørsmål om samfunnssikkerhet;
herunder Sivilforsvarets rolle, i Innst. S. nr. 85 (2008–2009),
jf. St.meld. nr. 22 (2007–2008) Samfunnssikkerhet – Samvirke og samordning.
Under behandlingen ble det uttrykt enighet om at det var behov for
å modernisere Sivilforsvaret.
I St.meld. nr. 22 (2007–2008) uttaler regjeringen følgende
om behovet for å foreta investeringer i Sivilforsvaret:
«Det kartlagte behovet for investeringer i materiell
og utstyr i Sivilforsvaret gjelder engangsinvesteringer. Samlede
kostnader for modernisering av Sivilforsvaret beløper seg til 162
mill. kroner over to år. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget
med konkrete forslag i de årlige forslagene til statsbudsjett.»
En enstemmig forsvarskomité uttalte følgende:
«Komiteen deler Regjeringens syn på at det er behov
for å modernisere og tilpasse Sivilforsvaret til dagens og fremtidens
behov hvis de skal kunne ivareta sin funksjon som forsterkningsressurs
på en relevant måte. Komiteen understreker at det er et stort behov
for å skifte ut gammelt utstyr og anskaffe materiell tilpasset dagens
og fremtidens beredskapsutfordringer.
Komiteen forutsetter
at Regjeringen følger opp dette arbeidet og at Sivilforsvaret blir
tilført midler som gjør det i stand til å anskaffe uniformer, kjøretøy
og annet materiell som er nødvendig for dagens og fremtidens behov,
slik at organisasjonen blir robust og i stand til å delta i langvarige
og komplekse hendelser.
Komiteen deler Regjeringens
syn på å redusere den operative styrken fra 10 000 til 8 000, og
at det av disse 8 000 skal være en førsteinnsatsstyrke på 4 000
mannskap. De øvrige 4 000 tjenestepliktige skal benyttes for å forsterke
eller avløse førsteinnsatsgruppene ved behov.»
På møte 22. mars 2011 besluttet komiteen å sende
brev til konstituert justisminister Grete Faremo med spørsmål om
Justisdepartementets oppfølging av Innst. S. nr. 85 (2008–2009).
Det ble stilt følgende spørsmål:
«1. På hvilken måte har departementet fulgt opp Stortingets
forutsetning om å sikre nødvendige investeringer i nye uniformer,
kjøretøy og annet nødvendig materiell, og når skal investeringsplanen
være oppfylt?
2. I den grad det ikke er samsvar mellom
St. meld. nr. 22 (2007-2008) og foreslåtte bevilgninger til investeringer:
Hvilke tiltak har departementet gjennomført for å kompensere den manglende
oppfølgingen?
3. I hvilken grad rapporteres det i
sivilforsvarsdistriktenes årsmeldinger om avvik mellom Stortingets
forventninger, jf. Innst. S. nr. 85 (2008-2009) og den faktiske
situasjonen for innkjøp av nødvendig utstyr og gjennomføring av nødvendig
øvingsaktivitet?
4. Hvordan følger departementet
opp rapporteringen fra sivilforsvarsdistriktene med tanke på å oppfylle
Stortingets forutsetninger og hvordan er Stortinget informert om
dette?»
Komiteen mottok svar 31. mars 2011. I svaret ble
det opplyst at departementet var i gang med oppfølging av stortingsmeldingen
om samfunnssikkerhet, herunder reduksjon av den operative styrken
og avhendig av Sivilforsvarets eiendommer. Videre ble det opplyst:
«Ved utgangen av 2011 vil det være anskaffet nødvendig
innsatsbekledning til drøyt halvparten av de 8000 mannskapene, herunder
uniformsbekledning og hjelmer. I tillegg vil i alt 7000 mannskaper
ha fått nye støvler.
(...)
Jeg følger
saken videre ifm de årlige budsjettproposisjonene. Jeg kan på det
nåværende tidspunkt ikke gi komiteen en særskilt tidsplan for den
videre innfasing av det samlede materiellbehovet i Sivilforsvaret,
men innfasing av innsatsbekledning til mannskapene har høy prioritet
og jeg arbeider for at hele den operative innsatsstyrken skal være
forsvarlig utstyrt innen rimelig tid.»
På spørsmål om hvilke tiltak som var gjennomført
for å kompensere for manglende oppfølging av investeringer, svarte
konstituert justisminister følgende:
«Ny og hensiktsmessig innsatsbekledning er av Sivilforsvaret
fremhevet som presserende for ivaretakelse av operative oppgaver.
Jeg har ved flere anledninger meldt at mannskapene ikke skal settes
ut i innsatser uten at de har det nødvendige sikkerhetsutstyret.
Jeg vektlegger også sivilforsvarsdistriktene gjensidig kan forsterke hverandre
både med personell og utstyr når det er behov for det ifm håndtering
av hendelser. Dette var for eksempel tilfelle ifm Frolandbrannen
hvor personell og utstyr fra syv distrikter var involvert i slukkingen
av skogbrannen. Slik forsterkning er viktig når store hendelser
inntreffer, og bidrar også til å styrke Sivilforsvarets beredskapsevne
generelt.»
I svarbrevet kom det også frem at Direktoratet for
samfunnssikkerhet og beredskap i sin årsmelding for 2010 hadde kommentert
manglende bevilgninger. Justisministeren skriver:
«Justisdepartementet følger denne saken nøye i styringsdialogen
med DSB. DSB har i årsrapporten for 2010 påpekt at dersom etaten
ikke blir tildelt ekstra budsjettmidler, vil det være nødvendig
å gjøre noe med distriktsstrukturen og bemanningen i Sivilforsvaret.
DSB skriver at dette vil medføre at den innretning og det konsept
for Sivilforsvaret som er presentert for Stortinget gjennom St.meld.
nr. 22 (2007-2008) ikke kan realiseres.
Utstyrsbehovet
i Sivilforsvaret følges ordinært opp ifm de årlige budsjettproposisjonene
til Stortinget. Jeg tar DSBs tilbakemelding meget alvorlig, og vil
komme tilbake til Stortinget om denne saken på en passende måte.»
Komiteen fant det nødvendig å stille ytterligere spørsmål
til justisministeren, og sendte 12. april 2012 brev med følgende
syv oppfølgingsspørsmål:
«1. Hvor stor andel av styrken ble øvet i 2010?
2.
Er det riktig at det i enkelte sivilforsvarsdistrikt kun legges
opp til øving av befalet i 2011, og i hvilken grad stemmer dette
med statsrådens svar på dette punkt?
3. Har statsråden
i det hele tatt iverksatt konkrete tiltak for å kompensere den manglende
oppfølgingen av investeringsbehovet?
4. Hvorfor har
statsråden unnlatt å gjennomføre tiltak for å sikre at Stortingets
forutsetninger kan gjennomføres i henhold til plan?
5.
På hvilket tidspunkt og i hvilken form har statsråden informert
Stortinget om de betydelige og varslede avvikene?
6.
Kan statsråden gjøre rede for planlagt fremdrift for anskaffelse
av nødvendig utstyr til Sivilforsvaret i tråd med Stortingets forutsetning?
7.
Kan statsråden gjøre rede for hvordan og når nivået på øvelser i
Sivilforsvaret skal tilfredsstille de krav statsråden selv har satt
til øvelse av alle mannskaper?»
Justisministeren svarte i brev av 3. mai 2011. Det
ble opplyst at 55 prosent av den operative styrken i Sivilforsvaret
ble øvet i 2010. Videre at DSB har bedt sivilforsvarsdistriktene
primært øve befalet og at ambisjonen er at alt tjenestepliktig personell
i de operative avdelingene skal øves innen 2014. På spørsmål om
hvorfor statsråden har unnlatt å gjennomføre tiltak for å sikre
at Stortingets forutsetninger for modernisering og omstilling av
Sivilforsvaret kan gjennomføres i henhold til plan, svarte justisministeren
følgende:
«Jeg har igangsatt flere av tiltakene i Stortingsmeldingen.
Modernisering og omstilling i Sivilforsvaret er en omfattende prosess.
Det framgår av departementets forrige brev at Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap (DSB) bl.a. har igangsatt arbeidet med å redusere den
operative styrken i Sivilforsvaret fra 10 000 mannskap til 8000
mannskap. DSB har også igangsatt arbeidet med avhending av eiendommer
det ikke lenger er beredskapsmessig behov for, herunder nedlegging
og avhending av Sivilforsvarsleire. Samlokalisering av skolevirksomheten
på Starum skal være gjennomført innen 1. august 2011. Jeg er også
i gang med utskifting av utstyr i Sivilforsvaret.
Det
er likevel klart at det er særdeles viktig å ferdigstille anskaffelsene
av nødvendig utstyr til Sivilforsvaret. Jeg er svært opptatt av
at disse investeringene ikke trekker for langt ut i tid.»
Videre ble det opplyst følgende om tidspunkt
og form på informasjonen til Stortinget:
«Stortinget er gjennom de årlige budsjettproposisjonene
de tre siste år orientert om status ifm omstilling og modernisering
i Sivilforsvaret. Det er i disse dokumentene opplyst at arbeidet
med avhending av eiendommer det ikke lenger er beredskapsmessig
behov for er igangsatt, herunder nedlegging av Sivilforsvarsleirene,
samt status ifm samlokalisering av skolevirksomheten. Det er videre
opplyst at bevilgningen ble økt med 5 mill. kr i 2009, og at økningen
til formålet ble videreført i 2010. Det er videre omtalt at arbeidet med
anskaffelse av ny innsatsbekledning er igangsatt og at dette arbeidet
videreføres i 2011.»
Kopi av komiteens brev, og svarbrevene følger som
vedlegg til denne innstillingen.
Som et ledd i behandlingen av saken, besluttet komiteen
å holde en åpen kontrollhøring. Høringen ble avholdt 24. oktober
2011. Følgende ble invitert og møtte til høring:
Størrelsen på bevilgningene til Sivilforsvaret
de siste årene har medført at utskifting og anskaffelser av nytt
utstyr har tatt mer enn to år. Regjeringen har bevilget 4 mill.
kroner til dekning av de ekstraordinære kostnader Sivilforsvaret
hadde i forbindelse med terrorhendelsene 22. juli 2011. Regjeringen
har i tillegg varslet at den vil styrke Sivilforsvarets budsjett
i 2011 med ytterligere 30 mill. kroner til innkjøp av nye innsatsuniformer
og materiell i forbindelse med Sivilforsvarets 75-årsjubileum.
Det er lagt til grunn at den operative styrken
skal reduseres fra 10 000 til 8 000 mannskaper fordelt med 4 000
som en førsteinnsatsstyrke og 4 000 som en forsterkningsressurs.
I tillegg skal det beholdes en krigsreserve på 8 000 mannskaper
som ikke vil bli utdannet eller øvet i fredstid. På grunn av manglende
ressurser/bevilgninger har det ikke vært mulig å etablere alle fredsinnsatsgrupper
som planlagt. Omorganiseringen skal være ferdigstilt i 2014.
I 2011 er det kun lagt opp til at befalet i
de enkelte Sivilforsvarsdistriktene øves. Øvingsaktiviteten skal
tas opp igjen når omorganiseringen er gjennomført.
Fra flere sivilforsvarsdistrikter er det rapportert om
at utstyrsnivået er for dårlig, at utskiftinger tar for lang tid,
at øvingsaktiviteten er for lav og at det er vanskelig å tilfredsstille
de målkravene som er satt opp for distriktene.
Sivilforsvarets rolle som forsterknings- og
støtteressurs er en viktig del av Stortingets forventninger til
Sivilforsvaret. For å optimalisere funksjonen er det viktig at Sivilforsvaret
har rett utstyr og kompetanse. Det er for eksempel forutsatt at
Sivilforsvaret skal ha tilgang på brannpumper til spesielle oppdrag
som bl.a. høyhusslukking og at hvert enkelt brannvesen i et distrikt
ikke trenger slikt utstyr selv. Sivilforsvaret bistår også ved større
ulykker med mannskaper og utstyr. Det er viktig for ivaretakelsen
av Sivilforsvarets rolle at utstyr og kompetanse forsterker de øvrige
nødetatene ved slike hendelser.
Det ble tatt stenografisk referat fra høringen.
Referatet fra høringen følger som vedlegg til denne innstillingen.
I forkant av høringen ble det besluttet å sende brev
til Politidirektoratet og til relevante arbeidstakerorganisasjoner
og be om kommentar til de seks problemstillingene som var utarbeidet
til høringen.
Foruten svar fra Politidirektoratet, fikk komiteen svar
fra NTL Samfunnssikkerhet og beredskap, og fra STAFO Samfunnssikkerhet.
Brevene følger som vedlegg til denne innstillingen.