Det vises til Dokument 8:24 S (2011-2012) oversendt
fra Stortingets helse- og omsorgskomité i brev av 23. november 2011.
Helse- og omsorgskomiteen ber om min uttalelse til representantforslaget.
Dokument 8:24S (2011-2012) omfatter følgende tre forslag:
Stortinget ber regjeringen:
I. Sørge
for at det gjøres en ny og helhetlig risikoanalyse av omstillingsprosessen
ved OUS, som skal lede til en fornyet gjennomføringsplan som er
tilpasset å unngå at prosessen går utover kvalitet og pasientsikkerhet.
II. Pålegge Helse Sør-Øst å styrke
den stedlige ledelse ved de ulike avdelingene i deres underliggende
helseforetak.
III. Etablere en statlig finansieringsordning
for IKT-satsning i helsetjenesten, der 10 mrd. kroner stilles til
rådighet for alle regionale helseforetak, i løpet av en periode
på fem år. Beløpet skal gis som et rentefritt lån, som er avdragsfritt
de første fem årene. Valg av IKT-Iøsninger skal styres nasjona1t,
og det må sikres at systemene fungerer på tvers av helseforetakene
og mellom forvaltningsnivåene.
Jeg vil innledningsvis vise til interpellasjon
i Stortinget 28. november 2011, samt brev av 18. november 2011 til
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité om situasjonen ved
Oslo universitetssykehus HF. Av brevet til Kontroll og konstitusjonskomiteen
datert 18.11.2011 fremgår bakgrunnen for etableringen av Helse Sør-Øst
RHF og Oslo universitetssykehus HF (OUS). Det vises også til omtalen
av departementets styring og oppfølging av omstillingene i helseregionen
og i hovedstadsområdet.
I brevet ble det også vist til at Helse Sør-Øst RHF
redegjorde for planene om å slå sammen de fire sykehusene i hovedstadsområdet
til Oslo universitetssykehus HF (OUS) i styresak 108/2008. I samme
styresak er det også gitt en omtale av overføringen av lokalsykehusansvaret
for en befolkning på 160 000 fra OUS til Ahus. Helse Sør-Øst RHFs
vurdering var at ikke bare Alna, men også kommunene i Follo skulle
overføres til Ahus fra 2011. Dette var bl a begrunnet i ønsket om
å bruke kapasiten på Ahus best mulig. Follo ble foreslått overført
fordi området grenser til Ahus sitt eksisterende opptaksområde.
Styrets vedtak ble stadfestet i foretaksmøtet i Helse Sør-Øst RHF
27. november 2008.
Som redegjort for i brevet til Kontroll- og
konstitusjonskomiteen, har virksomheten et ansvar for å sikre at
de helsetjenestene som til enhver tid ytes, er sikre og forsvarlige
og i tråd med lov og forskrifter og krav fra eier. Helse Sør-Øst
RHF sitt sørge-for-ansvar innebærer at det regionale helsefortaket
og helseforetakene må planlegge, gjennomføre, evaluere og korrigere
virksomheten slik at helsetjenestene er sikre og forsvarlige. Dette
ansvaret fremgår også av forskrift om internkontroll i helse- og
sosialtjenesten.
Departementet har i flere foretaksmøter med Helse
Sør-Øst RHF stilt krav om at det foreligger systemer for internkontroll
og risikostyring for å forebygge, forhindre og avdekke avvik i det
regionale helseforetaket og i de underliggende helseforetakene.
Dette er viktig både i daglig ordinær drift, men ikke minst i forbindelse
med større omstillinger i helseforetakene. I foretaksmøtet i januar
2010 ble dette formulert slik :
”Ved omstilling av virksomheten
må det foreligge risikovurderinger for hvilke konsekvenser tiltaket
vil ha for andre deler av virksomheten og det samlede tjenestetilbudet
for pasientene.” Helse Sør-Øst redegjorde for sin oppfølging
av dette kreavet i årlig medling for 2010 lagt frem i mars 2011.
Helse Sør-Øst RHF har etablert et rammeverk som
skal sikre omforent forståelse av prinsipper, metoder og krav for
god virksomhetsstyring, intern kontroll og risikostyring i regionen.
Dette rammeverket har Helse Sør-Øst RHF gjort gjeldende for sine
underliggende helseforetak gjennom foretaksmøter og oppdragsdokumenter.
I tillegg har styret for Helse Sør-Øst RHF, etter krav fra eier
i 2005, etablert en revisjonskomite og en internrevisjonsordning
som har ansvar for internrevisjon og rådgivning av det regionale helseforetaket
og de underliggende helseforetakene i regionen. Internrevisjonens
formål er å bistå styret og ledelsen for det regionale helseforetaket
og helseforetakene med å utøve god virksomhetsstyring gjennom intern
kontroll og risikostyring.
I følge Helse Sør-Øst RHF er rammeverket lagt til
grunn i hele helseforetaksgruppen og danner et viktig grunnlag for
god pasientbehandling. OUS har siden sammenslåingen av sykehusene utført
risikovurderinger etter metodikk fastsatt i rammeverket. Risikovurderingene
inneholder både risikoanalyse og handlingsplan for risikoreduserende
tiltak. Risikovurderingene gjennomføres på alle ledelsesnivåer,
dvs på avdelings-, klinikk,- sykehus,- og helseforetaksnivå. Dette slik
at hvert ledernivå både identifiserer risiko og gjennomfører risikoreduserende
tiltak og rapporterer disse til overordnet ledelsesnivå. Helseforetakets
overordnede vurderinger og tiltak legges frem for styret for helseforetaket
og for Helse Sør-Øst RHF.
Det gjennomføres systematiske risikovurderinger
ut fra satsningsområdene i Helse Sør-Øst RHF sin strategiske utviklingsplan,
der kvalitet og pasientbehandling er første satsningsområde. Det
gjennomføres også spesielle risikovurderinger i forkant av endringer
som kan ha konsekvenser for driften. Både systematiske og spesielle
risikovurderinger har vært gjennomført og blir gjennomført i forbindelse
med omstillingene ved OUS. Dette ble også gjort i forbindelse med
at 160 000 innbyggere ble overført fra OUS til Ahus. Risikovurderingene
var en sentral del av planlegging og gjennomføring av overføringen.
Representantenes forslag om en ny og helhetlig plan
for risikovurderinger synes å bygge på en antakelse om at risikovurderinger
ikke er gjort eller gjøres. Dette medfører ikke riktighet. Det er ikke
mulig å gjennomføre én risikovurdering en gang for alle som tar
høyde for alle mulige problemstillinger som kan oppstå i forbindelse
med omstillingene ved OUS. Risikovurderingene og vurderinger av
risikoreduserende tiltak ved OUS omfatter også fortløpende vurderinger
av om det er behov for å justere fremdriftsplanene. Det vurderes
ikke som hensiktsmessig eller risikoreduserende å stanse de prosessene
som er igangsatt. Snarere vil dette kunne bidra til å øke risikoen
og skape usikkerhet.
Som komiteen er kjent med, har Arbeidstilsynet påpekt
en rekke mangler ved bygningsmassen ved OUS og det er gitt en frist
til 1. mars 2012 med å utarbeide og vedta en oppdatert vedlikeholdsplan.
Jeg er kjent med at konstituert administrerende direktør arbeider
med dette, som en integrert del av helseforetakets arealplan og langtidsplan.
Dette skal legges fram for styret for OUS 15. februar 2012. Det
trengs både bygningsmessige tiltak og økt vedlikehold på OUS. Dette
er etter min vurdering et argument for fortsatt omstilling og taler
mot å stanse prosessene som er igangsatt.
Etableringen av OUS er et viktig ledd i samordningen
av de mange like fag- og forskningsmiljøene som var en sentral del
av problembeskrivelsen i hovedstadsområdet, slik det var politisk
enighet om. Fra 2010 ble helseforetaket drevet med felles ledelse
og gjennomgående klinikker og ledelse på tvers av de fire sykehusene.
Gjennomgående ledelse er viktig for å sikre samordning og samhandling
mellom fag- og forskningsmiljøene som er lokalisert på flere steder
og for å sikre helhet i det samlede pasienttilbudet.
Samlingen av fag- og forskningsmiljøer skal skje
i flere trinn og gjennomføres over flere år. I følge Helse Sør-Øst
RHF er det pr november 2011 gjennomført 29 samlokaliseringer. F
eks er akuttpsykiatri samlet på Ullevål sykehus, gynekologi er samlet
på Ullevål sykehus, avrusning og rusakutt er samlet på Aker sykehus
og ablasjonsvirkomhet er samlet på Rikshospitalet. Nye samlokaliseringer
er i ferd med å gjennomføres. Helse Sør-Øst RHF har informert meg
om at innen enkelte fagområder vil det fortsatt være virksomhet
på to eller flere steder. Dette innebærer at enkelte ansatte kan
oppleve at de ikke har tilstedeværende ledelse til enhver tid. Dette
vil suksessivt finne sin løsning ved å fortsette rekken av planlagte
samlokaliseringer.
De fire sykehusene har heller ikke tidligere
hatt stedlig ledelse ved samtlige av de over 70 stedene de driver
sin virksomhet. Samtidig er det mer krevende og viktig å sikre god
ledelse under en omstilling, samtidig som full drift pågår. I følge
Helse Sør-Øst RHF har ledelsen ved OUS tatt bekymringene fra de
ansatte på alvor, og diskuterer hvordan dette best kan håndteres.
Helse Sør-Øst RHF har informert meg om at OUS
har vært opptatt av å sikre kort avstand mellom førstelinjen og
ledelsen. Dette innebærer en begrensning i antallet ledere, med
den konsekvens at man ikke får stedlig ledelse innen samtlige fagområder
på samtlige lokasjoner til enhver tid. For å imøtekomme behov for
stedlig ledelse er det iverksatt en stedlig koordinatorfunksjon
som skal bistå leder i drift- og personalledelse. Denne ordningen
er evaluert i tre klinikker og det konkluderes med at disse stillingene
i stor grad ivaretar behovet for stedlig ledelse.
Jeg forventer og har tillit til at Helse Sør-Øst RHF
og styret, ledelsen og ansatte ved OUS vil håndtere dette på en
god måte. Det er en forutsetning at tjenestene OUS tilbyr er forsvarlige.
For helsepersonell er dette ansvaret plassert på individnivå ved
at helsepersonellet har en plikt til å gi forsvarlige tjenester
(helsepersonelloven § 4). Ansvaret er videre plassert på virksomhetsnivå ved
at virksomheten har ansvar for å legge til rette for at helsepersonell
kan gi forsvarlige tjenester (spesialisthelsetjenesteloven § 2-2).
Dette innebærer at det tilligger daglig ledelse ved OUS å sikre
forsvarlig organisering av virksomheten. Eventuelle krav til endringer
i ledelse må vurderes i denne sammenhengen, og drøftes mellom ledelsen
og de ansattes organisasjoner i tråd med de etablerte spillereglene
i arbeidslivet.
Representantene foreslår at det stilles 10 mrd kroner
til rådighet til etablering av felles IKT- infrastruktur og -tjenester
i løpet av en periode på fem år, der beløpet gis som et rentefritt
lån, som er avdragsfritt de første fem årene. Jeg er enig i at det
er nødvendig med gode teknologiske løsninger i helseforetakene.
Dette er viktig for å sikre pasientsikkerhet og kvalitet, og at
pasientforløpene følges av elektronisk informasjonsutveksling som
sikrer gode arbeidsprosesser og ressursbruk på tvers av helseforetakene
og mellom forvaltningsnivåene.
Regjeringen har sørget for en sterk vekst i
bevilgningen til spesialisthelsetjenesten. Dette har gitt gode muligheter
for investeringer både i bygg, medisinsk utstyr og IKT. Jeg mener
at det er lite hensiktsmessig å øremerke penger til IKT, men vil
i stedet fortsette å sørge for vekst i bevilgningen til spesialisthelsetjenesten
og sikre en synkron plan for felles nasjonale løsninger på IKT-området.
Å etablere en låneordning endrer ikke at dette er et prioriteringsspørsmål.
Å skape en god helsetjeneste handler ikke bare om penger, men også
om god styring og ansvarliggjøring av hvert enkelt helseforetak.
Jeg er opptatt av at helseforetakene skal ha et helhetlig ansvar
for å prioritere mellom drift og investeringer, herunder IKT, innenfor
sine bevilgninger. For 2012 er det foreslått samlede bevilgninger
til helseforetakene på vel 106 mrd. kroner. Innenfor disse vil helseforetakene
måtte gjøre prioriteringer mellom drift og investeringer i for eksempel
IKT, bygg og annet utstyr. God styring i helseforetakene har bidratt
til at foretakene samlet sett nå går i balanse. Det gjør det mulig
å investere i nye bygg, nytt utstyr, herunder IKT, og flere av sykehusene
har nå satt i gang viktig arbeid for å bygge ut infrastruktur og
programvare, og øke kompetansen i bruk av IKT. I 2011 ligger det
an til at spesialisthelsetjenesten bruker om lag 3,5 - 4 mrd kroner
til IKT formål, noe som tilsvarer om lag 3 -4 prosent av den totale
rammen til helseforetakene. Over 5 år vil dette utgjøre opp mot
20 mrd kroner.
Jeg er helt enig med representantene om at satsing
på IKT er av betydning for pasientsikkerheten og effektiviteten
i helse- og omsorgstjenesten og jeg har stilt en rekke krav til
utvikling på dette området. Av satsingsområder som allerede er satt
i gang, kan jeg nevne at alle helseforetakene skal være i stand
til å motta elektronisk henvisninger innen utgangen av 2012. Det
skal også utvikles standarder for elektroniske henvisninger mellom
helseforetakene innen utgangen av 2012. Vi er i tillegg i ferd med
å utvikle nasjonal kjernejournal, innføre e-resept og videreutvikle
den nye nasjonale helseportalen.
Jeg vil imidlertid understreke at satsinger
på IKT må fremmes i de årlige budsjetter i tråd med det system for
investeringer som er etablert for de regionale helseforetakene.
Lån blir der bevilget over streken og det må i tillegg til rentekompensasjon
også tas høyde for at helseforetakene får 100 til 200 mill. kroner
i økte avskrivningskostnader for hver milliard som investeres. Dette
må også håndteres innenfor de samlede overføringene til helseforetakene.
Jeg mener at det er nødvendig å stille krav
til forventet og koordinert utvikling på IKT-området i spesialisthelsetjenesten
og vil følge opp dette i foretaksmøtene med de regionale helseforetakene.
Samtidig vil jeg minne om at krav til bruken av systemene er like
viktige som selve systemene. Jeg vil i den forbindelse vise til
den nye helseinformasjonssikkerhetsforskriften, som stiller krav
om at personell gis nødvendig opplæring og informasjon for å bruke
systemene. Jeg vil avslutningsvis vise til at jeg har igangsatt arbeid
med to stortingsmeldinger som skal ferdigstilles høsten 2012; en
om kvalitet og pasientsikkerhet og en om e-helse i en digital hverdag, der
både teknologiske løsninger og framtidige satsingsbehov på IKT området
vil bli behandlet.