Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Roald Aga Haug, Håkon Haugli, Ingalill Olsen
og Knut Petter Torgersen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki Holmås, fra
Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen
Bekkevold, viser til proposisjonen og slutter seg til den.
Komiteen viser til vedlagte brev
av 16. januar 2012 fra barne-, likestillings- og inkluderingsminister
Audun Lysbakken om rettelse av feil i Prop. 50 L (2011–2012). Komiteen har merket
seg at rettelsene fra departementet i nevnte brev ikke medfører
realitetsendringer til forslagene i proposisjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til de foreslåtte
endringer i statsborgerskapsforskriften som innebærer at flere personer
som er født i Norge eller som har kommet til Norge i ung alder,
kan bli norske statsborgere. Det å sørge for at barn som hører hjemme
i Norge får norsk statsborgerskap er viktig både for barna og for samfunnet
de lever i. Flertallet viser til at regjeringen ikke
fremmer forslag i forskriften om en tilsvarende ordning for voksne
som har kommet til Norge etter fylte 17 år. For denne gruppen er
det viktig at regjeringen ser på ordninger for å gjøre det enklere
med identitetsavklaring. Avklart identitet vil kunne gi statsborgerskap
etter gjeldende regelverk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
fremheve at det må stilles strenge krav ved innvilgelse av norsk
statsborgerskap, både med hensyn til vandel, grad av tilpasning
til det norske samfunn, og ikke minst at det ikke må eksistere noen
tvil med hensyn til søkerens identitet. Disse medlemmer mener
at dokumentasjon må underlegges grundig kontroll i de tilfeller
der det foreligger tvil, og vil vise til at dette er en tjeneste
som kan rekvireres ved Senter for ID-kunnskap (NID).
Disse medlemmer mener at personer
som har begått kriminelle handlinger i Norge ikke skal gis norsk
statsborgerskap. Dette gjelder også for personer som har begått
alvorlige kriminelle handlinger i et annet land. Disse medlemmer er
dermed skeptiske til problematikken omkring karenstid, ikke minst
i lys av den sterke økningen i kriminalitet i Norge de senere år,
samt det forhold at norsk politi synes verken å være bemannet eller
utstyrt for å kunne bekjempe kriminaliteten effektivt. Dette er
forhold som burde tilsi en skjerpelse av regelverket.
Spørsmålet om avklart identitet må også gjelde for
familiemedlemmer, herunder barn under to år som søker om statsborgerskap
som bipersoner. Disse medlemmer mener at søkeren
ved tvilstilfelle må gjennomgå en DNA-test for å få klarlagt familietilknytning.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
understreke at det å bli fullverdig medlem av det norske samfunnet
som statsborger innebærer både rettigheter og plikter. Det stilles
krav til den enkelte, men det krever også at samfunnet godtar nye
statsborgere. Disse medlemmer mener at forslagene
i proposisjonens kapittel 3 og 4 om endring i formuleringen av identitetskravet
ved søknad om statsborgerskap og presisering av søkerens opplysningsplikt,
i praksis er uten betydning når det gjelder dagens virkelighet.
Disse medlemmer viser til forslaget
i proposisjonens kapittel 9 om at skjæringstidspunktet for om søkeren
skal behandles som barn under 18 år endres fra vedtakstidspunktet
til søknadstidspunktet. Selv om dette innebærer at Norge innfører
en annen praksis enn de andre nordiske landene, er dette enklere
å forholde seg til for søkerne, og avhenger dermed ikke av behandlingstid.
I proposisjonens kapittel 11 foreslås det at begrepet «rikets sikkerhet»
endres til «grunnleggende nasjonale interesser». Disse medlemmer mener
at dagens rettslige standard allerede er dynamisk og rommer definisjonen det
nye begrepet er tenkt å omfatte.
Disse medlemmer viser til gruppen
av barn av foreldre med Irak-kurdisk opphav som ikke kan returnere,
hvor barna har opphold, men ikke får utstedt identitetspapirer med
bakgrunn i foreldrenes status. Disse medlemmer ønsker
en gjennomgang av mulighetene for å utstede identitetspapirer for
denne gruppen barn.
Disse medlemmer viser til NID
Senter for ID-kunnskap, som er et faglig selvstendig forvaltningsorgan
underlagt Politidirektoratet. NID skal arbeide med å styrke utlendingsforvaltningens
og politiets arbeid med å avklare identiteten til utlendinger som
søker seg til, kommer til eller oppholder seg i Norge. Disse
medlemmer ønsker å benytte NIDs kompetanse til å kontrollere
og verifisere identitetspapirer i forbindelse med utstedelse av
statsborgerskap.