Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Roald Aga Haug, Ingalill Olsen
og Knut Petter Torgersen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter,
Morten Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og
Michael Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki
Holmås, fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti,
Geir Jørgen Bekkevold, viser til at representantene Skei
Grande og Tenden i Representantforslag 13 S (2011–2012) fremmer
fire forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, vil påpeke at disse forslagene
henger sammen med forslag fremmet i Representantforslag 69 S (2010–2011)
og vil henvise til de respektive partiers merknader i Innst. 283
S (2010–2011) for utfyllende informasjon.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringens politikk, herunder Soria Moria-erklæringen,
ligger fast. Utover det har dette flertallet ingen videre
merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker ikke å bruke begrepet «papirløse» – det
vi snakker om er asylsøkere som har fått endelig avslag på sin asylsøknad
og som oppholder seg ulovlig i Norge. Disse medlemmer finner
det mer korrekt å bruke betegnelsen «returnektere» om denne gruppen.
Stortinget ber regjeringen gjennomgå asylpolitikken
med utgangspunkt i de papirløses situasjon og gjennomføre nødvendige
endringer for å sikre mennesker i Norge grunnleggende humanitære
rettigheter, trygghet og forutsigbare liv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil peke på at Norge bestreber seg på å føre en
human, rettferdig og streng asylpolitikk som følger opp internasjonale konvensjoner
Norge er forpliktet av. Disse medlemmer deler regjeringens
syn på at det ikke er behov for en større gjennomgang av asylpolitikken
på bakgrunn av situasjonen til returnekterne.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Statistisk sentralbyrå har beregnet
at det bor inntil 18 000 migranter uten lovlig opphold i Norge.
Disse har enten fått avslag på asylsøknaden sin, de kan ikke returneres
til hjemlandet på grunn av forholdene der, eller de tør ikke reise
hjem til tross for at norske styresmakter mener det er trygt for
dem å returnere. Antall mennesker uten lovlig opphold med lang botid,
eksempelvis over 5 år etter endelig avslag, anslås til mellom 1 500
og 3 000 personer. Dette medlem viser til at denne
gruppen i dag er så å si uten rettigheter til nødvendig helsehjelp, sosialstønad,
kommunal bolig, inntektsgivende arbeid med videre. Dette
medlem mener det bør gjennomføres nødvendige endringer av asylpolitikken
for å sikre at alle mennesker i Norge har grunnleggende humanitære
rettigheter, trygghet og forutsigbare liv.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre nødvendige
endringer i asylpolitikken for å sikre mennesker som oppholder seg
i Norge grunnleggende humanitære rettigheter, trygghet og forutsigbare
liv.»
Stortinget ber regjeringen sørge for at papirløse innvandrere
mottar nødvendig fysisk og psykisk helsehjelp, selv om de mangler
identifikasjonspapirer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil peke på at Helse- og omsorgsdepartementet 3. november
2011 ga nye retningslinjer for helsehjelp til personer uten fast opphold
i riket og personer uten lovlig opphold i riket (I-5/2011). Her
fremgår det at alle har rett til øyeblikkelig hjelp, både psykiatrisk
og somatisk. Videre fremgår det at alle har rett til helsehjelp
som er helt nødvendig og ikke kan vente. Også forebyggende og rehabiliterende
behandling kan omfattes, men vil normalt falle utenfor. Uavhengig
av oppholdsgrunnlag har barn og gravide tilnærmet full rett til
helsehjelp. Disse medlemmer mener dermed at forslag
nr. 2 er ivaretatt.
Stortinget ber regjeringen legge forholdene
til rette for at papirløse innvandrere kan arbeide lovlig og betale
skatt inntil kjent utreisedato.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker ikke å utvide muligheten for at personer
uten lovlig opphold skal kunne arbeide. Å gi arbeidstillatelse for
personer uten lovlig opphold vil være selvmotsigende og bidra til
å undergrave respekt og tillit til asylinstituttet. Plikten og insentivene
til å returnere frivillig ville undergraves fullstendig.
Disse medlemmer vil peke på at
det kan gis fortsatt arbeidstillatelse hvis avslaget foreløpig ikke
skal iverksettes. Det forutsetter at asylsøkeren har fått arbeidstillatelse
mens asylsøknaden var under behandling og kan være aktuelt hvor asylsøkeren
samarbeider med utlendingsmyndighetene om retur.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener situasjonen for migranter uten lovlig opphold
i Norge ble forverret fra 1. januar 2011 da de ble fratatt retten
til skattekort og arbeid. Mange av dem hadde inntil da vært i arbeid på
ordinært vis og betalt skatt til fellesskapet. De fleste har nå
mistet stillingene sine og blitt fratatt muligheten til å forsørge
seg selv. Mange har nå forlatt det lovlige arbeidslivet, men jobber
fortsatt innen transport, renhold og utfører andre viktige samfunnsoppgaver.
Mennesker har mistet inntektsgrunnlaget sitt og må flytte fra boligene
fordi de ikke makter å betjene lån eller betale leie.
Dette medlem tar opp forslag
nr. 3 fremsatt i Dokument 8:13 S (2011–2012):
«Stortinget ber regjeringen legge forholdene
til rette for at papirløse innvandrere kan arbeide lovlig og betale
skatt inntil kjent utreisedato.»
Stortinget ber regjeringen gjennomføre en regularisering
for papirløse innvandrere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker ikke å gi et amnesti eller såkalt regularisering
for returnektere. Det er ikke ønskelig at mennesker oppholder seg
ulovlig i Norge, med de uheldige konsekvensene dette har for samfunnet
og for de berørte personer. Å gi oppholdstillatelse til denne gruppen
kan føre til at stadig flere unnlater å reise til hjemlandet etter
endelig avslag, og vil ytterligere bidra til å undergrave tilliten
til og respekten for asylinstituttet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Norge har allerede i dag en regulariseringsordning, men at
regularisering kun skjer i unntakstilfeller og bare etter en individuell
vurdering. For det første slår utlendingsforskriften (§ 8-5) fast
at barns tilknytning til Norge skal tillegges særlig vekt ved vurderingen
av opphold på humanitært grunnlag. Da bestemmelsen ble innført i
2007, ble over 1 000 personer innvilget oppholdstillatelse.
Disse medlemmer viser også til
at utlendingsforskriften (§ 8-7) åpner for å gi opphold til personer
som ikke kan returnere, verken frivillig eller med tvang. Det er
en forutsetning at vedkommende har samarbeidet om retur, og at retur ikke
er mulig. Det viser seg imidlertid at så godt som alle kan returnere,
om de bidrar til det. Videre viser disse medlemmer til
at utlendinger har en ubegrenset adgang til å be om å få sin sak vurdert
på nytt, også etter at vanlige klagemuligheter er uttømt. Dette
gir en videre adgang til å få saken vurdert på nytt enn for eksempel
i domstolene, og dersom situasjonen for vedkommende har endret seg
vesentlig siden endelig avslagsvedtak, kan vedtaket omgjøres.
Disse medlemmer mener det er
verdt å merke seg at andre lands regler og ordninger ikke nødvendigvis
er sammenlignbare med, eller mer liberale enn, de norske. Mange
land har gjennomført amnestiordninger for å ordne opp i et stort
irregulært arbeidsmarked. Antallet regulariserte i Europa gjelder
hovedsakelig slike amnestier, som ofte gir midlertidige tillatelser
og ikke noen varig løsning. Norge har ikke et stort illegalt arbeidsmarked.
Andre land, for eksempel Nederland og Sverige, har gjennomført amnestiliknende
ordninger i helt spesielle situasjoner, for eksempel i forbindelse
med omlegging av en overbelastet immigrasjonsforvaltning. I noen land
er mange av dem som har fått regularisert opphold, personer som
i Norge ville fått oppholdstillatelse etter behandlingen av asylsaken. Disse
medlemmer viser også til at det er bred enighet i EU om
at amnestier er uheldige og ikke ønskelige.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til svarbrev fra justisminister Grete Faremo
av 28. november 2011.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Dokument 8:13 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om en regularisering av papirløse innvandrere i Norge – bifalles ikke.»
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår
at Representantforslag 13 S (2011–2012) vedlegges protokollen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Norge er i ferd med å få en økende
underklasse av mennesker som har levd her i opptil 20 år uten rettigheter,
og ofte i stor nød. Mens det store flertallet EU-land har gjennomført
ulike former for regulariseringer av opphold for innvandrere uten
lovlig opphold, skiller Norge seg ut ved å ha en av de strengeste tilnærmingene
til problemstillingen. Når regulariseringer har blitt gjennomført
i mange land, har det bakgrunn i primært to forhold: På den ene siden
de sterke humanitære hensynene som gjør seg gjeldende for mennesker
som har levd papirløst gjennom en årrekke. På den andre siden det
mer pragmatiske hensynet til kontroll over arbeidsmarkedet og ønsket
om å motvirke en stor, svart arbeidssektor med høy grad av utnyttelse
av sårbare mennesker. Utlendingsdirektoratet foreslo i 1993 at Norge
burde sette en grense for hvor mange år mennesker i vårt land kan være
ulovlige, men Norge har aldri gjennomført en regularisering. Dette
medlem mener det nå er på høy tid at Norge gjennomfører
en regularisering av opphold for mennesker uten lovlig opphold,
med lang botid, og som ikke kan tvangsreturneres. I utarbeidelsen
av konkrete lovbestemmelser for en regulariseringsordning bør det
være naturlig å se hen til identitet, skjult/åpent bosted og kriminelle
handlinger. Dette medlem mener det bør settes en
grense for hvor lenge barn, uavhengig av alder, kan oppholde seg
i Norge uten rettigheter. Ifølge Norsk organisasjon for asylsøkere
(NOAS) har flere hundre barn bodd på mottak i Norge i over fem år.
400 barn har bodd på mottak i over tre år, og de er godt integrerte
i det norske samfunnet.
Dette medlem tar opp forslag
nr. 4 fremsatt i Dokument 8:13 S (2011–2012):
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre en regularisering
for papirløse innvandrere.»