Jeg viser til brev fra Stortinget ved Familie-
og kulturkomiteen av 21. desember 2011 med Dokument 8:37 S (2011-2012)
fra stortingsrepresentantene Solveig Horne, Ib Thomsen og Øyvind
Korsberg med følgende forslag:
”I
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
en nedleggelse av Norsk kulturråd, og underliggende enheter, i sin
nåværende form. I stedet opprettes Råd for et levende kulturliv,
basert på intensjonene i Dokument 8:37 S(2011-2012).
II
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag til lovendringer for å sikre bedre transparens i tildelinger
og avslag fra Norsk kulturråd/Råd for et levende kulturliv.
III
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjett
for 2013 om å innrette kulturfinansieringen etter prinsippet om
at sentrale tiltak finansieres utelukkende over statsbudsjettet,
mens Norsk kulturråd/Råd for et levende kulturliv skal stimulere
til bred deltakelse gjennom såkornsmentalitet og oppstartsincentiver.”
I
Norsk kulturråd er svært viktig for norsk kulturliv,
og jeg vil ikke ta initiativ til en nedlegging av Kulturråd. For
kulturlivet er det viktig at Kulturrådet har høy kompetanse og faglig
og kunstnerisk selvstendighet. De økonomiske rammene for Kulturrådet
er økt vesentlig side 2006. Dette gir Kulturrådet god handlefrihet
og nødvendig rom for stimulering av nye initiativ i tråd sektorens
ulike behov. I Meld. St. 10 (2011-2012) Kultur, inkludering og deltaking
er det i tråd med dette foreslått at Norsk kulturråd skal bidra
til inkludering av nye stemmer i kultursektoren, oppsøkende kulturformilding
og formidlingsordninger over hele landet.
II
Det er viktig at det blir lagt til rette for
innsyn og åpenhet i fordelingen av midler fra Norsk kulturråd. Som
statlig organ skal Norsk kulturråd følge de alminnelige lover og
regler som gjelder for forvaltningen, herunder lov om offentlighet
i forvaltningen, lov om arkiv og forvaltningsloven som er viktige
i en slik sammenheng. Møtene i Norsk kulturråd er i utgangspunktet
åpne for alle. Et viktig bidrag til økt innsyn vil også være en
felles søker- og tilskuddsportal for tilskudd fra ulike kilder som
Norsk kulturfond, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere
og Utvalget for statens stipend- og garantiinntekter.
III
Det gis ikke faste tilskudd fra Norsk kulturfond, men
Kulturrådet gir både tilsagn om tilskudd fra Norsk kulturfond for
ett år og om tilskudd for flere år. Tilsagn om tilskudd for mer
enn ett år gis med forbehold om Stortingets vedtak og vanligvis
for inntil tre år, men kan fornyes for ytterligere perioder.
Med virkning fra 2011 er et betydelig antall
enkelttiltak overført fra faste poster til Norsk kulturfond, post
56 Flerårig prosjekttilskudd. Med det har vi sikret at fordeling
av tilskudd til disse tiltakene blir foretatt på bakgrunn av Kulturrådets
faglige og kunstneriske skjønn og at brukerne har forutsigbarhet
ved at tilsagn kan gis for flere år av gangen.
Tilsvarende har Norsk kulturråd fått fullmakt
til å fordele bevilgningen under kap 320 Allmenne kulturformål,
post 74 Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd etter eget faglig
skjønn.
Departementets budsjett til kulturformål for
øvrig er i det alt vesentlige bundet opp til statsinstitusjoner,
nasjonale institusjoner, region-/landsdelsinstitusjoner og til knutepunktinstitusjoner.
Når det gjelder region-/landsdelsinstitusjoner og knutepunktinstitusjoner,
er staten bidragsyter sammen med regionale tilskuddsparter. Dette
systemet ble utviklet i forbindelse med oppfølging av Stortingsmelding
nr. 61 (1991-1992) Kultur i tiden. Jeg ser det som viktig at samarbeidet
mellom staten og kommunalt nivå om finansiering av institusjoner
blir videreført.
Jeg er også opptatt av at Kulturrådet skal kartlegge
hvilke grupper av søkere Kulturfondet har og på bakgrunn av det
vurdere om det skal settes i verk særskilte tiltak for å nå nye
grupper av søkere. Dette vil jeg ha en dialog om med Kulturrådet
framover.