Brev fra Arbeidsdepartementet v/statsråden til arbeids- og sosialkomiteen, datert 17. februar 2012

Svar på spørsmål om oppsigelsesvern ved sykdom utover ett år i forbindelse med Representantforslag 43 S (2011-2012)

Jeg viser til brev av 7. februar 2010 fra saksordfører Steinar Gullvåg i arbeids- og sosialkomiteen. I forbindelse med arbeids- og sosialkomiteens behandling av Representantforslag 43 S (2011-2012) fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Per Arne Olsen og Laila Marie Reiertsen om utvidet sykelønnsordning for kreftpasienter, samt adgang til fleksibel sykelønnsordning (Endring i lov 28. februar 1997 nr.19 om folketrygd) har saksordføreren stilt meg følgende spørsmål:

Hvilke ansettelsestrygghet gjelder for personer med alvorlige sykdommer som har vært sykemeldt i over ett år og som har mistet retten til sykepenger?

Jeg presiserer innledningsvis, for ordens skyld, at selv om tidsperioden for arbeidstakers særskilte oppsigelsesvern under sykdom og retten til sykepenger er sammenfallende, er dette to prinsipielt uavhengige regelsett. Dette innebærer for eksempel at en eventuell utvidelse av sykepengeperioden ikke i seg selv vil innebære en tilsvarende forlengelse av oppsigelsesforbudet.

Det særlige oppsigelsesvernet ved sykdom er regulert i arbeidsmiljøloven § 15-8. Bestemmelsen fastsetter et forbud mot å si opp arbeidstaker som helt eller delvis har vært borte fra arbeidet det første året etter at arbeidsuførheten inntrådte.

Bestemmelsen i § 15-8 skal imidlertid ikke forstås slik at det er fritt frem for arbeidsgiver å si opp en ansatt som på grunn av sykdom har vært borte fra arbeidet lenger enn ett år. Etter utløpet av den særlige verneperioden reguleres spørsmålet om oppsigelse av de alminnelige oppsigelsesreglene i arbeidsmiljøloven § 15-7, dvs. vernet mot usaklig oppsigelse. Ved saklighetsvurderingen etter denne bestemmelsen skal det foretas en konkret helhetsvurdering der arbeidstakers interesse i å beholde sin stilling skal veies mot arbeidsgivers interesse i å få avsluttet arbeidsforholdet. I en slik interesseavveining vil blant annet arbeidstakers behov for en lenger rehabiliteringsperiode, arbeidstakers behandlingsprognose, ansiennitet og alder, virksomhetens størrelse, hensynet til en eventuell økt belastning på øvrige ansatte og arbeidsgivers eventuelle ulemper for øvrig tillegges vekt. Hvert tilfelle må vurderes konkret, det er derfor ikke mulig å gi noen presis angivelse av hvordan de forskjellige momenter skal vektlegges. Generelt vil arbeidsgivers interesser ofte i stor grad være ivaretatt gjennom adgangen til å engasjere en vikar. For arbeidstaker vil behandlingsprognose og tidsperspektivet i den forbindelse alltid være relevante momenter, men ikke nødvendigvis avgjørende.

I en saklighetsvurdering ved oppsigelse på grunn av sykdomsfravær over ett år, vil domstolen også måtte ta hensyn til om arbeidsgiver har oppfylt sin tilretteleggingsplikt etter arbeidsmiljøloven § 4-6. Etter denne bestemmelsen plikter arbeidsgiver ”så langt det er mulig [å] iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker skal få beholde eller få et passende arbeid” dersom arbeidstaker har fått redusert arbeidsevne som følge av sykdom. Av forarbeidene til bestemmelsen fremgår det at tilretteleggingskravet ikke er absolutt. Det må derfor foretas en konkret helhetsvurdering der virksomhetens art, størrelse, økonomi og arbeidstakers forbehold skal hensyntas. Arbeidsgivers plikt går, som ordlyden indikerer, langt etter denne bestemmelsen, men ikke så langt at det kreves at det opprettes en ny stilling for arbeidstakeren. Dersom det er eller blir ledig en passende stilling i virksomheten, skal denne imidlertid tilbys arbeidstakeren, uavhengig av andre fortrinnsregler, dersom vedkommende er skikket for stillingen. Generelt kan det legges til grunn at kravet om tilrettelegging for en syk arbeidstaker medfører at arbeidsgiveren må dokumentere at tilretteleggingsplikten er fulgt dersom oppsigelse begrunnet i sykdom etter § 15-7 skal anses saklig. Uansett skal det svært mye til for at en oppsigelse skal bli kjent gyldig i domstolene dersom arbeidstakeren er i ferd med å bli frisk.

Under arbeidet med dagens arbeidsmiljølov ble det særlige oppsigelsesvernets lengde ved sykdom behørig diskutert, og utvidet fra 6 måneder til ett år for alle arbeidstakere. Det ble i den sammenheng blant annet vektlagt at verneperioden da vil sammenfalle med sykepengeperioden. Det ble i denne forbindelse også diskutert om verneperioden skulle utvides til å gjelde hele rehabiliteringsperioden, men man kom til at dette verken var hensiktsmessig eller ønskelig. En slik regel vil kunne virke mot sin hensikt ved at den ville bli så vidtrekkende og uklar at arbeidsgiver ville vegre seg mot å ansette arbeidstakere med fare for tilbakefall av sykdom eller andre i spesielle risikogrupper. Det ble heller ikke ansett som rimelig at arbeidsgiver skulle bære konsekvensene av arbeidstakers fravær utover ett år uavhengig av saklighetsvurderingen i § 15-7. Videre talte hensynet til en klar og brukervennlig regel for å operere med kun én verneperiode i arbeidsmiljøloven.