Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir
Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen,
og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at finansministeren
har uttalt seg om forslaget i brev av 18. april 2012 til finanskomiteen.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til forslagsstillernes
synspunkt at det er viktig at skatte- og avgiftsnivået oppleves
som både rimelig og rettferdig, samt at regelverket bør være så
enkelt og oversiktlig som mulig. Forslagsstillerne viser til at
det enkleste tiltaket for alle parter vil være å innføre generell
merverdiavgiftsplikt for utleie av fast eiendom til avgiftspliktig
virksomhet. Som alternativ til generell avgiftsplikt foreslås det
i representantforslaget enkelte endringer i reglene som regulerer
adgangen til tilbakegående avgiftsoppgjør og at det skal bli enklere
å kontrollere hva slags avgiftsregistrering man har.
Som forslagsstillerne viser til, er salg og
utleie av fast eiendom unntatt fra merverdiavgiftsplikt i dag. Dette
innebærer at det ikke skal beregnes merverdiavgift på omsetningen,
for eksempel salgssum eller leievederlag. Det vil da heller ikke
foreligge rett til å trekke fra inngående merverdiavgift på anskaffelsene
til virksomheten, for eksempel byggekostnadene ved oppføring av
den faste eiendommen. Unntaket har eksistert siden merverdiavgiften
ble innført i 1970, og ble videreført i forbindelse med merverdiavgiftsreformen
i 2001. For utleievirksomheter er det blitt gitt adgang til frivillig
registrering av utleievirksomhet for å hindre skjult merverdiavgift
i leievederlagene som leietakere ikke kan fradragsføre.
Dagens ordning er altså at utleie av fast eiendom er
unntatt fra merverdiavgiftsloven, men utleier har en valgmulighet.
Dette innebærer at inntil det foreligger en søknad om frivillig
registrering, må avgiftsmyndighetene gå ut fra at utleier har valgt å
holde utleieforholdet utenfor loven. Det er altså utleier som må
tilkjennegi aktivt ved søknad at virksomheten ønskes brakt innenfor
loven.
Komiteen deler forslagsstillernes
syn på at dagens regelverk kan oppfattes noe uoversiktlig, unødig
komplisert og med negative økonomiske konsekvenser ved feil bruk
av skjema for valg av merverdiavgiftsmodell. Komiteen viser
videre til at finansministeren i sitt brev til komiteen uttaler
følgende:
«Jeg er derfor enig i forslagsstillernes prinsipale forslag
om at det bør vurderes generell merverdiavgiftsplikt ved utleie
av fast eiendom til merverdiavgiftspliktig virksomhet. Etter min
oppfatning bør imidlertid utredningen være bredere og undersøke
om reglene kan forbedres for flere virksomheter som driver næring
med utgangspunkt i fast eiendom.»
Komiteen ser at det er fremført
gode argumenter for å innføre en generell merverdiavgiftsplikt for
utleie av fast eiendom til avgiftspliktig virksomhet med tilsvarende fradragsrett.
Dette vil bidra til å gjøre regelverket enklere for både næringslivet
og myndighetene. Komiteen deler finansministerens
syn om at det er behov for å se konsekvenser og behov for lovendringer
innenfor området i en større sammenheng. Komiteen viser
til at regjeringen holder på med en utredning for å få en bedre klarhet
i fordeler og ulemper ved å innføre en generell merverdiavgiftsplikt
ved utleie av fast eiendom. Finansministeren anmoder derfor komiteen om
å avvente denne utredningen før endelig vedtak fattes av Stortinget. Komiteen viser
videre til at flere private aktører har kontakt med regjeringen
for å gi innspill til et bedre regelverk i fremtiden. Komiteen ber
derfor regjeringen ha tett dialog med ulike deler av næringslivet
for å sikre at alle sider av saken blir belyst.
Komiteen har merket seg at det
ikke finnes noen enkel måte å kontrollere hvilken registrering man
har i avgiftsregisteret. I praksis må man, selv om man er registrert,
spesielt registrere seg for utleie av bygg. Eneste måte å få dette klarlagt
på, er å kontakte skattemyndighetene og spørre dem. Etter komiteens syn
bør det bli enklere å kontrollere hva slags merverdiavgiftsregistrering
man har. Dette kan gjøres ved å utvide informasjonen man finner
i Brønnøysundregistrene. Komiteen viser til at regjeringen
skal vurdere hvordan informasjon knyttet til registrering i Merverdiavgiftsregisteret
kan gjøres enklere tilgjengelig for næringsdrivende og er av den
oppfatning at eventuelle endringer kan gjennomføres relativt raskt.
På denne bakgrunn ber komiteen regjeringen jobbe
videre med denne problemstillingen slik at eventuelle endringer
i tråd med intensjonene i representantforslaget og finansministerens
brev til finanskomiteen kan legges frem for Stortinget i forbindelse
med statsbudsjettet for 2014.