Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til at det er et overordnet mål for Stortinget at alle pasienter
med behov for rehabilitering skal motta likeverdige tilbud som er
tilpasset den enkeltes behov for behandlingslengde og livssituasjon.
Helse- og omsorgsdepartementet har gjennom Nasjonal strategi for
habilitering og rehabilitering 2008–2011, samt i budsjettproposisjoner,
stilt krav til at fagfeltet rehabilitering skal styrkes. Komiteen anser
det derfor som viktig at Riksrevisjonen nå har lagt frem en undersøkelse
om hvorvidt myndighetene ivaretar sitt overordnede ansvar for å
sikre prioritering av rehabilitering i helsetjenesten i tråd med
Stortingets vedtak og forutsetninger.
Det har skjedd store strukturelle endringer
i organiseringen av rehabiliteringstilbudet. Departementet viser
i sine kommentarer til undersøkelsen at det legges større vekt på
dagopphold og polikliniske tjenester og at rehabilitering nå starter
tidligere i pasientforløpet. Riksrevisjonen legger frem at det har
vært en reduksjon i antall liggedøgn og dagopphold knyttet til rehabilitering,
samtidig som det har vært en økning i kapasitet og aktivitet knyttet
til rehabilitering i ordnære avdelinger. Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen oppgir at en betydelig del av økningen skyldes
at eksisterende tilbud har blitt styrket og at nye slagenheter har blitt
opprettet i helseforetakene. Departementet sier i sine kommentarer
at faglige krav til institusjonene har blitt strengere og at antall
fagpersonell har økt. Komiteen forventer at endringen
av organiseringen av rehabiliteringstjenestene departementet har
igangsatt, vil virke i tråd med Stortingets mål om en styrking av tilbudet.
I henhold til lov om pasient- og brukerrettigheter skal
det vurderes om en pasient har rett til nødvendig helsehjelp. Retten
gjelder dersom pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen og
kostnadene står rimelig i forhold til tiltakets effekt. Pasienter
som faller utenfor bestemmelsens kriterier skal også tilbys helsetjenester,
med prioritet etter pasienter med rett til nødvendig helsehjelp.
I de tilfeller rehabiliteringstilbudet er en integrert del av sykehusoppholdet,
vil rehabiliteringen starte parallelt med behandlingstilbudet og
være en del av vurderingen om rett til nødvendig helsehjelp som
er gjort i forbindelse med behandling av det aktuelle helseproblemet. Undersøkelsen
viser også at det er store ulikheter mellom regionene når det gjelder
ventetid og antall pasienter som får rett til nødvendig helsehjelp. Komiteen deler
Riksrevisjonens syn på at det er behov for forbedrede rapporteringssystemer
som synliggjør kapasiteten for rehabilitering.
Komiteen vil bemerke at det må
settes i gang ytterligere tiltak for å redusere ventetiden og utjevne
ulikhetene mellom helseforetakene på dette området. Lange ventetider
og manglende oppfyllelse av retten til nødvendig helsehjelp kan
ikke forsvares når det kan få konsekvenser for den enkeltes helse.
Komiteen merker seg at departementet
i sine kommentarer uttaler at sengeplasser, ventetider, liggedøgn
og gjennomsnittlig liggetid i liten grad måler kapasitet og omfang
av rehabilitering dersom disse ikke kobles med andre opplysninger.
Riksrevisjonen bemerker også selv at reduksjon i DRG-poeng kan skyldes
flere forhold enn redusert aktivitet, og må tolkes med forsiktighet.
Departementet svarer Riksrevisjonen med at grunnet omleggingen og
de tiltak som er satt inn for å øke kvaliteten på tjenestene, er
det vanskelig å beskrive utviklingen i rehabiliteringstilbudet med
det utvalget av indikatorer som Riksrevisjonen har lagt til grunn
i sin rapport.
Ettersom Stortinget og regjeringen har et uttalt mål
om å styrke disse tjenestene, vil komiteen understreke
viktigheten av at effekten av tiltakene regjeringen iverksetter
på dette området er mulig å måle. Komiteen mener
derfor det er viktig at Helsedirektoratets lovpålagte ansvar for å
videreutvikle kvalitetsindikatorer prioriteres, slik at det er mulig
for Stortinget å tilse at regjeringens tiltak fungerer slik at målet
om bedre rehabiliteringstjenester oppnås.
Godt samarbeid mellom kommunene, helseforetakene
og spesialisthelsetjenesten er ofte viktig for pasientens rehabiliteringsforløp. Komiteen registrerer
at Riksrevisjonens undersøkelse viser at det er et potensial for
å forbedre og gi et mer helhetlig pasientforløp ved at kommunikasjon og
kunnskap mellom nivåene økes. Kommunene har gjennom forskrift om
habilitering og rehabilitering siden 2001 vært pålagt å ha en koordinerende
enhet. Komiteen ser derfor ikke positivt på at en
femtedel av kommunene ikke har opprettet en slik enhet. Komiteen mener
at det er alvorlig at undersøkelsen viser at det er stor variasjon
i hvor synlig og tilgjengelig enheten er der den er etablert, ettersom
det kan føre til at det kan være vanskeligere for pasienter og pårørende
å ta kontakt for bistand eller informasjon om mulige rehabiliteringstjenester.
Det er ikke heldig at det er ulik oppfatning av oppgavefordeling
mellom tjenestenivå. Komiteen er av den oppfatning,
ut fra Riksrevisjonens funn, at bedre kompetanse, økt samarbeid
og mer avklarte ansvarsforhold kan gi bedre rehabilitering. Komiteen ser
derfor positivt på at Helsedirektoratet over tid har arbeidet med
oppfølging av bestemmelsen om etablering av koordinerende enhet
i kommunene. Komiteen mener også at krav til funksjon
og rolle for de koordinerende enhetene har blitt tydeliggjort i
forbindelse med oppfølging av nasjonal strategi for habilitering og
rehabilitering.
Komiteen anser det som en tydeliggjøring
av kommunenes plikt til å opprette slike enheter at pålegget fra
2012 er forankret i lov, fremfor den tidligere forskriften. Komiteen forventer
at dette, samt departementets arbeid med større oppfølging som de
har redegjort for i sitt svar til Riksrevisjonen, vil bedre samarbeidet
i kommunene.
Individuell plan er en rettighet og et godt
verktøy for samhandling om de helsetjenestene en pasient skal motta,
inklusive rehabiliteringstjenester. Komiteen ser
med bekymring på at bare 17 pst. av rehabiliteringspasientene har
en slik plan. Departementet bemerker i sine kommentarer at de deler
synet på viktigheten av økt bruk av individuell plan. Komiteen mener
det er positivt at departementet har satt i gang et arbeid med informasjon
og ansvarsplassering og at det vil bli etablert gode systemer for
arbeidet med individuell plan i kommunene i henhold til bestemmelser
i ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester. Komiteen forventer
at dette arbeidet vil medføre en drastisk økning i antall pa-sienter
som har en individuell plan og at registreringen i NPR, KOSTRA og
IPLOS gjør det mulig å fortløpende undersøke at utviklingen skjer.