Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Hadia Tajik, Truls
Wickholm og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug,
Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein
Harberg og Eivind Nævdal-Bolstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi
Sørensen, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti,
Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til proposisjonen.
Komiteen ser behovet for å endre
studentsamskipnadsloven for å sikre en betryggende styring og kontroll
med studentsamskipnadenes virksomhet, jf. utfordringene ved Studentsamskipnaden
i Narvik. Komiteen vil understreke at velfungerende
studentsamskipnader er nødvendig for å sikre en robust og likeverdig
studentvelferd i hele landet.
Komiteen støtter forslaget om
kontinuitet ved innlemming av studentboligstiftelse og heleide aksjeselskap
(AS) i en studentsamskipnad. Komiteen ser en slik
forenkling av regelverket som riktig og nødvendig for å kunne sikre
tilgangen på studentboliger.
Komiteen mener det er viktig
å styrke kontrollen med studentsamskipnadenes økonomiske virksomhet,
og støtter derfor plikt til statsautorisert revisor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
påpeker at kommersiell virksomhet medfører en større risiko for driften
og kan svekke fokuset på det som er primære oppgaver for studentsamskipnaden. Flertallet ser
det derfor som hensiktsmessig at det i loven presiseres at denne
aktiviteten skal gå med overskudd og komme studentvelferden til gode. Flertallet understreker
at før eventuelle sanksjoner iverksettes, må det tilstrebes en dialog
med studentsamskipnadene om tiltak som kan snu en eventuell negativ
utvikling.
Flertallet mener at viktige beslutninger
bør ha bred forankring i styret. Flertallet viser
til forslaget om at det skal kreves kvalifisert flertall i styresaker.
Flertallet støtter forslaget
om varslingsplikt for styremedlemmer, tilknyttede utdanningsinstitusjoner,
studentorgan og ansatte i studentsamskipnaden. Flertallet mener
at varslingsplikten, sammen med forslaget om kvalifisert flertall,
vil gi en skjerpet oppmerksomhet om konsekvenser av vedtak og styrets ansvar. Flertallet mener
dette vil bidra til et bedre og mer solid system som sikrer studentenes
behov og krav til en velfungerende studentvelferd.
Flertallet slutter seg til de
lovendringene som er foreslått i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til proposisjonen
og slutter seg til de endringene departementet foreslår, med unntak
av § 3 annet ledd, § 6 syvende ledd og § 9 nytt annet ledd.
Disse medlemmer ser det ikke
som nødvendig å lovfeste at studentsamskipnadens virksomhet rettet
mot andre enn studenter må gå med overskudd. Disse medlemmer viser
til høringsuttalelsen fra Samskipnadsrådet i Norge, som påpeker
at denne intensjonen er ivaretatt i dagens regelverk. Disse
medlemmer mener at en eksplisitt bestemmelse om overskudd
er urimelig da studentsamskipnader med eksterne virksomheter som
skulle vise seg ikke å gå med overskudd, kan bli gjort skyldig i
lovbrudd med de konsekvenser dette vil få for virksomheten og dens
ledelse.
Disse medlemmer mener det er
riktig og viktig at studentsamskipnadene har studentflertall i sine
organer. Derfor støtter disse medlemmer unntaket
fra aksjeloven § 6-4 tredje ledd for at studentene skal kunne ha
flertall i styret også i de store studentsamskipnadene. Disse
medlemmer går av samme årsak imot endringene som krever
to tredels flertall for å fatte enkelte beslutninger i styrene. Disse
medlemmer er av den oppfatning at dette forslaget kan utvanne
og overkjøre brukerstyringen som er et overordnet prinsipp for studentsamskipnadene. Disse medlemmer mener
at styrenes kompetanse heller bør styrkes, framfor å redusere studentenes
makt i samskipnadsstyrene.
Disse medlemmer ser forslaget
om varslingsplikt som unødvendig. Disse medlemmer vil særlig
påpeke at varslingsplikt om enkeltstyremedlemmers holdninger strider
mot tanken om styret som et kollegium som handler på vegne av studentsamskipnaden.