Av regnskapsloven § 7-30b følger at det skal
opplyses om vesentlige transaksjoner mellom nærstående parter. Etter
bestemmelsens fjerde ledd kan departementet i forskrift gi nærmere bestemmelser
om definisjonen av nærstående parter. Av forskrift om overgangsregler
mv. til lov 25. juni 2010 nr. 33 om endringer i regnskapsloven og
enkelte andre lover følger at opplysningskravet gjelder for regnskapsår påbegynt
1. august 2010 eller senere.
I forskrift 17. juli 1998 nr. 56 til utfylling
og gjennomføring av regnskapsloven § 7-30b-1 er det gitt en definisjon
av nærstående parter som svarer til definisjonen som var i kraft
etter internasjonale regnskapsstandard (IAS) 24 ved forskriftens
ikrafttredelse.
Se proposisjonens punkt 8.2–8.4 for omtale av EØS-rett,
brev fra Den norske Revisorforening til Finansdepartementet, og
Finanstilsynets vurdering.
Finanstilsynets forslag har ikke vært på høring, jf.
utredningsinstruksen pkt. 5.4 b.
Departementet viser til at det statlige eierskapet i
Norge er relativt omfattende. Kravet til opplysninger om transaksjoner
med nærstående parter vil dermed kunne være mer byrdefullt å oppfylle
for helt eller delvis statlig eide selskaper i Norge enn i andre
land. Samtidig er det fastsatt unntak fra kravet til å opplyse om
transaksjoner med nærstående parter for helt eller delvis statlig
eide foretak som benytter internasjonale regnskapsstandarder. Departementet
viser til at Revisorforeningen og Finanstilsynet vurderer det som
uheldig at det gjelder et strengere rapporteringskrav for helt eller
delvis statlig eide foretak som rapporterer etter regnskapsloven enn
for foretak som rapporterer etter internasjonale regnskapsstandarder.
Departementet mener derfor at det bør vurderes nærmere om det kan
være ønskelig å fastsette visse unntak fra opplysningskravet for
førstnevnte gruppe av foretak.
Som påpekt av Finanstilsynet, kan det ikke fastsettes
slike unntak i forskrift uten at det først er vedtatt endringer
i forskriftshjemmelen. Departementet fremmer i proposisjonen forslag
om at det vedtas slike endringer. For å ha mulighet til å vurdere
nærmere om ev. unntak helt eller delvis bør gjøres gjeldende for
regnskapsåret 2011, har det ikke vært praktisk mulig å sende forslaget
til forskriftshjemmel på høring før lovforslaget fremmes. Departementet
vil imidlertid sende Finanstilsynets forslag til forskriftsendringer
om mulige unntak fra opplysningskravet på høring.
Forslaget om endring av forskriftshjemmelen medfører
ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller private. Dersom det vedtas forskrift som helt eller delvis unntar
offentlig eide foretak fra opplysningskravet, vil det kunne innebære
en viss besparelse for slike foretak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.