Eg viser til Kontroll- og konstitusjonskomitéens brev
av 13. mars 2012 om forvaltning av tilskot i Miljøverndepartementet.
Fleire av dei spørsmåla Kontroll- og konstitusjonskomitéen
tek opp, er knytt til dei merknadene som Riksrevisjonen kom med
i Dok. 1 (2011-2012) mellom anna om tilskotsforvaltninga i miljøvernforvaltninga.
I denne samanheng viser eg til komitéens brev av 20. desember 2011
og tidlegare miljø- og utviklingsminister Solheim sitt svar i brev
av 30. januar i år. Saman med dei merknadene komiteen sjølv kom
med i Innst. 211 S (2011-2012), reknar eg difor med at komiteen
på eit overordna plan er godt kjend med Miljøverndepartementet si
tilskotsforvaltning.
Miljøverndepartementet forvalta i 2011 tilskot under
60- og 70-postar for i alt 1 215 549 000 kroner. Av dette forvalta
departementet sjølv 194 680 000 kroner. Dei andre tilskota på vårt
budsjett er forvalta av våre ytre etatar. I dette brevet har eg
konsentrert omtalen til dei tilskota som blir forvalta av Miljøverndepartementet
sjølv. I tala ovanfor er ikkje tilskot frå 01-, 21- og 22-poster
teken med. Tilskot under desse postane er omtala i punkt 3.1 nedanfor.
Miljøverndepartementet har med heimel i Reglement
for økonomiforvaltning i staten § 3 fastsett økonomiinstruksar for
økonomiforvaltninga i departementet og i alle ytre etatar. Instruksane
blei sist revidert med verknad frå 2005. Økonomiinstruksen til Klima-
og forureiningsdirektoratet er nyleg revidert med verknad frå 2012.
Vi tek sikte på å revidere dei andre økonomiinstruksane i løpet
av 2012-2013. Instruksane er eit supplement til Finansdepartementet sine
«Bestemmelser om økonomistyring i staten» (etter dette nemnd «bestemmingane»).
Desse bestemmingane er difor i liten grad gjentekne i instruksane.
Alle instruksane inneheld generelle punkt om forvaltning av tilskot
jamfør kap. 6 i bestemmingane.
Kapittel 6.2. i bestemmingane inneheld krav
til utforming av tilskotsordningar og presentasjon for Stortinget.
I kapittel 6.2.1.2 er det sett krav til at det skal fastsetjast
reglar for tilskotsordningar i samsvar med kapittel 6.2.1.1.
Etter at økonomiregelverket (økonomireglementet
og bestemmingane) blei vesentleg revidert i 1996, med verknad frå
1997, arbeidde departementet intensivt med å etablere regelverk
for våre tilskotsordningar basert på det nye regelverket. Rundt
tusenårskiftet hadde departementet fastsett reglar for dei aller fleste
tilskotsordningane, inklusive tilskotsordningar som blir forvalta
av våre ytre etatar.
Økonomiregelverket blei på nytt revidert og
forenkla i 2003/2004. I dette regelverket (bestemmingane kap. 6.2.1.2)
blei det mellom anna tydelegare fokusert på sambandet til forvaltningslova
sine reglar om føresegner då reglane kan vere bestemmande for rettar
og pliktar for målgruppene for dei einskilde reglane, jamfør forvaltingslova
§ 2 c. Med bakgrunn i dette la Miljøverndepartementet fram nokre
typiske tilskotsordningar for lovavdelinga i Justisdepartementet
i brev av 7. april 2005. Lovavdelinga uttalte i brev av 6. oktober
2006 at vesentlege delar av desse ordningane måtte sjåast på som
føresegner i samband med forvaltningslovas reglar. Etter dette har
Miljøverndepartementet fastsett følgjande nye tilskotsreglar som
føresegner:
Føresegn om tilskot
frå Svalbards miljøvernfond (kap. 1472)
Føresegn om Norsk kulturminnefond (kap.
1432, og som for ein stor del omhandlar tilskotsforvaltning)
I tillegg har vi revidert reglane for tilskot
til frivillige miljøvernorganisasjonar med verknad frå 2012 ved
fastsetting av føresegn om tilskot til frivillige miljøorganisasjonar
og allmennyttige miljøstiftingar (kap. 1400 post 70).
Alle reglane som departementet har fastsett,
er i samsvar med kapittel 6.2.1 i bestemmingane og omfattar:
1. Mål for ordninga
2. Målgruppe
3. Tiltak som kan få tilskot
4. Kunngjering og innhald i kunngjeringa
5. Krav til innhald i søknadane
6. Krav til handsaming av søknadane
7. Informasjon til søkjarar som får tildelt
tilskot - innhald i tilsegnsbrev/tilskotsbrev
8. Informasjon til søkjarar som ikkje får
tildelt tilskot eller tildelt mindre enn dei har søkt om
9. Utbetalingsplan
10. Krav til rapportering frå mottakar
av tilskot
11. Utbetaling og rekneskapsføring av tilskot
12. Kontroller
13 Evaluering
Kapittel 6.2.1.3 i bestemmingane gir reglar
om presentasjonen av tilskotsordningar for Stortinget. Desse reglane
uttrykker at departementet skal gi ein presentasjon av hovudelementa
i tilskotsordningane. Med bakgrunn i dette har Miljøvern-departementet
i alle år etter at denne regelen blei fastsett, eller tilsvarande
krav i regelverket frå 1997, omtalt ordningane i dei årlege budsjettproposisjonane
med:
Mål for kvar einskild
ordning og i fleire tilfelle målgruppa for dei einskilde ordningane
Kriteria for måloppnåing. Desse er omtala
der vi meiner at måloppnåing enkelt kan bli gjort greie for ved
hjelp av kriteria.
Tildelingskriteria
Oppfølging og kontroll
Kapittel 6.3.2 i bestemmingane gir reglar om kunngjering.
I alle reglane som er fastsett av departementet,
er det tatt med krav om kunngjering av ordningane i samsvar med
ordlyden i dette punktet.
Miljøverndepartementet har sidan 1974 kunngjort
tilskotsordningar i rundskrivsform. Sidan starten av 1990-åra blei
rundskriva trykt i kvart sitt hefte (eitt for naturforvaltingsområdet
og eitt for forureiningsområdet). Med verknad frå 1999 har Miljøverndepartementet
kunngjort tilskotsordningane i eitt felles rundskriv ( T-1/98).
Frå 2005 (T-1/04) er rundskrivet lagt ut på Miljøverndepartementet
si heimeside på www.regjeringa.no og ikkje fysisk sendt ut. Løyving
av tilskot som er øyremerka, anten ved namnet på mottakar i postnemninga,
eller namn gitt i postomtalen, eller der formålet som er skrive
i teksten, klart peikar mot den målgruppa ordninga gjeld for, blir
ikkje kunngjort i rundskrivet, jamfør reglane i kapittel 6.4.2 a.
Det same gjeld tilskot til internasjonalt arbeid som ikkje blir
kunngjort i samsvar med kap. 6.4.2 c i bestemmingane. Samla gjelder
desse unnataka i 2011 kap. 1400 postane 71, 74, 75, 79 og 81. Det
gjelder også kap.1410 postane 70, 72 og 73.
I 2011 omfatta rundskrivet alle ordningane i
heile miljøvernforvaltninga med unnatak av dei tilskota som fell
inn under unntaksreglane i bestemmingane kapittel 6.4.2.
I tillegg omfatta rundskrivet for 2011 ikkje
kap. 1400 post 73 Kompetanseformidling og informasjon om miljøvennleg
produksjon og forbruk. I 2011 hadde denne posten ei løyving på 18,75
mill. kroner. Ein sum på 5,1 mill. kroner blei ikkje kunngjort.
Posten var ei vidareutvikling av kap. 1442 post 70 Tilskot til kompetanseformidling
og informasjon om miljøvennleg produksjon og forbruk i statsbudsjettet
for 2000.På denne tida omfatta posten
løyvingar til bestemte verksemder som var nemnd i proposisjonsteksten,
i tillegg til ein fri del til avfallsføremål som det kunne søkjast
på. Dette blei kunngjort i rundskrivet. Frå 2003 er posten ikkje
kunngjort i rundskrivet. Dette skuldast at heile løyvinga blei
nytta til dei verksemdene som er nemnd i proposisjonsteksten. I
2007 blei posten igjen utvida med ein fri del mellom anna til Klimaløftet
som blei kunngjort på departementet si heimeside på www.regjeringa.no.
Etter at Klimaløftet var avslutta, blei dei frie midla ikkje kunngjort.
Årsaka til dette var at departementet meinte posten var vel kjend,
og dessutan blei midla i noko mon tildelt dei namngitte verksemdene
under posten til konkrete tiltak. Av verksemder som ikkje er nemnd
i postteksten er det gitt tilskot til Stiftelsen Foreningen Ren
Marina, WWF Norge, Norsk forening for farlig avfall, Norsk kulturarv,
Standard Norge, Cicero og Norges Naturvernforbund. Tilskota blei
tildelt etter søknad. Eg viser til oversikta over kap. 1400 post
73 i vedlegget.
Rundskrivet for 2011 omfatta heller ikkje kap. 1427
Direktoratet for naturforvaltning post 71 Forvaltningstiltak i verdsarvområde,
post 72 Erstatning for beitedyr tekne av rovvilt, post 81 Verdiskapingsprogrammet
for naturarven og kap. 1429 Riksantikvaren post 77 Verdiskapingsprogram
på kulturminneområdet. Desse ordningane har blitt kunngjort direkte
overfor aktuelle tilskotsmottakarar mellom anna gjennom konferansar
og via kunngjeringar frå fylkesmannsembeta og fylkeskommunar. Verdiskapingsprogrammet
for kulturminne blei avslutta i 2010. Løyving for 2011 og 2012 er
nytta til evaluering og prosjekt i regi av statlege verksemder.
Rundskrivet i 2012 omfattar alle tilskotsordningane
i miljøvernforvaltninga som ikkje er øyremerka i proposisjonen eller
retta mot internasjonalt arbeid, og med dei same unnataka som i
2011 som er nemnd ovanfor. Kap.1400 post 73 er oppheva frå 2012,
og midlane er overførte til kap. 1400 postane 70 og 76. Av desse
er post 70 kunngjort separat på www.regjeringa.no og post 76 er
kunngjort i rundskrivet.
Sjølv om departementet meinar tilskotsordningane
er kunngjorde i tilstrekkeleg grad, vil eg syte for at alle tilskotsordningar
som det kan søkjast på, blir tekne inn i rundskrivet for 2013.
All sakshandsaming av ikkje-øyremerkte tilskot
i Miljøverndepartementet følgjer bestemmingane om enkeltvedtak i
forvaltningslova.
Som nemnt i punkt 2.1 ovanfor la Miljøverndepartementet
fram nokre typiske døme på reglar for tilskotsordningane for lovavdelinga
i Justisdepartementet i 2005. Lovavdelinga uttalte at vesentlege
delar av innhaldet i våre reglar måtte sjåast på som føresegner
etter forvaltningslova. Ved komande revisjonar av dei tidligare
fastsette tilskotsordningane og ved eventuell oppretting av nye
tilskotsordningar vil spørsmålet om føresegn bli vurdert.
Det er opp til den einskilde sjølv å vurdere
sin habilitet ved handsaming av saker i departementet. Dersom vedkommande
er i tvil om sin habilitet, blir saken vurdert av departementet,
og av lovavdelinga i Justisdepartementet dersom ein framleis er
i tvil.
Miljøverndepartementet har gått gjennom alle
utbetalingar i 2011 som departementet sjølv har gjort, og skilt
ut tilskot. I vedlegget finns departementet si oversikt over tilskotsutbetalingar
i 2011. Kartlegginga som no er gjennomført, har ikkje avdekka noko prinsipielt
nytt samanlikna med det departementet har vore kjent med mellom
anna frå funna til Riksrevisjonen.
Gjennomgangen viser at det i 2011 blei utbetalt tilskot
for i alt 19,9 mill. kroner under desse postane. Av desse tilskota
gjekk i alt 14,1 mill. kroner til kommunesektoren; i all hovudsak
til fylkeskommunane. Ein vesentleg del av desse midla, 4,2 mill.
kroner, gjekk til kompetansetiltak i samband med iverksetting av
ny plan- og bygningslov i 2009 som omtalt i Prop. 1 S (2010-2011)
og 4,35 mill kroner til støtte til plansekretariatet Oslo/Akershus.
Tilskota til fylkeskommunane blir i all hovudsak tildelt etter
søknader frå fylkeskommunane gjennom fylkesmannen. Tilskota blir
tildelt for å støtte opp under den rolla fylkeskommunane har etter
plan- og bygningslova. Som Riksrevisjonen har peika på i Dok. 1
(2011-2012), vil Miljøverndepartementet i framtida ha særlig fokus på
å skilje mellom kjøp og tilskot under driftspostane.
I innleiinga av dette brevet har eg vist til
brevet av 30. januar i år frå tidlegare statsråd Solheim til Kontroll-
og konstitusjonskomiteen. Som omtalt i brevet, tek departementet
sikte på at dei merknadene som Riksrevisjonen har peika på, så langt
det er mogleg, skal vere løyste i framlegget til Prop. 1 S (2012-2013).
Etter at nemnte brev blei sendt, har Miljøverndepartementet
arbeidd vidare med desse problemstillingane. Mellom anna tek eg
sikte på å fremje saker i proposisjonen i samband med Revidert nasjonalbudsjett
2012 for å kome i møte fleire av Riksrevisjonens merknader. Nokre
saker må likevel utstå til Prop. 1 S (2012-2013)
Departementet vil halde fram med å kunngjere tilskotsordningane
i dei årlege rundskriva T-1 på www. regjeringa.no slik at ordningane
som har ei ope målgruppe, blir gjort kjend for allmenta og relevante målgrupper.