Vi viser til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev
av 13. mars 2012 vedrørende departementets tilskuddsforvaltning.
Videre viser vi til Utenriksdepartementets foreløpige svar av 21. mars
2012.
På departementets budsjett for 2012 utgjør tilskuddspostene
omlag 27 mrd. kroner, som tildeles utenlandske og norske tilskuddsmottakere.
Departementets budsjett er fordelt på to programområder. Utenriksministeren
har det konstitusjonelle ansvar for programområde
02 Utenriksformål, mens programområde
03 Internasjonal bistand er fordelt mellom Utenriksministeren
og Utviklingsministeren. Ansvarsfordelingen mellom Utenriksministeren
og Utviklingsministeren fremgår av pkt. 4 Generelle merknader
til budsjettfremlegget i Prop. 1 S (2011–2012).
Utenrikstjenesten ved departementet og utenriksstasjonene
forvalter selv en betydelig del av midlene. Forøvrig er forvaltning
av tilskudd delegert til de underliggende etatene Norad og Fredskorpset,
særlovsselskapet Norfund, samt til Financial Mechanism Office (FMO)
som er administrativt tilknyttet EFTA-sekretariatet i Brussel. Noe
forvaltes også av andre departementer og andre forvaltere.
For departementets underliggende etater, Norad og
Fredskorpset, er forvaltning av tilskuddsmidler regulert gjennom
instrukser/mandater, etatsstyringsmøter og årlige tildelingsbrev.
Norfund har et utviklingspolitisk mandat fra Stortinget og Regjeringen, som
er videre utdypet i en egen instruks fra Utenriksdepartementet.
Vedrørende EØS-ordningene er det opprettet en styringskomité for
ordningen Financial Mechanism Committee (FMC), med ett medlem fra hvert
av giverlandene. FMC er besluttende organ for EØS-ordningene. For
den norske ordningen er UD besluttende organ. Forvaltning delegert
til andre instanser er regulert gjennom oppdragsbrev, avtaler, ev. belastningsfullmakter
til andre departementer, i tråd med Økonomireglementets bestemmelser
6.2.2.
Vi har valgt å avgrense
vårt svar til å gjelde tilskudd der departementet selv, som i det
følgende også inkluderer utenriksstasjonene, er tilskuddsforvalter.
Omlag 2000 nye tilskuddsavtaler ble inngått
av departementet i 2011. Vedlagt følger til informasjon oversikt
over alle mottakere av tilskuddsmidler i 2011 for Utenriksministeren
(vedl. 1) og Utviklingsministeren (vedl. 2).
Det er vår vurdering at en fullstendig drøfting
av praksis på tilskuddsnivå og innenfor det samlede lov- og regelverket
på dette området, ikke vil la seg håndtere innenfor rimelige tidsrammer
og ressursbruk. For nærmere drøfting av ansvarsfordeling i oppfølging
av økonomiregelverket, samt henvisning til bestemmelsene som har
betydning for tilskuddsforvaltning i de ulike statlige regelverkene,
henviser vi til Finansdepartementets brev til Kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 21. mars 2012.
Under punkt 2 i dette brevet vil vi først redegjøre for
departementets interne rutiner og kontroll knyttet til tilskuddsforvaltning.
Under punkt 3 vil vi behandle komiteens spørsmål vedrørende tilskudd
gitt i 2011, med fokus på bruk av drifts- og tilskuddsposter samt
departementets praksis vedrørende kunngjøring og habilitet. Under
punkt 4 vil vi kort beskrive departementets videre arbeid med tilskuddsforvaltning, planlagte
og pågående tiltak.
Departementets interne rutiner og systemer for tilskuddsforvaltning
er vesentlig forbedret gjennom utarbeidelse av enhetlige systemer,
rutiner og retningslinjer. Det er opprettet en egen tilskuddsforvaltningsenhet
som har et overordnet utviklings- og koordineringsansvar for departementets
system for tilskuddsforvaltning. Dette inkluderer også ansvar for
å gi brukerstøtte, veiledning og opplæring. Flere av avdelingene
er også styrket gjennom opprettelse av egne støttefunksjoner innen
tilskuddsforvaltning.
Nye Håndbøker i tilskuddsforvaltning
med tilhørende skjemaer og maler ble innført i Utenriksdepartementet
fra januar 2009, i Norad fra januar 2010 og ved utenriksstasjonene
fra mars 2010. Håndbøkene bygger på og henviser til overordnede
lover og regelverk, og gir retningslinjer for etablering og forvaltning
av tilskuddsordninger, forvaltning av delegerte ordninger, og forvaltning
av tilskudd.
Fra 2009 har departementet og Norad benyttet
et felles elektronisk verktøy, PTA (Plan – Tilskudd - Avtale), for
registrering og oppfølging av økonomiske og avtalefestede forpliktelser
knyttet til hvert enkelt tilskudd. PTA-systemet er under kontinuerlig
utvikling. Et nytt rapporteringsverktøy for planlegging og styring
av økonomi og aktiviteter knyttet til forvaltning av tilskudd er
nylig tatt i bruk.
Utenriksdepartementet utarbeider ordningsregelverk
for sine tilskuddsordninger, i tråd med krav i økonomiregelverket.
I ordningsregelverkene er følgende punkter beskrevet: mål og målgruppe for
tilskuddsordningen, kriterier for måloppnåelse, tildelingskriterier,
informasjon til potensielle tilskuddsmottakere, oppfølging og kontroll,
samt evaluering av tilskuddsordningen.
Det legges betydelige ressurser i opplæring
av ledere og saksbehandlere som ledd i å sikre effektivitet og kvalitet
i forvaltningen. Utenrikstjenestens kompetansesenter (UKS) har i
dag et omfattende kurstilbud innen tilskuddsforvaltning. Flere av
kursene er obligatoriske for ledere og saksbehandlere med ansvar
for tilskuddsforvaltning.
I Bevilgningsreglementet stilles det krav om
at tilskuddsforvalter skal ha adgang til å føre kontroll med at
tilskuddsmottaker benytter midlene etter forutsetningene. Dette
kravet er ivaretatt i maler for tilskuddsbrev og avtaler. Ulike
oppfølgings- og rapporteringskrav (herunder framdriftsrapport, sluttrapport, økonomirapport,
revisjon, formelle møter, gjennomganger og evalueringer) er nærmere
beskrevet i Håndbok for tilskuddsforvaltning. Risikovurderinger foretatt
på ordnings- og tiltaksnivå vil være sentrale for valg av de oppfølgings-
og kontrolltiltak som avtalefestes.
I 2007 ble Sentral kontrollenhet opprettet,
direkte underlagt utenriksråden. Enheten skal blant annet påse at
det foreligger hensiktsmessige og betryggende instrukser, systemer
og rutiner for utenrikstjenestens økonomistyring, og at økonomistyringen
i utenrikstjenesten utøves i samsvar med disse.
Sentral kontrollenhet mottar også varsler om mistanke
om økonomiske misligheter. Regjeringens nulltoleransepolitikk er
utdypet i et eget notat om Nulltoleranse for
korrupsjon. Sentral kontrollenhet har utarbeidet interne Retningslinjer for håndtering av mistanke om
økonomiske misligheter, som er gjort gjeldende fra 18.3.2011
(erstatter tidligere retningslinjer av 2.12.2009.) Ved utgangen
av 2011 hadde Sentral kontrollenhet mottatt 299 varsler om økonomiske
misligheter, hvorav 147 har status avsluttet. Oversikt over avsluttede
saker publiseres kvartalsvis på regjeringen.no.
Norad har en viktig
rolle når det gjelder faglige råd, kvalitetssikring og evaluering
innenfor programområde 03 Internasjonal bistand. På oppdrag fra
departementet foretar Norad jevnlige forvaltningsgjennomganger ved
utvalgte utenriksstasjoner med forvaltning av bistandsmidler. Formålet
med forvaltningsgjennomgangene er å fremme en høy standard på forvaltningen
av bistandsmidler gjennom kontroll og læring. Utenriksstasjonenes
etterlevelse av gjeldende regler, instrukser og retningslinjer blir
gjennomgått og man vurderer om etablerte systemer for kvalitetssikring
fungerer hensiktsmessig. Gjennomgangene vurderer også kvaliteten
på utenriksstasjonenes arbeid knyttet til resultatstyring, risikohåndtering
og anti-korrupsjon i et utvalg avtaler. Funnene følges opp i henhold
til spesifikke planer for hver stasjon, og i medarbeidersamtaler
med stasjonssjefene. Innsamlede erfaringer fra gjennomgangene benyttes også
aktivt i videreutviklingen av departementets system for tilskuddsforvaltning.
Etter instruks fra departementet har Norad etablert
et helhetlig system for gjennomføring av uavhengige evalueringer av
utviklingssamarbeidet. Evalueringsvirksomheten skal dokumentere
i hvilken grad departementets og Norads arbeid for å realisere fastsatte
mål i norsk utviklingspolitikk er effektivt, relevant og oppnår
resultater som forutsatt. Evalueringene er en sentral informasjonskilde
for myndighetenes utforming av bistandspolitikk. Fra 2007 har Norad
publisert en årlig, omfattende resultatrapport for å informere allmennheten
om hva norsk bistand har oppnådd innenfor et bestemt område.
Forøvrig viser vi til pkt. 2 i Prop. 1 S (2011–2012)
der vi har redegjort for iverksatte og planlagte tiltak for kvalitetssikring
og kontroll av tilskuddsmidlene.
Under dette punktet omtales departementets praksis
vedrørende bruk av drifts- og tilskuddsposter, kunngjøring og habilitet.
Gjennomgangen er foretatt på ordningsnivå, men prosessen har bidratt
til å identifisere eksempler på praksis i tildeling av enkelttilskudd,
som er referert til under der det er funnet relevant.
Utenriksdepartementet har lagt til grunn at
tilskuddsutbetalinger i regelen skal ha hjemmel i bevilgningen på
en tilskuddspost. Gjennomgangen viser at noen enkelttilskudd er
gitt på 01-poster og 21-poster. Reglene for tilskuddsforvaltning
gjelder forøvrig også for tilskudd utbetalt fra driftsposter.
Kap.postene 160.01 (Driftsutgifter
sivilt samfunn og demokratiutvikling) og 165.01 (Driftsutgifter forskning,
kompetanseheving og evaluering) benyttes som hovedregel til
enkeltstående konsulentoppdrag, som håndteres som anskaffelser.
Det er likevel eksempler på at disse postene er brukt til forhold
som kan vurderes som tilskudd:
Norsk støtte til
utgivelsen av rapporten «Commitment to Development Index».
Norges frivillige bidrag til OECD/DAC.
Støtten har blitt vurdert som et medlemsbasert driftstilskudd til
Development Cooperation Directorate (DCD), som er fagbasen i OECD
på utvikling, og helt avgjørende for DACs troverdighet som normativ
aktør.
Stipendier til norske journalister for
å delta på statsrådens reiser. Det rapporteres på reisestipendiene
i Prop. 1 S, og retningslinjene kunngjøres på regjeringen.no og
normalt på journalisten.no.
Enkelte tilskudd gitt under ordningen ”Utenrikspolitisk
ordskifte”.
Kap. post 100.21Spesielle driftsutgifter er benyttet til
bidrag til opplysningsvirksomhet knyttet til folkerett, og folkerettstiltak
i FN-regi (kr. 75.000).
Kap. post 100.70Erstatning av skader på utenlandske ambassader dekker
erstatning av eventuelt skadeverk som påføres utenlandske representasjoner i
Norge, i henhold til de forpliktelser Norge har ifølge Wienkonvensjonen.
Slike utgifter er ikke en del av departementets ordinære drift,
og utgifter til dette formål er derfor i en årrekke blitt budsjettert
på en tilskuddspost. I 2011 ble det utbetalt kr. 7000 over denne
posten.
Kravet om kunngjøring av tilskuddsordninger følger
av forvaltningsprinsippene om likebehandling, åpenhet og effektiv
forvaltning. Forvaltningsloven inneholder ikke noe uttrykkelig krav
om kunngjøring. Departementets Håndbok for
tilskuddsforvaltning – Om å etablere og å forvalte ordninger beskriver
kunngjøringskrav og unntaksbestemmelsene med henvisning til Økonomiregelverket
kap. 6.3.2 og 6.4.2. Ordningsregelverkene spesifiserer retningslinjene
vedrørende kunngjøring av den enkelte tilskuddsordningen.
Departementet kunngjør flere av sine ordninger ved
å informere allment på departementets nettside på regjeringen.no.
Menypunktet ”utlyste tilskudd” ble opprettet høsten 2010, for å
gi en samlet oversikt over departementets utlyste tilskuddsmidler,
med en kort presentasjon av formål, målgruppe og søknadsfrist, samt
lenke til utlysningstekst eller ordningsregelverk. Før 2010 ble
tilskuddsordninger også kunngjort på regjeringen.no, og/eller på
andre måter som ble ansett som hensiktsmessige.
Der ikke annet er nevnt, mener vi kunngjøring
på regjeringen.no er tilstrekkelig for å nå ordningens målgruppe.
Enkelte ordninger kunngjøres også i pressen, på andre nettsider,
e-postlister, Facebook, mv. Ordningen Informasjon
om europeisk samarbeid kunngjøres f.eks. i pressen samt på
europaportalen.no.
En betydelig andel av departementets tilskudd omfattes
imidlertid ikke av kravet til kunngjøring i økonomiregelverket.
I henhold til økonomiregelverkets
pkt. 6.4.2. a) faller krav til kunngjøring bort når tilskuddsmottaker
er navngitt i selve bevilgningsvedtaket eller er omtalt i budsjettproposisjonen
på en slik måte at tilskuddsbevilgningen må anses øremerket for vedkommende.
I henhold til økonomiregelverkets pkt.
6.4.2. c) faller krav til kunngjøring bort for tilskudd som staten
gir som medlem av en internasjonal organisasjon, etter avtale med
andre land om samarbeidstiltak eller etter avtale med internasjonale frivillige
organisasjoner.
Departementet har i tillegg etter søknad til
Direktoratet for økonomistyring (DFØ, tidligere SSØ) fått innvilget
unntak i brev av 2. september 2005, på postnivå for noen poster/områder,
jf. tabellen nedenfor. Disse unntakene er gitt med bakgrunn i en
vurdering av muligheten for å nå de aktuelle målgruppene og av forventet
ressursbruk ved kunngjøring i og med at potensielle tilskuddsmottakere
helt eller delvis befinner seg i utlandet, samt at enkelte ordninger
er rettet mot akutte situasjoner. Videre er det lagt vekt på å vurdere
de aktuelle tilskuddsbevilgningene ut fra hva som er hensikten med
det generelle kravet i økonomiregelverket om kunngjøring, og hvilke
muligheter som foreligger for å kunne følge dem uten uforholdsmessig
stor ressursbruk.
Departementet mener at sentrale aktører er godt kjent
med muligheten for å søke departementet om tilskudd, bl.a. gjennom
omtaler i de årlige budsjettproposisjonene og på ulike nettsteder,
og fordi ordningene har eksistert over mange år. Vi tilstreber også
å gjøre ordningene kjent for aktuelle mottakere i utlandet.
Tilskuddsordninger som er unntatt krav til kunngjøring
vil etter planen bli presentert under et eget menypunkt på regjeringen.no.
1) Primært på regjeringen.no,
men ev. også i dagspressen, andre nettsteder, e-postlister, Facebook, m.m.
Kap. post | Tilskuddsordning |
100.71.11.3 | Informasjon om europeisk samarbeid |
100.71.11.6 | Utenrikspolitisk forskning og utvikling
(FoU) |
100.71.12.4 | Sosial dialog i Sentral-Europa |
100.71.12.5 | Utenrikspolitisk ordskifte |
115.70 | Tilskudd til kultur-, norgesfremme-
og informasjonsformål2) |
117.71 | Finansieringsordningen under EØS-avtalen3) |
117.72 | EØS-finansieringsordningen 2004-20093) |
117.73 | Den norske finansieringsordningen 2004-20093) |
117.74 | Bilaterale samarbeidsprogram med Bulgaria
og Romania3) |
117.75 | EØS-finansieringsordningen 2009-2014 |
117.76 | Den norske finansieringsordningen 2009-2014 |
118.70.11 | Atomhandlingsplanen |
118.70.12 | Prosjektstøtte til Russland |
118.70.15 | Arktisk samarbeid |
118.70.16 | Barents 2020 |
118.71.10.1 | Nord-Kaukasus |
118.71.11.1 | Opplysningsarbeid for fred |
118.71.11.4 | Nedrustning og antiterror |
160.01 | Utenrikspolitisk ordskifte |
160.73 | Kultur4) |
164.71 | ODA-godkjente land på Balkan |
164.72.11.1 | Utvikling og nedrustning5) |
164.73 | Andre ODA-godkjente OSSE-land |
170.79 | Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps |
2) Kunngjort allment
fra november 2011
3) Ikke kunngjort
i 2011, ingen nye tiltak.
4) Kunngjort allment
fra november 2011
5) Kunngjort allment
fra november 2011. Før 2011 ble det gitt årlig direkte meddelelse
om ordningen til relevante norske og internasjonale aktører. Den
største delen av bevilgningen er for øvrig unntatt ihht. 6.4.2 c.
Tilskudd og tilskuddsordninger
der det ikke er krav om kunngjøring:
Kap. post | Tilskuddsordning | Unntak |
100.71 | Navngitte mottakere: Det nordisk administrative
forbund, Nordmannsforbundet, Norsk senter for menneskerettigheter, Tilskudd
til europapolitisk dialog, styrking av den europeiske menneskerettsdomstol,
Norsar | 6.4.2 a |
116.70 | Deltaking i internasjonale organisasjoner | 6.4.2 a og c |
118.71.10.2 | Fred og demokratitiltak på Kypros | 6.4.2 a |
Program-
kategori 03.10 | Bilateral bistand | Eget postunntak |
160.75 | Internasjonale organisasjoner og nettverk | 6.4.2 c |
162.70 | Overgangsbistand (gap) | Eget postunntak |
163.70 | Naturkatastrofer | Eget postunntak |
163.71 | Humanitær bistand | Eget postunntak |
163.72 | Menneskerettigheter | Eget postunntak |
164.70 | Fred, forsoning og demokratitiltak,
kan overføres | Eget postunntak |
164.72.11.4 | Sivil krisehåndtering og sikkerhetssektorreform | I hovedsak unntatt ihht. 6.4.2 a og
c. Øvrig målgruppe nås ved direkte kontakt. |
165.70.11.1 | Forskning og høyere utdanning | 6.4.2 c |
166.71 | Internasjonale prosesser og konvensjoner
mv | Eget postunntak |
169.70 | Vaksine og helse | 6.4.2 c |
169.71 | Andre helse- og aidstiltak | 6.4.2 c |
169.72 | Det globale fond for bekjempelse av
aids, tuberkulose og malaria (GFATM) | 6.4.2 c |
Program-
kategori 03.30 | Multilateral bistand6) | 6.4.2 a og c |
6) Med unntak av 170.79
– kunngjort, jf. tabellen over.
Ikke aktuelle å kunngjøre:
Kap. post | Tilskuddsordning | Begrunnelse |
100.70 | Erstatning av skader på utenlandske
ambassader | Følger av Wienkonvensjonen. |
100.72 | Hjelp til norske borgere i utlandet
som ikke er sjømenn | Ligger i utenriksinstruksen. |
166.70 | Ymse tilskudd, kan overføres | Gis ikke tilskudd over denne posten.
Overføres til andre poster ved behov. |
I denne oversikten ligger det tilskuddsordninger som
i dag enten delvis kunngjøres eller som ikke kunngjøres allment.
En stor del av støtten som gis under disse ordningene er unntatt
kravene om kunngjøring i henhold til bestemmelsene i 6.4.2 a eller
c, eller der kunngjøring ikke anses hensiktsmessig med bakgrunn
i en vurdering av muligheten for å nå de aktuelle målgruppene og
av forventet ressursbruk ved kunngjøring i og med at potensielle
tilskuddsmottakere helt eller delvis befinner seg i utlandet. Videre
er det lagt vekt på å vurdere de aktuelle tilskuddsbevilgningene
ut fra hva som er hensikten med det generelle kravet i økonomiregelverket
om kunngjøring, og hvilke muligheter som foreligger for å kunne
følge dem uten uforholdsmessig stor ressursbruk. Etter departementets
vurderinger faller nyere tildelinger innenfor samme kategorier som
tildelingene det i dag finnes unntak for. Departementet har derfor
forholdt seg til brevet fra SSØ av 2. september 2005 og begrunnelsene
der for unntak fra kunngjøring.
Kap. post | Tilskuddsordning | Begrunnelse |
118.76 | Tilskudd til internasjonale klima- og
miljøtiltak | I hovedsak unntatt ihht. 6.4.2 c. |
165.71 | Faglig samarbeid | I hovedsak unntatt ihht. 6.4.2 c. |
166.72 | Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig
utvikling | I hovedsak unntatt ihht. 6.4.2 c. Noe
overført fra 166.71 som har eget postunntak. |
166.73 | Klima- og skogsatsingen | Deler kunngjøres av Norad (til sivilt
samfunn), ellers i hovedsak unntatt ihht. 6.4.2 c. |
168.70 | Kvinner og likestilling | Deler kunngjøres av Norad (til int.
org.), ellers i hovedsak unntatt ihht. 6.4.2 c. |
I tilskuddssaker treffes avgjørelser der forvaltningslovens
regler om habilitet skal følges. I tillegg gjelder retningslinjer
vedr. habilitet utgitt av Statsministerens kontor, samt etiske retningslinjer
for staten og administrative rutiner i Utenriksdepartementet for saksbehandling
generelt, og for tilskuddsforvaltning spesielt.
Den enkelte har et eget ansvar for selv å vurdere sin
habilitet. Det gjelder også Utenriksministeren og Utviklingsministeren,
og andre i den politiske ledelse i departementet. Konkrete tvilsspørsmål
om habilitet kan på forhånd tas opp med den administrative ledelsen
i departementet eller forelegges Justisdepartementets lovavdeling.
Slike saker har vært reist i flere tilfeller, både av Utenriksdepartementets
ansatte, og av den politiske ledelse. Noen av dem har angått konkrete
eller potensielle tilskuddssaker. Lovavdelingen er blitt konsultert
i noen slike tvilsspørsmål.
Forvaltningsloven har enkelte absolutt formulerte
inhabilitetsregler, mens andre bestemmelser åpner for skjønnsmessige
vurderinger. I disse vurderingene legger departementet, dets politiske
ledelse og medarbeidere vekt på at avgjørelsenes karakter i tilskuddssaker
tilsier særlig årvåkenhet hos alle som er involvert i den enkelte
sak. Hensynet til å sikre korrekte avgjørelser og å opprettholde
tilliten til dem som fatter beslutningen er helt vesentlig når det
gjelder tildeling av økonomiske midler. Som et betydelig tilskuddsdepartement
er Utenriksdepartementet spesielt oppmerksom på det.
Mange av tilskuddsmottakerne er som regel av en
slik karakter og utgjør en så ubestemt krets at det ikke er hensiktsmessig
å nedfelle rutinemessige krav til den enkelte medarbeider om på
generelt grunnlag å forhåndskartlegge mulige habilitetsspørsmål
som kan oppstå når man tiltrer i en ny stilling som innebærer tilskuddsforvaltning,
før man står overfor en konkret avgjørelse. For politiske ledelse
har dette likevel vært gjort i noen tilfeller.
Departementets omfattende kursvirksomhet rettet
mot de ansatte som arbeider med tilskuddsforvaltning, gir god anledning
til å ta opp behovet for å ha en særlig bevissthet om habilitetsspørsmål.
Det avholdes kurs i forvaltningsrett.
Muligheter for interessekonflikter og habilitetsspørsmål
tas på største alvor i Utenriksdepartementet, som føler et særlig
ansvar for å hindre alle former for misligheter i tilskuddsforvaltningen.
Under pkt. 2 Kvalitetssikring
og kontroll av tilskuddsmidlene i Prop. 1 S (2011–2012) redegjør
departementet for iverksatte og planlagte tiltak for kvalitetssikring
og kontroll av tilskuddsmidlene.
Arbeid med forbedring av tilskuddsforvaltningen er
en kontinuerlig prosess. I Prop. 1 S (2011–2012) henvises det til
følgende planlagte kvalitetssikrings- og kontrolltiltak:
Videreføre arbeidet
med å styrke den samlede kvalitetssikringen på systemnivå, inkludert
oppgradering og forbedring av de verktøy og metoder som er tatt
i bruk i forvaltningsprosessene.
For tiden pågår et arbeid med å revidere
og oppdatere Håndbøker i tilskuddsforvaltning, samt avtalemalene
som benyttes i tilskuddsforvaltningen. Departementet er i sluttfasen
av å utarbeide et metodedokument for risikostyring. Arbeidet med
utvikling og oppdatering av departementets ordningsregelverk fortsetter.
Arbeidet med å forebygge, avdekke, rapportere om,
håndtere og informere om økonomiske misligheter videreføres.
Departementet har satt inn et krav i nye
avtaler som inngås med de største norske bistandsorganisasjonene
om at disse årlig skal offentliggjøre en beskrivelse av tilskuddsmottakers
arbeid for å bekjempe økonomiske misligheter i sin virksomhet og
en oversikt over eventuelle økonomiske mislighetssaker som tilskuddsmottaker
har avsluttet i det aktuelle året. Som nevnt under punkt 2, publiserer
også departementet en kvartalsvis oversikt over saker som er blitt
avsluttet med reaksjon.
Opplæring av ansatte på alle nivåer videreføres.
Ytterligere vektlegging av økonomiregelverket, bevilgningsreglementet
og Forvaltningsloven i interne opplæringstiltak.
For å bidra til økt informasjon til allmennheten og
imøtekomme Stortingets ønske om mer åpenhet om bruken av våre tilskuddsmidler,
planlegger departementet en ny portal på internett. Den nye portalen
vil etter planen gi oversikt over hvilke land, mottaker og sektorer/formål
som mottar tilskudd. En slik portal vil åpne for at flere får bedre
innsikt i hvordan tilskuddsmidlene forvaltes, og større mulighet
til å etterprøve om midlene fordeles i tråd med Stortingets mål.
Norads statistikkportal ”Norsk bistand i tall” gir enkel tilgang
til historiske data for norsk bistand fra 1960 fram til i dag. Den
nye løsningen vil i tillegg inneholde informasjon om planlagte utbetalinger fremover
i tid.
Departementet arbeider også med å forbedre brukervennligheten
på UDs internettsider, bl.a. ved å videreutvikle departementets
sider på regjeringen.no, europaportalen.no, landsider.no, og norway.info.
Informasjon om departementets tilskuddsforvaltning er samlet under
menypunktet “om departementet” på regjeringen.no. Her finnes en
oversikt over utlyste tilskuddsmidler, med kort beskrivelse av formål
og målgruppe, eventuell søknadsfrist, samt lenke til retningslinjer/ordningsregelverk.
Videre finnes departementets søknads- og rapportskjemaer tilgjengelig her.
Som nevnt over vil etter planen også tilskuddsordninger som ikke
omfattes av krav til kunngjøring bli presentert under et eget menypunkt
på regjeringen.no.
På de øvrige nettsidene nevnt over finnes også
utfyllende informasjon om departementets virksomhet. Flere ambassader
publiserer for eksempel lister over alle bistandsprosjekter ambassaden
støtter, med lenke til de enkelte avtalene, på sine nettsider.
Vi vil avslutningsvis påpeke at tilskuddsforvaltning
er en av departementets kjerneoppgaver, og prioriteres tilsvarende.