Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Knut Gravråk, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene Vågslid,
fra Fremskrittspartiet, fung. leder Solveig Horne, Øyvind Korsberg og
Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet,
Olov Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til at lovforslaget om endringer i likestillingsloven er en oppfølging
av Meld. St. 6 (2010–2011), der Stortinget ga sin tilslutning til
at regjeringen skulle vurdere om det var behov for å presisere arbeidstakernes
rettigheter i ansettelsesforholdet ved foreldrepermisjon.
Komiteen viser til at den nye
lovbestemmelsen som foreslås ikke etablerer nye rettigheter eller plikter
i ansettelsesforholdet, men er å regne som en presisering og tydeliggjøring
av gjeldende lovfestede regler.
Komiteen merker seg også at departementet uttrykker
at en lovfesting ikke vil innebære nye begrensninger i arbeidsgivers
fleksibilitet, og at formålet med bestemmelsen er å gjøre allerede
gjeldende regler mer effektive.
Komiteen merker seg videre at
det foreslås å presisere i lovbestemmelsen at reglene ikke gjelder fastsettelse
eller endring av lønns- og arbeidsvilkår som er en følge av andre
forhold enn foreldrepermisjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, konstaterer
at en slik tydeliggjøring av departementet og de fleste høringsinstanser
i departementets høringsrunde vurderes å gjøre diskrimineringsvernet
mer effektivt.
Flertallet mener det er behov
for å gjøre loven tydeligere, slik at det blir lettere tilgang til
informasjon om permisjonstakernes rettigheter i ansettelsesforhold.
Flertallet merker seg at selv
om lovforslagets rettigheter er kjønnsuavhengige, så er det kvinner som
i størst grad vil kunne ha nytte av en tydeliggjøring, da det er
slik at kvinner i størst grad tar ut foreldrepermisjon,
og at det er den part som tar ut mest foreldrepermisjon som er mest
utsatt for forskjellsbehandling.
Flertallet merker seg at de fleste
høringsinstansene i departementets høringsrunde sluttet seg til at
det er et behov for å tydeliggjøre rettighetene i forbindelse med
foreldrepermisjon i en egen lovbestemmelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til forslaget om ny lovbestemmelse som etter
regjeringens syn skal gjøre diskrimineringsvernet ved foreldrepermisjon mer
effektivt. Disse medlemmer viser til at regjeringen
selv sier at forslaget kun er en presisering og en tydeliggjøring
av allerede lovfestede regler, og i den forbindelse vil disse
medlemmer vise til at denne nye lovbestemmelsen ikke etablerer
nye rettigheter eller plikter i ansettelsesforholdet.
Disse medlemmer registrerer at
den nye lovbestemmelsen skal lovfeste det som allerede kan utledes
av forbud mot kjønnsdiskriminering i likestillingsloven. Likestillingsloven
beskytter allerede i dag arbeidstaker mot usaklig forskjellsbehandling
på grunn av foreldrepermisjon, og lovforslaget vil dessuten innebære
at regler om foreldrepermisjon blir å finne i tre forskjellige lover,
noe disse medlemmer finner lite hensiktsmessig. Disse
medlemmer vil derfor påpeke at den foreslåtte bestemmelsen
heller burde tilføyes til arbeidsmiljøloven, med henvisning til
bestemmelsen i likestillingsloven.
Disse medlemmer registrerer at
regjeringen bemerker at lovfestingen ikke innebærer nye begrensinger
i arbeidsgivers fleksibilitet, men at formålet med lovbestemmelsen
derimot er å gjøre allerede gjeldende regler mer effektive.
Disse medlemmer viser til flere
høringsinstanser som uttaler at lovforslaget ikke er særlig
egnet til verken å klargjøre eller informere, og at det ikke er behov
for at det fremmes en egen lovsak om dette. I tillegg uttaler flere
høringsinstanser at skulle et slikt lovforslag likevel fremmes,
så hører det hjemme i arbeidsmiljøloven, siden det er i arbeidsmiljøloven plikter
og rettigheter i forbindelse med arbeidsforhold er samlet. Disse
medlemmer vil påpeke at arbeidsmiljøloven allerede i dag
inneholder bestemmelser om rett til permisjon, om vern mot diskriminering
og regler for oppsigelse. Disse medlemmer mener derfor
at dersom hensikten med lovendringen er å nå arbeidslivets parter
med informasjon, er arbeidsmiljøloven åpenbart bedre egnet enn likestillingsloven. Disse
medlemmer er også av den oppfatning at en slik endring som
regjeringen legger opp til i likestillingsloven må følges opp av
en betydelig informasjonskampanje, og da vil mye av formålet med
lovendringen forsvinne. I tillegg registrerer disse medlemmer at
regjeringen heller ikke vil fremme forslag om en lovfestet informasjonsplikt for
arbeidsgiver.
Disse medlemmer mener prinsipielt
at lovendringer bør forbeholdes ønske om å endre rettstilstanden
og mener hensynet til informasjon kan og bør ivaretas på andre måter. Disse
medlemmer kan heller ikke se et udekket informasjonsbehov
når det gjelder rettigheter ved foreldrepermisjon, og vil på denne
bakgrunn ikke støtte lovforslaget.
Komiteen viser til
at forslagene som fremmes i proposisjonen er en oppfølging av likelønnsmeldingen. Komiteen viser
til at å styrke det likeverdige foreldreskapet mellom mor og far
først og fremst er et gode for barna, men at det også vil være positivt for
arbeidet for likelønn.
Komiteen mener at det er nødvendig
med effektivt, holdningsskapende arbeid og tiltak overfor arbeidslivet
dersom man skal lykkes med å etablere likeverdig foreldreskap mellom
kvinner og menn. Arbeidslivet har en nøkkelrolle når det gjelder
mulighet til å tilpasse arbeidet til familielivet. Det er avgjørende
at arbeidslivet tilpasses familielivet og ikke omvendt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, mener det er behov for ytterligere
tiltak som stimulerer arbeidsgivere til å ha en personalpolitikk med
bevisste strategier for permisjonstakere og arbeidstakere med barn,
samt tiltak for å styrke informasjonen om arbeidstakernes rettigheter
i folketrygdloven, arbeidsmiljøloven og likestillingsloven som på
ulike måter sikrer retten til å tilpasse arbeid og familieliv. Det
er viktig at disse rettighetene faktisk er kjent og brukes i alle
bransjer.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
et samarbeidsprosjekt med arbeidslivsorganisasjonene med fokus på
holdninger i arbeidslivet til fedres og mødres likeverdige
ansvar.»