Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel
og Siri Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland, fra Senterpartiet,
lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, registrerer
at det i proposisjonen foreslås en endring i Finnmarksloven (lov
17. juni 2005 nr. 85 om rettsforhold og forvaltning av grunn og
naturressurser i Finnmark fylke), kapittel 4. Denne innebærer at
rettighetsbestemmelser knyttet til generell fiskerett – inklusive
garnfiske i den nåværende Tanaloven fra 1888 – flyttes til Finnmarksloven, samtidig
som lokalbefolkningens rett til fiske med stang lovfestes i samme
lov.
Med bakgrunn i det som er kommet av innspill og
synspunkter i høringsrunden som komiteen har hatt, er komiteen kommet
til at Tanaloven av 1888 må videreføres som særlov.
Komiteen mener derfor at regjeringens
forslag til ny §§ 28 og 28 a i Finnmarksloven tas ut, slik at det
ikke gjøres endringer i Finnmarksloven.
Komiteen har ikke innvendinger
til det materielle innholdet i regjeringens forslag, og anmoder regjeringen
om å komme tilbake med forslag om endringer i 1888-loven, slik at
de materielle endringene blir ivaretatt uten at det blir en samordning
i Finnmarksloven.
Komiteen viser til at smitte
av vassdrag med Gyrodactylus salaris som
oftest medfører et stort inntektstap for (grunneiere eller andre)
rettighetshavere som blir berørt. Bekjempelse av parasitten er krevende
og medfører store kostnader for staten. I vassdrag som blir behandlet
er det også et omfattende etterarbeid knyttet til reetablering av
fiskebestandene. Behandling skjer i nær dialog med rettighetshavere,
og man har så langt alltid funnet frem til løsninger for et framtidig
fiske til beste for både rettighetshavere og allmennheten. En tilsvarende
situasjon oppstår når fiskebestander blir utsatt for forsuring. Også
her er det et samarbeid mellom staten, som bidrar med store bevilgninger,
og grunneiere som bidrar med egeninnsats og tilrettelegging for
kalkingstiltak. Også frivillige organisasjoner bidrar regelmessig
med innsats for slike miljøforbedrende tiltak. Målet med tiltakene
er et godt vannmiljø, for å sikre naturmangfoldet og et høstingsverdig
overskudd til beste for rettighetshavere og fritidsfiskere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, legger videre til grunn at den offentlige
fiskeforvaltningen og rettighetshaverne normalt blir enige om minnelige
ordninger om allmennhetens adgang til fiske når staten bidrar med
vesentlige midler til gjenoppbygging og bevaring av fiskebestander. Flertallet forutsetter
derfor at hjemmelen for staten til å fastsette nærmere regler kun
blir benyttet unntaksvis, og når dette er nødvendig for å ivareta allmennhetens
interesser i samsvar med lovens formålsbestemmelse.
Flertallet viser til at erfaringen
med loven gjennom nærmere 20 år synliggjør et behov for tilpasning
og forbedring på noen områder, samt tilpassning til plenarvedtakene
om nasjonale laksevassdrag og laksefjorder, samt naturmangfoldloven.
Komiteen viser til
at av vesentlige endringer så er disse to endringene knyttet til
lakse- og innlandsfiskeloven, som styrker rettighetshavers rolle innen
forvaltningen og lovfesting av Stortingets plenarvedtak om nasjonale
laksevassdrag og laksefjorder, samt hjemmel til å gi forskrifter.
Komiteen viser til at det er
ført konsultasjoner med Sametinget og at det er foreslått en ny
vektleggingsbestemmelse for samiske interesser etter modell av naturmangfoldloven
og havenergiloven. Videre er det foretatt en heving av aldersgrensen
fra 16 til 18 år for betaling av statlig fiskeriavgift.
Komiteen registrerer også at
det er bred enighet om å utvide lovens virkeområde, slik at den
i prinsippet skal gjelde alle ferskvannsorganismer i vannbiotopen
samt ivareta norske vassdrag mot introduksjon av fremmede arter.
Også når det gjelder behovet for å innlemme kommunale og fylkeskommunale
planer, så er dette tydeliggjort gjennom at hensynet til fiskeinteressene
og vern av fiskens leveområder skal innpasses i planer etter plan-
og bygningsloven i kommuner og fylker.
Komiteen er enig i at når hensynet
til fisken ikke blir ivaretatt på en forsvarlig måte og minnelige ordninger
ikke oppnås, kan Miljøverndepartementet pålegge rettighetshaverne
å utføre tiltak til vern og utvikling av laksestammen. Det vil likevel
ikke være aktuelt å pålegge rettighetshaverne tiltak som innebærer
store økonomiske utlegg.
Komiteen viser til at bestandssituasjonen
for anadrome laksefisk i flere vassdrag er alvorlig, og at det er
behov for systematisk overvåkning av bestander og påvirkningsfaktorer
som basis for å iverksette tiltak som er effektive. Situasjonen
for vill laksefisk er slik at den må følges nøye for å redusere
sårbarheten og stoppe nedgangen i lokale laksestammer, samt særskilt
overvåkning av blant annet kreps, ål, gjørs og elvemusling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Innst. S. nr. 183 (2006–2007) innstilling
fra energi- og miljøkomiteen om vern av villaksen og ferdigstilling
av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder, jf. St.prp. nr. 32 (2006–2008)
der det blant annet står:
«Flertallet vil understreke at de nasjonale laksevassdragene
og laksefjordene vil være permanente. Ny kunnskap, ny teknologi
og nye generelle rammebetingelser for berørte næringsinteresser
kan etter flertallets mening imidlertid, over tid, tilsi endringer i
regelverket for forvaltningen av vassdragene og fjordområdene.
Flertallet
understreker derfor at ordningen skal evalueres senest ti år etter
at den er ferdigstilt, det vil i denne sammenhengen si senest i
2017.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre
stiller seg undrende til at flertallet kategorisk slår fast at vernet
av fjordene og elvene skal være permanent. Disse medlemmer viser
til at det tidligere har vært pekt på at en ved evalueringen av
ordningen skal vurdere om tiltaket har fungert og hvorvidt det bør
videreføres. Disse medlemmer legger dette premisset til grunn for
en evaluering av ordningen.»
Disse medlemmer kan
ennå ikke se at en slik evaluering foreligger, og vil frem til en
evaluering foreligger, ikke ta stilling til om vernet av fjordene
og elvene i form av nasjonale laksefjorder og laksevassdrag skal
være permanente. Disse medlemmer går på denne bakgrunn
mot å lovfeste nasjonale laksefjorder og laksevassdrag på det nåværende
tidspunkt.
Disse medlemmer går imot endringsforslagene
til § 5e og § 7a i proposisjonen, og fremmer derfor følgende forslag:
«Det foretas ingen endringer i § 5 e og § 7 a
i forslag til lov om endringer i lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk
og innlandsfisk mv., lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av
naturens mangfold og lov 17. juni 2005 nr. 85 om rettsforhold og
forvaltning av grunn og naturressurser i Finnmark fylke.»
Disse medlemmer er skeptiske
til at det stilles krav til obligatorisk organisering av fiskerettshaverne
i mindre vassdrag, og støtter synet på at den pliktige organiseringen
i så fall må begrenses til det som anses å være en nødvendighet
for en felles forvaltning av fiskeressursene og regulering av fisket. Det
må etter disse medlemmers mening også være slik at
slik organisering ikke må føre til en svekkelse i den enkelte grunneiers/rettighetshavers
proporsjonale andel – enten det gjelder fiskeressurser eller andel
ved stemmegivning.
Disse medlemmer viser til de
foreslåtte endringer i § 26 «Vassdrag hvor det gis offentlig støtte
til tiltak» og går imot den foreslåtte endringen om å utvide muligheten
til å kreve som vilkår en utvidet adgang til at fiske eller en forholdsmessig
andel av fiske skal forvaltes til fordel for allmennheten. Disse
medlemmer ønsker at ordlyden i dagens § 26 beholdes hva
angår dette forholdet, slik at grunneiernes mulighet for verdiskaping
ivaretas.
Disse medlemmer vil peke på at
bestemmelsen i § 26 må sees i sammenheng med fiskerettshavers plikt
om å gå sammen om felles forvaltning i lakseførende vassdrag i § 25.
Det er inntektene fra fiskekortsalget som er fiskerettshavernes
økonomiske grunnlag for å finansiere alle kostnader knyttet til drift
av vassdraget. Disse inntektene er avgjørende for hvilke tiltak
fiskerettshaverne kan påta seg å gjennomføre.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Det foretas ingen endringer i § 26 i forslag
til lov om endringer i lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk
mv., lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold
og lov 17. juni 2005 nr. 85 om rettsforhold og forvaltning av grunn og
naturressurser i Finnmark fylke.»
Disse medlemmerviser
til at lakseparasitten gyro, i de vassdrag hvor spredningsveien
er kjent, er spredt ved fiskeutsettinger som ikke kan lastes fiskerettshaverne.
Grunneierne har i de årene hvor parasitten har holdt til i disse
vassdragene allerede lidt et betydelig tap i fiskeinntekter. Disse
medlemmer mener det er urimelig å stille vilkår om at fisket skal
forvaltes til fordel for allmennheten i disse vassdragene.