Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, deler forslagsstillernes engasjement for
en bærekraftig bolig- og byutviklingspolitikk. Norge er inne i en
historisk vekstperiode.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til at vi i 2011 ble 65 000
personer flere, og at vi i mars 2012 passerte 5 millioner innbyggere.
Statistisk sentralbyrå (SSB) legger i sine befolkningsframskrivninger
til grunn at folketallet i Norge vil øke betydelig de neste 50 årene.
Ifølge mellomalternativet, som er deres hovedalternativ, vil det
være 6 millioner innbyggere i Norge i 2029 og 7 millioner i 2063.
Flertallet viser til at nesten
fire av fem nordmenn i dag bor i byer og tettsteder. Det er grunn
til å tro at andelen vil øke i årene framover. SSB forventer at
veksten blir sterkest i Oslo, Akershus og Rogaland. Oslo er i en
særstilling. Byen er blant Europas raskest voksende hovedsteder
og vil ifølge prognosene vokse fra 613 000 innbyggere i 2012 til
832 000 i 2040. Oslo og Akershus forventes i denne perioden å vokse med
nesten like mange innbyggere som det i dag bor i Bergen og Trondheim
til sammen.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
at vekst i folketall og aktivitet er positivt, og at en balansert
utvikling i hovedstadsregionen er til gagn for hele landet. Det
er viktig for Norge at Oslo-regionen kan hevde seg i konkurranse
med andre europeiske storbyer om arbeidskraft, kompetanse og nyetableringer.
Samtidig setter veksten både lokale, regionale og nasjonale myndigheter
på prøve. Utfordringene knyttet til boligbygging, infrastruktur
og miljø må løses.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, er, i likhet
med forslagsstillerne, opptatt av å unngå byspredning og av å sikre
bærekraftige løsninger og høy livskvalitet. Å bygge stadig flere
felt motorvei inn og ut av storbyene er verken bra for den enkelte,
for klimaet eller gjennomførbart i praksis. Trafikkveksten i og
rundt de store byene må skje kollektivt. I tillegg må det i langt
større grad enn i dag bygges slik at folk kan gå eller sykle. Det
vises i denne sammenheng til Klimaforliket, jf. Meld. St. 21 (2011–2012),
Innst. 390 S (2011–2012).
Dette flertallet slutter seg
til de vurderingene forslagsstillerne gjør av behovet for fortetting
og høyere bygninger. Eksemplet fra Bærum kommune er treffende: Å
bygge ut Fornebu med lav tetthet og svakt kollektivtilbud er et
skritt i feil retning. Det er behov for å planlegge byregionene
regionalt og helhetlig, særlig er dette nødvendig i Oslo-regionen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er lite treffende når forslagsstillerne
hevder at naturen er under press og at folks livskvalitet i Norge
forringes, og at vi ikke har en bærekraftig bolig- og byutvikling. Disse
medlemmer vil også distansere seg fra ukritisk bruk av ulike
trendfremskrivninger. Hovedproblemet er for tiden knyttet til for
lav boligproduksjon i forhold til etterspørselen. Det må derfor
settes inn tiltak fra statens side som stimulerer, og ikke hemmer,
boligreisingen. Samtidig må den enkelte utbygger og boligprodusent
få behandlet sine søknader raskt og gis forutsigbare rammevilkår,
samtidig med at kommunene med sin lokalkjennskap fortsatt kan utøve
arealpolitikken som en del av det kommunale selvstyret. Disse
medlemmer vil også vise til sine øvrige forslag som går
ut på å forenkle planprosessen for dem som ønsker å bygge.
Disse medlemmer er ikke motstandere
av fortetting og høyere bygninger der dette er mulig, og mener lokaldemokratiet
er godt nok skikket til å foreta den nødvendige planlegging for
dette. Samtidig vil disse medlemmer påpeke at den
fremtidige befolkningsveksten ikke bare kan løses gjennom slike grep,
men at også andre tiltak vil være nødvendige for å sikre nok arealer
til både boligbygging og infrastruktur.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til flertallets gjengivelse av befolkningsveksten, som er historisk
høy. Disse medlemmer finner likevel grunn til å påpeke
at veksten er mye sterkere enn det SSB har beregnet tidligere, og
at dette gir ekstra utfordringer både når det gjelder boligplanlegging,
samferdselsplanlegging og arealplanlegging.
Disse medlemmer finner grunn
til å påpeke at dagens bolig- og bygningspolitikk og de utfordringer
dette politikkområdet står overfor, har vært kjent problematikk
i en del år, og at mange sider av norsk samfunnsplanlegging har
lidd under en sendrektig tilnærming. Befolkningsøkningen de siste
10–15 årene er blitt møtt med en politikk som hjemler verken bærekraft
eller livskvalitet.
Disse medlemmer viser til at
treg utbygging av viktige kommunikasjonslinjer, trege planprosesser,
samt dobbelt- og trippelbehandling av allerede vedtatte planer,
gjør noe med bærekraft og livskvalitet. Disse medlemmer mener
man ikke har evnet å prioritere de riktige tingene som både ville
hatt miljømessige gevinster og som hadde stimulert til både bedre
kollektivtransport og bedre veier.
Disse medlemmer viser til at
markaloven, som fastsetter grensene for Oslomarka, omfatter 19 kommuner
i 5 fylker, og dekker et areal på ca. 1 700 kvadratkilometer. Med
tanke på at befolkningen i Oslo og Akershus til 2040 forventes å
øke med nesten like mange innbyggere som det i dag bor i Bergen og
Trondheim til sammen, mener disse medlemmer at fortetting
og bygging i høyden ikke er tilstrekkelig som virkemiddel i samfunnsplanleggingen,
uten å røre ved noen lover og forskrifter som i dag forhindrer mulighetene
lokaldemokratiet har til å tilrettelegge for boligområder og infrastrukturtilbud, herunder
også markaloven.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti er
bekymret over at det bygges for få boliger i Norge, sammenliknet
med behovet. Dette medlem mener regjeringen ikke
fører en aktiv boligpolitikk, og er positiv til at det er varslet
en stortingsmelding om boligpolitikken.
Dette medlem viser til at det
i 2011 kun ble bygget 28 000 nye boliger, til tross for at Prognosesenteret
anslår det årlige boligbehovet til ca. 38 000 nye boliger. Dette
medlem frykter at den lave boligbyggingen vil føre til en
videre oppheting av et allerede opphetet boligmarked. Dette
medlem viser til at administrerende direktør Baard Schumann i
Selvaag Bygg uttalte til Finansavisen 5. mars at boligprisene kunne
vært 10–20 pst. lavere dersom regjeringen hadde ført en aktiv boligpolitikk.
Dette medlem mener det er behov
for nye grep for å få flere boliger, samtidig som det er viktig å
unngå byspredning av hensyn til klima, jordvern og sosial kapital.
Norges bolig- og byutviklingspolitikk er ikke bærekraftig. Dette
medlem viser til at det aldri har vært en høyere befolkningsvekst
enn nå, med en vekst i 2011 på 65 000 personer eller 1,3 pst. Dette
medlem viser til at befolkningen i 2012 passerte 5 millioner
innbyggere, og at omtrent fire av fem nordmenn bor i byer og tettsteder. Dette medlem viser
til at det er i byer og tettsteder veksten er sterkest.
Dette medlem viser til at boligprisene
har firedoblet seg siden 1993 og nå er høyere enn noen gang i norsk
historie. Denne økningen skyldes ikke bare befolkningsveksten, men
også veksten i norsk økonomi, lav rente og endrede familiemønstre
som har gitt flere enkeltpersonshusholdninger og dermed flere husholdninger
totalt og økt etterspørsel etter boliger.
Når det gjelder det enkelte forslag,
har komiteen følgende merknader:
Komiteen vil peke på at fortettingspotensialet er
stort i alle norske byer og tettsteder, men komiteen er
samtidig opptatt av at fortetting må skje med kvalitet. Det betyr
at grøntstrukturer, uterom og kulturmiljø skal tas vare på og videreutvikles.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, deler forslagsstillernes
ambisjoner, slik de kommer til uttrykk i forslaget. Problembeskrivelsen
samsvarer i all hovedsak med grunnlaget for regjeringens arbeid
med stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan (NTP) for perioden
2014–2023, som etter planen skal legges fram på nyåret i 2013.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser også til at det i all boligpolitikk allerede er fastsatt at
prinsipper om bærekraftig by-, tettsted- og stedsutvikling skal
legges til grunn. Det går blant annet fram av Nasjonale forutsetninger
til regional og fylkeskommunal planlegging, vedtatt i kgl.res. 24. juni
2011. I disse presiseres det at regjeringen forventer at nye bygninger,
næringslokaler og arbeidsplasser lokaliseres i allerede bebygde
områder og langs kollektivtraseer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener lokaldemokratiet har de beste forutsetningene
for å løse de problemstillingene som forslagsstillerne tar opp i
sitt forslag. Disse medlemmer mener økt sentralstyring
vil uthule lokaldemokratiet, og dermed ikke ha noen tyngde i samfunnsplanlegging
lokalt.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti forventer
at den varslede stortingsmeldingen om boligpolitikk vil drøfte behovet
og mulighetene for en mer bærekraftig boligpolitikk, og peker på
at bærekraft ikke bare handler om å bygge hus med bærekraftige materialer,
men også om byer og tettsteders design. Dette medlem mener
det må tilstrebes en by- og tettstedsutvikling som i større grad
legger til rette for at vi kan bo, arbeide og handle på samme sted.
Dette medlem viser til at andelen
mennesker som bor i byer, tettsteder og sentrale kommuner har økt
i perioden 1985 til 2009. Likevel har antall registrerte biler i
den samme perioden økt med nesten 50 pst. og den daglige reiselengden
har økt fra 34 km til 42 km, ifølge en nylig utgitt rapport fra
Transportøkonomisk institutt (TØI-rapport 1190/2012). Dette gjelder
både arbeidsreiser og innkjøpsreiser. Det har vært en halvering
av andelen personer som er passasjerer i bil. Samtidig har andelen
som går og sykler gått ned fra 31 til 26 pst., mens andelen som
reiser med kollektive transportmidler har ligget på ca. 10 pst.
i hele perioden. Dette medlem mener dette må sees
på som en indikasjon på at utviklingen går i feil retning, og at
hensynet til kompakt byutvikling og fortetting må tillegges større
vekt i areal- og transportplanleggingen.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at det av
hensyn til jordvern, miljø og sosial kapital stilles krav til mer fortetting
og høyere bebyggelse, særlig rundt sentrale kollektivknutepunkt,
og at staten inngår forpliktende partnerskap med kommunene om utbygging
av kollektivtransport. Kommunenes bolig- og byutviklingspolitikk
må gis tydeligere rammer, men også bedre statlig støtte til kollektivtransport.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
brev fra kommunal- og regionalministeren datert 29. oktober 2012
der det blant annet heter:
«Spørsmålet om å utarbeide en statlig planretningslinje
etter plan- og bygningsloven for å fremme tilstrekkelig boligbygging
i områder med vekstpress, vil bli vurdert i tilknytning til arbeidet
med den varslede stortingsmelding om boligpolitikken.»
Flertallet mener det
kan være behov for slike retningslinjer, men at spørsmålet må drøftes
i en helhetlig sammenheng når stortingsmeldingen legges fram.
Flertallet viser videre til det
brev miljøvernministeren nylig sendte til fylkesmennene der deres rolle
i arbeidet med å sikre tilstrekkelig boligbygging ble presisert.
Av brevet framgår det at fylkesmannen kan legge ned innsigelse til
kommunale planer der lav arealutnyttelse innebærer for få boliger
eller et utbyggingsmønster som ikke er bærekraftig, i tråd med nasjonale
retningslinjer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er av det gode at både sentrale og lokale
myndigheter har fokus på god arealutnyttelse. Disse medlemmer vil
likevel advare mot å legge for sterke sentrale føringer på arealutnyttelse
fra storting og regjering, og mener innsigelse til kommunale planer
der det som miljøvernministeren i sitt brev, kaller «lav arealutnyttelse
innebærer for få boliger eller et utbyggingsmønster som ikke er
bærekraftig [eller] i tråd med nasjonale retningslinjer» er å betrakte
som et alvorlig angrep på lokaldemokratiet. Disse medlemmer er
opptatt av at ulike mennesker har behov for eller ønsker ulike typer
boliger, og i liten grad er interessert i å la seg diktere hvordan
de skal få bygge. Noen mennesker vil bo sentralt, andre ikke, og disse medlemmer mener
dette er innenfor lokaldemokratiets domene.
Disse medlemmer er bekymret for
at statsråden i denne saken søker å utvide bruken av innsigelser,
noe som vil gjøre boligbygging og arealutnyttelse i hver av landets
kommuner til gjenstand for sentralplanlegging.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret for at statsråden i denne saken søker å utvide bruken av
innsigelser, noe som vil gjøre boligbygging og arealutnyttelse i
hver av landets kommuner til gjenstand for sentralplanlegging av
den typen man så i Øst- og Sentral-Europa for en generasjon siden.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
det er behov for nye grep for å få flere boliger, samtidig som man
må unngå byspredning av hensyn til klima, jordvern og sosial kapital. Dette
medlem peker på at fortetting og høyere hus er viktigst
i de store byene, men også mindre tettsteder må utnytte sentraene
bedre til boliger, næringsbygg, butikker og restauranter. Dette medlem viser
til at det i dag dessverre er altfor mange eksempler på mindre byer
og tettsteder som planlegger på en måte som ikke er forenlig med
hensynet til klima, jordvern og velfungerende lokalsamfunn. Dette
medlem mener det derfor er behov for skjerpede, statlige
retningslinjer om fortetting som også gjelder for mindre tettsteder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, mener det er klar sammenheng
mellom arealplanlegging og transportplanlegging. Utbygging av jernbane
i Østlandsområdet vil f.eks. kunne bidra til å dempe presset på
Oslo og være et viktig bidrag til at flere kan reise kollektivt
og mer miljøvennlig.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil understreke
at kommunene har et stort ansvar. Fortetting i og rundt kollektivknutepunktene
forutsetter kommunal reguleringsvilje.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen helt siden den overtok i 2005 har prioritert
utbygging og modernisering av jernbanen. Regjeringen har nå fått
overlevert en konseptutvalgsutredning (KVU) for det såkalte IC-området
(Oslo-Halden, Skien, Lillehammer) som nå gjennomgår ekstern kvalitetssikring
og vil være et viktig grunnlag for regjeringens prioriteringer i
neste NTP.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
opptatt av å investere i infrastruktur over hele landet, og viser
i den anledning til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2013, der det bevilges 15 mrd. kroner til vei og jernbane og 2
mrd. kroner til fylkesveier, noe som er et godt bidrag til å få
et bedre og mer effektivt boligmarked.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter
forslaget, men viser til at det ikke er mangel på planer, men på
gjennomføringsevne, når det gjelder å utbygge skinnegående kollektivtilbud.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
det i pressområdene må legges til rette for utbygging av kollektivtrafikk
til nye utbyggingsområder. Dette medlem viser til
at erfaringer fra Bergen og Oslo viser at boligbygging følger etter
dersom utbyggingen av kollektivtransport er troverdig og reell. Dette
medlem viser til at jernbanen er mye av løsningen på transportutfordringen på
Østlandet. Dette medlem mener det derfor er riktig
å prioritere utbygging av Inter-City-forbindelsene på Østlandet.
Dette medlem mener Nasjonal transportplan i
større grad må bli et verktøy for helhetlig transportplanlegging
der transportformene ses i sammenheng. Dette medlem mener
samferdselsprosjekter må planlegges slik at det stimuleres til at
utbyggingsmønsteret rettes mot sentrale kollektivknutepunkt i byer
og tettsteder og mot sentrumsnære områder med muligheter for utbygging
med mindre arealkonflikter.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at det i Nasjonal transportplan
prioriteres utbygging av transportsystemer som er nødvendige for
å dreie utbyggingsmønsteret mot sentrale kollektivknutepunkt i byer
og tettsteder og mot sentrumsnære områder med muligheter for utbygging
med mindre arealkonflikter.»
Komiteen viser til at regjeringen
har bedt Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter AS sette i gang
arbeid med en konseptutvalgsutredning (KVU) som skal se både på
ny jernbane- og T-banetunnel gjennom Oslo. Å få på plass gode tunnelløsninger
vil være avgjørende ikke bare for kollektivtransporten i Oslo, men
for å unngå kø, kaos og økt forurensning i hele Osloregionen. Videre
vil det være av betydning for togtrafikken i hele Sør-Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
Klimaforliket, jf. Meld. St. 21 (2011–2012), Innst. 390 S (2011–2012),
der det fastslås at veksten i transportbehovene i storbyene skal
tas med miljøvennlig transport. Dette inngår i grunnlaget for arbeidet
med neste NTP, og er dessuten et utgangspunkt for å utarbeide en
kollektivtransportstrategi for de største byene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under forslag 3 ovenfor.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at befolkningsveksten stiller helt nye krav til et moderne transportsystem.
Generell økonomisk vekst, økt bilhold og økt arbeidspendling øker
presset på transportsystemet. Dette medlem mener
det må satses på kollektive løsninger i og rundt de store byene,
og at staten må ta et tydeligere ansvar for utvikling av gode kollektivtilbud i
byene. Dette medlem mener videre at det trengs en
ambisiøs og helhetlig kollektivstrategi. Det er behov for flere
«bypakker», der stat og kommune inngår i forpliktende partnerskap
hvor statlige investeringer, restriktive tiltak (bompenger og liknende), trafikkstyringsmodeller
og byutvikling er blant elementene. Avtalene må gå over flere år
slik at det er mulig å planlegge langsiktig.
Dette medlem mener det dessuten
er behov for nye finansieringsmuligheter slik at større prosjekter,
både på vei og bane, kan gjennomføres i sammenheng. Det må etableres
en ordning der staten stiller lånemidler til disposisjon for samferdselsprosjekter.
Betjeningen av lånene må skje i form av bevilgninger over statsbudsjettet
og gjennom andre finansieringsformer. Dette medlem mener
det også må åpnes for flere prosjekter med prosjektfinansiering
og offentlig-privat samarbeid (OPS).
Dette medlem mener det trengs
en styrket satsing på gang- og sykkelveier. Mange av de daglige reisene
i en by kan foretas til fots eller på sykkel dersom forholdene ligger
til rette for det. Her må staten bidra med større bevilgninger. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkepartis representanter
blant annet har tatt til orde for en egen statlig belønningsordning.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
kollektivstrategi med oppmerksomhet rettet mot de store byene, i
nært samarbeid med disse.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre fastsatt i 2008 sikrer
en fornuftig balanse mellom ulike hensyn. Bestemmelsen må imidlertid
praktiseres slik den er ment; som et verktøy for å sikre at handelsvirksomhet
og andre tjeneste- og servicefunksjoner lokaliseres sentralt og
i tilknytning til knutepunkter for kollektivtransport.
Flertallet har merket seg at
praktiseringen av bestemmelsen var gjenstand for kritikk da utbyggingsvolumet
på Økern i Oslo ble redusert.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, har merket
seg at flere fylker ikke har fått på plass nye regionale planer
i samsvar med de nye retningslinjene. Dette flertallet vil
videre understreke hensikten med bestemmelsen. Det er urovekkende
om bestemmelsen blir brukt til å hindre utbygging av handels- og
servicefunksjoner på kollektivknutepunkter sentralt i storbyene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har tillit til at innbyggerne i de enkelte lokalsamfunn
er i stand til å fatte beslutninger som vil gi det beste utgangspunktet
for et godt liv for seg og sine. Sentralstyrte bestemmelser er verken
egnet til å sørge for lokal utvikling eller til å styrke oppslutningen
om lokaldemokratiet når den virkelige makten er i Oslo.
Disse medlemmer legger avgjørende
vekt på lokaldemokratiets myndighet i plan- og arealspørsmål.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Representantforslag 120 S (2009–2010) fra stortingsrepresentantene
Harald T. Nesvik, Oskar J. Grimstad, Per Roar Bredvold og Torgeir
Trældal om å oppheve forskrift om rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre.
Disse medlemmer deler oppfatningen
til forslagsstillerne bak Representantforslag 120 S (2009–2010)
om at denne bestemmelsen svekker lokaldemokratiets myndighet i plan-
og arealspørsmål, og at den vanskeliggjør etablering samt videreutvikling
av eksisterende kjøpesentre.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
at større kjøpesentra bør lokaliseres nær kollektivknutepunkter
og sentralt i byer og tettsteder, slik at flere får kortere avstand
og kan reise miljøvennlig. Dette medlem viser til
at Danmark har strengere regler for lokalisering av handel enn Norge.
Der kan det bare planlegges for kjøpesentra i bysentra, bydelssentra
og eksisterende avlastningsområder. Dette medlem mener
at man også i Norge trenger en innskjerping av reglene, for å bidra til
en bærekraftig by- og tettstedsutvikling preget av livskvalitet
for innbyggerne.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen innskjerpe den rikspolitiske
bestemmelsen om kjøpesenterstopp slik at det bare kan planlegges
for nye kjøpesentra i bysentra, bydelssentra og avlastningsområder
ved kollektivknutepunkter.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det hvert år under regjeringen Bondevik II ble gitt
tilskudd til færre studentboliger enn året før: 792 (2002), 727 (2003),
529 (2004) og 314 (2005). I Soria Moria II er det nedfelt et mål
om bygging av 1 000 nye studentboliger hvert år. Dagens regjering
har levert på dette løftet. Det er i perioden 2006–2012 gitt tilsagn
om tilskudd til ca. 6 300 nye studentboliger, dvs. gjennomsnittlig
over 1 000 hvert år.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at det i samme periode er blitt mange flere studenter og at behovet
for studentboliger er stort flere steder i landet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
registrerer med tilfredshet at regjeringen vil vurdere regelverket
for tilskuddsordningen inkludert nivået på kostnadsrammen og tilskuddet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti deler forslagsstillernes oppfatning
om bygging av minst 2 000 nye studentboliger i året, og peker på
at en større utbygging av studentboliger er viktig for mangfoldet
i boligmarkedet.
Disse medlemmer viser til at
det aldri har stått så mange studenter uten boligtilbud ved studiestart,
og støtter Norsk studentorganisasjons krav om at målet for årlig
bygging av nye studentboliger økes for å møte det økte behovet. Disse
medlemmer forventer derfor at regjeringen legger frem en
ny plan for bygging av studentboliger for å nå målet om 20 prosents
dekning.
Disse medlemmer er kjent med
at det i 2011 er bygget rundt 1 000 nye studenthybler, og at den foreslåtte
bevilgningen for 2012 er på samme nivå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
imidlertid at økende kostnader ved nybygg, bl.a. forårsaket av nye
byggeforskrifter, ikke vil gjøre det mulig å bygge 1 000 nye hybler
for de midlene som er foreslått bevilget til studenthybler, innenfor
maksgrensen for å kvalifisere til støtte.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett 2013, der finansiering
av 2 000 nye studentboliger er foreslått mer i detalj, jf. Innst.
3 S (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
det bør bygges betydelig flere studentboliger enn i dag, og at det
skjer i samarbeid med studentsamskipnadene og andre stiftelser etablert
for boligformål til studenter.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til Kristelig Folkepartis alternative budsjett (Innst. 2 S (2012–2013)),
der Kristelig Folkeparti foreslår å bygge 2 000 nye studentboliger.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om bygging
av minst 2 000 nye studentboliger årlig, og at regjeringen vurderer
å øke den statlige kostnadsandelen.»
Komiteen viser til at bygging
av studentboliger er et utdanningspolitisk virkemiddel som henger nøye
sammen med prinsippet om lik rett til høyere utdanning. Komiteen mener
det er riktig og viktig at studentene selv, gjennom samskipnadene,
står for byggingen og mottar tilskudd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til NOU 2002:2 Boligmarkedene
og boligpolitikken, der flertallet uttalte følgende:
«For å få utnyttet samspillet mellom boligvirkemidlene
og for å samle kompetansen på dette feltet, vil et flertall i utvalget
anbefale at Husbanken overtar ansvaret for finansiering av studentboliger.»
Disse medlemmer mener
at mye taler for en slik endring. Disse medlemmer mener
Kunnskapsdepartementet har liten faglig ekspertise på boligbygging
i forhold til Husbanken, som ligger under Kommunal- og regionaldepartementet. Disse medlemmer mener
Husbanken har de løsningene og den kompetansen som Studentsamskipnadene trenger
for å få bygd flere boliger raskt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at staten gjennom Husbanken har et eget organ som har som virkeområde
å bidra til sosial boligutbygging. Husbanken har også tung og bred
faglig kompetanse på boligbygging og vurdering av byggeprosjekter.
Disse medlemmer mener derfor
at ansvaret for studentboligbyggingen, herunder finansieringen, burde
overføres til Kommunal- og regionaldepartementet ved Husbanken.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen overføre ansvaret
for utbygging av studentboliger til Husbanken for å sikre mer effektiv
utbygging. Det legges til grunn at studentenes interesseorganisasjoner
opprettholder sin innflytelse over studentboligpolitikken.»
Komiteen viser til Innst. 59
S (2012–2013) som er behandlet av Stortinget 20. november, der Husbankens
låneramme for 2012 ble økt til 20 mrd. kroner, i tråd med regjeringens
forslag i Prop. 8 S (2012–2013). Komiteen viser også
til Prop. 1 S (2012–2013) der Husbankens låneramme for 2013 er foreslått
til 20 mrd. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti er
glad for at regjeringen nå har sett behovet for å øke Husbankens
låneramme, slik Kristelig Folkeparti ved flere anledninger har tatt
til orde for.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å øke Husbankens låneramme til 20 mrd. kroner for å sikre tilstrekkelig
boligfinansiering til førstegangsetablerere og personer med lave
inntekter.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at Finanstilsynets retningslinjer for forsvarlig boliglånspraksis
ble strammet inn i desember 2011. Retningslinjene innebærer at belåningsgraden
normalt ikke skal overstige 85 pst. av boligens verdi (ned fra 90 pst.).
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til den bekymring OECD har for det historisk høye gjeldsnivået
i norske husholdninger. Høy gjeld gjør mange svært sårbare for høyere
renter eller fall i boligprisene. Ikke bare utgjør den voksende
gjelden en risiko for enkeltpersoners og familiers økonomi, men
i sin helhet utgjør den også en trussel mot stabiliteten i norsk
finansnæring og norsk økonomi.
Dette flertallet registrerer
at det ikke hersker uenighet om hvorvidt det skal være et egenkapitalkrav
eller ikke. Uenigheten dreier seg om hvor grensen skal gå: ved 85
eller 90 pst. av boligens verdi. Dette flertallet mener
Finanstilsynet er best egnet til å vurdere dette. Det er primært
en faglig, ikke en politisk vurdering. Dette flertallet stiller
seg undrende til at partier med regjeringsambisjoner ønsker å påta
seg den risiko og det ansvar det innebærer å overprøve Finanstilsynets
vurderinger, og vil advare mot konsekvensene av en slik praksis.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Representantforslag 8:29 S (2011–2012) fra stortingsrepresentantene
Robert Eriksson, Ketil Solvik-Olsen, Jørund Rytman, Gjermund Hagesæter
og Åge Starheim om bedre tilrettelegging for førstegangsetablerere
i boligmarkedet.
Disse medlemmer viser til at
det i dette representantforslaget ble fremmet forslag om å sørge for
at Finanstilsynets forslag til egenkapitalkrav skulle være rådgivende
og ikke bindende for bankene. Disse medlemmer mener
slike statlige krav gjør terskelen høy, spesielt for førstegangsetablerere, og
heller ikke tar hensyn til låntakers fremtidige betjeningsevne,
men kun ser på potensielle låntakeres tidligere økonomiske situasjon,
noe som for mange nyetablerte familier med nylig avsluttet utdanningsløp
betyr betydelige utfordringer i boligmarkedet.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at Finanstilsynets
forslag til egenkapitalkrav blir rådgivende og ikke bindende for
bankene.»
Komiteens medlemmer fra Høyre konstaterer
at økningen av egenkapitalkravet med 50 pst. har presset mange unge
i etableringsfasen ut av boligmarkedet. Egenkapitalkravet bør tilbakeføres
til 10 pst., men med ansvarliggjøring av bankene, som gjennom kredittvurderingene
gjør individuell saksbehandling, og hvor låntagerne blir bevisstgjort
risikoen ved å ta opp lån.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
regjeringens nylige skjerping av egenkapitalkravet til 15 pst. ved
kjøp av bolig isolert sett synes mer som et tiltak for å styrke
bankene enn for å legge til rette for et mer velfungerende boligmarkedet. Dette
medlem mener at dette kravet vil føre til at flere unge,
innvandrere og andre med svak økonomi får enda større problemer
med å komme inn på boligmarkedet. Regelen kan presse unge over i
leiemarkedet og øke spekulasjonen der. Dette medlem mener
det er behov for å senke egenkapitalkravet fra 15 til 10 pst., dvs.
det nivået som gjaldt før den nylige økningen. Dette medlem understreker
imidlertid at en grundig individuell vurdering av låntakeres økonomi
må ligge til grunn for boliglånsopptak.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at egenkapitalkravet
ved kjøp av bolig reduseres fra 15 til 10 pst. for å bidra til at
førstegangsetablerere har mulighet til å kjøpe bolig.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er opptatt av at
kommunene skal ha et bredt spekter av virkemidler til disposisjon
i sitt boligsosiale arbeid. Det regjeringsoppnevnte boligutvalget
peker i NOU 2011:15 på leie-til-eie som en modell som bør få betydelig
større omfang enn i dag. Flertallet ser det som naturlig
at eventuelle endringer i Husbankens låne- og tilskuddsordninger
vurderes som del av den varslede stortingsmeldingen om boligpolitikk.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil understreke at det er kommunens ansvar å bistå vanskeligstilte
i boligmarkedet. Kommunene velger selv de virkemidler de mener er
best for å løse denne oppgaven. Leie-før-eie-prosjekter kan være
en god metode, og kan realiseres innenfor dagens låne- og tilskuddsordninger.
Det vises i denne sammenheng til Stortingets behandling av Dokument
8:50 S (2010–2011) om å gjøre «Leie før eie»-ordningen til en nasjonal ordning
for å sikre vanskeligstilte en mulighet på boligmarkedet, jf. Innst.
362 S (2010–2011).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
opptatt av at alle mennesker skal ha et trygt sted å bo. Likevel
er disse medlemmer opptatt av at boligpolitikken
ikke detaljreguleres i den enkeltes hverdag. De aller fleste husstander
i Norge besittes av personer som eier egen bolig, mens et mindretall
leier bolig eller bor hos familie eller venner. Selv om disse
medlemmer har forståelse for forslagets intensjon, fremstår
forslaget som en inngripen i et avregulert boligmarked der det er
lite ønskelig å skape forventninger om et boligeierskap gjennom
offentlige støtteordninger.
Disse medlemmer mener forslaget
om å sikre en mer fleksibel boligpolitikk for vanskeligstilte og
bostedsløse er bygget på gode intensjoner. Disse medlemmer vil
imidlertid understreke viktigheten av at kommunene kan velge å utvikle
en slik ordning dersom dette finnes formålstjenlig i den respektive
kommune, og ikke en statlig pålagt ordning. Disse medlemmer ønsker
å understreke viktigheten av at kommunene selv får velge virkemidler
tilpasset lokale utfordringer både på dette og andre områder.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti ønsker
å stimulere til at flere kan eie sin egen bolig. Dette medlem viser
til at regjeringens boligutvalg anslår at rundt 40 pst. av bostøttemottakerne
som leier privat kan komme økonomisk bedre ut som eiere. For bostøttemottakere
i kommunale leieboliger anslås eiepotensialet å være på hele 50
pst. Samlet gjelder dette mer enn 30 000 personer. Beregningene
er statistiske, men gir likevel indikasjoner om et stort uutnyttet
potensial.
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis representantforslag 8:50 S (2010–2011) om å gjøre «Leie
før eie»-ordningen i Fræna kommune til en nasjonal ordning for å
sikre vanskeligstilte en mulighet på boligmarkedet. Dette
medlem viser til at forslaget ikke fikk flertall i Stortinget.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at ‘Leie før
eie’-ordningen gjøres til en nasjonal ordning for å sikre vanskeligstilte
personer en mulighet til å komme inn på boligmarkedet.»