I proposisjonen foreslår Fornyings-, administrasjons-
og kyrkjedepartementet lovendringar som skal leggje til rette for
meir openheit og kontroll med finansieringa av politiske parti for
å følgje Europarådet v/GRECOs rekommandasjonar til Noreg. Det blir gjort
framlegg om at plikta til å sende inn årlege inntektsrekneskapar
blir utvida til å gjelde fullstendige rekneskapar, og at det blir
innført ei særskilt plikt til å innrapportere gåver over ein terskelverdi
mottekne under valkamp. Vidare blir det foreslått særskilte sjølvstende-
og rotasjonskrav til den som reviderer rekneskapen til eit politisk
parti og at Partilovnemnda får rett til å kontrollere innmelde opplysningar. Det
blir foreslått å innføre eit større spekter av sanksjonar for brot
på føresegnene i partiloven. Først og fremst gjeld dette administrative
sanksjonar, men forslaget omfattar òg ei føresegn om straff, i form
av bøter eller inntil to års fengsel, for vesentlege eller gjentekne
lovbrot.
Europarådet v/GRECO (Group of states against corruption)
gjorde hausten 2008 ei evaluering av Noreg. Rapporten som følgde
med blei behandla i GRECOs plenumsmøte i Strasbourg februar 2009.
GRECO utarbeidde ein oppfølgingsrapport om Noreg i mars 2011.
I plenumsmøtet 16. februar 2009 gav GRECO følgjande
rekommandasjonar til Noreg under Tema II Partifinansiering:
1. at partiorganisasjonane
blir pålagde å levere årlege rapportar om utgifter, i tillegg til
dagens ordning med inntektsrekneskapar, ii) at partiorganisasjonane
pliktar å sende inn informasjon om eigedelar og gjeld i høveleg
grad, iii) at det blir etablert eit standardisert skjema (med tilhøyrande
retningslinjer, om naudsynt) for å utarbeide denne informasjonen
2. at det blir utarbeidd nærmare retningslinjer
vedrørande rapporteringane av ikkje-monetære gåver i tillegg til
omgrepet «politiske avtalar» som det er krav om å innrapportere
i samsvar med partiloven
3. at det blir vurdert å innføre plikt
til å rapportere mottekne inntekter og oppsamla utgifter i samband
med valkampar
4. at det blir etablert klare reglar for
å sikre naudsynt sjølvstende for revisorar som reviderer rekneskapar
til politiske parti
5. at det blir sytt for passande, uavhengig
monitorering av partifinansieringa, inkludert valkampanjar, i samsvar
med Artikkel 14 i Rec 2003/4
6. at det blir innført formålstenlege,
fleksible sanksjonar for alle typar brot på partiloven, i tillegg
til dagens sanksjonar
Forslaget til endringar i partiloven byggjer
på eit høyringsnotat av 17. november 2010 som blei sendt til meir
enn 700 instansar med tre månaders høyringsfrist. Forslaget er utarbeidd
på grunnlag av innspel frå aktuelle fagmiljø.
Lovforslaget blei vurdert av GRECO i plenumsmøte
den 30. mars 2011 som vedtok følgjande:
«Når det gjeld innsyn i partifinansiering helsar GRECO
velkommen dei steg som er tekne i retning av gjennomføring av rekommandasjonane.
Dette gjeld utforming av eit høyringsbrev om forslag til endringar
i partiloven, inkludert eit omfattande høyringsnotat som gjer nærmare
greie for endringsforslaga (no ute på høyring). Om endringsforslaga
blir vedtekne som føresett, vil dette gi eit lovmessig grunnlag
for bl.a. å kontrollere økonomien til politiske parti, i tråd med
paragraf 14 i Rekommandasjon Rec(2003)4, ei meir fleksibel sanksjonsordning
og i tillegg opplysningskrav når det gjeld utgifter, aktiva og gjeld
så vel som særskilte bidrag mottekne i valkampsamanheng. GRECO rosar
norske styresmakter for initiativa så langt, som kan gjere det mogleg
å imøtekomme GRECOs rekommandasjonar på ein eigna måte. I lys av
det som er slått fast i avsnitt 44 og 45, merkar GRECO seg at Noreg
har klart å vise at det er på gang betydelege reformer, med potensial for
å oppnå eit akseptabelt nivå for oppfylling av dei rekommandasjonar
som står att innan dei kommande 18 månadene. GRECO oppfordrar leiaren
av Noregs delegasjon til å levere ytterlegare opplysningar vedrørande
iverksetjing av rekommandasjon i, iv, v og vi (Tema II – Innsyn
i partifinansiering) seinast innan 31. oktober 2012.»
Rekommandasjon i og iii er rekna av GRECO som
tilfredsstillande gjennomført ved tilvising til retningslinjer fastsette
av FAD og publisert på www.partifinansiering.no pluss drøftinga
om auka innsyn i valkampbidrag i det ovannemnde høyringsnotatet.
Dei fire andre rekommandasjonane – i, iv, v og vi – om høvesvis
fullstendige rekneskapar, uavhengige partirevisorar, monitorering
og kontroll pluss fleksible sanksjonar er rekna som «delvis gjennomførte».
Ei norsk omsetjing av rapporten finst her: http://www.regjeringen.no/upload/FAD/Vedlegg/Partifinansiering/GRECO_oppfolgingsrapport_no. pdf.
Departementet legg til grunn at høyringsforslaget av
17. november 2010 i utgangspunktet imøtekjem alle GRECOs seks rekommandasjonar.
For rekommandasjon i, iv, v og vi står det att å gjere dei konkrete
lovendringsforslaga rettskraftige. Departementet vidarefører derfor
i proposisjonen hovudpunkta i høyringsforslaget. Merknader og innspel
mottekne i høyringsrunden tilseier likevel at det bør gjerast visse justeringar
i og tilføyingar til forslaget.
Noreg har utan atterhald signert og ratifisert
begge konvensjonane som Europarådet i perioden 1997–2004 har utarbeidd
mot korrupsjon. Noreg har vore medlem av Europarådets antikorrupsjonsorgan GRECO
sidan 2001. Alle 47 land i Europarådet er medlemmer av GRECO, i
tillegg deltek USA og Kviterussland. Ein føresetnad for GRECO sitt
arbeid er at medlemslanda deltek i gjensidige evalueringsprosedyrar
og lojalt følgjer opp dei tilrådingar som blir gitte av GRECO i
plenum.
I januar 2007 sette GRECO i gang sin tredje
evalueringsrunde som inneber evaluering av parti- og kandidatfinansieringa
i medlemslanda på grunnlag av Ministerkomiteens rekommandasjon Rec
2003/4 «Om felles reglar mot korrupsjon i finansieringa av politiske
parti og valkampar».
Det vert i proposisjonen vist til at Europarådets konvensjonar
er folkerettsleg forpliktande for dei landa som har ratifisert desse.
Rekommandasjonar frå Ministerkomiteen er rådgivande og er ikkje
juridisk bindande på same måte som artiklane i konvensjonen. Likevel
vil det i praksis bli lagt stor vekt på slike tilrådingar av politiske
og andre omsyn. Ulike internasjonale organisasjonar følgjer landas
oppfølging.
I tillegg kjem eventuelle direkte sanksjonar
som GRECO kan ta i bruk i form av politisk press, offentlege fråsegner
om landet, eksklusjon av medlemmer m.m. Kort sagt forpliktar medlemskapen
i GRECO landa til å godta og delta i monitoreringsprosedyrane –
og ikkje minst – rette seg etter tilrådingane frå GRECO.
Det er departementet sitt inntrykk at GRECO
har lagt til grunn ei streng handheving av formuleringane i aktuelle
artiklar i Ministerkomiteens rekommandasjon 2003/4. GRECO har teke
sikte på å etablere faste standardar og har i liten grad opna for
individuelle tilpassingar for medlemslanda baserte på historikk, politiske
tradisjonar, korrupsjonsskandalar etc.
Fordi partifinansiering er eit komplekst område som
generelt rører ved eit stort spekter av omsyn og rettsområde, har
GRECO sett behov for å dele oppfølginga i to rundar – à 18 månader.
Konkret inneber dette at kvart land vil bli evaluert gjennom to
oppfølgingsrapportar. I oppfølgingsrapport nr. 2 (levert halvtanna
år etter den første) føreset GRECO at landet har gjennomført kvar
enkelt rekommandasjon med rettskraftig verknad for at konklusjonen
kan bli «tilfredsstillande gjennomført». I motsett fall vil den endelege
konklusjonen kunne bli at landet (heilt eller delvis) ikkje tilfredsstiller
GRECOs standardar. Som nemnt over, vil GRECO i slike tilfelle kunne
setje i verk tiltak overfor medlemslandet.
Ei vurdering av rekommandasjon 2003/4 Om felles
reglar mot korrupsjon i finansieringa av politiske parti og valkampar
var ein del av mandatet til Partifinansieringsutvalet, jf. NOU 2004:25
Penger teller, men stemmer avgjør. I proposisjonen vert det gitt
ei nærare skildring av utvalet og departementet sine vurderingar
av rekommandasjonen.
Departementet konstaterer i ettertid at GRECO generelt
praktiserer Rec 2003/4 strengare enn det som synest å liggje i Partifinansieringsutvalet
sine føresetnader. I tillegg viser departementet til følgjande:
Det vert i proposisjonen peikt på at Stortinget gjennom
partiloven på visse område har lagt til grunn eit meir omfattande
innsyn enn det minstekrava i Rec 2003/4 inneber. Internasjonalt
sett er det norske systemet unikt ved at det gir innsyn i finansieringa
av partilag på alle organisasjonsnivå (desentralisert modell), inkludert
politiske ungdomsorganisasjonar. Plikta i § 21 andre ledd til å
opplyse om politiske og forretningsmessige avtalar med bidragsytaren,
med formål å avdekkje eventuelle bindingsforhold mellom parti og
private interesser, er òg eit område der Noreg går lengre enn den
internasjonale standarden. GRECOs forslag til Noreg byggjer på den
modellen for finansiering, innsyn og kontroll som Stortinget gjennom
vedtaket av partiloven har lagt til grunn. Jamvel om den norske
modellen er basert på – og i visse tilfelle går lenger enn minimumskrava
i Rec 2003/4 – blir ikkje dette sett på som eit hinder for at GRECO
kan be Noreg om å vidareutvikle eller regulere strengare andre delar
av loven så lenge dette er innanfor evalueringsmandatet.
Departementet presiserer at GRECOs rekommandasjonar
berre gjeld finansieringa av politiske parti i tillegg til at den
informasjonen som partia gir til styresmaktene av direkte relevans
for finansieringa, er korrekt. Utover dette gir ikkje Rec 2003/4 grunnlag
for innsyn eller kontroll med det indre livet i partia eller påverker
deira sjølvstende eller frie stilling. Eit system som sikrar at
lovpålagd informasjon frå partia til det offentlege er korrekt og
at finansieringa av politisk verksemd skjer frå legale kjelder,
kan på denne bakgrunnen vanskeleg seiast å regulere partia på ein
måte som vil vere i konflikt med eller negativt for det demokratiske
systemet.
Noreg har allereie i forhandlingsrunden med GRECO
fått gjennomslag for nasjonale omsyn med den følgje at talet på
rekommandasjonar har blitt redusert i forhold til det som var det
opphavlege forslaget frå GRECOs evalueringsteam.
GRECOs tredje evalueringsrunde inneber at landa
blir vurderte i forhold til eit utval av artiklar i Rec 2003/4.
Departementet konkluderer derfor med at Partifinansieringsutvalets
tilrådingar i NOU 2004:25, følgde opp av regjeringa i Ot.prp. nr.
84 (2004–2005) Om lov om visse forhold vedrørende de politiske partiene (partiloven),
var eit første steg i retning av å bringe det norske partifinansieringsregelverket
i samsvar med Ministerkomiteens Rec 2003/4. Vedtak av det føreliggjande
lovforslaget, som er basert på GRECOs evalueringsrapport (2009)
og oppfølgingsrapport (2011), vil medføre at det norske regelverket fullt
ut oppfyller GRECOs standardar.
Det vert i proposisjonen vist til at konklusjonen
i GRECOs plenumsmøte i oktober 2007 var at Noreg som det første
medlemslandet har gjennomført alle tilrådde tiltak mot korrupsjon
i føregåande evalueringsrunder på ein tilfredsstillande måte. Noreg
har òg eit godt renommé i GRECOs evalueringsarbeid.
Departementet viser til at det er ei brei politisk oppslutning
om at Noreg skal vise nulltoleranse overfor korrupsjon, noko som
går att i ei rekkje stortingsmeldingar og proposisjonar.
Departementet legg til grunn at Noregs aktive rolle
i GRECO-samarbeidet skal førast vidare. Og som ein konsekvens av
dette, at rekommandasjonane vi har fått på partifinansieringsområdet
skal gjennomførast i samsvar med evalueringsrapporten. I tillegg
til at eit godt regelverk mot korrupsjon i seg sjølv er nyttig,
vil Noreg ved å gjennomføre GRECOs rekommandasjonar følgje opp sin
medlemskap på ein klar og lojal måte. Dette vil medverke til at
vi framleis er å rekne som ein truverdig samarbeidspartnar og pådrivar
i internasjonalt samarbeid for å motverke korrupsjon.
Office for Democratic Institutions and Human Rights
(OSCE/ODIHR) blei i juni 2009 invitert til å observere stortingsvalet
og sametingsvalet som blei halde 14. september same år.
OSCE/ODIHR har på denne bakgrunnen den 27. september
2009 gitt Noreg følgjande rekommandasjon:
«Partiloven bør evaluerast med tanke på å gi auka openheit
rundt inntekter og utgifter i samband med valkampar gjennom regelmessige
og uavhengige revisjonsrapporter.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, er opptatt av at regelverket for partienes
finansiering bør bidra til gode demokratiske prosesser og til åpenhet.
Samtidig er det viktig at lovverket for frivillig arbeid i demokratiets
tjeneste ikke blir mer byråkratisk enn nødvendig. Komiteen viser
til at skjemavelde og rapporteringsplikt for frivillig arbeid i
små partiforeninger er med på å skremme mange bort fra tillitsverv,
og at dette igjen kan gi dårligere rekruttering til lokalt politisk
arbeid.
Komiteen minner om at grunnlaget
for dagens partilov ble lagt av Partifinansieringsutvalget (NOU 2004:25).
Utvalget maktet på de fleste vesentlige punkter å legge frem en
samlet innstilling. Komiteen viser til at det ikke
har kommet opp vesentlige momenter eller erfaringer som tilsier
at den gjeldende partilov har mangler som tilsier betydelige innstramminger
for å sikre åpenhet eller motvirke korrupsjon. Komiteen har
imidlertid merket seg at proposisjonen legges frem på bakgrunn av
Europarådet v/GRECOs rekommandasjoner til Norge, og slutter seg
til at det er riktig av Norge å følge opp anbefalinger for å slutte
opp om Europarådets arbeid på antikorrupsjonsfeltet.
Proposisjonen fokuserer på partiloven, og på
de politiske partienes finansiering, anvending av penger, og spesifikt
bruk av penger i valgkampen. Komiteen konstaterer
at GRECO har et særskilt fokus på velgernes krav på åpenhet omkring
partienes valgkampbudsjetter, men vil samtidig påpeke at like store budsjetter
anvendes av store organisasjoner i og utenfor arbeidslivet for å
påvirke velgernes stemmegivning. Komiteen vil vise
til at det er et internasjonalt fenomen, blant annet i USA, at store
midler kanaliseres utenom partiene i valgkampen, og at det er behov
for mer åpenhet om dette også i Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det i lovforslaget er tatt hensyn til økt åpenhet om
bidrag til andre enn politiske partier, ved at § 20 fjerde ledd
innebærer innsyn i bidrag til organisasjoner eller enheter som direkte
eller indirekte kontrolleres av eller på annen måte er knyttet til
et parti eller partiledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti ber regjeringen sette ned
et utvalg som kan utrede om hensyn til åpenhet er tilstrekkelig
ivaretatt i lovgivning knyttet til kampanjer og pengebruk fra andre
kilder enn de politiske partiene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette ned et utvalg som
utreder om hensynet til åpenhet er tilstrekkelig ivaretatt i lovgivning
knyttet til kampanjer og pengebruk fra andre kilder enn de politiske
partiene.»
Disse medlemmer ser
behovet for en utdyping og presisering av enkelte bestemmelser i
partiloven, men mener at enkelte av de forslag som fremmes i Prop.
140 L (2011–2012) vil gjøre arbeidet i små lokallag for krevende
og for komplisert. Arbeidet lokalt i partilagene er basert på frivillig
og ubetalt innsats. Dette innebærer at det arbeidet som nedlegges
for et politisk parti må konkurrere med andre aktiviteter folk ønsker
å ha i sin fritid. Mange politiske partier har opplevd sviktende
rekruttering og uvillighet til å påta seg politiske verv. Disse
medlemmer mener at forslagene som fremmes i Prop. 140 L (2011–2012)
må ses i lys av disse forhold.
Slik vårt samfunn er organisert, fungerer de
politiske partiene som bærebjelker i demokratiet. Lovendringer må
utformes med sikte på å styrke vårt demokrati, ikke svekke det.
Disse medlemmer vil gi sin tilslutning
til de endringer som er foreslått i lovens § 11 femte ledd, § 12
sjette ledd og § 13 femte ledd, med det forbehold at setningen som
er gjentatt i alle tre paragrafer – «Bekreftelse
skal gis minst en gang årlig» – strykes. På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«I lov 17. juni 2005 nr. 102 om visse forhold
vedrørende de politiske partiene gjøres følgende endring:
§ 11 nytt femte ledd skal lyde:
(5) Før statlig støtte
kan utbetales, skal søker gi departementet opplysninger om hvilken
bankkonto utbetalingen skal skje til, navn på kontoinnehaver og hvem
som har disposisjonsrett.»
«I lov 17. juni 2005 nr. 102 om visse forhold
vedrørende de politiske partiene gjøres følgende endring:
§ 12 nytt sjette ledd skal lyde:
(6) Før statlig støtte
kan utbetales, skal søker gi fylkesmannen opplysninger om hvilken
bankkonto utbetalingen skal skje til, navn på kontoinnehaver og hvem
som har disposisjonsrett.»
«I lov 17. juni 2005 nr. 102 om visse forhold
vedrørende de politiske partiene gjøres følgende endring:
§ 13 nytt femte ledd skal lyde:
(5) Før statlig støtte
kan utbetales, skal søker gi fylkesmannen opplysninger om hvilken
bankkonto utbetalingen skal skje til, navn på kontoinnehaver og hvem
som har disposisjonsrett.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at en årlig bekreftelse
anses som overflødig da de enkelte politiske partier på alle nivåer
har en sterk egeninteresse av at offentlig bistand til partiene, og
rapportering om hvordan midlene er anvendt, skjer i ryddige former.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil fremheve at de ulike partier
kan ha en ulik organisasjonsstruktur i forskjellige fylker. Derfor
ønsker disse medlemmer at første setning i § 12 første
ledd tas ut og erstattes med følgende setning: «Partienes organisasjonsledd
som har ansvar for ett eller flere fylker kan søke om støtte». På
denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«I lov 17. juni 2005 nr. 102 om visse forhold
vedrørende de politiske partiene gjøres følgende endring:
§ 12 første ledd skal lyde:
(1) Partienes organisasjonsledd
som har ansvar for ett eller flere fylker kan søke om støtte.
Støtten ytes som stemmestøtte og grunnstøtte. Partiorganisasjonene
i Oslo kan søke om støtte både som fylkesorganisasjon og som kommuneorganisasjon,
jf. § 13.»
Disse medlemmer vil
også foreslå at første ledd i § 13 erstattes med følgende setninger:
Partienes organisasjonsledd som har ansvar for én eller flere kommuner,
kan søke om støtte. Støtten ytes som stemmestøtte og grunnstøtte.
Partiorganisasjonen som har ansvar for Oslo, kan søke om støtte
som kommuneorganisasjon og som fylkesorganisasjon, jf. § 12.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«I lov 17. juni 2005 nr. 102 om visse forhold
vedrørende de politiske partiene gjøres følgende endring:
§ 13 første ledd skal lyde:
(1) Partienes organisasjonsledd
som har ansvar for én eller flere kommuner, kan søke om støtte.
Støtten ytes som stemmestøtte og grunnstøtte. Partiorganisasjonen
som har ansvar for Oslo, kan søke om støtte som kommuneorganisasjon
og som fylkesorganisasjon, jf. § 12.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
bemerke at det i flere partier opereres med avvikende regnskapsår,
da årsmøter i lokallagene ifølge vedtektene skal holdes om høsten. Dette
innebærer at nytt regnskapsår normalt vil ha startet i oktober eller
november, og at det blir vanskelig å forholde seg til et nytt regelverk
i et pågående regnskapsår. Disse medlemmer foreslår
derfor at ikrafttredelse av endringer i partiloven utsettes til 1. januar
2014.
Disse medlemmer finner det lite
realistisk at innrapportering skal skje fredag før valgdag(er) i
et valgår. Disse medlemmer mener at fristen må fastsettes
til et senere tidspunkt i året.