Proposisjonen inneholder forslag om endringer
i lov 24. juni 1994 nr. 39 om sjøfarten (sjøloven) og lov 11. juni
1993 nr. 101 om luftfart (luftfartsloven).
Forslaget om endringer i sjøloven gjennomfører europaparlaments-
og rådsdirektiv 2009/20/EF av 23. april 2009 om skipsreders forsikring
mot sjørettslige krav. Direktivet innfører en obligatorisk ansvarsforsikring
for eiere av skip på 300 bruttotonn eller mer. Den obligatoriske
forsikringen skal dekke sjørettslige krav som er omfattet av 1996-protokollen
til London-konvensjonen 1976 om begrensning av ansvaret for sjørettslige
krav («1996-globalbegrensningskonvensjonen»).
Formålet med forsikringsplikt for eiere av skip er
å styrke skadelidtes erstatningsrettslige vern. Innføringen av en
forsikringsplikt inngår som et ledd i EUs maritime politikk med
å forbedre kvaliteten på handelsflåten ved å ansvarliggjøre aktørene,
med å eliminere substandard skip og å gjenskape konkurranse mellom
aktørene.
Direktivet ble bindende for Norge ved EØS-komiteens
beslutning 12. mars 2010 der EØS-avtalens vedlegg XIII (Transport)
ble endret, jf. Stortingets vedtak 6. desember 2010, Prop. 155 S
(2009–2010) og Innst. 88 S (2010–2011). Fristen for gjennomføringen
av direktiv 2009/20/EF var 1. januar 2012, men arbeidet med gjennomføringen
i norsk rett er blitt forsinket.
Det foreslås i proposisjonen at reglene om tvungen
ansvarsforsikring i direktiv 2009/20/EF gjennomføres ved nye bestemmelser
i sjøloven. Det foreslås at forsikringsplikten pålegges rederen
av et norsk skip på 300 bruttotonn eller mer. Etter forslaget skal
forsikringen kunne dokumenteres med et sertifikat, fra forsikringsgiver,
som skal være om bord på skipet til enhver tid. Reglene om forsikrings-
og sertifikatplikt skal etter forslaget få tilsvarende anvendelse
på utenlandske skip som anløper eller forlater havn eller annen
laste- eller losseplass i Norge eller på den nors-ke delen av kontinentalsokkelen
eller utfører oppgaver i norsk territorialfarvann. Videre foreslås
det i proposisjonen å gi norske myndigheter hjemmel for bortvisning
av utenlandske skip uten sertifikat fra norske havner. Når det gjelder
sanksjonering av brudd på forsikrings- og sertifikatplikten for
skip under norsk flagg, foreslås det å bygge på det allerede eksisterende
sanksjonssystemet ved brudd på tilsvarende plikter i sjøloven. Videre
foreslås det å gi departementet hjemmel til å gi forskrift blant annet
om krav til sertifikat og plikt til fremvisning av sertifikat. Enkelte
av direktivets krav forutsettes dermed gjennomført i forskrifts
form på et senere tidspunkt.
I proposisjonen er også inntatt en retting av
en inkurie i sjøloven § 91 annet ledd, som ikke har noen sammenheng
med de øvrige forslagene i proposisjonen.
Forslaget til endringer i luftfartsloven gjennomfører
kommisjonsforordning (EU) nr. 285/2010 av 6. april 2010. Forordningen
justerer kravene til forsikring for luftfartsselskaper og luftfartøyoperatører
i europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 785/2004.
Forordning (EU) nr. 285/2010 ble bindende for Norge
ved EØS-komiteens beslutning 10. november 2010 der EØS-avtalens
vedlegg XIII (Transport) ble endret, jf. Stortingets vedtak 6. juni
2011, Prop. 76 S (2010–2011) og Innst. 314 S (2010–2011). Formålet
med denne revisjonen er å bringe forsikringskravene for reisegods
og gods i samsvar med de reviderte ansvarsgrensene i Montreal-konvensjonen
av 28. mai 1999 om visse ensartede regler for internasjonal luftbefordring
(«Montreal-konvensjonen 1999»). Forordningen er trådt i kraft i
EU, og bør gjennomføres snarest mulig i norsk rett.
Forordning (EF) 785/2004 og forordning (EU) 285/2010
gir bare regler om forsikring og får ikke innvirkning på reglene
om erstatningsansvar. Gjennom innlemmelsen i EØS-avtalen kommer
forordningene til anvendelse på alle luftfartsselskaper og luftfartsoperatører
som flyr innenfor, inn til og ut av eller over territoriet til en
EØS-stat.
Forordning (EF) nr. 785/2004 er gjennomført
i luftfartsloven ved henvisning til forordningen. I proposisjonen
foreslås det å innta forskriftshjemler i luftfartsloven og å regulere
selve forsikringskravene gjennom inkorporasjon av forordning (EF)
nr. 785/2004, som endret ved forordning (EU) 285/2010, i forskrift.
På denne måten legges det til rette for at forsikringskravene blir
justert raskt nok ved fremtidige revisjoner av ansvarsgrensene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michael-sen og lederen Per Sandberg, fra
Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti,
Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser
til forslaget om endringer i sjøloven som en oppfølging av Europaparlaments-
og rådsdirektiv av 23. april 2009, om skipsreders forsikring mot sjørettslige
krav. Komiteen påpeker at formålet med forsikringsplikt
for eiere av skip, er å styrke skadelidtes erstatningsrettslige
vern. Innføringen av en forsikringsplikt inngår som et ledd i EUs
maritime politikk med å forbedre kvaliteten på handelsflåten ved
å ansvarliggjøre aktørene.
Videre ser komiteen at både Sverige
og Danmark har valgt å pålegge rederen av skipet – slik dette begrepet
er fastlagt i norsk rett – forsikringsplikten, og ikke eieren som
også hadde vært et alternativ. At reder er pliktsubjekt vil være
det alternativet som best samsvarer med direktivets ordlyd, og dette
synet deles også av Advokatforeningen.
Komiteen viser til at når det
gjelder de endringene som er foreslått i luftfartsloven, foreslår
departementet at det gis hjemmel til å gi forskrift om utfylling
og gjennomføring av krav til forsikring for passasjerer, reisegods,
gods og erstatning for skade på tredjeperson. Disse endringene er
av lovteknisk karakter. Det foreslåes ingen materielle endringer.
Komiteen vil påpeke at reglene
om tvungen ansvarsforsikring vil kunne medføre økte premieutgifter
for deler av rederinæringen. Dette vil også kunne medføre økte forsikringspremier
for luftfartsnæringen. Imidlertid vil ikke endringene få vesentlige
økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i sjøloven og luftfartsloven
(gjennomføring av direktiv 2009/20/EF og
forordning 285/2010)
I
I lov 24. juni 1994 nr. 39 om sjøfarten gjøres følgende
endringer:
§ 91 annet ledd bokstav c skal lyde:
c) arrest som begjæres etter at det foreligger
tvangsgrunnlag for kravet som nevnt i tvangsfullbyrdelsesloven §
4-1 annet ledd,
Overskriften til kapittel 9 skal lyde:
Kapittel 9. Ansvarsbegrensning og
forsikringsplikt
I kapittel 9 skal nye §§ 182 a til § 182 c lyde:
§ 182 a Forsikringsplikt, forsikringsbevis
Rederen av et norsk skip på 300 bruttotonn eller mer
plikter å ha forsikring eller annen sikkerhet som dekker ansvar
som kan begrenses i medhold av den internasjonale konvensjon 19.
november 1976 om begrensning av sjørettslige krav slik den er endret ved
protokoll 2. mai 1996. Forsikringen skal dekke ansvaret opp til
de konvensjonsfastsatte ansvarsgrensene.
Forsikringsgiveren eller sikkerhetsstilleren skal utstede
et sertifikat som bekrefter at det foreligger slik forsikring eller
sikkerhet som nevnt i første ledd. Sertifikatet skal være om bord
på skipet til enhver tid. Uten gyldig sertifikat kan skipet ikke
seile under norsk flagg.
Første ledd og annet ledd første og annet punktum
gjelder tilsvarende for utenlandsk skip som anløper eller forlater
havn eller annen laste- eller losseplass i Norge eller på den norske
delen av kontinentalsokkelen eller utfører oppgaver i norsk territorialfarvann.
Reglene i første til tredje ledd gjelder også
for skip som eies eller brukes av den norske stat eller av annen
stat, unntatt for krigsskip og andre skip som benyttes i statlig,
ikke-kommersielt øyemed.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
forsikring og annen sikkerhet, herunder om hvilke vilkår forsikringen
eller sikkerheten må oppfylle for å kunne godkjennes, krav til sertifikat
og plikt til fremvisning av sertifikat.
§ 182 b Bortvisning og anløpsforbud
Utenlandsk skip som ikke har slikt sertifikat
som nevnt i § 182 a, kan bortvises fra norske havner. Blir et utenlandsk
skip bortvist, skal vedkommende myndighet foreta notifikasjon om
bortvisningen i henhold til direktiv 2009/20/EF.
Utenlandsk skip som på grunn av manglende sertifikat
er bortvist fra en havn i en EØS-stat i henhold til direktiv 2009/20/EF,
kan ikke anløpe norsk havn før skipet har gyldig sertifikat. Skip
som nevnt i første punktum uten gyldig sertifikat kan bortvises.
§ 182 c Sanksjoner ved forsømt forsikrings-
og
sertifikatplikt
Reglene i § 199 gjelder tilsvarende når et norsk skip
ikke har påbudt forsikring eller annen sikkerhet eller påbudt sertifikat
for forsikring eller sikkerhet om bord etter reglene i § 182 a.
II
I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart gjøres følgende
endringer:
§ 10-38 a tredje ledd første punktum
skal lyde:
Departementet kan gi nærmere forskrifter om forsikringsplikten,
herunder om størrelsen på forsikringen, om virkningen
av at forsikringen ikke holdes i kraft, og om utfylling
og gjennomføring av krav om forsikring for passasjerer, reisegods
og gods som følger av EØS-avtalen på luftfartsområdet.
§ 10- 38 a fjerde ledd oppheves.
§ 11-2 skal lyde:
§ 11-2 Forsikringsplikt m.v.
Når ikke annet blir bestemt av departementet, skal det
for fartøy som brukes til luftfart etter denne lov, foreligge godkjent
forsikring eller annen sikkerhet til dekning av erstatningsplikt
som nevnt i § 11-1.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
forsikring eller sikkerhetsstillelse, herunder om utfylling og gjennomføring
av krav om forsikring for erstatning for skade på tredjeperson som
følger av EØS-avtalen på luftfartsområdet, og om virkningen av
at forsikringen eller sikkerheten ikke holdes i kraft.
III
Lovens del I trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Del II trer i kraft straks.
Oslo, i justiskomiteen, den 5. februar 2013
Per Sandberg |
Åse Michaelsen |
leder |
ordfører |