Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til at et hovedmål i havbrukspolitikken er å sikre en miljømessig
og bærekraftig havbruksnæring, samtidig som det legges til rette
for videre vekst og utvikling i næringen. Samtidig som den overordnede
visjonen for fiskeripolitikken er at verdiene fra havet representerer
Norges fremtid, har Stortinget slått fast at hensynet til miljøet
skal være en grunnleggende premiss for videre utvikling og vekst,
jf. Innst. S. nr. 192 (2004–2005) og St.meld. nr. 19 (2004–2005). Komiteen ser
positivt på at miljøhensyn har blitt tillagt økende vekt i beslutninger
om produksjonsvekst som blir fattet i samarbeid mellom Fiskeri-
og kystdepartementet og Miljøverndepartementet.
Komiteen ser samtidig svært alvorlig
på enkelte av funnene i Riksrevisjonens undersøkelse av havbruksforvaltningen.
Det vises til at de store tapene av oppdrettsfisk skyldes sykdom
og høy forekomst av lakselus. I tillegg vises det til at det er
en betydelig andel rømt oppdrettsfisk blant villfisk. Dette kan
føre til spredning av sykdom og endre villaksens genmateriale og konkurransen
om villaksens leveområder.
Komiteen er enig i Riksrevisjonens
beskrivelse av at dette er en indikasjon på ikke bare miljømessige
utfordringer, men også ineffektiv bruk av sjøareal og store økonomiske
tap for næringen. Komiteen ser positivt på at problematikken
rundt behovet for ny arealstruktur synes å bli tatt alvorlig og
at noen tiltak er igangsatt, eksempelvis arbeidet med nasjonal strømkatalog. Komiteen ser
frem til en langsiktig drøfting av prinsippet om soneinndeling i
den varslede stortingsmeldingen.
Stortinget har som nevnt slått fast at næringen skal
ha en miljøtilpasset vekst. Komiteen mener det ut
fra Riksrevisjonens funn kan sies at dette mange steder ikke er
tilfellet. Riksrevisjonen peker på at det er behov for en forvaltning av
havbruksnæringen som sikrer en forutsigbar, samlet og enhetlig regulering
av anlegg, og som i større grad enn i dag også sikrer enhetlig behandling
uavhengig av geografi.
Komiteen mener det er positivt
at Fiskeri- og kystdepartementet i sitt svar til Riksrevisjonen skriver
at de miljøutfordringene som blir påvist i undersøkelsen, sammenfaller
med de problemene departementet har som mål å løse gjennom blant
annet regjeringens strategi for en miljømessig bærekraftig havbruksnæring. Komiteen registrerer
at 29 av 32 nedfelte tiltak fra strategien er iverksatt eller gjennomført.
Komiteen mener at departementet
bør vurdere ytterligere tiltak dersom man ikke snarlig ser større
effekter av de igangsatte tiltakene. Komiteen imøteser
den bebudede meldingen til Stortinget om sjømatnæringen, hvor det
er varslet at dette vil bli belyst.
Riksrevisjonen peker på at en sentral del i forbedringsarbeidet
ligger i å få på plass indikatorer som gjør det målbart hvorvidt
nivået av tap, sykdom, lakselus og påvirkning fra rømt oppdrettsfisk
er lavt nok. Resultatene må hurtig følges opp med effektive tiltak,
dersom nivåene overskrides. Komiteen registrerer
at departementet selv adresserer de samme hovedområdene hvor havbruk
påvirker miljøet i bærekraftstrategien. Komiteen mener
det er positivt at Fiskeri- og kystdepartementet har gitt Havforskningsinstituttet
og Veterinærinstituttet i oppdrag å utvikle førstegenerasjons bærekraftsindikatorer
for genetisk påvirkning og lakselus, og ser frem til at indikatorer
snarlig blir etablert. Komiteen er kjent med at Miljøverndepartementet
har sendt forslag til en kvalitetsnorm for villaks på høring og
at departementet som grunnlag for dette arbeidet har mottatt forslag
til indikatorer og grenseverdier for lus og rømming fra Direktoratet
for naturforvaltning og Vitenskapelig råd for lakseforvaltning. Komiteen mener
Miljøverndepartementet bør prioritere arbeidet med å få fastsatt kvalitetsnorm,
indikatorer og grenseverdier snarest.
Komiteen er kjent med at fiskefôrets
innhold av fiskemel og fiskeolje går ned. Komiteen mener
det er behov for at Fiskeri- og kystdepartementet fortsetter arbeidet
med å sikre at alle viltlevende marinressurser som inngår i fôr
til oppdrettsfisk, er fra et bærekraftig fiskeri. Komiteen mener
det er positivt at departementet vil arbeide internasjonalt for
å sikre at viltlevende marine ressurser, også de som brukes til fiskemel
og -oljeproduksjon, ikke overbeskattes.
Komiteen mener det er behov for
bedre virkemidler og sanksjonsmuligheter i tilsynsarbeidet. Det
er avgjørende at det snarlig etableres et system som fjerner variasjoner
mellom regionene på bruk av reaksjoner og gir tilsynene mer preventiv
effekt enn i dag. Komiteen ser positivt på at departementet
i styringssignal til Fiskeridirektoratet har påpekt de samme funnene som
Riksrevisjonen viser i sin undersøkelse. Komiteen er
enig i behovet for en gjennomgang, utredning og effektivisering
av tilsynet som fremgår av tildelingsbrevet til Fiskeridirektoratet
for 2012. Komiteen er kjent med at forslag til endringer
i akvakulturloven, med vekt på at likebehandling og effektivitet
skal ivaretas på en betryggende måte i forvaltningen, har vært på
høring. Fiskeri- og kystdepartementet har varslet en lovproposisjon
i løpet av mars 2013, og komiteen mener departementet
her bør legge frem flere tiltak for å sikre en helhetlig praksis og
likebehandling.
Komiteen er enig med Riksrevisjonen
som legger til grunn at det fremover blir sikret miljøtilpasning
av havbruksnæringen, reduksjon av tap og sykdom, styrking av fiskehelsen,
redusert rømming, bærekraftig fôr, et styrket virkemiddelapparat
og en oversiktlig og helhetlig forvaltning av næringen. Komiteen er
tilfreds med at det i svarbrevet fra Fiskeri- og kystdepartementet
legges vekt på at arbeidet med oppfølgingen av Riksrevisjonens bemerkninger
er en prioritert oppgave og at løsninger på en del av utfordringene
kan ventes i stortingsmeldingen om sjømat.
Komiteen ber Riksrevisjonen følge
opp Fiskeri- og kystdepartementets arbeid med forbedring av havbruksforvaltningen
i sine fremtidige revisjoner, særlig med vekt på å undersøke om
de endringer som er forespeilet, er gjennomført og har hatt tilsiktet
effekt.
Komiteen mener at det er viktig
å se på virkemidler som kan styrke innovasjon og forskning i havbruksnæringen.
Komiteen mener Riksrevisjonens
vurderinger av havbruksnæringens miljømessige utfordringer er alvorlige,
og at de krever oppfølging. Komiteenmener
det er positivt at næringen har opprettet gjenfangstfond slik at
man kan få betalt dersom man fanger rømt oppdrettsfisk i elvene. Komiteenmener at rømt oppdrettsfisk i elver er
miljøforurensning, og at prinsippet om at forurenser skal betale,
derfor må gjelde. Det er på denne bakgrunn viktig at man intensiverer
arbeidet med å kunne finne frem til et system som kan spore fisken
tilbake til det rette anlegget og at anlegget må betale for oppryddingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at utviklingen når det gjelder lus- og
rømmingsproblematikk går i riktig retning og at dette er et resultat
av målrettet forskning.
Komiteen mener at det utføres
mye god forskning, finansiert blant annet av næringen selv. Komiteen mener
likevel at det ikke forskes nok for å finne en vaksine som gjør
det uinteressant for lakselusen å feste seg på oppdrettsfisken. Komiteen mener
videre at det må arbeides med å finne frem til en steriliseringsmetode
som ikke gir misdannelser, slik at villaksen kan få beskyttelse
mot rømt oppdrettsfisk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det i områder der villaksen trenger økt beskyttelse, bør kunne
tildeles rene ørretkonsesjoner i fremtiden.