Det vises til komiteens brev 25. januar 2013,
der det bes om departementets vurdering av representantforslag 30
L (2012-2013) fra stortingsrepresentantene Michael Tetzschner, Gunnar Gundersen,
Frank Bakke-Jensen, Ingjerd Schou, André Oktay Dalh og Siri A. Meling
om lov om rettssikkerhet ved forvaltningens bruk av tvangsmidler.
Svaret her er utarbeidet i samarbeid med Justis- og beredskapsdepartementet.
Forslaget er et verdifullt innspill til forbedringer av
gjeldende regelverk om forvaltningens bruk av tvangsmidler. En vesentlig
del av forslaget gjelder regler som allerede følger av ulovfestet rett
eller Den europeiske menneskerettighetskonvensjon. Som påpekt i
forslaget, gjelder denne konvensjonen som norsk lov med forrang
foran annen lovgivning, jf. menneskerettighetsloven § 2 nr. 1 og
§ 3. Det kan likevel være at det vil gjøre reglene enklere tilgjengelig og
bidra til økt rettssikkerhet dersom reglene gis i lovs form.
Når det gjelder hensiktsmessigheten av å ha
administrative sanksjoner, deler jeg ikke fullt ut vurderingene
i representantforslaget. For at lovgivningen skal ha den virkning
som er tilsiktet, er det ofte en forutsetning at det kan iverksettes sanksjoner
ved overtredelser. Samtidig kan straffeforfølgning være lite egnet
fordi det er ressurskrevende, tar for lang tid og virker unødvendig
hardhendt overfor den private parten. En forvaltningssanksjon, for
eksempel et overtredelsesgebyr, kan være tilnærmet like inngripende
som en strafferettslig bot. Straff har likevel visse virkninger
som forvaltningssanksjoner ikke har. Ved idømmelse av bot utmåles
det en subsidiær fengselsstraff, jf. straffeloven § 28 første ledd
og bøter registreres i strafferegisteret, jf. strafferegisterloven
§ 1 nr. 2. Det vil også kunne være et større omdømmetap knyttet
til straff enn forvaltningssanksjoner. Jeg er imidlertid enig i
at det må være knyttet rettssikkerhetsgarantier til bruk av forvaltningssanksjoner blant
annet i form av betryggende saksbehandlingsregler og full domstolskontroll
med vilkårene for ileggelse og utmåling av sanksjonen, og det må
gjelde et vern mot selvinkriminering. Justis- og beredskapsdepartementet
har nå kommet langt i arbeidet med å følge opp NOU 2003: 15 Fra
bot til bedring. Formålet er å fremme en lovproposisjon med forslag
som vil styrke rettssikkerheten i saker om forvaltningssanksjoner.
Når det gjelder § 10 i representantforslaget
om retten til å ikke inkriminere seg selv, inngår det i oppfølgingen
av NOU 2003: 15 å vurdere et tilsvarende forslag. §§ 1 til 9 i representantforslaget gjelder
imidlertid forhold som ikke var omfattet av forslagene i NOU 2003:
15. Det er derfor heller ikke lagt opp til å foreslå noen lovregulering av
disse forholdene i proposisjonen som følger opp utredningen. Disse
forslagene bør derfor eventuelt utredes nærmere og sendes på alminnelig
høring før det tas endelig stilling til dem.