Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen, lederen
Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen,
fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 18. april
2013 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til representantforslaget og vil uttrykke forståelse for intensjonene
i forslaget om å utvide kommunenes adgang til å ta sosiale hensyn
i utformingen av eiendomsskatten. Flertallet er likevel
av den oppfatning at det i dag finnes tilstrekkelige mekanismer
i eigedomsskattelova til å kunne ta sosiale hensyn ved utformingen
av eiendomsskatten i kommunene.
Flertallet peker på at kommunene
ved sin avgjørelse om det skal skrives ut eiendomsskatt har stor
valgfrihet i utformingen av skatten. Innenfor rammene av eigedomsskattelova
kan man bl.a. frita boligeiendommer, og også ha et romslig bunnfradrag
som vil være særlig treffsikkert overfor sårbare grupper. Selv om
eiendomsskatten er en objektskatt, får skatten ved fastsettelse av
bunnfradrag et progressivt preg. Loven åpner dessuten for differensierte
skattesatser i tillegg til reduksjonsfaktor i takstene av eiendommene som
også vil kunne favorisere boligeiere. Et generelt fritak for skattytere
med lav inntekt vil kunne innebære uheldige terskelvirkninger, avgrensningsproblemer
og merbyråkrati.
Flertallet viser dessuten til
at det ifølge eigedomsskattelova § 28 ved særlige grunner er mulig
å ettergi eller sette ned eiendomsskatt hvor slik skatt ville virke
urimelig. I forarbeidene til loven er det understreket at nedsettelse
eller ettergivelse av rimelighetsgrunner bare bør komme på tale
rent unntaksvis. Slik lemping utøves ved skjønn av den enkelte kommune,
og det er adgang til å lage kommunale retningslinjer for utøvelsen
av skjønnet hvor inntekt og formue hos skattyter er sentrale momenter.
Slike retningslinjer vil kunne øke likebehandlingen og lette saksbehandlingen. Flertallet mener
slike retningslinjer i stor grad vil kunne ivareta de hensyn forslagsstillerne
begrunner sitt forslag med. Slike retningslinjer ville også kunne
være mer presise enn en generell unntaksregel i selve loven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt representantforslag om å oppheve eiendomsskatteloven i
Dokument 8:137 LS (2010–2011). Disse medlemmer viser
til at eiendomsskatten rammer tilfeldig og usosialt, og ikke etter
skatteevne. Eiendomsskatt er en spesielt urimelig form for beskatning
ettersom skatten ikke står i sammenheng med hvorvidt man har hatt
noen avkastning på eiendommen, eller i hvilken grad eiendommen er
belånt. Disse medlemmer viser til at unge mennesker
med store boliglån må betale full eiendomsskatt, selv når boligen
ikke representerer noen reell nettoformue. Disse medlemmer viser
til at eiendom selv uten eiendomsskatt beskattes flere ganger. Disse
medlemmer viser til at man allerede har betalt skatt på
inntekten eiendommen er ervervet for, samt dokumentavgift, eventuelt
arveavgift, og merverdiavgift av påkostninger. Disse medlemmer påpeker videre
at eiendom allerede er gjenstand for formuesbeskatning.
Disse medlemmer mener at eiendomsskatten må
avvikles, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
opphevelse av eiendomsskatteloven i forbindelse med statsbudsjettet
for 2014, inkludert forslag til tidsbegrenset kompensasjonsordning for
kommunesektoren.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre har tidligere tatt opp at eiendomsskatten har
skjevheter og skadevirkninger på en rekke områder. Av de mest framtredende
er skattleggingen av maskiner og utstyr innen industri og annen
konkurranseutsatt virksomhet og det demokratiske underskudd som
oppsto da regjeringen åpnet for at hytter ble et eiendomsskatteobjekt. Disse
medlemmer viser bl.a. til Dokument 8:126 S (2010–2011) og
til Innst. 360 S (2010–2011). Norge har et klart behov for å stimulere
til investeringer i annen konkurranseutsatt virksomhet enn olje,
og disse medlemmer mener det er kritikkverdig at regjeringen
ikke har klart å finne en måte å unnta maskiner og utstyr i konkurranseutsatt
virksomhet fra eiendomsskatt.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til begrunnelsen gitt i representantforslaget. Dette
medlem fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av eiendomsskatteloven § 28, slik at kommunene får mulighet til
å utforme generelle regler for nedskrivning eller fullt fritak for
eiendomsskatt med begrunnelse i særlige sosiale hensyn.»