I Norge foretar offentlig sektor innkjøp for
rundt 400 mrd. kroner hvert år (utenom petroleumssektoren). Dette
utgjør ca. 15 pst. av bruttonasjonalproduktet. Den offentlige kjøpekraften
former det norske samfunnet. Hvordan anskaffelsene gjennomføres,
påvirker takten på produkt- og tjenesteinnovasjon i norske bedrifter
og sammensetningen av næringsstrukturen og tryggheten for arbeidsplasser.
Konkurranse er et virkemiddel for å sikre effektiv
ressursbruk i det offentlige, og bidra til økt verdiskaping i samfunnet.
Offentlige anskaffelser skal være konkurransebaserte og fremme konkurranse.
Forslagsstillerne vil understreke betydningen av et tydelig og fremtidsrettet regelverk
for offentlige anskaffelser. Gode regler og et godt håndhevelsessystem
er imidlertid ikke nok for å få til vellykkede og gode anskaffelser.
Det må også satses på innovasjon og nyvinning i anbudsprosesser.
Norsk næringsliv består av rundt 500 000 bedrifter.
Bedrifter med færre enn 100 ansatte utgjør hele 99,5 pst. av norsk
næringsliv, og står for over halvparten av omsetningen og sysselsettingen.
At disse bedriftene får ta del i offentlige anskaffelser, kan bidra
til å utvikle dagens småbedrifter til fremtidens internasjonale
suksesshistorier. Forslagsstillerne ønsker derfor å opprette et
«Lille Doffin» der offentlig sektor kan lyse ut enkle og ubyråkratiske
anbud som ligger under beløpsgrensen for kunngjøring.
I Prop. 12 L (2011–2012) ble det gjennomført endringer
i lov om offentlige anskaffelser og kommuneloven, for å håndtere
EUs direktiv 2007/66/EF om forbedring av effektiviteten av klageprosedyrene
i forbindelse med inngåelse av offentlige kontrakter. Endringene
i forannevnte lover trådte i kraft 1. juli 2012.
Det ble blant annet foretatt endringer i hvordan håndhevelsessystemet
for anskaffelsesreglementet organiseres i Norge. Blant andre endringer
ble beføyelser lagt til domstolene, og overtredelsesgebyret i KOFA
bortfalt som sanksjon. I tillegg ble gebyrer for å klage til KOFA betydelig
økt. Effekten av endringen har vært klar. Det har vært en dramatisk
nedgang i klager på offentlige anskaffelser.
Forslagsstillerne er kritiske til at regjeringen
har lagt kompetansen til å ilegge overtredelsesgebyr ved ulovlige
direkteanskaffelser etter håndhevelsesdirektivet til domstolene,
og at overtredelsesgebyret i KOFA faller bort som sanksjon, slik at
KOFA igjen blir et rent rådgivende organ. Overføring av håndhevelsen
av anskaffelsesregelverket fra KOFA til domstolene vil være med
på å svekke den ensartete tolkning og håndhevelse av anskaffelsesregelverket
KOFA har ivaretatt over lengre tid, og kan i ytterste konsekvens
gi seg utslag i regionale forskjeller i tolkning og praktisering.
Dessuten frykter forslagsstillerne at en overføring av håndhevelsen
av anskaffelsesregelverket til domstolene vil være med på å heve
terskelen for å klage inn saker innenfor anskaffelsesfeltet. Dette
vil i stor grad kunne ramme rettssikkerheten for små og mellomstore
lokale næringsaktører.
Representanter fra Høyre, Kristelig Folkeparti og
Fremskrittspartiet fremmet under behandlingen av Prop. 12 L (2011–2012)
felles et ønske om å organisere «Nye KOFA». Et fremtidig tvisteløsningsorgan
(«Nye KOFA») bør organiseres i tråd med det utkast til forskrift
som mindretallet i håndhevelsesutvalget fremmet i NOU 2010:2.
Anskaffelsesprosesser kan gjøres enklere. Det
er spesielt mye å hente på å unngå dobbeltregistrering og dobbeltrapportering.
Det offentlige innehar allerede mye informasjon om bedrifter som
leverer inn anbud, og derfor bør en del informasjon være unødvendig
å sende inn.
En undersøkelse som analyseinstituttet Menon har
gjort for Akademikerne, viser at det offentlige kan spare 20–30
mrd. kroner i året på å profesjonalisere rutinene for offentlige
innkjøp. Derfor er det en løsning å organisere et helhetlig kursopplegg
for ansatte som har et bestilleransvar – et såkalt «anskaffelsesakademi».
Det presiseres at et slikt anskaffelsesakademi kan opprettes som
en ad hoc-organisasjon innenfor rammene av dagens statsforvaltning.
Offentlig-privat innovasjonssamarbeid (OPI)
er en løsning der nye tjenester utvikles i fellesskap mellom bedrift
og myndigheter. Istedenfor å kjøpe en vare eller tjeneste investerer
en offentlig innkjøper i utviklingen av et nytt og bedre alternativ.
Forslagsstillerne viser til Forskningsrådets policydokument «Innovasjon
i offentlig sektor».
Forskningsrådet mener at norsk offentlig sektor har
betydelig lavere erfaring med innovative anskaffelser enn offentlig
sektor i de andre nordiske landene. De ønsker en tettere dialog
mellom oppdragsgiver og leverandør. Forslagsstillerne støtter dette.
Forslagsstillerne mener teknologiutvikling vil være
viktig i forbindelse med offentlige innkjøp i kommunesektoren, og
særlig i tilfeller av koordinerte innkjøp kommuner imellom. Forslagsstillerne
vil vise til «Program for IKT-samordning i kommunesektoren (KommIT)» som
ble vedtatt av kommunesektorens organisasjon KS i 2012.
Forslagsstillerne viser til behovet for at statlige etater
er bevisste på kostnadsbildet for hele etaten ved offentlige innkjøp.
Når innkjøpskompetanse og ansvar delegeres til ulike deler av virksomheten,
er det en fare for at samordningsfordeler går tapt.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«I
Stortinget ber regjeringen etablere Klagenemnden
for offentlige anskaffelser (KOFA) som et bindende klageorgan for
å styrke ensartet tolkning og effektiv håndhevelse av anskaffelsesregelverket,
blant annet for å hindre korrupsjon og styrke små og mellomstore
bedrifters rettsvern.
II
Stortinget ber regjeringen utarbeide en praktisk og
helhetlig veileder for offentlig-privat innovasjonssamarbeid, med
den hensikt å øke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser.
III
Stortinget ber regjeringen utvikle klare retningslinjer
for inkludering av funksjonsorienterte kravspesifikasjoner i offentlige
anskaffelser, med den hensikt å legge til rette for offentlig-privat
innovasjonssamarbeid.
IV
Stortinget ber regjeringen opprette et enkelt
og brukervennlig 'Lille Doffin' for å gi nye vekstmuligheter til
små og mellomstore bedrifter og styrke det lokale eierskapet.
V
Stortinget ber regjeringen forenkle anskaffelsesprosessen
ved å etablere en database for dokumentasjon, blant annet for å
unngå dobbeltregistrering og dobbeltrapportering.
VI
Stortinget ber regjeringen opprette et 'anskaffelsesakademi'
for å skape et enhetlig opplærings- og kompetanseutviklingsprogram
for offentlige anskaffelser.
VII
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan statlig
sektor kan bidra til å løfte frem teknologiutvikling i kommunesektoren,
for å nå målet om billigere og bedre innkjøp.
VIII
Stortinget ber regjeringen påse at statlige
etater legger større vekt på hele virksomhetens kostnader ved desentraliserte
anskaffelsesprosesser.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Torgeir Dahl, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil
Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig
Folkeparti, Steinar Reiten, viser til at norsk offentlig
sektor foretar innkjøp for rundt 400 mrd. kroner hvert år, og at
dette utgjør omtrent 15 pst. av bruttonasjonalprodukt. Av dette
er det anslått at kommuneforvaltningens andel er om lag 145 mrd.
kroner. Komiteen deler forslagsstillernes syn om
at det er nødvendig å forvalte disse midlene godt, og at en god
forvaltning også bør innebære å benytte nye ideer og nye løsninger
der dette er hensiktsmessig. Komiteen understreker
også at det er viktig at offentlig sektor gjennom sine innkjøp bidrar
til rettferdig konkurranse i næringslivet.
Videre vil komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti påpeke
at en forutsetning for en rettferdig konkurranse er en tilgjengelig
og reell klagemyndighet.
Komiteen viser til
at norsk næringsliv består av rundt 500 000 bedrifter, og at små
og mellomstore bedrifter (foretak under 100 ansatte) utgjør omtrent
99,5 prosent og står for over halvparten av omsetningen og sysselsettingen. Komiteen deler
forslagsstillernes syn om at det er viktig at det er lagt til rette
for at disse bedriftene kan ta del i offentlige anskaffelser.
Komiteen viser til at det gjennom
Prop. 12 L (2011–2012) ble gjennomført endringer i lov om offentlige
anskaffelser og kommuneloven for å håndtere EUs direktiv 2007/66/EF
om forbedring av effektiviteten av klageprosedyrene i forbindelse
med inngåelse av offentlige kontrakter, og at disse endringene trådte
i kraft 1. juli 2012. Komiteen viser til at det ble
gjort endringer i hvordan håndhevelsessystemet for anskaffelsesreglementet
organiseres i Norge. Blant andre endringer ble beføyelser lagt til
domstolene, og overtredelsesgebyret i KOFA bortfalt som sanksjon.
I tillegg ble gebyrer for å klage til KOFA økt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti merker seg at dette har ført
til en nedgang i antall klager på offentlige anskaffelser på over
66 pst.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne er kritiske til at regjeringen har lagt kompetansen til
å ilegge overtredelsesgebyr ved ulovlige direkteanskaffelser etter
håndhevelsesdirektivet til domstolene, og at overtredelsesgebyret
i KOFA faller bort som sanksjon slik at KOFA igjen blir et rent
rådgivende organ. Komiteen merker seg at forslagsstillerne
ønsker å etablere Klagenemnden for offentlige anskaffelser (KOFA)
som et bindende klageorgan, og merker seg at statsråden i sitt svar
av 10. april 2013 (vedlagt) mener et slikt forslag vil kreve store
endringer i nemndas saksbehandling og prosedyrer – blant annet av
hensyn til rettssikkerheten, og at KOFA vil måtte erstattes av et
domstollignende organ.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at KOFAs rolle ble vurdert både ved etableringen i 2003
og på nytt i 2010 i forbindelse med innføring av nye håndhevelsesregler
i anskaffelsesregelverket. Et offentlig utvalg vurderte i 2010 om
KOFA burde omorganiseres til et bindende klageorgan. Flertallet
i utvalget mente det ikke kunne anbefales, bl.a. med begrunnelsen
om at saksbehandlingen i et slikt domstollignende organ vil bli omfattende
og ressurskrevende. Stortinget fulgte opp utvalgets anbefaling og
vedtok i 2012 å beholde KOFA som rådgivende organ. Flertallet kan
ikke se at det har skjedd noe nytt siden 2010 som gir grunnlag for
å revurdere om KOFA bør være et rådgivende organ.
Komiteen viser til
at det er anslått av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) at norske
bedrifters samlede administrative kostnader knyttet til etterlevelsen
av offentlige krav og regler beløper seg til omtrent 60 mrd. kroner
årlig. Komiteen viser videre til at regjeringen har
et uttalt mål om forenklinger tilsvarende netto reduksjon i administrative
byrder på 10 mrd. kroner innen utgangen av 2015.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det har vært
et delmål for regjeringen med en reduksjon av de administrative
byrder med 5 mrd. kroner innen utløpet av denne perioden. Disse
medlemmer viser til at målet ikke vil bli oppfylt ved at
reduksjoner kommer for sent og at det tilføres nye bestemmelser
og byrder som gjør at reduksjonen samlet sett går langsomt. Den
nylig innførte regelen om innrapportering av samfunnsansvar er i
så måte et godt eksempel. Næringslivets kostnader ved å etterleve
byråkrati var i 2010 ca. 54 mrd. kroner og var i 2012 økt til ca.
60 mrd. kroner, noe som understreker at nye bestemmelser langt på
vei oppveier de oppnådde reduksjoner.
Komiteen er av den
oppfatning at det er behov for å redusere de administrative kostnadene,
og merker seg at regjeringen har nedsatt et offentlig utvalg (forenklingsutvalget)
som har fått i oppdrag å gjennomgå de særnorske bestemmelsene i
lov og forskrift om offentlige anskaffelser. Gjennomgangen har som
hensikt å oppnå et enklere og mer fleksibelt regelverk, forenkling gjennom
økt brukervennlighet, og reduserte kostnader ved gjennomføring av
offentlige anskaffelser. Komiteen merker seg videre
at utvalget skal levere sin utredning innen 1. mars 2014.
Komiteen viser til at en undersøkelse
som analyseinstituttet Menon har gjort for Akademikerne, viser at
det offentlige kan spare 20–30 mrd. kroner i året på å profesjonalisere
rutinene for offentlige innkjøp. Komiteen mener bedre kompetanse,
økt lederforankring og bedre organisering er avgjørende for å gjennomføre
gode anskaffelser.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
ønsker klarere retningslinjer for inkludering av funksjonsorienterte
kravspesifikasjoner i offentlige anskaffelser, med den hensikt å
legge til rette for offentlig-privat innovasjonssamarbeid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har fått
et tydelig mandat til å være pådrivere overfor offentlige virksomheter
og til å bistå dem i gjennomføringen av innovasjonsfremmende anskaffelser.
Som ledd i dette arbeidet har Difi utviklet en steg-for-steg veileder
for hvordan man gjennomfører innovative anskaffelser. I veilederen
legges det blant annet vekt på at offentlige oppdragsgivere inngår
dialog med markedet og utvikler møteplasser. Dette arbeidet vil
bli videreført ved oppfølgingen av den innovasjonsstrategien som
nylig er blitt fremmet. Flertallet vil derfor mene
at forslag 2 fra forslagstillerne allerede er gjennomført.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti deler forslagsstillernes syn
om at muligheten for å oppnå innovative løsninger i stor grad påvirkes av
hvordan oppdragsgiver utformer kravspesifikasjonen, og at oppdragsgiver
kan stimulere til innovasjon gjennom økt bruk av funksjonsorienterte
kravspesifikasjoner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringens strategi for økt innovasjonseffekt av offentlige
anskaffelser som kom i februar 2013, er fremmet nettopp for at alle
offentlige virksomheter skal bli bedre på å avdekke sine utviklingsbehov,
kommunisere disse til markedet og ha redskapene og kompetansen de
trenger for å gjøre innovasjonsfremmende anskaffelser der dette
er relevant. Flertallet anser at det praktiske veiledningsmaterialet
som er utviklet, følger opp dette.
Komiteen viser til
at beregninger anslår kommuneforvaltningens andel av offentlige
innkjøp til om lag 145 mrd. kroner. Komiteen deler forslagsstillernes
oppfatning av at koordinering av kommunenes innkjøp er viktig, og
peker på «Program for IKT-samordning i kommunesektoren (KommIT)»
som ble vedtatt av kommunesektorens organisasjon KS i 2012. Komiteen mener
det, for å oppnå billigere og riktigere innkjøp, er viktig at ulike
kommuners systemer kan «snakke sammen», og at det er viktig med
en videre teknologiutvikling i kommunesektoren for i enda større
grad å koordinere innkjøp i kommunene.
Komiteen peker på at det er et
stort potensial for å effektivisere statlige anskaffelser gjennom bedre
samordning på tvers av statlige virksomheter. Komiteen viser
til at erfaring fra nordisk og europeisk samordning viser betydelige
gevinster, og at det nå gjennomføres en utredning om muligheten
for å samordne statlige anskaffelser i Norge.
Komiteen viser til at det nå
gjennomføres en utredning om muligheten for å samordne statlige anskaffelser
i Norge. Målet er mer effektiv ressursbruk, besparelser på kort
og lang sikt, bedre og mer profesjonelle innkjøpsmiljø, færre regelbrudd
og tilrettelegging for innovasjon i statlige anskaffelser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke at innretningen,
organiseringen og gjennomføringen av de offentlige innkjøp har en
sterk påvirkning også på utviklingen av det norske samfunnet. Det
offentliges kjøpekraft er så sterk at måten disse utføres på har
betydning for utviklingen av produktinnovasjon og tjenesteinnovasjon
i norske bedrifter. Disse medlemmer vil derfor peke
på at et forbedret offentlig innkjøp derfor også handler om landets konkurransekraft
ved å utvikle nye produkter. Men det handler også om en effektivisering
i bruken av offentlige midler som gjør at ressursene kan styres
til områder som også på andre måter kan styrke konkurransekraften.
Mindre bruk av økonomiske ressurser kan derfor både gi nye, innovative
produkter og forbedre ressursinnsatsen i rammebetingelsene for næringslivet generelt,
eksempelvis gjennom å styrke innsatsen i virkemiddelapparatet. Disse
medlemmer viser til at statsråden i sitt svar til komiteen
av 10. april 2013 synes stort sett fornøyd med tingenes tilstand
innen offentlig innkjøp og at det er utarbeidet strategier for de
fleste områder. Disse medlemmer mener derfor det
er grunn til å understreke at de forslag som er fremmet i denne innstillingen,
ikke dreier seg om en etterlysning etter flere strategier, men konkrete
operasjonaliseringer som kan oppfylle deler av strategiene, samt
tiltak som direkte kan påvirke hverdagen og konkurransemulighetene
for de bedrifter som har sin daglige tilværelse knyttet til det
offentlige anskaffelsesmarkedet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen etablere Klagenemnden
for offentlige anskaffelser (KOFA) som et bindende klageorgan for
å styrke ensartet tolkning og effektiv håndhevelse av anskaffelsesregelverket,
blant annet for å hindre korrupsjon og styrke små og mellomstore
bedrifters rettsvern.
II
Stortinget ber regjeringen utarbeide en praktisk og
helhetlig veileder for offentlig-privat innovasjonssamarbeid, med
den hensikt å øke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser.
III
Stortinget ber regjeringen utvikle klare retningslinjer
for inkludering av funksjonsorienterte kravspesifikasjoner i offentlige
anskaffelser, med den hensikt å legge til rette for offentlig-privat
innovasjonssamarbeid.
IV
Stortinget ber regjeringen opprette et enkelt
og brukervennlig «Lille Doffin» for å gi nye vekstmuligheter til
små og mellomstore bedrifter og styrke det lokale eierskapet.
V
Stortinget ber regjeringen forenkle anskaffelsesprosessen
ved å etablere en database for dokumentasjon, blant annet for å
unngå dobbeltregistrering og dobbeltrapportering.
VI
Stortinget ber regjeringen opprette et 'anskaffelsesakademi'
for å skape et enhetlig opplærings- og kompetanseutviklingsprogram
for offentlige anskaffelser.
VII
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan statlig
sektor kan bidra til å løfte frem teknologiutvikling i kommunesektoren,
for å nå målet om billigere og bedre innkjøp.
VIII
Stortinget ber regjeringen påse at statlige
etater legger større vekt på hele virksomhetens kostnader ved desentraliserte
anskaffelsesprosesser.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen etablere Klagenemnden
for offentlige anskaffelser (KOFA) som et bindende klageorgan for
å styrke ensartet tolkning og effektiv håndhevelse av anskaffelsesregelverket,
blant annet for å hindre korrupsjon og styrke små og mellomstore
bedrifters rettsvern.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen utarbeide en praktisk og
helhetlig veileder for offentlig-privat innovasjonssamarbeid, med
den hensikt å øke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen utvikle klare retningslinjer
for inkludering av funksjonsorienterte kravspesifikasjoner i offentlige
anskaffelser, med den hensikt å legge til rette for offentlig-privat
innovasjonssamarbeid.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen opprette et enkelt
og brukervennlig «Lille Doffin» for å gi nye vekstmuligheter til
små og mellomstore bedrifter og styrke det lokale eierskapet.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen forenkle anskaffelsesprosessen
ved å etablere en database for dokumentasjon, blant annet for å
unngå dobbeltregistrering og dobbeltrapportering.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen opprette et «anskaffelsesakademi»
for å skape et enhetlig opplærings- og kompetanseutviklingsprogram
for offentlige anskaffelser.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan statlig
sektor kan bidra til å løfte frem teknologiutvikling i kommunesektoren,
for å nå målet om billigere og bedre innkjøp.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen påse at statlige
etater legger større vekt på hele virksomhetens kostnader ved desentraliserte
anskaffelsesprosesser.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:45 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Svein Flåtten, Torgeir
Dahl og Michael Tetzschner om nye ideer og bedre løsninger for anskaffelser
i offentlig sektor – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Næringskomiteen av 2. april 2013
om ovennevnte forslag. Komiteen har bedt om min vurdering av forslaget.
Departementet planlegger en revisjon av regelverket
om offentlig anskaffelser. Bakgrunnen for det er at EØS-direktivet
som det norske regelverket bygger på, er under revisjon i EU. Det
gjør at også det norske regelverket vil måtte endres. I tillegg
har regjeringen allerede satt ned et offentlig utvalg (forenklingsutvalget)
som har fått i oppdrag å gjennomgå de særnorske bestemmelsene i
lov og forskrift om offentlige anskaffelser, det vil si de reglene
om ikke stammer fra EØS-direktivet. Målsetningen med gjennomgangen
er å oppnå et enklere og mer fleksibelt regelverk. Med forenkling
siktes det til økt brukervennlighet, men også til reduserte kostnader ved
gjennomføring av offentlige anskaffelser. Forslag om endringer må
samtidig ta sikte på å oppnå lovens hovedformål om effektiv ressursbruk.
Utvalget skal levere sin utredning innen 1. mars 2014. Denne vil
kunne inneholde mange forslag som vil være relevante for enkelte
av de spørsmål som representantene her stiller. Det samme gjelder
endringer som følge av revidert EØS-direktiv.
"Stortinget ber regjeringen
etablere Klagenemnden for offentlige anskaffelser (KOFA) som et bindende
klageorgan for å styrke ensartet tolkning og effektiv håndhevelse
av anskaffelsesregelverket, blant annet for å hindre korrupsjon og
styrke små og mellomstore bedrifters rettsvern."
Ved etableringen av KOFA i 2003 vurderte en arbeidsgruppe
om nemndas avgjørelser skulle være bindende eller rådgivende. Siden
hensikten med KOFA var at nemnda skulle løse tvister på en effektiv
måte og på et lavt konfliktnivå, mente gruppen at det var mest hensiktsmessig
at KOFA skulle avgi rådgivende uttalelser. Regjeringen og Stortinget
sluttet seg til arbeidsgruppens vurdering og det ble vedtatt en
hjemmel for Kongen til å oppnevne et rådgivende tvisteløsningsorgan.
I forbindelse med innføring av nye håndhevelsesregler
i anskaffelsesregelverket ble KOFAs rolle vurdert på nytt av et
offentlig utvalg i 2010. Utvalget vurderte om KOFA burde omorganiseres
til et bindende klageorgan. Flertallet i utvalget (7 mot 1) mente
at det ikke kunne anbefales. Begrunnelsen var bl.a. at saksbehandlingen
i et slikt domstolslignende organ vil bli omfattende og ressurskrevende.
Regjeringen og Stortinget fulgte opp utvalgets flertall og ved vedtak
den 27. mars 2012 valgte Stortinget å beholde KOFA som et rådgivende
organ. Begrunnelsen var bl.a. at samtlige høringsinstanser som uttalte
seg om KOFAs rolle mente at nemnda har fungert godt som et konfliktløsende, lett
tilgjengelig og relativt effektivt lavterskeltilbud. Det var derfor
ønskelig å legge til rette for at et slikt organ kunne fortsette
å eksistere. En omgjøring av KOFA til et bindende klageorgan vil
kreve store endringer i nemndas saksbehandling og prosedyrer – bl.a.
av hensyn til rettssikkerheten. KOFA slik vi kjenner det vil måtte erstattes
av et domstolslignende organ. Min vurdering er at en slik løsning
ville redusert små og mellomstore bedrifters rettsvern, da de ikke lenger
ville hatt et lavterskeltilbud som kan bidra til å løse tvister
på et lavt konfliktnivå. For øvrig forutsetter jeg at oppdragsgiverne
retter seg etter KOFAs avgjørelser og tar nemndas veiledning på
alvor, selv om avgjørelsene er rådgivende. All erfaring tilsier
at dette også skjer i praksis.
Jeg kan ikke se at det har skjedd noe nytt siden 2010
som gir grunnlag for å revurdere at KOFA bør være et rådgivende
organ.
"Stortinget ber regjeringen
utarbeide en praktisk og helhetlig veileder for offentlig-privat
innovasjonssamarbeid, med den hensikt å øke innovasjonseffekten
av offentlige anskaffelser."
Fremme av innovative anskaffelser har vært et satsingsfelt
for denne regjeringen. Regjeringen fremmet 14. februar i år en strategi
for økt innovasjonseffekt av offentlige anskaffelser. Hele fem departementer
står bak strategien. I denne strategien foreslås en rekke tiltak
for å bidra til at anskaffelser skal være et strategisk virkemiddel i
offentlige virksomheters utviklingsarbeid.
Difi (Direktoratet
for forvaltning og IKT) får i samarbeid med Innovasjon Norge og
Norges forskningsråd en pådriverrolle i å gjøre gode metoder allment
kjent.
Regjeringen setter i gang en forsøksordning
med stipendmidler rettet mot næringslivet, som offentlige virksomheter
kan bruke til konkrete innovasjonsformål.
Regjeringen viderefører støtten til NHO
og KS’ nasjonale leverandørutviklingsprogram.
Ordningen med offentlige forsknings- og
utviklingskontrakter (OFU) under Innovasjon Norge videreføres.
Regjeringen oppfordrer statlige etater
til å innarbeide ansvar for anskaffelser i lederkontrakter der dette
er relevant.
Det er viktig at offentlige virksomheter har
redskapene og kompetansen de trenger for å gjøre innovasjonsfremmende
anskaffelser. Difi har derfor fått et tydelig mandat til å være
pådrivere overfor offentlige virksomheter og til å bistå dem i gjennomføringen
av innovasjonsfremmende anskaffelser. Som ledd i dette arbeidet har
Difi utviklet en steg-for-steg veileder for hvordan man gjennomfører
innovative anskaffelser. I veilederen legges det blant annet vekt
på at offentlige oppdragsgivere inngår dialog med markedet og utvikler
møteplasser. Veilederen er tilgjengelig på www.anskaffelser.no.
Dette arbeidet vil bli videreført ved oppfølgingen av den innovasjonsstrategien
som nylig er blitt fremmet. Jeg mener derfor at forslaget allerede
er gjennomført.
"Stortinget ber regjeringen
utvikle klare retningslinjer for inkludering av funksjonsorienterte kravspesifikasjoner
i offentlige anskaffelser, med den hensikt å legge til rette for
offentlig-privat innovasjonssamarbeid."
Jeg er enig med forslagsstillerne i at muligheten for
å oppnå innovative løsninger påvirkes av hvordan oppdragsgiver velger
å utforme kravspesifikasjonen. Oppdragsgiver kan stimulere til innovasjon
ved å beskrive behovet eller funksjonen som skal dekkes fremfor
en detaljert teknisk spesifikasjon av den løsningen som skal tilbys.
Dermed overlates det til markedet å foreslå den beste måten behovet
skal dekkes på. Difis veileder for hvordan man gjennomfører innovative
anskaffelser omhandler dette og gir eksempler og tips til hvordan
dette kan gjøres.
Behovet for innovative løsninger vil variere
fra virksomhet til virksomhet og fra anskaffelse til anskaffelse.
Regjeringens strategi for økt innovasjonseffekt av offentlige anskaffelser
er fremmet nettopp for at alle offentlige virksomheter skal bli
bedre på å avdekke sine utviklingsbehov, kommunisere disse til markedet
og ha redskapene og kompetansen de trenger for å gjøre innovasjonsfremmende
anskaffelser der dette er relevant. Jeg mener at det praktiske veiledningsmateriale
som er utviklet følger opp dette.
"Stortinget ber regjeringen
opprette et enkelt og brukervennlig "Lille Doffin" for å gi nye
vekstmuligheter til små og mellomstore bedrifter og styrke det lokale
eierskapet."
Det er allerede i dag en mulighet for frivillig
å kunngjøre offentlige anskaffelser under terskelverdien på 500 000
kroner på Doffin. Den offentlige oppdragsgiveren kan da velge mellom
å følge de detaljerte prosedyrereglene i anskaffelsesregelverket
eller å velge en forenklet prosedyre, så lenge forutsetningene gjøres
klare for leverandørene. En del offentlige oppdragsgivere velger
å benytte seg av denne muligheten for frivillig kunngjøring for
å nå ut til flest mulig potensielle leverandører.
Vurdering av størrelsen på den nasjonale terskelverdien
(i dag kr 500 000) inngår som del av mandatet til forenklingsutvalget.
Jeg vil også påpeke at en forenkling av reglene i seg selv vil bidra
til å gjøre det enklere for små og mellomstore bedrifter å delta
i konkurranser om offentlige kontrakter.
"Stortinget ber regjeringen
forenkle anskaffelsesprosessen ved å etablere en database for dokumentasjon,
blant annet for å unngå dobbeltregistrering og dobbeltrapportering."
EU-kommisjonen har i sitt forslag til reviderte direktiver
foreslått flere endringer som vil bidra til å lette leverandørenes
arbeid med å levere dokumentasjon.
For det første foreslås det at leverandørene
kan nøye seg med å levere inn egenerklæringer sammen med sitt tilbud.
Den offentlige oppdragsgiver kan så velge å vurdere tilbudene først,
og deretter be om all nødvendig dokumentasjon kun fra den vinnende
leverandør. Dette vil innebære at alle de leverandørene som leverer
tilbud, men som ikke vinner frem i konkurransen, slipper å levere
slik dokumentasjon.
For det andre har EU-kommisjonen foreslått å innføre
et europeisk anskaffelsespass ("European Procurement Passport").
Et slikt anskaffelsespass vil fungere som en bekreftelse på at leverandøren
oppfyller en del grunnleggende krav for å kunne delta i konkurransen.
Hvert enkelt medlemsland må innhente nødvendig dokumentasjon, for
deretter å utstede anskaffelsespass til leverandørene. Formålet
er å lette dokumentasjonsbyrden til leverandørene. Dersom dette
forslaget blir vedtatt, vil altså Norge måtte opprette en slik database
som foreslått av representantene.
Så langt jeg kan vurdere forslaget er det dekket av
det arbeidet som foregår i EU.
"Stortinget ber regjeringen
opprette et "anskaffelsesakademi" for å skape et enhetlig opplærings-
og kompetanseutviklingsprogram for offentlige anskaffelser."
Jeg er enig i at god kompetanse, økt lederforankring
og bedre organisering er avgjørende for å gjennomføre gode anskaffelser.
Det finnes allerede et omfattende opplæringstilbud innen dette feltet.
Difi gjennomfører kurs, frokostmøter og seminarer
om offentlige anskaffelser. Målgruppen er i hovedsak innkjøpsrådgivere
og ledere av anskaffelsesfunksjoner. I tillegg tilbyr NIMA, KS og
andre interesseorganisasjoner kurs som gir sertifisering av offentlige
innkjøpere. Flere private konsulentselskaper tilbyr også kurs og
rådgivning.
Anskaffelser er et tverrfaglig område som krever kompetanse
på mange områder. Innen de fleste av fagområdene eksisterer det
allerede i dag et kurs- og kompetansetilbud i offentlig regi. Logistikk,
forsyningsledelse og bedriftsøkonomi er fag på flere høyskoler.
Utdanning innen bedriftsøkonomi tilbys også på flere av universitetene
i dag.
Det er likevel områder der private aktører har
få insitamenter for å utvikle tilbud. Det gjelder for eksempel gjenbruk
og spredning av kompetanse og erfaringer, samt utarbeidelse av maler
og veiledninger til selvhjelp. Dette inngår i Difis oppdrag, og
dette tilbudet blir kontinuerlig videreutviklet.
"Stortinget ber regjeringen
vurdere hvordan statlig sektor kan bidra til å løfte frem teknologiutvikling
i kommunesektoren, for å nå målet om billigere og bedre innkjøp."
Det er anslått at kommuneforvaltningens andel av
offentlige innkjøp i 2011 var om lag 145 mrd kroner. Det sier seg
selv at det er viktig å forvalte disse midlene godt. Regjeringen
la i februar frem en strategi for å få til økt innovasjonseffekt
av offentlige innkjøp. I tillegg la regjeringen for få dager siden
frem strategien "Nye vegar til framtidas velferd", en strategi for
innovasjon i kommunesektoren. Her gjennomgår vi flere tiltak, blant
annet for leverandørutvikling og økt kvalitet på innkjøp.
Teknologi er et område hvor anskaffelser kan være
særlig krevende. Det er stor forskjell mellom kommunene når det
gjelder IKT. Noen kommuner er langt fremme og viser vei med gode
og nyskapende prosjekter, mens andre kommuner foreløpig er kommet
kort i sitt digitaliseringsarbeid. Jeg mener at samordning er nøkkelen
til bedre teknologiutvikling i kommunesektoren. IKT er komplekst
og det er nødvendig å trekke i lag der det er mulig. Gjennom felles
utviklingsprosjekter og koordinerte anskaffelser kan kommunesektoren
gjøre gode fremskritt. Det var derfor mitt departement tok initiativ
til et samarbeid med kommunesektoren for å se på hvordan vi kunne
få til sterkere felles grep om IKT i kommunesektoren og et bedre
samarbeid på tvers av forvaltningsnivåene. Dette er bakteppet for
at KS i 2012 etablerte KommIT, som trekkes frem i representantforslaget.
Regjeringen støtter KommIT økonomisk og går inn for å samarbeide med
KS og KommIT i de utviklingsprogrammene der det er aktuelt.
Kommunalministeren la i april fram regjeringens
strategi for innovasjon i kommunesektoren. Strategien inneholder
blant annet en rekke tiltak for å øke innovasjonseffekten av offentlige
innkjøp.
Et viktig område for teknologiutvikling framover
i kommunesektoren er helse og omsorg. Jeg vil derfor trekke fram
arbeidet som Helse- og omsorgsdepartementet gjør knyttet til innovasjon
og teknologiutvikling. Den kommende stortingsmeldingen om innovasjon
i omsorg vil inneholde tiltak som bidrar til teknologiutvikling i
kommunesektoren.
Jeg mener derfor at forslaget er i varetatt
gjennom de initiativ regjeringen har igangsatt.
"Stortinget ber regjeringen
påse at statlige etater legger større vekt på hele virksomhetens kostnader
ved desentraliserte anskaffelsesprosesser."
Difi har nylig gjennomført et forprosjekt for
å kartlegge erfaringer og suksessfaktorer for å effektivisere anskaffelser. Dette
arbeidet forsterker inntrykket av at det er et potensial for å ta
ut besparelser i større grad enn i dag. Volumkonsentrasjon (ved
å samle alle virksomhetenes anskaffelser i felles avtaler), bedre behovsdefinering,
planlegging av anskaffelser, og bedre oppfølging av inngåtte kontrakter
er viktige suksessfaktorer for å oppnå besparelser ved offentlige
anskaffelser. Dette krever god oversikt, hensiktsmessig organisering
av anskaffelsen og tett oppfølging fra ledelsen. Difi vil bruke
erfaringene og suksesskriteriene fra forprosjektet til å styrke
veilednings- og kompetansetilbudet.
Det er et stort potensial for å effektivisere
anskaffelser gjennom bedre samordning på tvers av statlige virksomheter.
Erfaring fra nordisk og europeisk samordning viser betydelige gevinster.
Det gjennomføres derfor nå en utredning om muligheten for å samordne
statlige anskaffelser i Norge. Målet er mer effektiv ressursbruk,
besparelser på kort og lang sikt, bedre og mer profesjonelle innkjøpsmiljø,
færre regelbrudd og tilrettelegging for innovasjon i statlige anskaffelser.
Oslo, i næringskomiteen, den 7. mai 2013
Terje Aasland |
Steinar Reiten |
leder |
ordfører |