I Norge foretar offentlig sektor innkjøp for
rundt 400 mrd. kroner hvert år (utenom petroleumssektoren). Dette
utgjør ca. 15 pst. av bruttonasjonalproduktet. Den offentlige kjøpekraften
former det norske samfunnet. Hvordan anskaffelsene gjennomføres,
påvirker takten på produkt- og tjenesteinnovasjon i norske bedrifter
og sammensetningen av næringsstrukturen og tryggheten for arbeidsplasser.
Konkurranse er et virkemiddel for å sikre effektiv
ressursbruk i det offentlige, og bidra til økt verdiskaping i samfunnet.
Offentlige anskaffelser skal være konkurransebaserte og fremme konkurranse.
Forslagsstillerne vil understreke betydningen av et tydelig og fremtidsrettet regelverk
for offentlige anskaffelser. Gode regler og et godt håndhevelsessystem
er imidlertid ikke nok for å få til vellykkede og gode anskaffelser.
Det må også satses på innovasjon og nyvinning i anbudsprosesser.
Norsk næringsliv består av rundt 500 000 bedrifter.
Bedrifter med færre enn 100 ansatte utgjør hele 99,5 pst. av norsk
næringsliv, og står for over halvparten av omsetningen og sysselsettingen.
At disse bedriftene får ta del i offentlige anskaffelser, kan bidra
til å utvikle dagens småbedrifter til fremtidens internasjonale
suksesshistorier. Forslagsstillerne ønsker derfor å opprette et
«Lille Doffin» der offentlig sektor kan lyse ut enkle og ubyråkratiske
anbud som ligger under beløpsgrensen for kunngjøring.
I Prop. 12 L (2011–2012) ble det gjennomført endringer
i lov om offentlige anskaffelser og kommuneloven, for å håndtere
EUs direktiv 2007/66/EF om forbedring av effektiviteten av klageprosedyrene
i forbindelse med inngåelse av offentlige kontrakter. Endringene
i forannevnte lover trådte i kraft 1. juli 2012.
Det ble blant annet foretatt endringer i hvordan håndhevelsessystemet
for anskaffelsesreglementet organiseres i Norge. Blant andre endringer
ble beføyelser lagt til domstolene, og overtredelsesgebyret i KOFA
bortfalt som sanksjon. I tillegg ble gebyrer for å klage til KOFA betydelig
økt. Effekten av endringen har vært klar. Det har vært en dramatisk
nedgang i klager på offentlige anskaffelser.
Forslagsstillerne er kritiske til at regjeringen
har lagt kompetansen til å ilegge overtredelsesgebyr ved ulovlige
direkteanskaffelser etter håndhevelsesdirektivet til domstolene,
og at overtredelsesgebyret i KOFA faller bort som sanksjon, slik at
KOFA igjen blir et rent rådgivende organ. Overføring av håndhevelsen
av anskaffelsesregelverket fra KOFA til domstolene vil være med
på å svekke den ensartete tolkning og håndhevelse av anskaffelsesregelverket
KOFA har ivaretatt over lengre tid, og kan i ytterste konsekvens
gi seg utslag i regionale forskjeller i tolkning og praktisering.
Dessuten frykter forslagsstillerne at en overføring av håndhevelsen
av anskaffelsesregelverket til domstolene vil være med på å heve
terskelen for å klage inn saker innenfor anskaffelsesfeltet. Dette
vil i stor grad kunne ramme rettssikkerheten for små og mellomstore
lokale næringsaktører.
Representanter fra Høyre, Kristelig Folkeparti og
Fremskrittspartiet fremmet under behandlingen av Prop. 12 L (2011–2012)
felles et ønske om å organisere «Nye KOFA». Et fremtidig tvisteløsningsorgan
(«Nye KOFA») bør organiseres i tråd med det utkast til forskrift
som mindretallet i håndhevelsesutvalget fremmet i NOU 2010:2.
Anskaffelsesprosesser kan gjøres enklere. Det
er spesielt mye å hente på å unngå dobbeltregistrering og dobbeltrapportering.
Det offentlige innehar allerede mye informasjon om bedrifter som
leverer inn anbud, og derfor bør en del informasjon være unødvendig
å sende inn.
En undersøkelse som analyseinstituttet Menon har
gjort for Akademikerne, viser at det offentlige kan spare 20–30
mrd. kroner i året på å profesjonalisere rutinene for offentlige
innkjøp. Derfor er det en løsning å organisere et helhetlig kursopplegg
for ansatte som har et bestilleransvar – et såkalt «anskaffelsesakademi».
Det presiseres at et slikt anskaffelsesakademi kan opprettes som
en ad hoc-organisasjon innenfor rammene av dagens statsforvaltning.
Offentlig-privat innovasjonssamarbeid (OPI)
er en løsning der nye tjenester utvikles i fellesskap mellom bedrift
og myndigheter. Istedenfor å kjøpe en vare eller tjeneste investerer
en offentlig innkjøper i utviklingen av et nytt og bedre alternativ.
Forslagsstillerne viser til Forskningsrådets policydokument «Innovasjon
i offentlig sektor».
Forskningsrådet mener at norsk offentlig sektor har
betydelig lavere erfaring med innovative anskaffelser enn offentlig
sektor i de andre nordiske landene. De ønsker en tettere dialog
mellom oppdragsgiver og leverandør. Forslagsstillerne støtter dette.
Forslagsstillerne mener teknologiutvikling vil være
viktig i forbindelse med offentlige innkjøp i kommunesektoren, og
særlig i tilfeller av koordinerte innkjøp kommuner imellom. Forslagsstillerne
vil vise til «Program for IKT-samordning i kommunesektoren (KommIT)» som
ble vedtatt av kommunesektorens organisasjon KS i 2012.
Forslagsstillerne viser til behovet for at statlige etater
er bevisste på kostnadsbildet for hele etaten ved offentlige innkjøp.
Når innkjøpskompetanse og ansvar delegeres til ulike deler av virksomheten,
er det en fare for at samordningsfordeler går tapt.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«I
Stortinget ber regjeringen etablere Klagenemnden
for offentlige anskaffelser (KOFA) som et bindende klageorgan for
å styrke ensartet tolkning og effektiv håndhevelse av anskaffelsesregelverket,
blant annet for å hindre korrupsjon og styrke små og mellomstore
bedrifters rettsvern.
II
Stortinget ber regjeringen utarbeide en praktisk og
helhetlig veileder for offentlig-privat innovasjonssamarbeid, med
den hensikt å øke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser.
III
Stortinget ber regjeringen utvikle klare retningslinjer
for inkludering av funksjonsorienterte kravspesifikasjoner i offentlige
anskaffelser, med den hensikt å legge til rette for offentlig-privat
innovasjonssamarbeid.
IV
Stortinget ber regjeringen opprette et enkelt
og brukervennlig 'Lille Doffin' for å gi nye vekstmuligheter til
små og mellomstore bedrifter og styrke det lokale eierskapet.
V
Stortinget ber regjeringen forenkle anskaffelsesprosessen
ved å etablere en database for dokumentasjon, blant annet for å
unngå dobbeltregistrering og dobbeltrapportering.
VI
Stortinget ber regjeringen opprette et 'anskaffelsesakademi'
for å skape et enhetlig opplærings- og kompetanseutviklingsprogram
for offentlige anskaffelser.
VII
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan statlig
sektor kan bidra til å løfte frem teknologiutvikling i kommunesektoren,
for å nå målet om billigere og bedre innkjøp.
VIII
Stortinget ber regjeringen påse at statlige
etater legger større vekt på hele virksomhetens kostnader ved desentraliserte
anskaffelsesprosesser.»