Ombudsmannsnemnda skal etter formålet bidra til
å sikre de allmennmenneskelige rettigheter for Forsvarets personell
og behandle sakstema av prinsipiell karakter eller som har allmenn
interesse. Ombudsmannsnemnda skal likeledes ved sin virksomhet bidra
til å effektivisere Forsvaret.
Stortinget har vedtatt instruks for Ombudsmannsnemnda
for Forsvaret. Nemnda utfører sitt løpende arbeid uavhengig av Stortinget,
og stortingsrepresentanter kan ikke samtidig være medlem av nemnda.
Nemnda har en bred sammensetning og erfaringsbakgrunn. Nemnda skal bestå
av sju medlemmer som velges av Stortinget for fire år. Ett av medlemmene
velges som leder og benevnes Ombudsmannen for Forsvaret. Det skal
også velges varamedlemmer til nemnda, samt nestleder.
Instruksen bestemmer at Ombudsmannen forestår
den daglige virksomheten. Ombudsmannen er årslønnet, de øvrige medlemmene
tilkommer godtgjørelse etter utvalgsregulativ. Stortinget valgte
14. desember 2009 følgende til Ombudsmannsnemnda for Forsvaret for
tidsrommet 1. januar 2010–31. desember 2013:
Medlemmer:
1. Kjell Arne Bratli,
ombudsmann, Horten
2. Vidar Bjørnstad, nestleder, Bærum
3. Signe Øye, Hobøl
4. Kjell Engebretsen, Frogn
5. Per Egil Evensen, Halden
6. Bjørn Hernæs, Sør-Odal
7. Ivar Johansen, Oslo
Varamedlemmer:
1. Anne Helen Rui, Larvik
2. Per Ove Width, Nøtterøy
3. Kari Lise Holmberg, Skien
4. Bjørn Robstad, Vennesla
5. Jonni Solsvik, Andøy
6. Hallgeir Grøntvedt, Ørland
7. Åse Wisløff Nilssen, Kongsvinger
Ombudsmannsnemnda har i 2012 holdt møter under
befaringene samt i januar, mars og desember.
Nemnda har foretatt befaringer/besøk ved militære
tjenestesteder slik:
FOH/Reitan og Bodin
leir.
Haakonsvern.
Landskonferansen for tillitsvalgte/Luftforsvarets
skolesenter, Kjevik.
Bjerkvik Tekniske Verksted.
Brigaden i Nord-Norge.
Afghanistan (Mazar-e-Sharif og Kabul).
Videre har nemnda hatt møter med bl.a. Forsvarets
sanitet, de landstillitsvalgte for vernepliktige, Velferdstjenesten,
sjef PRT Meymaneh, Norske Reserveoffiserers Forbund.
Nemndas inntrykk etter befaringer og samtaler med
personell er at arbeidsmiljøet i Forsvaret stort sett er godt. Personellet
preges av et stå-på-humør, de er motiverte og dyktige, og nemnda møter
ansatte og vernepliktige med positive holdninger.
Nemnda viser ellers til de enkelte kapitler
og rapporter, men vil særskilt nevne følgende:
Vernepliktige mannskaper på førstegangstjeneste
trives alt i alt godt. I Vernepliktsundersøkelsen oppgir 77 pst.
at de trives ganske/meget godt i Forsvaret.
Omtrent halvparten mener førstegangstjenesten ble
bedre enn forventet, hvorav kvinner hadde den høyeste forventningen
til tjeneste. Ingen kvinner har oppgitt at de mistrives i førstegangstjenesten.
Soldatene som har kortest tjenestetid på undersøkelsestidspunktet,
trives mindre enn soldater som har tjenestegjort lenger i tid.
Kvinner opplever arbeidsoppgavene mer meningsfulle
enn menn. Kvinner mener også i høyere grad enn menn at kompetansen
tillært i Forsvaret kan være nyttig etter endt tjeneste.
Kvinner erindrer høyere forventninger til førstegangstjenesten
enn menn, samtidig opplever de også i høyere grad enn menn en bedre
tjeneste enn forventet.
Totalt mener 73 pst.
at de har fått tilbud om yrkes- og studieveiledning gjennom Fokus/voksenopplæringen.
Kvinner mener i større grad enn menn at de har mottatt tilbudet,
og kvinner har også i større grad benyttet seg av tilbudet.
72 pst. kjenner til tilbudet om bostønad,
og 44 pst. kjenner til tilbudet om «sosialstønad».
47 pst. er blitt mer positive til videre
tjeneste i Forsvaret i løpet av tiden de har vært inne i tjeneste.
Kvinner har i større grad enn menn blitt mer positive til videre
tjeneste i Forsvaret.
63 pst. har et ganske/meget positivt inntrykk
av det norske Forsvaret, mens 16 pst. har et ganske/ meget negativt
inntrykk. Kvinnene i førstegangstjenesten har et bedre inntrykk
av det norske Forsvaret enn menn. De som har minst tid i tjenesten
har et dårligere inntrykk av det norske Forsvaret enn de som har
tjenestegjort lengre i tid.
Det er 77 pst. som er for verneplikt i
Norge, både i og etter avtjent førstegangstjeneste. Andelen som
er negative til tvungen verneplikt for jenter har økt.
Nemnda er orientert om Hærens prøveprosjekt med
18 måneders førstegangstjeneste i Garnisonen i Sør-Varanger (grensejegere).
Nemnda forstår at det kan være behov for lengre tjenestetid for
en del vernepliktige mannskaper knyttet til tjeneste som krever
lang opplæring og spesielle ferdigheter. I hvilket omfang dette
er nødvendig, må Forsvaret vurdere også utifra at verneplikten produserer
mannskaper for senere tjeneste i Heimevernet (HV). Mannskaper med 18
måneders tjeneste er i praksis «forbrukt», og vil ikke ha resttid
for å tjenestegjøre i HV. Om det blir for mange med 18 måneders
tjeneste i fremtiden, vil det bli vanskeligere å fylle HVs rekker.
Det er etter nemndas oppfatning likeledes viktig at
kvinner gis anledning til å delta i slike prøveprosjekter. Ved første
opptak dreier det seg utelukkende om menn, og Vernepliktsverket
og Hæren bør gjennomgå dette nøye, slik at kvinner også kan kvalifisere
seg for 18 måneders tjeneste. I og med at kravene for 18 måneders
tjeneste er de samme som for 12 måneders tjeneste, ser nemnda ingen
grunn til at kvinner utelukkes.
Det har lenge vært et politisk mål å øke kvinneandelen
i Forsvaret, og attraktiv tjeneste er viktig for at målsettingene
blir oppfylt. I 2012 utgjorde kvinner kun 9 pst. av dem som fullførte førstegangstjenesten,
og det er viktig at all tjeneste fremstår som åpen for kvinner.
Etter nemndas mening er det likeledes nødvendig
snarlig å avklare hvilke incentiver og godtgjørelser som skal legges
til grunn for 18 måneders tjeneste. Generelt er det en liten andel av
ungdomskullene som avtjener førstegangstjenesten, og innsatsen bør
ha en rimelig avkastning. Dette gjelder for så vel økonomisk kompensasjon,
som f.eks. bedrede muligheter for kurs og utdanning.
Verneplikten er en sentral del av forsvarskonseptet.
For at Forsvaret i fremtiden skal fylle sin rolle, er oppslutning
og tillit i befolkningen viktig. Gjennom verneplikten får Forsvaret
en stabil tilgang til godt egnet personell. Verneplikten sikrer
også en rekruttering til Forsvaret, på tvers av sosiale og kulturelle
skillelinjer, på en måte som er alle andre rekrutteringsmodeller
overlegen.
I 2012 fullførte 7 836 unge menn og kvinner førstegangstjenesten.
Dette tallet synes i underkant, og det blir ofte mangel på vernepliktige
ved flere avdelinger. For få mannskaper skaper ekstra arbeidsbelastning,
og vanskeliggjør avdelingens mulighet til å oppfylle sine mål.
Antall førstegangstjenestegjørende er etter
nemndas oppfatning også et spørsmål om vernepliktens forankring
i samfunnet, og særlig blant ungdomskullene. Til en viss grad er
man i dag kommet dit hvor verneplikt for alle oppfattes som ikke-reelt,
men allikevel ikke som en urettferdig byrde. Noe av årsaken til
dette er at førstegangstjenesten er attraktiv for mange unge, og
foruten pliktfølelse er forbundet med muligheter til spennende tjeneste
og mulighet for militær utdanning.
I dette er det avgjørende at Forsvaret forsterker arbeidet
rundt statusheving for verneplikten gjennom økonomiske godtgjørelser,
tjeneste- og permisjonssystemer og tjenestens innhold. Særlig knyttet
til tjenestens innhold er ønsker om mer «grønn tjeneste» (soldatferdigheter
og skyting). Nemnda har tidligere fått mange tilbakemeldinger fra
soldater som opplever den manglende militære treningen, herunder
mangel på skyting og øvingsdøgn. I 2012 virker det som om det er
flere som har fått økt soldattrening, noe nemnda synes er positivt.
Trening i soldatferdigheter er grunnleggende
for Forsvarets virksomhet. Alt militært personell, uavhengig av
tjenestestilling, bør ha jevnlig militærfaglig utdanning. Mangler
denne, er konsekvensen at mange av de vernepliktige ikke blir kvalifisert
for videre tjeneste i Forsvaret.
Nemnda har tidligere påpekt at den lave øvingsaktiviteten
for Heimevernets soldater gir grunn til bekymring. Nemnda ser at
HV nå øver mer jevnlig også innen områdestrukturen, og vil understreke
viktigheten av dette.
Soldatene er gode ambassadører for Forsvaret. Det
vil derfor være uheldig for rekrutteringen hvis soldatene som dimitterer
ikke sitter igjen med et positivt bilde av Forsvarets virksomhet. Nemnda
tror også at tilstrekkelig utdanning og øving som soldat i seg selv
er et av de beste statushevende tiltakene for de vernepliktige inne
til førstegangstjeneste.
Også i 2012 har det vært stor oppmerksomhet rundt
situasjonen for veteraner. Temaer rundt veteraner, pårørende og
oppfølging og bistand mot Nav, kommuner og pensjon har stått sentralt i
ombudsmannens daglige virke og i nemndas arbeid. Nemnda vil i denne
sammenheng understreke at begrepet veteraner gjelder alle som har tjenestegjort
i de væpnede styrker, og strekker seg dermed langt utover det å
ha deltatt i internasjonale operasjoner.
I møte med Forsvarets sanitet i desember ble nemnda
bl.a. orientert om at Forsvarets sanitet vil undersøke om det er
en overhyppighet av sykdommer hos dem som tjenestegjorde i Kosovo.
Dette skjer på bakgrunn av spørsmål om stråling fra utarmet uran
kan være årsaken til at Kosovo-veteraner har fått kreft.
Statens strålevern foretok i 2001 en gjennomgang
av internasjonal forskning på bruk av utarmet uran i Kosovo. Det
ble ikke påvist en sammenheng mellom utarmet uran og helsefare.
Forsvarets sanitet har de siste årene gjennomført flere
undersøkelser av personellet som har tjenestegjort i internasjonal
tjeneste. Tre av disse undersøkelsene innbefattet personellet fra
Kosovo-oppdraget. Konklusjonene var at forekomsten av sykdom generelt
ikke syntes å være hyppigere enn i befolkningen for øvrig.
Personell som blir fysisk eller psykisk skadet
må få individuelt tilpasset oppfølging med formål å få vedkommende
tilbake til arbeidslivet, eller så nær situasjonen før skaden som
mulig. Alvorlig skadede veteraner og deres pårørende skal gis støtte
slik at de ikke opplever byråkrati og skjemavelde som en merbelastning.
Nemnda ser det som nødvendig med en fortsatt tett oppfølging for
å sikre samarbeidet mellom Forsvaret, kommunene, Nav, Statens Pensjonskasse
og andre aktører.
Fortsatt er det for mange krigsveteraner som venter
på at Statens pensjonskasse skal ferdigbehandle saken deres. De
fleste kravene dreier seg om psykiske skader. Tjenestemannsorganisasjonene
har tatt opp lang saksbehandlingstid med nemnda, og påpeker at problemer
med å finne sakkyndige, ofte ender med at veteranene opplever at
de blir kasteballer i systemet.
Deltagelse i internasjonale operasjoner er en naturlig
del av Forsvarets virksomhet. Det påhviler hele samfunnet og Forsvaret
et klart ansvar for å ivareta personellet både før, under og etter tjenestegjøring
i utenlandsoperasjoner. Nemnda vil peke på den store belastningen
det er for en del av personellet som reiser ut. Skal belastningen
minskes, må belastningen enten fordeles på flere eller den enkelte
må ha færre rotasjoner. En annen viktig faktor for «følt» belastning
er kompetansen hos personellet som reiser ut. Økt kompetanse gir
økt mestring og robusthet. I likhet med veteranene har nemnda merket
seg de senere års forbedringer for veteraner, men ombudsmannen rapporterer
også om saker som tar lang tid, og der skadde veteraner og deres
familie bruker mye tid og krefter på å kjempe «mot systemet».
Nemnda registrerer at forsvarsministeren har
tatt initiativ til at FSAN skal undersøke alt personell fra alle
internasjonale operasjoner. Med bakgrunn i den oppfølging nemnda
har foretatt ved mange befaringer til Afghanistan gjennom flere år,
er slike undersøkelser velkomne. Selv om Norge så langt har hatt
en forholdsvis lav andel senskader, må det antas at det vil skje
en økning av disse i kommende år. Nemnda har tidligere uttalt bekymring
for en for lite utbygd psykiatritjeneste og at mennesker som blant
annet lider av posttraumatisk stresslidelse knyttet til deres militære
tjeneste, sier at de opplever et manglende ettervern og liten oppfølging
fra Forsvarets side.
Nemnda omtalte i innberetningen for 2010 et
pilotprosjekt i Østerdalen; et samarbeid mellom Forsvaret, Nav og
kommunene Åmot og Elverum. Prosjektet har en varighet på to til
tre år og vil rette seg spesielt mot utprøving av modeller for samarbeid
mellom kommunenes førstelinjetjeneste innenfor områdene Nav, helse
og omsorg samt barn og familier.
Bakgrunnen for prosjekt Østerdalen er at det
er en oppfatning at enkelte veteraner og deres familie ikke får
den hjelp og oppfølging som det er allment akseptert at de skal
ha. Hensikten er å vinne erfaring og finne løsninger som kan brukes kommunalt
over hele landet, og/eller lage kompetansemiljø for å styrke veteranene
og deres familier.
Nemnda regner med at det i likhet med helseundersøkelser
av personellet også foretas en evaluering av pilotprosjektet.
Nemnda har år for år fulgt utviklingen av soldatenes
boforhold. Kasernestandarden er varierende, også innenfor samme
leir. Etter gjennom flere år å ha tatt opp forhold ved mannskapskaserner,
begynner nemnda nå å se effekten av at dette arbeidet er gitt prioritet,
herunder ekstra budsjettildeling (kaserneløftet). Nemnda nevner fra
årets befaringer særskilt oppussing av kaserner på Skjold, der to
60 år gamle vernede bygg i Skjold leir fremstår som helt nye. Nemnda
kom med sterk kritikk av forholdene der i beretningen for 2008,
og finner det gledelig at restaureringen nå har tilbakeført bygningene
med blant annet vinduer, dører, takrenner og vindusbeslag mest mulig
lik det originale, men med alle fasiliteter anno 2012, herunder
standard på isolasjon og ventilasjon samt strøm og datanett som tilfredsstiller
dagens behov.
Fortsatt gjenstår en god del arbeid med andre kaserner
på Skjold, men en viktig milepæl er passert.
Andre steder gjenstår fortsatt meget, og nemnda viser
til de årlige befaringsrapportene, som alltid omhandler kaserner
og boforhold.
For mannskapene er det ofte de små ting som
irriterer aller mest, som manglende lyspærer, manglende vedlikehold,
småreparasjoner som ikke utføres osv. Dette er noe nemnda møter
i varierende grad ved alle avdelinger, og ansvaret for dette legger
avdelingene på Forsvarsbygg.
Likeledes er det et tilbakevendende problem
at vaskemaskiner/tørketromler ikke fungerer og at det tar lang tid
å skifte ut eller reparere disse.
For nemnda synes det som en tungvint organisering
hvis den enkelte avdeling ikke kan ha et system med vaktmester e.l.
som kan forestå det enkle og fortløpende vedlikehold og at det kanskje
blir enklere for mindre innkjøp. Nemnda vil følge opp dette med
Forsvarsbygg og FLO i 2013.
Nemnda foretok i 2012 befaring til Gardens vaktsteder,
der også Forsvarets hovedverneombud og hovedtillitsvalgt for Hæren
deltok.
Samlet sett er vaktstedene ved Slottet og Skaugum
i dårlig forfatning. Byggene er gamle og byggenes tekniske forhold
bør oppgraderes. Ved Slottets vaktbygg sover mannskapene i kjeller,
og rømningsvei ved brann o.l. var delvis sperret av trær/busker,
slik at mannluken ut var svært vanskelig å få opp. Dette ble påtalt,
og bedt om ordnet snarest.
Avvikene er ellers i hovedsak knyttet til ventilasjon,
utskifting av madrasser og sengetøy, daglig renhold og systemer
for renhold.
Utilstrekkelig ventilasjon ved vaktstedene på Skaugum
og Slottet ble tatt opp av tillitsvalgte for de vernepliktige med
nemnda under en tidligere befaring til Huseby. Før nemndas besøk
til Skaugum ble ventilasjonen der justert og utbedret. Ved vaktsted
Slottet er det først og fremst mannskapsrommene i kjelleren som
virker problematiske. Nemnda foreslår at det foretas målinger over
tid og ved forskjellig temperatur- og værforhold.
Nemnda merker seg at personellet oppgir at utskiftning
av dyner, puter og madrasstrekk, eventuelt av madrasser, gjøres
ved behov, men at det ikke er faste rutiner for å oppdage når dyner, puter
og madrasstrekk må skiftes ut. Befaringen påviste mye skittent sengetøy
på vakt- og forlegningsstedene. Fra saniteten er det tidligere påpekt
at skitne dyner, puter og madrasstrekk kan spre smittsomme sykdommer,
for eksempel brennkopper. Hyppigere utskiftning av slikt utstyr
synes nødvendig, og nemnda mener det er behov for å etablere strammere
rutine for inspeksjon av dyner, puter og madrasstrekk, samt av køyene.
HMKGs ordensrutiner er stort sett betryggende, men nemnda vil følge
opp med kontroll av avdelingens rutiner i 2013.
Ved vaktstedene på Akershus festning, Huseby og
Skaugum Hovedgård er det Forsvarsbygg (FB) som står som eier, ved
Slottet og Bygdø Kongsgård er det Statsbygg. Dette fører til en viss
fare for ansvarspulverisering. Felles på vaktstedene er at noe av
inventaret samt noe av teknisk og operativt utstyr driftes og betales
av HMKG, mens alt annet skal betales av bygningseier. Nemnda fikk
opplyst at de siste to årene har det ikke vært koordinerende møte,
planarbeid eller felles befaring mellom de ulike aktørene. Det bør
etter nemndas mening iverksettes faste rutiner for slike møter.
Ombudsmannen mottok høsten 2012 kopi av bekymringsmelding
fra FSANs overlege nord og hovedtillitsvalgt for de vernepliktige
angående situasjonen ved sykestuer i Indre Troms. Nemnda reiste
deretter på befaring til Troms i oktober 2012, og møtte personellet
ved sykestuene, samt overlegen.
Lege og sykestuepersonellet ga overfor nemnda uttrykk
for sterk frustrasjon og beskrev en vanskelig arbeidssituasjon,
der de føler at de ikke er i stand til i tilstrekkelig grad å ivareta
de vernepliktige.
Siste to år har to av tre sykepleierstillinger
vært uavklart og tilfeldig bemannet med personell innleid på korttidskontrakter,
noe som har medført høy belastning med hensyn til opplæring og oppfølging.
På samme tid har legestillingene vært delvis og tilfeldig bemannet
med leger engasjert på korttidskontrakter. Dette har også medført
ekstra belastning i forhold til opplæring.
De ansatte opplever at dette gir ustabilt arbeidsmiljø
med høy belastning både fysisk og psykisk, særlig for de som er
fast ansatt, men også for de engasjerte/innleide leger og sykepleiere blir
arbeidsbelastningen på den enkelte uholdbar stor. Personellet synes
de utsettes for en «rovdrift» som gjør at dette går ut over kvaliteten på
arbeidet.
Ifølge personellet fører manglende kontinuitet og
militærfaglige erfaringer hos innleid personell til svikt i oppfølging
av pasienter, samt at til dels alvorlige sykdomstilstander blir
oversett og oppdages nesten for sent. Overlegens bekymring har lenge
vært at dette kan medføre alvorlige hendelser.
De tre leirene i Indre Troms har rundt 1 000
soldater hver, samt tilreisende og øvende personell. Med nåværende
bemanningssituasjon mener overlegen at det er nær umulig å ta ansvar
for en forsvarlig drift av sykestue, eller foreta forsvarlig oppfølging
av personellet, innbefattet sanitetssoldater.
Personellet ved sykestuene mener at de har problemer
med å levere de tjenester og den beredskap som forventes. De som
jobber på sykestuene har over år stått i en arbeidssituasjon der
de føler at de ikke ser utsikter til bedring. De føler at de strekker
ikke til, de må avvise henvendelser som ikke burde vært avvist og
de tvinges til å ta sjanser og gjøre vurderinger som oppleves å
være i konflikt med det faglige skjønnet. Legemangelen fører til
utrygghet, og sykepleierne føler seg tvunget til å gjøre vurderinger
som de mener burde være gjort av lege, helst av militærlege.
I vårperiodene har de operative hæravdelingene høy
øvelsesaktivitet. Bl.a. har alle befalsskolekull mestringsøvelser,
noe som ifølge helsepersonellet hvert år avstedkommer dramatikk
og alvorlige sykdomstilstander.
Personellet på sykestuene mener at de er satt
ut av stand til å løse de medisinske oppgavene de forventes å håndtere.
Overlegen mener å registrere at den faglige våkenheten og det faglige skjønnet
svekkes til en grad som hun vurderer til å ha negative helsemessige
konsekvenser for soldatene. Nemnda fikk forelagt en rekke eksempler
på vurderinger og behandlinger som trenger militærmedisinsk kompetanse.
Nemnda opplever slike situasjoner som alvorlig. Når
faglig myndighet ved Hærens overlege, sykestuepersonellet og de
vernepliktiges tillitsvalgte mener at driften ved sykestuen ikke
er faglig forsvarlig, og melder fra om dette, bør det føre til umiddelbar
vurdering og selvsagt svar fra overordnet faglig myndighet.
Nemnda tok opp saken med Forsvarets sanitet
og ba om snarlig gjennomgang av situasjonen ved legedekning og av
sykestuene i Indre Troms. Dette førte til rask respons og sykepleier-
og legestillinger ble besatt.
Under befaringer tar personell og avdelingene selv
ofte opp med nemnda spørsmål rundt pendling. I motsetning til i
de foregående 5–6 år merker nemnda seg nå at det er avdelinger som
i større grad ønsker at familier så vel som enslig befal skal bo
i nærheten av avdeling. Kystjegerkommandoen er eksempelvis en av disse.
Om Forsvaret står overfor en endring i den generelle
hovedtrenden at pendling mellom bosted og tjenestested blir stadig
mer utbredt, er dog lite trolig, men det illustrerer at virkemidlene
som settes inn, vil måtte variere fra sted til sted, både hva angår
familieboliger i Forsvarets eie og/eller i sivil regi, hybler mv.
For personellet som pendler, oppleves det som overveiende
positivt med fast bopel et sted, og der tjenestestedet blir en slags
satellittilværelse. Nemnda merker seg imidlertid at flere mener
at der hvor en for stor andel av de ansatte pendler, gir dette merbelastning
for ikke-pendlerne, eksempelvis når det gjelder vakt og turnus,
ved at den fysiske tilstedeværelse på selve arbeidsstedet blir mindre.
I tillegg kommer pendlerkostnader, økonomisk og familiemessig/sosialt.
Samtidig kan det stilles spørsmål ved om det
i det hele tatt er mulig å tilrettelegge for at et flertall familier
blir med på flytting til nye arbeidssteder. Forsvaret er mange steder
lokalisert utenfor byer eller større tettsteder der det ikke står
sivile jobber i kø. Med ofte to arbeidende voksne med hver sin karriere
og arbeidsplass, barns plass i barnehage og skole osv. må man regne
med at «pendlerforsvaret» i det store og hele er kommet for å bli.
Denne situasjonen krever imidlertid tilrettelegging med gode pendlerboliger
for personellet, i noen grad også med mulighet for ektefelle/ samboerovernatting, og
med en standard som gjenspeiler dagens kvalitetskrav.
For familier som ønsker å bosette seg ved tjenestestedet
må det også finnes gode nok bomuligheter og med en tilrettelegging
av familieboliger.
Nemnda rettet i innberetningen for 2011 kritikk mot
Forsvaret for ikke å ha anskaffet ruteklareringskjøretøy for minerydding
(spesielle kjøretøy som er utstyrt for å finne eller detonere miner
som de kjører over). Forsvarsstaben opplyser i brev til Ombudsmannen
i januar 2013 at det i 2013 vil bli levert noen slike kjøretøyer, som
«vil gi interim ruteklareringskapasitet». Likeledes at det er avsatt
midler til et prosjekt i perioden 2018–2023 for å anskaffe en permanent
løsning
For nemnda fremstår det som en langdryg prosess
å skaffe Norge slike kjøretøy. I Afghanistan skulle det gå hele
fem år før pansrede kjøretøy kom på plass, og seks år før jammere
mot IED ble anskaffet. Ytterligere et antall tyngre pansrede kjøretøyer
ble hasteanskaffet i 2010, men fortsatt uten ruteklareringsmulighet.
På bakgrunn av de mange – og årelange – debatter
om pansrede kjøretøyer, veibomber (IED/Improvised Explosive Device)
og etterforskning/etterretning knyttet til eksplosiver og skader/dødsfall
pga. disse, finner nemnda det uheldig at ruteklareringssystemer
ennå ikke er anskaffet. Nemnda stiller spørsmål ved om det ikke
finnes «hyllevare» som er egnet, siden flere lands styrker allerede
bruker slike kjøretøyer. Likeledes om anskaffelsesprosesser for
mindre innkjøp som gjelder personellets sikkerhet tar så lang tid
at anskaffelsesregimet for hasteanskaffelser bør revurderes.
Nemnda opplever stort sett at det er «takhøyde» i
Forsvaret, men at det i noen prosesser kan oppleves at det ikke
er tilstrekkelig åpenhet. Ombudsmannen mottar også varsler fra personell som
mener at retten til å ytre seg blir innskrenket i enkelte saker.
Ombudsmannen har tatt opp bekymringsmeldinger om ytringer og lojalitet med
forsvarsministeren.
Nemnda har tidligere uttalt seg om ytringsfrihet og
lojalitetsplikt i Forsvaret, i tråd med hva Sivilombudsmannen har
gjort for forvaltningen ellers. Nemnda ser det som viktig at ansatte
i Forsvaret føler seg trygge når de ytrer seg.
Ansattes ytringsfrihet er beskyttet av den alminnelige
bestemmelsen om ytringsfrihet i Grunnloven § 100. Paragrafen ble
vedtatt i 2004 og trådte umiddelbart i kraft. Grunnlovsendringen innebærer
en kraftig styrking av grunnlovsvernet for ansattes ytringsfrihet,
og arbeidstakers ytringsfrihet er utvidet. Inngrep i ytringsfriheten kan
også kun skje på de vilkår som fremgår av grunnlovsbestemmelsen.
Generelt bør arbeidsgivere sørge for et klima
på arbeidsplassen som sikrer at all relevant informasjon – herunder
kritiske ytringer – når frem til relevant myndighetsnivå, og samtidig
sikre bred aksept for at ansatte deltar innenfor rammene av et romslig
lojalitetsbegrep.
Mens retten til å ytre seg er grunnlovsfestet,
er lojalitetsplikten ulovfestet. Lojalitetsplikten er en plikt til
å opptre lojalt overfor den virksomhet man arbeider i. Lojalitet
overfor virksomheten innebærer også at arbeidstaker har plikt til
lojalitet overfor andre ansatte i virksomheten, og en må anta at
det også gjelder overfor egen forsvarsgren/avdeling. Derimot har
den ansatte ikke plikt til å være lojal mot enkeltpersoner i virksomheten.
Foruten lojalitetsplikt overfor den etat/virksomhet de arbeider
i, har de ansatte også en generell lojalitetsplikt overfor allmennheten som
forvaltningen er satt til å betjene.
Lojalitetsplikten innebærer en plikt for den ansatte
til å unngå å ytre seg på en illojal måte som skader arbeidsgivers
legitime og saklige interesser, og er knyttet til arbeidsgivers
styringsrett. Styringsretten gir imidlertid ingen generell adgang
til å regulere eller sanksjonere ansattes ytringer. Uttalelser som
ikke er undergitt taushetsplikt, og som i hovedsak gir uttrykk for
arbeidstakerens egne oppfatninger, er det normalt anledning til
å komme med. Dette fremgår av retningslinjene som er trukket opp
av Justisdepartementet: at begrensninger i ytringsfriheten som generelt
utgangspunkt bare bør gjelde ytringer som påviselig skader, eller
påviselig kan skade, arbeidsgivers interesser på en unødvendig måte.
Grunnloven § 100 fjerde ledd oppstiller et forbud
mot forhåndssensur og andre forebyggende forholdsregler rettet mot
ytringer. Forbudet innebærer at alle i utgangspunktet står fritt
til å ytre seg om det de vil uten forhåndssensur. Det skal heller
ikke avtales noe som kan ligne på forhåndssanksjon, som f.eks. fratredelse
i stilling.
Spørsmålet illojalitet eller om en ytring er
illojal avgjøres etter en skjønnsmessig helhetsvurdering, og ikke
gjennom avtaler på forhånd. Det skal også mye til før ytringsfrihetens
grenser er overskredet. Hensynene bak lojalitetsplikten må i den
konkrete vurderingen av om en ytring er lovlig, veies mot hensynene
bak ytringsfriheten. Den praktiske konsekvensen blir at hensynet
til ytringsfriheten vil være bestemmende for lojalitetspliktens
rekkevidde. Grensene for arbeidstakers lojalitetsplikt og ytringsfrihet
blir derfor i praksis de samme.